wie kan mij wat advies geven over aanschaf van een trailer?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

KimJenda

wie kan mij wat advies geven over aanschaf van een trailer?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-01-09 16:19

Omdat ik toch wat vaker op pad wil met mijn paard en niet steeds afhankelijk wil zijn van anderen, denk ik erover om een trailer aan te schaffen. Alleen ben ik echt een complete leek wat betreft trailers........

Wat ik zoek is:
- een 1,5 paards trailer
- hoog model (mijn paard is 1.78 hoog)
- mijn paard weegt +/- 720 kilo en wij hebben een bestelbus die 1500 kilo weegt. Wil graag zelf met de bus gaan rijden zonder dat ik
mijn BE moet halen. (volgens mij mag de trailer dan niet meer dan 780 kilo wegen? )

Nu zie ik op marktplaats veel 2ehands trailers staan. Waar moet ik op letten als ik zo'n trailer wil kopen? En denken jullie dat ik rond de 1000 euro een goede (veilige) 2ehands kan aanschaffen, of liggen de prijzen veel hoger?

En wat voor kosten zitten er nog meer aan een trailer? Wegenbelasting, verzekering?

Zoals jullie merken weet ik er nog niks vanaf Bloos

ikke

Re: wie kan mij wat advies geven over aanschaf van een trailer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-09 18:15

Om te beginnen: haal gewoon je B-E; wetgeving om dat te verplichten voor alle aanhangers met een eigen kenteken is in de maak en het E-examen zal er niet gemakkelijker op worden. Houdt er rekening mee dat die wetgeving weleens binnen nu en 3 - 4 jaar van kracht wordt.

Er bestaan drie trailers:
Westfalia: luxe, comfortabel.
Ifor Williams: Hufterproof
Weijer: goed, degelijk en niet te duur.

De rest is goed geprobeerde immitatie.

Voor 1000 euro koop je de ellende van een ander. Daar kun je voor kiezen, heb ik ook gedaan, maar houdt er dan wel rekening mee dat je nog een keer 2000 euro moet neertellen om de trailer weer goed te krijgen (heb ik dus ook gedaan). Voor dat geld heb ik echter wel een beter-dan-nieuwe Westfalia.....
Voor een goede tweedehands trailer betaal je tussen 2500 en 3500 euro; voor 5000 heb je een nieuwe Weijer.
Er zijn best merken die het goedkoper kunnen, maar dat zit 'm ergens, namelijk in de zwakkere constructie van de trailer.

Als je geen verstand van zaken hebt; koop gewoon een nieuwe. De prijsverschillen zijn zo klein dat het niet opweegt tegen de ellende van een ander......

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-09 20:24

Citaat:
Wil graag zelf met de bus gaan rijden zonder dat ik mijn BE moet halen.
Dat ga je op grond van de gewichten al niet redden, je zult je E moeten halen. zie ook Maya @ [TAO] FAQ TAO

Verzekering; de aanhanger is automatisch WA verzekerd achter het trekkende voertuig mits de trekhaak daarvan geregistreerd is en er niet illegaal is onder gezet.
De trailer zelf kun je een aparte verzekering voor moeten afsluiten maar is niet verplicht. Dan is het vooral voor diefstal en ongelukjes die niet onder je WA vallen.

Wegenbelasting is afgeschaft voor trailers. APK is er ook niet maar het is raadzaam om elk jaar je trailer voor onderhoud weg te brengen en na te laten kijken, als je zelf niet handig genoeg bent.

Je moet voor jezelf de afweging maken of het niet handiger is om een trailer te huren ipv zelf te kopen. Als je m niet vaak gebruikt kun je beter huren, dan heb je ook de onderhoudskosten niet (4 banden kunnen leuke kosten zijn bijv.)

KimJenda

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-01-09 22:28

ik begrijp er dan niks meer van. De één zegt dat je wel met alleen je B mag rijden, als het totaal van trailer en auto niet meer dan
3500 kilo is.

Dit staat op internet:

In bepaalde gevallen is het toegestaan een aanhangwagen van meer dan 750 kg te trekken met alleen rijbewijs B. Dan gelden daarvoor wel twee voorwaarden:

de aanhangwagen mag inclusief laadvermogen niet meer zijn de ledige massa van het trekkende motorvoertuig;

én de toegestane maximum massa van de totale combinatie mag niet meer dan 3500 kg zijn.

In alle andere gevallen is een BE-rijbewijs verplicht.

Ik huur nu altijd een trailer van een kennis, en dan is de trailer + mijn paard samen 1250 kilo. Mijn vriend (heeft wel BE), rijdt dan met de bus die 1500 kilo weegt. Aan mij is verteld dat ik met alleen B ook met deze bus en trailer mag rijden, omdat de combinatie niet meer dan 3500 kilo weegt en de trailer + inhoud lichter dan de bus is.

frankiej

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-09 22:44

ik begriijp dat je het niet meer snapt.
wat je paard weegt, maakt niet uit. het gaat om het eigen gewicht van de trailer en wat er in MAG (laadvermogen). als hij op z'n kentekenbewijs leeg 800 weegt en het laadvermogen 700 kg is, mag jij die trailer met je B-rijbewijs met die bus van 1500 kg rijden. totaal kom je dan op max. 3000 kg, ruim onder de 3500 dus.
veel anderhalf paardstrailers zijn bruto (leeg+laadvermogen) rond de 1700 kg. wat je dan kunt doen is bij de rdw je trailer terug laten keuren naar 1500 kg bruto.

voor 1000 euro koop je een oude(re) trailer met alle risico's van dien: verouderde droge banden, rotte zij- of voorwanden of bodem. blokkerende remmen, nietwerkende oploop-inrichting (die de trailer automatisch en vloeiend (!) laat remmen als jij met de auto remt). Verder kan het voorkomen dat de trailer niet goed spoort, zwaar loopt of "bonkt" achter de auto. Bonken is dat je hem bij elke hobbel of kuiltje hoort op je trekhaak.
ikke hierboven is wel erg kort door de bocht met de 3 types trailer. ifor bijv. is goed spul maar je belandt er al snel mee in hoge reparatiekosten vanwege de combinatie aluminium en rvs. weijer is een normale trailer, goed genoeg dus. alle andere zou namaak zijn, zelf heb ik sinds kort een nieuwe hotra. gewoon een fijne en goede trailer. maar ik kan niet in jouw portemonnee kijken, dus prijs/kwaliteit zul je zelf moeten beslissen.

KimJenda

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-01-09 22:49

De trailer die ik nu huur is idd terug gezet naar 1500 kilo bruto. Dit is een goede trailer die ik voor niet al te veel geld kan huren (15 euro per dag).

Ik vind het zelf alleen lastig dat ik daar steeds om moet vragen; ben zelf niet graag afhankelijk van anderen, en wil dan zelf mijn eigen spul. Maar financieel is het veel beter om te blijven huren. Er komen idd nog veel extra kosten bij waar ik niet zo aan gedacht had.

Kan nog heel wat jaar de trailer huren, als ik het afzet tegen de aanschaf van een eigen trailer. En dan heb ik er geen extra onderhoudskosten aan. Misschien is het wel een beter idee om te wachten met het aanschaffen van een trailer als ik het zo bekijk.

frankiej

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-09 22:58

kun je die kar niet overkopen? dan weet je wat je hebt. 15 euro per dag is niet veel, bij de meesten betaal je minstens 25

KimJenda

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-01-09 23:00

nee die willen ze niet kwijt. Ik ga er nog maar eens goed over na denken. De aanschaf van een trailer zou ik wel kunnen financieren en het lijkt me erg makkelijk als ik er zelf 1 heb staan. Maar als ik kijk naar wat ik nu betaal en wat ik er voor terug krijg (een goede trailer zonder extra kosten).......is het misschien niet zo'n slecht idee om voorlopig nog te blijven huren. Iig bedankt voor het advies en het meedenken!

Remember

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-09 09:23

frankiej schreef:
ik begriijp dat je het niet meer snapt.
wat je paard weegt, maakt niet uit. het gaat om het eigen gewicht van de trailer en wat er in MAG (laadvermogen). als hij op z'n kentekenbewijs leeg 800 weegt en het laadvermogen 700 kg is, mag jij die trailer met je B-rijbewijs met die bus van 1500 kg rijden. totaal kom je dan op max. 3000 kg, ruim onder de 3500 dus.
veel anderhalf paardstrailers zijn bruto (leeg+laadvermogen) rond de 1700 kg. wat je dan kunt doen is bij de rdw je trailer terug laten keuren naar 1500 kg bruto.

Dit klopt nog niet want je vergeet het laadvermogen van de auto mee te nemen Knipoog .

Als je alleen met je B gaat rijden pak je de papieren erbij en ga je controleren, wat je daadwerkelijk erachter hangt doet er in eerste instantie niet toe, op papier moet het volgende kloppen. Lees ook de FAQ hierover door, staat het duidelijk in omschreven.

Auto incl. laadvermogen (bij een bus die leeg al 1500kg weegt zal er waarschijnlijk nog behoorlijk wat laadver. bij komen Ja) + trailer incl. laadvermogen moet <3500.
Auto leeg moet zwaarder zijn dan trailer incl. laadvermogen
Auto moet op papier de trailer incl. laadvermogen mogen trekken

Overigens zijn de meeste anderhalfpaardtrailers incl. laadvermogen 1300kg.

annastasia

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-09 13:34

Ik verwacht niet dat je met deze combinatie met alleen B mag rijden.
Je totale gewicht van mtm trailer en het gewicht van de auto + LAADVERMOGEN moet beneden de 3500kg zitten.

Aangezien je zegt dat je een groot paard hebt van rond de 700 kg, kom je al gauw uit op mtm trailer 1500kg.
Neem dan nog je bus ledig 1500kg + ladvermogen en je zit er zo overheen.
onze personenauto heeft nl al laadvermogen van zo'n 600kg.
Kijk dus even op de site van de rdw naar je max laadvermogen.
Verstandiger is gewoon je E te halen.

Ik had en Wesco 1 3/4
Technische specificaties
Bruto draagvermogen 1700 kg
Afmeting binnenwerks:
Breedte 140 cm
Hoogte 227 cm
Lengte 300 cm
NP = 3800,-, maar voor 4100,- heb je een 2paards.
Deze tailers hb je 2de hands voor zo'n 2000,-

Inmiddels is deze ingeruild voor een 2-paard bockmann aluminium

.
[quote="cissy"][quote]
Verzekering; de aanhanger is automatisch WA verzekerd achter het trekkende voertuig mits de trekhaak daarvan geregistreerd is en er niet illegaal is onder gezet.
De trailer zelf kun je een aparte verzekering voor moeten afsluiten maar is niet verplicht. Dan is het vooral voor diefstal en ongelukjes die niet onder je WA vallen.
quote]
Let hier op dat dit niet geldt als je auto all-risk verzekerd is, dan moet voor de trailer een aparte verzekering worden afgesloten (tenminste, wel bij interpolis)

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-09 17:53

waarom denk je dat ik de FAQ had neergezet.....
wat daarin staat zijn de enige juiste regels omtrent B en BE.

Mijn bus van 1500 kg heeft een laadvermogen van 1000 kg, samen dus al 2500 kg, hou ik nog maar 999 kg over om een trailer aan te hangen (om onder de 3500 kg te blijven), dát gaat dus niet lukken met 700 kg paard.... Lachen

annastasia

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-09 23:51

@ cissy, ik bedoelde meer het verhaal van de WA verzekering.
Citaat:

Dit gaat nl niet in alle gevallen op. Zeker niet als je bij interpolis verzekerd bent. Als je je auto daar all-risk hebt verzekerd dan moet je je trailer apart WA bij verzekeren.

Of bedoelde jij nog weer dat andere stukje over gewicht Knipoog

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-09 23:55

De trailer valt als ie aangekoppeld is onder de verzekering van het trekkende voertuig. Maar je moet wel bevoegd zijn om met de combinatie rond te mogen sturen. In jouw geval rijbewijs BE. Anders is de hele combinatie onverzekerd, ook die all-risk auto.

ikke20

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-09 00:02

klopt trailer aan auto valt hij onder die verzekering.
sluit je een verzekering af voor je trailer betaal je nog geen60,- per jaar. mits er een goedgekeurd slot op zit.

verder kan je voor een 2de hands kijken. maar bedenk je wel is hij al ouder dan 5 jaar moet je al banden laten vervangen trailer laten controleren misschien bodem vervangen of wanden. dat is vrij prijzig. an krijg je nog oderhoud en eventuele schade aan je trailer.
ik ben toen expres voor een nieuwe trailer gegaan. een henra amazone die zijn ook lekker hoog.

annastasia

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-09 00:24

Vorig jaar was dit nog niet zo. Dat werd mij nog apart gevraagd bij interpolis, of de auto all risk verzekerd was.
Inmiddels net weer nagelezen, en het is veranderd. Dus trailer nu altijd standaard WA meeverzekerd

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-09 19:20

annastasia schreef:
Vorig jaar was dit nog niet zo. Dat werd mij nog apart gevraagd bij interpolis, of de auto all risk verzekerd was.
Inmiddels net weer nagelezen, en het is veranderd. Dus trailer nu altijd standaard WA meeverzekerd

Dat was vorig jaar ook al, en tien geleden ook en twintig jaar geleden ook. Dus je hebt het of verkeerd begrepen of Interpolis heeft je een l*lverhaal op de mouw proberen te spelden (zou ook niet de eerste keer zijn)