Probleem met trailerladen

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

_CS_

Probleem met trailerladen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-01-09 16:39

Hallo,

Eind van de maand gaat mijn pony verhuizen.
Voor mij de 1ste keer dat ik haar op de trailer doe.
Nou heb ik van de vorige eigenaar te horen gekregen dat ze echt een ramp is wat betreft trailers.

Hij heeft me een aantal tips gegeven.
Oefenen gaat niet lukken, omdat ik geen trailer tot mijn beschikking heb.
Wel heb ik een aantal mensen bij me die me kunnen helpen.

Ik wil hierbij vragen aan jullie of jullie nog tips hebben voor mij, zodat ik het trailerladen+ de rit zelf voor haar zo aangenaam mogelijk te maken.

Ik hoop op een aantal goede bruikbare tips.

Groetjes

maj0

Re: Probleem met trailerladen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-09 16:41

Wij hadden dus laats ook het probleem dat ze de trailer niet in wou.
Wij hebben toen 2 longeerlijnen gepakt vast gemaakt aan de trailere en dan kruislings achter haar kont vast en dan rustig haar na voren duwen door de longeerlijnen iets straker aan te trekken. Wij hebben haar er zo met 5 man sterk in gekregen

_CS_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-01-09 17:10

5 man! Sow, ik heb 4 man tot mijn beschikking haha.

Nog meer tips? alles is welkom!

M_VE

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-09 17:19

maj0 schreef:
Wij hebben toen 2 longeerlijnen gepakt vast gemaakt aan de trailere en dan kruislings achter haar kont vast en dan rustig haar na voren duwen door de longeerlijnen iets straker aan te trekken. Wij hebben haar er zo met 5 man sterk in gekregen

Dit is nou niet bepaald een oplossing voor het probleem! Behalve als je wilt dat je paard nog angstiger wordt.
Ga iemand zoeken die er wat van kent. Die zal je paard helpen met het trailerprobleem. En zo iemand zal heus wel een trailer hebben die hem wilt meebrengen. Hij zal zowel jou en je paard begeleiden om het probleem voor eeuwig van de baan te doen. Ga vooral niet aan de slag met een katrol, touwen van achteren of slaan. Succes nog verder!

_CS_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-01-09 17:29

De methodes die jij noemt Candymarilyn, pas ik ook niet grof toe.
Ben zelf ook vrij rustig aangelegd, dus misschien loopt ze met mij wel zo de trailer op. Echt tijd en de middelen om te oefenen zijn er niet. Ik heb zelf het idee, dat het allemaal misschien wel meevalt.
Wil graag alleen tips voor als het straks daadwerkelijk niet lukt.
Wat ik dan op zo'n moment simpel kan toepassen,zonder al teveel poespas. Dus er wordt zeker geen grof geweld gebruikt.

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-09 17:32

Je kunt ook de longeerlijnen eraan hangen, breed houden een mee wiebelen. Wat je daarmee doet is de omgeving van de trailer minder aantrekkelijk maken, ipv je paard vanuit een veilige omgeving in het enge ding te trekken. Zodra je paard loopt direct stil en laag houden. Als hij niet wil lopen kun je iets minder wijd gaan staan. Lijnen NOOIT smaller dan het paard breed is, dus ook NOOIT kruissen.

daandriaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-09 17:34

Kijk ajb eerst wat ze doet, en waarom ze niet wilt!

Kijkt je pony angstig, dan heeft ie géen vertrouwens. Ga oefenen met enge dingen, wees rustig en heb vooral géen spanning, wees zelf ook vooral niet bang.
Een paard kan geen onderscheit maken dat ie weg gaat, en of ie wel terug komt.

M_VE

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-09 17:47

CarolShadow schreef:
De methodes die jij noemt Candymarilyn, pas ik ook niet grof toe.
Ben zelf ook vrij rustig aangelegd, dus misschien loopt ze met mij wel zo de trailer op. Echt tijd en de middelen om te oefenen zijn er niet. Ik heb zelf het idee, dat het allemaal misschien wel meevalt.
Wil graag alleen tips voor als het straks daadwerkelijk niet lukt.
Wat ik dan op zo'n moment simpel kan toepassen,zonder al teveel poespas. Dus er wordt zeker geen grof geweld gebruikt.

Ok, gelukkig!
Ik zag gewoon in mijn hoofd al een angstig paard en vijf man aan twee touwen. Het kwam hoe Majo het beschreef op mij zo over ( niet slecht bedoeld hoor!)

Animal_ABC

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-09 17:51

Als je echt niet de mogelijkheid hebt om met een trailer te oefenen, kun je misschien wel de komende weken aan de slag met grondwerk om je paard zijn vertrouwen en jouw leiderschap te vergroten. Over zeilen gaan, langs enge voorwerpen etc. Maak met springstaanders, balken en dekens erover een smalle doorgang, eerst ver uit elkaar en steeds dichter bij elkaar. Leer je paard ook tussen die "schotten" achteruit te gaan. Over een houten plaat oid laten gaan...

Dit kan je al een hoop helpen ter voorbereiding!

Succes!

wendietjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-09 17:53

mijn paard ging de 1e x zo de trailer in.. 1 minuut later lag ze er op de kop in en had ze zichzelf verwond. daarna wilde ze natuurlijk nooit meer. eerst met verdoving erin getild en gedrukt omdat ze toch naar onze stal moest en dat ging goed. daarna heeft eerst iemand het met een bezem gebrobeerd aan te drukken... poging helemaal mislukt... paard vloog dwars door al het lint wat eromheen stond. weer verwond :(
daarna stap voor stap. elke dat 1 stap richting trailer en dan belonen. dit heeft week in week uit geduurd maar is toch gelukt. nu doen we snel de achterklep dicht en dan pas de stang erachter zodat ie niet zo snel eruit kan lopen als ie er eenmaal in zit. dit gaat goed. en vooral heeeeeel veel belonen.

maar aangezien jij niet zoveel tijd hebt... ik heb laatst iemand gezien die een jas om het paard zijn hoofd heeft geknoopt zodat ie niets meer zag. dan moet ie vertrouwen op jouw en lopen ze er wel in. misschien niet zo diervriendelijk maar je hebt geen tijd om te oefenen.

_CS_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-01-09 18:00

bedankt voor de reacties.

Grondwerk enzo doe ik al jaren, ze vertrouwd ook volledig op mij, dus daar is al aan gewerkt.
Dat van die jas, zo'n tip heb ik ook gehad van de vorige eigenaar, die heeft een keer een handdoek voor de ogen gedaan.
Dit gaf hij mij ook als tip.
Neem sowieso een handdoek mee, moet dan maar.
Gelukkig vertrouwd ze 100% op mij.

Zal bij haar zeker geen angst zijn.

En onderweg? wat als ze gaat flippen?

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-09 18:01

Altijd blijven rijden. Niet stoppen. Als je paard stampei maakt en jij stopt wint hij. Al rij je maar 20 km/h

Liberte

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-09 18:04

Als je richting de trailer loopt, moet je niet eerst een paar meter ervan weggaan om vervolgens een soort van ''aanloopje'' te nemen. Want hiermee laat je al merken dat er iets is. Gewoon naar beneden kijken, met iets lekkers in je hand en gewoon de trailer in lopen alsof er niets aan de hand is.

Dit werkt niet altijd, maar je kan het proberen, zodra ze op de klep staat en ze staat te twijfelen, keer je rug niet om!! blijf met je rug richting je paard staan en laat zien dat je wat in je hand hebt en probeer weer verder te lopen.

Succes!

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-09 18:06

En vooral NIET terug zetten, rondje lopen, aanloopje, nog een keer proberen, gaat niet, weer rondje lopen. Iedere keer als je wegloopt van de trailer wint je paard.

Magiccc

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-09 18:13

als paarden de trailer niet inwillen proberen ze er vaak onderuit te komen via de zijkanten. Misschien kun je die blokkeren? bijvoorbeeld de trailer zo neerzetten dat hij bjina tegen een hek of heg aanstaat met de zijkant? dan heb je in ieder geval 1 kant geblokkeerd... :+

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-09 18:19

maj0 schreef:

Ik zou dit zelf nooit zo doen. Sommige paarden reageren daar niet zo goed op, en ga in de touwen hangen.. Dan komt er dus een moment dat je paard achterover valt en dat is nogal gevaarlijk. Daarnaast als je paard echt de strijd aan gaat (door te gaan hangen dus) .. Dan kun je alsnog al je kracht in de strijd gaan gooien, maar de weerstand en negatieve associaties worden dan alleen maar groter bij zo'n paard..

Ik heb nu bij mijn laad-probleem-paard er een deskundige bijgehaald, en mocht ik ooit een andere probleemlader in mijn bezit krijgen.. is dat weer het eerste wat ik doe. Omdat het gewoon belangrijk is dat je je paard in noodgevallen (koliek ed. ) kan laden. En je als je zelf gaat lopen aanklooien, dan maak je het probleem alleen maar groter vaak :)

_CS_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-01-09 18:20

Kijk, daar heb ik wat aan!!
De trailer komt sowieso met 1 kant vast te staan.
Dus zou ze 1kant uit kunnen of achteruit.

Dus tijdens het rijden niet stoppen. Ok,

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-09 18:20

Magiccc schreef:
als paarden de trailer niet inwillen proberen ze er vaak onderuit te komen via de zijkanten. Misschien kun je die blokkeren? bijvoorbeeld de trailer zo neerzetten dat hij bjina tegen een hek of heg aanstaat met de zijkant? dan heb je in ieder geval 1 kant geblokkeerd... :+

hmm maar een paard is een vluchtdier, dus als hij niet de ruimte krijgt om te vluchten.. Zal hij het denk ik alleen maar enger vinden.
Daarnaast wijken ze dan gewoon uit naar de andere kant, dus heb je nog gewoon het zelfde probleem.. :P

Tiana

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-09 18:21

Rust, reinheid, regelmaat...

M_VE

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-09 18:22

Menino schreef:
maj0 schreef:

Ik zou dit zelf nooit zo doen. Sommige paarden reageren daar niet zo goed op, en ga in de touwen hangen.. Dan komt er dus een moment dat je paard achterover valt en dat is nogal gevaarlijk. Daarnaast als je paard echt de strijd aan gaat (door te gaan hangen dus) .. Dan kun je alsnog al je kracht in de strijd gaan gooien, maar de weerstand en negatieve associaties worden dan alleen maar groter bij zo'n paard..

Ik heb nu bij mijn laad-probleem-paard er een deskundige bijgehaald, en mocht ik ooit een andere probleemlader in mijn bezit krijgen.. is dat weer het eerste wat ik doe. Omdat het gewoon belangrijk is dat je je paard in noodgevallen (koliek ed. ) kan laden. En je als je zelf gaat lopen aanklooien, dan maak je het probleem alleen maar groter vaak :)

Dat is nou wat ik bedoelde! Alleen kun jij het beter verwoorden. Verder wil ik de ts ook even vragen waarom oefenen niet kan. Eventueel via pb?

Naomi_Star

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-09 18:26

kijk een op www.2moons.nl en mail daar eens naar! Mijn paard was echt een ramp maar heeft alle angst overwonnen!

Naomi_Star

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-09 18:29

Candymarilyn schreef:
Dat is nou wat ik bedoelde! Alleen kun jij het beter verwoorden. Verder wil ik de ts ook even vragen waarom oefenen niet kan. Eventueel via pb?

Dat heeft ze gezegd dacht ik, geen trailer ter beschikking om te oefenen

_CS_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-01-09 18:31

Het klopt wat naomi_star zegt, heb geen trailer ter beschikking om te oefenen.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-09 18:35

het enige wat je moet doen is het de trailer inleiden zoals je hem ook naar stal brengt..............

als je hem in zn stal stopt, doet ie ook niet raar.......... toch?

trailer is niet zoveel anders........... wij mensen maken altijd een probleem.

_CS_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-01-09 18:37

ghihi, dier staat 24/7 buiten