Sederende middelen: maximale duur + hoe lang opspoorbaar?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

maaike85

Sederende middelen: maximale duur + hoe lang opspoorbaar?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-01-09 16:41

Hallo!

Ik ben op zoek naar informatie over sederende middelen. Ik wil graag weten hoe lang bepaalde sederende middelen maximaal kunnen inwerken, en hoe lang ze opspoorbaar zijn in het bloed.

Het zit namelijk zo: een vriendin van mij heeft een paard gekocht. We zijn het eerst een aantal keer gaan proberen uiteraard. Het paardje was telkens braaf: zowel in omgang, als in dressuur, als in het springen, en langs de weg. Er was wel nog wat werk aan, het paard mocht wel wat meer buigen en zo, maar op zich zeker geen verkeerd paard.

Ondertussen heeft ze het paard 2 weken, en het paard blijkt opeens toch niet meer zo braaf te zijn. Zodra ze aan het werk gezet wordt, steigert ze. Eigenlijk gaat het goed zolang je haar haar zin heeft, maar zodra je er iets aan vraagt waar zij geen zin in heeft, steigert ze. Soms gaat het gewoon om simpele dingen: vlak na het opstappen wil ze bijvoorbeeld vooruit gaan, terwijl jij nog even je teugels op maat wilt nemen,... dus doe je haar halthouden. Dat wil ze op dat moment niet, dus steigert ze maar.

Zadel enz. zijn gecontroleerd. Het is dus niet omdat ze pijn heeft dat ze begint te steigeren. Aan haar gedrag is duidelijk te zien dat ze steigert uit verzet.

Nu is het wel erg raar dat het paard nooit gesteigerd heeft toen we haar gingen uitproberen, en echt braaf liep. Wij vragen ons dan ook sterk af, of het paard iets van sederende middelen gekregen heeft.

Vandaar ook mijn vraag hoe lang sederende middelen kunnen inwerken? En hoe lang ze opspoorbaar zijn in het bloed (om eventueel nu nog te testen of het paard verdoofd is geweest of niet)?

Ikzelf ken alleen Sedalin/Tranquigel. Bij mijn weten werkt dat "maar" 8 uur. Maar zijn er ook middelen die langer inwerken? En hoe lang kun je die nog opsporen?

Alvast bedankt!
Maaike

KiWiKo

Re: Sederende middelen: maximale duur + hoe lang opspoorbaar?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-09 16:44

ik denk dat je het probleem bij de ruiter moet zoeken, wat zegt diens instructeur hiervan?

maaike85

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-01-09 16:49

Dat denk ik eerlijk gezegd niet. Volgens haar instructeur vertoont dat paard dat gedrag al veel langer dan vandaag. Ik heb al redelijk wat ervaring met paarden africhten (toch al een 10-tal zadelmak gemaakt en ingereden) en heb er vandaag opgekropen. Bij mij vertoonde ze net hetzelfde gedrag, dat ronduit gevaarlijk is.

Woensdag komt er nog iemand anders mee "rijden" die professioneel bezig is met het corrigeren van paarden. Ik ben wel benieuwd wat hij erover te zeggen heeft.

Maar dit is eigenlijk off topic. Ik wil alleen de informatie over de sederende middelen. De rest was achtergrondinfo.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-09 16:50

sedatie is gemiddeld na 7 dagen niet meer traceerbaar in bloed

maaike85

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-01-09 16:54

Hm, daar vreesde ik al een beetje voor. Te laat dus om nu nog een bloedonderzoek te doen...

Zijn er middelen die langer inwerken dan Sedalin/Tranquigel?

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-09 16:56

nee Haha! sedalin/tramquigel werkt slecht een paar uur, maar is wel traceerbaar...........

maaike85

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-01-09 17:00

Maar helaas niet meer traceerbaar na 2 weken, zoals ik uit je voorgaande post afleid. Mja, dan staan we op die manier geen stap verder, kunnen we dus niet nagaan of het paard al dan niet gesedeerd was. Jammer.

Hopelijk weten we woensdag meer. Ik veronderstel dat die persoon snel zal kunnen uitmaken of het paard inderdaad al veel langer dan vandaag steigert, en of er nog iets mee aan te vangen is. Bedankt voor de (overigens zeer snelle!) hulp!

annastasia

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-09 20:10

Laat eerst bloed tappen, ook al zul je ws niets vinden.
Geef het paard daarna 1 van beide middelen en ga weer proberen te rijden etc. Als het paard dan rustig is dan weet je dat het 'm daar in kan zitten.

Heeft het dier geen pijn??

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-09 21:15

De raad om een bloedje te laten trekken bij aankoop heeft een reden. Deze reden!!

Ik zeg niet dat het hier ook speelt, maar ik geef je weinig kans om nu nog te bewijzen dat er gewerkt is met verdovende middelen, als dat al het geval is geweest.
Het enige zinvolle wat je al lang gedaan had moeten hebben, is je dierenarts bellen en hem dit voorleggen. Als je een kans hebt, is HIJ (of zij) degene die je daarmee kan helpen.