Brenderup Trailers

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Lady_Daniels

Brenderup Trailers

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-01-09 22:06

Ik ben opzoek naar een nieuwe trailer (1,5 paards).
Er komt een KWPN-er van 1.65 in te staan (ivm laadvermogen).
En er staat een Landrover Freelander voor (ivm Trekkracht Haha! )

Nu vroeg ik mij af wat jullie ervaringen zijn met de trailers van Brenderup?
Op het internet kon ik er niet zo gek veel over vinden behalve een aantal dealers.

Zijn er toevallig mensen met ervaring(en) met dit merk trailer?

VLC

Re: Brenderup Trailers

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-09 23:16

Heb er zelf nu een, ongeveer een jaar. Ben er best tevreden over, maar tis geen trailer waar ik 20 jaar mee zou kunnen rijden. Maargoed, daar was de prijs ook naar.
Let wel op bijvoorbeeld de kwaliteit van het hout waar het bevesitingspunt voor de klep in zit. Bij mij is dat het enige wat niet helemaal 100% meer is. Qua ruimte ben ik best tevreden. Ik heb genoeg ruimte voor de voorstang en mijn paardje van 1.65 past er goed in.
'Kheb deze trailer trouwens via marktplaats gekocht.

Silence

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-09 23:19

Vrienden van ons hebben er eentje en ik vind het een geweldige trailer.
Ze hebben een 2 paards polyester trailer met 2 zadelkamers.
Hele ruime trailer en dankzij het grote raam voorin ontzettend licht.

Lady_Daniels

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-01-09 23:37

lizzy2 schreef:
Heb er zelf nu een, ongeveer een jaar. Ben er best tevreden over, maar tis geen trailer waar ik 20 jaar mee zou kunnen rijden. Maargoed, daar was de prijs ook naar.
Let wel op bijvoorbeeld de kwaliteit van het hout waar het bevesitingspunt voor de klep in zit. Bij mij is dat het enige wat niet helemaal 100% meer is. Qua ruimte ben ik best tevreden. Ik heb genoeg ruimte voor de voorstang en mijn paardje van 1.65 past er goed in.

Van welk jaar is jou trailer? Dat je over "hout" spreekt?
Dat zijn vaak toch wat oudere trailers.

Ik denk er aan om minimaal een trailer vanaf 2000 te kopen en dan een vol polyester.

Guetta

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-09 11:08

Ik heb zelf ook een brenderup trailer.
Ik vind het een fijn ding!

Lady_Daniels

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-01-09 13:36

Want...?
Iets meer argumenten graag... :o

Equimotion

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-09 13:40

Onze vorige Brenderup was 2e hands gekocht en heeft het bij ons nog 13 jaar volgehouden. Ik heb hem vorig jaar ingeruild voor de 2 paards versie met 2 zadelkamers en vind het een heel fijne trailer. Je merkt de degelijkheid aan alles in de afwerking.

Lady_Daniels

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-01-09 15:33

Wat bedoel je met degelijkheid?
En gebruikte jij hem vaak? Het is nl. de bedoeling dat ik hem 2x per week ga gebruiken...

VLC

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-09 19:44

Lady_Daniels schreef:
lizzy2 schreef:

Van welk jaar is jou trailer? Dat je over "hout" spreekt?
Dat zijn vaak toch wat oudere trailers.

Ik denk er aan om minimaal een trailer vanaf 2000 te kopen en dan een vol polyester.

1989 :o

Lady_Daniels

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-01-09 19:59

Ok :o
Dat maakt een hoop duidelijk

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-09 23:15

Goed geprobeerd om Westfalia te immiteren, maar helaas op een aantal punten gefaald.
Het blijft een trailer met Al-Ko assen en ik merk weinig verschil tussen Brenderup en, pak weg, Weijer. Je hebt echter twee Weijers voor de prijs van een Brenderup.
Ieder z'n keuze, maar je zult ze hier op het erf niet aantreffen.

Lady_Daniels

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-01-09 23:47

ikke schreef:
Goed geprobeerd om Westfalia te immiteren, maar helaas op een aantal punten gefaald.
Het blijft een trailer met Al-Ko assen en ik merk weinig verschil tussen Brenderup en, pak weg, Weijer. Je hebt echter twee Weijers voor de prijs van een Brenderup.
Ieder z'n keuze, maar je zult ze hier op het erf niet aantreffen.

Wat zijn AL KO assen?
:o

sdi

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-09 08:37

Bij onderstellen van aanhangers worden assen toegepast waaraan de wielen zijn bevestigd.

De onderstaande merken kom je veel tegen.
Al-ko (bv 5 graden as) = erg veel gebruikt
BPW
Champ (bv bij Humbaur trailers) assen

Lady_Daniels

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-01-09 13:31

En zijn er dan ook nog bepaalde assen beter of iets dergelijks?
(hou er rekening mee dat je tegen een compleet "leek" praat :o )

sdi

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-09 14:14

Geen idee, zowel onder trailers als caravans, kom je genoemde merken veel tegen.
Op mijn vorige trailer (1989) zaten de orginele alko assen nog onder, prima spul.
Mijn huidige heeft ook alko assen (5 graden)

Het enige waar assen niet goed tegen kunnen is structurele over belading, daardoor vervormen de rubbers, die in die assen zitten.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-09 18:27

Lady_Daniels schreef:
En zijn er dan ook nog bepaalde assen beter of iets dergelijks?
(hou er rekening mee dat je tegen een compleet "leek" praat :o )

Westfalia gebruikt onafhankelijke ophanging en Ifor starre assen met bladveren. Beide vormen zijn op op de langere termijn goedkoper in onderhoud. De rubbers uit Al-Ko assen verouderd en moet je vroeg of laat vervangen en dat is geen goedkope klus. De bussen uit en Westfalia as kosten 5 euro per stuk en je hebt er acht nodig; tel uit je winst........ }>

Punt is dat je met de huidige wegwerpmentaliteit zelden deze rubbers vervangen ziet worden; men koopt wel een andere trailer.

Lady_Daniels

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-01-09 22:50

Ik weet niet of het reeel is maar ik neem aan dat als ik een "goedgekeurde"trailer koop vanaf bouwjaar 2001 dat de rubbers niet snel vervangen hoeven te worden.
Het duurt vast jaren voordat die dingen op zijn...
Of is dat een foute analyse?

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-09 23:15

Lady_Daniels schreef:
Ik weet niet of het reeel is maar ik neem aan dat als ik een "goedgekeurde"trailer koop vanaf bouwjaar 2001 dat de rubbers niet snel vervangen hoeven te worden.
Het duurt vast jaren voordat die dingen op zijn...
Of is dat een foute analyse?

Ligt eraan hoe je ermee omgaat. Ik heb trailers van 15 jaar oud gezien waar ik niet blij van werd maar ken er ook die er na twintig jaar nog strak bijstaan. Overbelading (geen zeldzaam verschijnsel bij paardentrailers) is één van de factoren, maar je rijgedrag heeft ook invloed, evenals de wegen waar je over rijdt.

Lady_Daniels

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-01-09 23:18

Hoe kun je een paardentrailer overbeladen?
Een trailer heeft toch een maximaal laad gewicht? Het lijkt mij dat je je daar aan houd.
Of zijn er mensen die dat niet doen?
Zijn er tevens andere redenen om een trailer over te beladen?

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-09 23:23

Lady_Daniels schreef:
Hoe kun je een paardentrailer overbeladen?
Een trailer heeft toch een maximaal laad gewicht? Het lijkt mij dat je je daar aan houd.
Of zijn er mensen die dat niet doen?
Zijn er tevens andere redenen om een trailer over te beladen?

Jij misschien wel, maar alleen al hier op Bokt zie ik met grote regelmaat opmerkingen voorbij komen die mij doen vermoeden dat overbelading in het spel is. Bij een Westfalia (2400kg ontwerp) of Ifor (2700kg ontwerp) maakt het allemaal niks uit. De meeste andere tweepaards trailers hebben echter 1000kg assen (800kg versie voor een 1,5paards) en hebben daarmee geen marge t.o.v. de papieren.

sdi

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-09 08:34

Ikke, heeft wel een punt qua overbelading.
Meeste 2 paardstrailer zijn ca 750kg eigengewicht en 2000kg max toegestaan. 2x een kasteel (groot paard) erin en je hebt er zo 1500kg in staan. Veel trailers zijn ook in 2400kg variant te krijgen enige verschil is dan dat ze er duurdere/ zwaardere assen + banden onder leggen. Meeste chassis en vloeren kunnen 2500kg aan.

Voor veel mensen in 2000kg voldoende, maar als je 2 grote paarden wil vervoeren, kom je al snel op 2400kg gewicht. Ons/ mijn paard weegt ca 750kg

Lady_Daniels

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-01-09 12:05

Hmm ok thanks voor de info dit verhelderd het een en ander.

Zij het niet dat ik mijn 2paards net heb verkocht. Dit was een wat oudere trailer en mijn paard had er niet genoeg ruimte in. Het was ook meer een pony trailer.
Aangezien ik 9 van de 10 x maar een paard vervoer en ik maar een paard heb...
Heb gekozen voor een 1,5 paards. Dan heeft mijn paard zeker de ruimte en waarom moeilijk doen als het makkelijk kan?
Ik had zelf liever een 2 paards gehad maar aangezien mijn vader (beroepschauffeur) en sponsor is. En het hem toch veiliger leek een 1,5 paards zijn we daarnaar aan het zoeken.
Ook omdat ik er 2 keer per week mee weg moet wilde hij de combinatie graag veilig hebben.

Toevallig kwam er een Brenderup op mijn pad en vandaar dat ik vroeg naar de ervaringen.

Mijn paard is overigens geen "grote" een KWPN-er van 1,65 echt een sportpaardje en een beetje een vrouwen beestje...geen kasteel dus.

Het viel me trouwens op dat veel 1,5 paards trailers heel verschillende laadvermogens hebben...
Is daar een speciale reden voor? De trailer die ik op het oog heb heeft een laadvermogen van
massa voertuig > > 1200 kg>
max > last as nr 1 600 kg,
max last as nr.2 600 kg>
laadvermogen > 620 kg

Dat moet toch wel oke zijn? Ik schat mijn paard haar gewicht op ongeveer 500kg. De auto die ervoor staat is een Landrover Freelander dus qua trekkracht hoef ik me niet zoveel zorgen te maken. Het gaat meer om de belading van de trailer.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-09 18:14

Lady_Daniels schreef:
Hmm ok thanks voor de info dit verhelderd het een en ander.

Toevallig kwam er een Brenderup op mijn pad en vandaar dat ik vroeg naar de ervaringen.

Het viel me trouwens op dat veel 1,5 paards trailers heel verschillende laadvermogens hebben...
Is daar een speciale reden voor? De trailer die ik op het oog heb heeft een laadvermogen van
massa voertuig > > 1200 kg>
max > last as nr 1 600 kg,
max last as nr.2 600 kg>
laadvermogen > 620 kg

Dat moet toch wel oke zijn? Ik schat mijn paard haar gewicht op ongeveer 500kg. De auto die ervoor staat is een Landrover Freelander dus qua trekkracht hoef ik me niet zoveel zorgen te maken. Het gaat meer om de belading van de trailer.

Die Freelander is niet het probleem, maar dat laadvermogen is duidelijk teruggekeurd!! Mijn advies: lekker laten staan, d'r zijn er genoeg die gewoon 1600kg op papier zijn. Het is niet dat de trailer het technisch niet aankan, maar die 620kg laadvermogen is erg optimistisch. Aangezien een damespaardje van 1,65 ook nog vlug 500 - 550kg weegt, heb je nog 70kg marge om de fouten van het leegegwicht op papier t.o.v. de praktijk weg te werken. Zou ik niet riskeren. Laat dit soort trailers maar staan voor de B-rijbewijs rekenaars, die zijn er gelukkig mee.........

Lady_Daniels

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-01-09 18:27

Je bedoelt dat er 70kg "speling" tussen het maximaale laad vermogen en het uiterste gewicht van mijn paard zit.
Is die 70kg marge dan niet voldoende? Ik bedoel wat is voldoende? Vanaf 100 kilo marge? Hoe beoordeel je dat?
En is het echt zo'n groot risico als die speling te weinig is?
Er zijn genoeg mensen die volgens mij geen speling in die marge hebben en die ook nog eens over de maximale trekkracht van de auto heen gaan. Dat dat risico's met zich mee brengt begrijp ik.

Maar is dit niet wat overtroken? (is gewoon als vraag bedoeld "intresse" niet als aanval even ter verduidelijking)

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-09 19:19

Lady_Daniels schreef:
Je bedoelt dat er 70kg "speling" tussen het maximaale laad vermogen en het uiterste gewicht van mijn paard zit.
Is die 70kg marge dan niet voldoende? Ik bedoel wat is voldoende? Vanaf 100 kilo marge? Hoe beoordeel je dat?
En is het echt zo'n groot risico als die speling te weinig is?
Er zijn genoeg mensen die volgens mij geen speling in die marge hebben en die ook nog eens over de maximale trekkracht van de auto heen gaan. Dat dat risico's met zich mee brengt begrijp ik.

Maar is dit niet wat overtroken? (is gewoon als vraag bedoeld "intresse" niet als aanval even ter verduidelijking)

Nee, die speling is niet voldoende omdat de trailer zeer waarschijnlijk 100 - 150kg méér weegt dan op papier staat!
Het gaat verder niet over de trekkracht van de auto, maar om het domme papieren feit van overbelading. Overbelading wordt niet alleen zeer zwaar gestraft; bij ongelukken trekt de verzekering zich terug en kun je dus zelf ALLE schade dokken........
Zoek gewoon een trailer met 1600kg laadvermogen, ben je van alle gezeik af.