advies, voor lossen en laaden

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Taat88

advies, voor lossen en laaden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-01-09 13:04

Ik wilde graag advies voor het lossen en laaden aleen

ik wil dus aleen op stap kunnen hoe kan je je paard zo trainen dat je het aleen kan??

Graag Tips..

Puera

Re: advies, voor lossen en laaden

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-09 14:33

Ongetwijfeld zullen er mensen hier posten dat je beter niet alleen met een paard op stap kunt gaan. Ik ga liever ook niet alleen weg, maar ik kan lang niet altijd iemand zo gek krijgen om met me mee te gaan.

Het belangrijkste is dat je een paard hebt die goed op de trailer wil. Als ik mijn merrie op de trailer zet, loop ik met haar richting de laadklep. Vlak voor de laadklep gooi ik 't halstertouw over haar rug en blijf aan de achterkant van de trailer staan. Paard loopt door.

Vervolgens doe ik de buis achterlangs vast, klep omhoog en loop naar de voorkant om haar vast te zetten.

Uitladen gaat precies andersom. Ik maak het paard eerst los, klep naar beneden en buis erachter vandaan. Als het paard niet uitzichzelf naar achteren loop, ga ik naar voren om haar uit de trailer te begeleiden.

Bij het uitladen altijd eerst het paard losmaken! Heb een keer meegemaakt dat mijn vader de buis eerder los had dan ik 't paard. Omdat ze dacht dat ze los was liep ze achteruit, ging hangen en rolde van de klep af toen 't halster stuk knalde. Nagelbijten / Gniffelen

Hoe je dat traint... even denken... het makkelijkste is dat je paard uit zichzelf de trailer oploopt. Dat geintje moeten ze vaak even door hebben. Mocht ie niet uit zichzelf erop lopen, dan kun je best met 'm mee de trailer inlopen maar moet hij wel weten dat ie er niet uit zichzelf uit mag gaan. Dat ie niet buiten staat als jij de buis wilt pakken. Haha!
Belonen is ook hier de truc... is ie braaf, mag ie dat best weten. Rust is ook heel belangrijk, hoe drukker jij je maakt, hoe onrustiger je paard loopt.

Heb je een paard wat sowieso niet fijn op de trailer wil, schroom dan niet om iemand te vragen die er ervaring mee heeft. Zelf prutsen kost vaak alleen maar tijd.

Mijn merrie wilde eerst nooit op de trailer, heb een keer hulp gehad en nu kan ik d'r alleen laden.

Succes! Lachen

Pendrag

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-09 14:37

Bij een paard dat zelf de klep oploopt doe ik het ook als hierboven staat.

Ik heb zelf een merrie die dat nog niet durft. Die doe ik aan een lang touw. Ik loop dan zelf voor haar uit de trailer in. Zij loopt netjes met me mee. Ik kruip dan voor door het deurtje eruit en hou het touw vast. Met het touw in mn handen loop ik dan via de buitenkant naar de achterkant van de trailer en doe de stang erachter en de klep dicht. Dan loop ik weer naar voren en zet mn merrie vast.

Uitladen hetzelfde: lange touw eraan, touwen in de trailer los, via de buitenkant naar de achterkant van de trailer, klep los, stang los en paard eruit. Ik laat dan het touw vieren en pak het bij haar hoofd weer vast zodra ik erbij kan. Als ze niet zelf lost, ga ik naar voren en help haar.

Zo gaat laden en lossen met normale paarden prima alleen! Ik zorg trouwens bij voorkeur wel dat ik aan 1 kant van de laadklep aanleuning heb. Hier thuis zet ik de trailer langs de heg.

Marloes_R

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-09 14:38

Ik ga altijd alleen met mijn paard naar les.
Dan loop ik met haar samen de trailer op, zet haar voren vast. Dan loop ik langs haar terug naar de klep. Stang erachter, klep dicht en gaan Lachen
O ja, ik kijk altijd nog even door het deurtje of ze lekker staat Clown

Eraf hetzelfde: klep open, stang weg. Dan langs haar heen lopen en haar los maken. En samen de klep af.

Ik heb haar dat geleerd door gewoon rustig samen de trailer op te lopen. Dan vastzetten en belonen.
Een hooinet wil ook wel helpen, dan heeft ze gelijk wat te knabbelen en is ze afgeleid.

Stephanie99

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-09 18:21

Ik doe het altijd met een vriendin samen. Weetje zeker dat er niks verkeerds kan gebeuren.

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-09 20:16

Pendrag

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-09 22:54

Marloes_R schreef:
Ik ga altijd alleen met mijn paard naar les.
Dan loop ik met haar samen de trailer op, zet haar voren vast. Dan loop ik langs haar terug naar de klep. Stang erachter, klep dicht en gaan Lachen
O ja, ik kijk altijd nog even door het deurtje of ze lekker staat Clown

Eraf hetzelfde: klep open, stang weg. Dan langs haar heen lopen en haar los maken. En samen de klep af.

Ik heb haar dat geleerd door gewoon rustig samen de trailer op te lopen. Dan vastzetten en belonen.
Een hooinet wil ook wel helpen, dan heeft ze gelijk wat te knabbelen en is ze afgeleid.

Ik vind dit echt erg link. Je paard hoeft maar een keer te schrikken en je hebt de poppen aan het dansen. Zal de eerste niet zijn met heftig nekletsel b.v. Of zwaar beenletsel doordat 1 been van de klep afglijdt terwijl het paard nog vaststaat.

Volgens mij is het les 1 bij trailerladen: paard staat nooit vast als de stang er niet achter zit.

connie1964

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-09 01:10

uhh off topic maar laden is met een a en alleen is dubbele l....