Mercedes G-klasse op gas?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

shera

Mercedes G-klasse op gas?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-01-09 11:01

Wij willen in onze oldtimer (Mercedes G-Klasse) een gastank laten inbouwen.
Zijn er meer mensen die dit hebben laten doen? Ik heb gehoord dat de tank nogal wat ruimte inneemt. En ik vraag me ook vooral af of je veel verschil merkt met rijden en trekken (er hangt geregeld een 2-paards trailer achter)
Het is nu een fijne en betrouwbare auto en dat wil ik graag zo houden Tong uitsteken

Wij hebben een prijs laten maken bij een garage.
De tank komt dan achter de achterbank. Gaat ca 1100 euro kosten.

ikke

Re: Mercedes G-klasse op gas?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-09 11:26

Welke versie motor ligt erin?
Je mist een beetje vermogen bij een traditionele gasinstallatie, maar als je in de basis genoeg hebt, is het geen punt.
Mijn Disco had 145pk op benzine volgens de specificaties en ik merkte wel dat ie iets feller was op benzine maar behalve dat ie 1:4 LPG zoop, had ie verder weinig problemen met 2 ton trailer aan de haak. Uiteraard merk je verschil wanneer je hetzelfde doet met 160pk Range Rover, maar ik heb nooit het gevoel gehad vermogen te kort te hebben. Als het al eens noodzakelijk was, trok de wagen probleemloos door naar 100 - 110km/h met de trailer aan de haak en dat is ruim voldoende om je in een netelige situatie uit de voeten te maken.

shera

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-01-09 11:40

ok, dat klinkt goed.
aanvullende gegevens:
Mercedes 230 G stationwagon
4 cyl 2.3 liter

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-09 12:05

shera schreef:
ok, dat klinkt goed.
aanvullende gegevens:
Mercedes 230 G stationwagon
4 cyl 2.3 liter

Is niet de meest ruim gemotoriseerde versie (krachtige motoren is al niet Mercedes' sterkste kant) dus even opletten. Je kunt natuurlijk altijd nog de trailer op benzine blijven trekken, als je merkt dat ie er op gas toch wat moeite mee heeft. In het normale gebruik zul je er niet echt problemen mee ondervinden.

MissDonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-09 12:22

op gas moet je koken, niet rijden. Dat is wat ik en mn omgeving zeggen ( automonteurs) Gas word zó heet in de motor. Mensen denken dat het goedkoper is, met tanken wel. Maar wat denk je dat het kost als je koppakking er uit ligt? Omdat het te warm word. En vaak is de kop dan ook kom dus deze zal ook gemaakt moeten worden. uiteindelijk kan je beter gewoon benzine blijven rijden. Wil je een sterke trek auto. kan je beter een diesel nemen. Deze hebben meer kracht.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-09 12:48

MissDonna schreef:
op gas moet je koken, niet rijden. Dat is wat ik en mn omgeving zeggen ( automonteurs) Gas word zó heet in de motor. Mensen denken dat het goedkoper is, met tanken wel. Maar wat denk je dat het kost als je koppakking er uit ligt? Omdat het te warm word. En vaak is de kop dan ook kom dus deze zal ook gemaakt moeten worden. uiteindelijk kan je beter gewoon benzine blijven rijden. Wil je een sterke trek auto. kan je beter een diesel nemen. Deze hebben meer kracht.

Lieve schat, ik heb hier een Disco met 260.000km op de klok, alles LPG en dat blok gaat nu in mijn Range Rover voor zeker nog een keer zoveel km. De koppakkingen zijn nog gewoon origineel, de kop is er nooit af geweest en het blokje loopt als een tierelier.
Dat jullie een LPG-installatie niet kunnen afstellen is jullie probleem, maar zeur niet over dat het een hoop kost aan zogenaamd onderhoud, dat is onzin, dat is een kwestie van weten hoe een installatie afgesteld moet worden en hoe een motor hoort te lopen. Ik heb er hier eentje staan, koppakking eruit. Waarom? Juist, ding loopt niet goed omdat de installatie niet goed is afgesteld. Dat blok is overigens al ruim 20 jaar oud en er valt wel meer op aan te merken (distributie, waterpomp, verdeler)

Kok jij lekker verder op gas, ik blijf er vrolijk op doorrijden, die V8's vinden het geweldig.

MissDonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-09 19:14

prima. wat jij wilt.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-09 20:11

MissDonna schreef:
op gas moet je koken, niet rijden. Dat is wat ik en mn omgeving zeggen ( automonteurs) Gas word zó heet in de motor.

Alle brandstog in motoren wordt eerst 'vergast'. Benzine wordt in een carburateur met lucht vermengd of door injectie verstoven en brandt pas in gasvorm.
Idem diesel.
Ook hout in de haard wordt eerst zó heet dat het in gasvorm gaat branden.
LPG is LIQUIFIED petroleum gas: zit dus net als in de benzinetank gewoon vloeibare brandstof in de tank.
LPG heeft alleen een lagere verdampingstemperatuur dan benzine en dat weer lager dan diesel doch bij alle drie is het de gásvorm welke in de cilinder brandt.

Oh, en diesels hebben mínder kracht, zelfs minder koppel dan een vergelijkbare benzinemotor. Ze zijn zuiniger en afhankelijk van de techniekgeneratie leveren ze trekkracht bij een lager toerental. Om vermogen op de weg te krijgen is echter een versnellingsbak nodig Knipoog
Lees maar eens het hoofdstukje over trekkracht/vermogen op caravantrekker.nl daar staat het heel nejes uitgelegd.

Wat bij oudere motoreren een probleem was is dat LPG veel schoner brandt dan benzine en minder aanslag op de klepzetels geeft waardoor deze geen isolerende laag hadden en te heet werden. Dit is al heel lang geen punt meer omdat alle autos geharde klepzittingen hebben.

De 230E is een bomzekere motor welke prima op gas loopt.
Wat terecht opgemerkt is dat deze motor in de G-wagen voor een aanhanger niet bijzonder krachtig is. Je gaat het dus zeker merken dat je op gas wat vermogen inlevert.
Ook is de 230E een vrij onzuinig blok en zwaar belast voor de trailer dus dat merk je in een hoog verbruik.
Op gas gaat dat twee keer tellen: minder vermogen en meer verbruik terwijl beiden toch al niet het sterke punt van de 230E zijn.
Kan je daar mee leven dan is er geen probleem.

hc

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-09 20:20

Hhmmm, wacht even HC, is de G zowel met injectie als carburateurs geleverd? Als in dat de 230E staat voor 230 injectie (einsprits).
Ik was even uitgegaan van een carburatieblok. Dat maakt wel een verschil.

shera

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-01-09 20:28

wow, het wordt een aardig technisch verhaal voor mij heren Blond

Wij willen uiteraard gas laten inbouwen om goedkoper te rijden. Nu gebruiken we de auto bijna alleen voor de trailer aangezien hij niet bepaald zuinig rijdt, maar in de toekomst willen we er ook meer 'gewone' kilometers mee gaan maken. Ik mag toch hopen het overstappen op gas wel de investering waard is? Met iets minder vermogen kan ik wel leven. Ik vervoer doorgaans maar 1 paard ( en ik woon op het vlakke Groningse platteland Haha! )

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-09 20:47

ikke schreef:
Hhmmm, wacht even HC, is de G zowel met injectie als carburateurs geleverd? Als in dat de 230E staat voor 230 injectie (einsprits).

Niet echt. Alleen een andere verdamper voor de gasinstallatie.

Overigens staat Mercedes níet bekend om tamme motoren. Wel om conservatief toepassen van onbewezen moderne techniek, maar dát is wat anders en heeft goede redenen.
Mercedes heeft in de G-wagen een indrukwekkend breed aanbod van verschillende motoren geleverd.
De 230 van het topic is een voorbeeld van oer-conservatief oerdegelijk en het was de lichtste motor in de G en bedoeld als instapmodel. De verschillende vijf-en zescilinders waren het middenaanbod.
Je kan in de G-wagen ook een 5.439 cc. V8 vinden waarvan als die op LPG loopt de 4.0HE nóg stil van in een hoekje gaat staan snikken Haha!

hc

edit: even nagekeken en de krachtigste motor leverde 507 pk. Is dat genoeg in een G Knipoog
De G volgend dit jaar trouwens het 30 jarig jubileum; zal er wel weer een supersterke jubileumversie komen.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-09 21:23

Huertecilla schreef:
ikke schreef:

Niet echt. Alleen een andere verdamper voor de gasinstallatie.

Ik zat nog even aan gasinjectie te denken, maar daar hangen hier best prijslapjes aan.
Citaat:
Overigens staat Mercedes níet bekend om tamme motoren. Wel om conservatief toepassen van onbewezen moderne techniek, maar dát is wat anders en heeft goede redenen.
Mercedes heeft in de G-wagen een indrukwekkend breed aanbod van verschillende motoren geleverd.
De 230 van het topic is een voorbeeld van oer-conservatief oerdegelijk en het was de lichtste motor in de G en bedoeld als instapmodel. De verschillende vijf-en zescilinders waren het middenaanbod.
Je kan in de G-wagen ook een 5.439 cc. V8 vinden waarvan als die op LPG loopt de 4.0HE nóg stil van in een hoekje gaat staan snikken Haha!

hc

Ik vermoedde al dat de 230 het basismodel was. Betrouwbaar is een Mercedes altijd. Mijn oude 608 deed 80km zonder olie, ik ben er nog verbaast over (evenals het feit dat de motor zonder slag of stoot werd gereviseerd, garage had een fout gemaakt).
Ik heb vier jaar terug op de Equitana nog een Diesel V8 zien staan van 4ltr. Had ook genoeg onder de rechtervoet.
Citaat:
edit: even nagekeken en de krachtigste motor leverde 507 pk. Is dat genoeg in een G Knipoog
De G volgend dit jaar trouwens het 30 jarig jubileum; zal er wel weer een supersterke jubileumversie komen.

Apart, je kunt wel straffeloos een koekblik op wielen zetten en dat vrolijk 30 jaar verkopen (Mercedes G, Defender) maar design moet blijkbaar steeds anders, tja............. Haha! Haha!

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-09 21:27

shera schreef:
Wij willen uiteraard gas laten inbouwen om goedkoper te rijden. Nu gebruiken we de auto bijna alleen voor de trailer aangezien hij niet bepaald zuinig rijdt, maar in de toekomst willen we er ook meer 'gewone' kilometers mee gaan maken. Ik mag toch hopen het overstappen op gas wel de investering waard is?

Zéker als jullie er wat meer gaan rijden dan rij je fluitend voordeliger in de rondte.

De 230GE is oérdegelijk en economisch in reparatie/onderhoud.
De G-wagen is verder één van meest waardevaste autos op de markt dus goedkoper kan je ook wat dat betreft haast niet rijden.

Veel plezier.

hc

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-09 21:42

ikke schreef:
Apart, je kunt wel straffeloos een koekblik op wielen zetten en dat vrolijk 30 jaar verkopen (Mercedes G, Defender) maar design moet blijkbaar steeds anders, tja............. Haha! Haha!

Ik begrijp deze zin niet helemaal Ikke.

Evolutie in motortechniek wordt vooral gedicteerd door overheidsregels en wat de klant door marketing gestuurd denkt nodig te hebben.
Zo is de OM602nog steeds een heel fijne motor welke alleen door de CO-verlakkerij om zeep geholpen is. De grote grap is dat deze motor i.t.t. de 'moderne' opvolgers op hergebruikte plantaardige olie kan lopen en dan CO-neutraal is.....

De terreinwagenmarkt is trouwens een reservaat voor 'dinosaurussen'. De Jeep CJ7 wordt in Inda nog steeds door Mahindra gemaakt.
De Lada Niva is pas nét uit productie en de dood GM bedachte opvolger zo aantrekkelijk en functioneel als een aangespoelde kwal op het Scheveningse strand.
De Korando is 10 jaar vrijwel ongewijzigd verkocht en wordt sinds 2005 in licentie Egypte en per dit jaar in zuidelijk Rusland gemaakt. De russen hebben zelfs de complete(!!) productielijn overgenomen, dus die maken exact dezelfde auto, alleen op een andere plek. Gaat nog wel 15 jaar of zo mee dus. Je raadt nooit met welk motoren.... Hét onverwoestbare Mercedes-trio The Good, The Bad and The Ugly; de OM602 diesel, de 3,2 zes-cilinder en de 230E Lachen

hc

Laars87

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-09 15:11

Wij hadden een Mercedes C-klasse. Hier hadden wij ook een gastank in laten bouwen.
Ik geloof iets van 2000 euro laten inbouwen, en de LPG is lekker goedkoop in buurland België..
Maar daar kwamen nog eens honderden euro's Geld, geld! reparatiekosten bij omdat de motor compleet naar de paasei was door de lpg.
een grote ramp was zo'n gastank.
Daarom zullen wij nooit meer een gastank in laten bouwen.
Mijn oom had precies hetzelfde probleem met zijn auto.

shera

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-01-09 15:20

Dat klinkt dan weer minder gezellig...

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-09 17:20

shera schreef:
Dat klinkt dan weer minder gezellig...

Kijk, als je niet op gas rijdt, kan je er ook geen problemen mee hebben. Dat wil niet zeggen dat gas dus problematisch is.
Ik heb nu een defecte inspuitpomp in mijn LandRover by Santana 6-cil. diesel. Een vriend van me heeft eenzelfde kapotte pomp gehad. Maakt dat diesel in het algemeen en een roterende inspuitpomp in het bijzonder daarom problematisch?

hc

shera

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-01-09 18:21

punt voor jou...

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-09 19:00

Huertecilla schreef:
ikke schreef:

Ik begrijp deze zin niet helemaal Ikke.

Evolutie in motortechniek wordt vooral gedicteerd door overheidsregels en wat de klant door marketing gestuurd denkt nodig te hebben.
Zo is de OM602nog steeds een heel fijne motor welke alleen door de CO-verlakkerij om zeep geholpen is. De grote grap is dat deze motor i.t.t. de 'moderne' opvolgers op hergebruikte plantaardige olie kan lopen en dan CO-neutraal is.....

De terreinwagenmarkt is trouwens een reservaat voor 'dinosaurussen'. De Jeep CJ7 wordt in Inda nog steeds door Mahindra gemaakt.
De Lada Niva is pas nét uit productie en de dood GM bedachte opvolger zo aantrekkelijk en functioneel als een aangespoelde kwal op het Scheveningse strand.
De Korando is 10 jaar vrijwel ongewijzigd verkocht en wordt sinds 2005 in licentie Egypte en per dit jaar in zuidelijk Rusland gemaakt. De russen hebben zelfs de complete(!!) productielijn overgenomen, dus die maken exact dezelfde auto, alleen op een andere plek. Gaat nog wel 15 jaar of zo mee dus. Je raadt nooit met welk motoren.... Hét onverwoestbare Mercedes-trio The Good, The Bad and The Ugly; de OM602 diesel, de 3,2 zes-cilinder en de 230E Lachen

hc

Dat is dus precies wat ik bedoel. Je kunt straffeloos 30 jaar lang een oerlelijke koektrommel bouwen en nog staan we ervoor in de rij. Zouden we voor een nieuwe Mercedes 300SE model 1980 maar met moderne techniek ook zonder blikken of blozen 90.000 euro neertellen? Ben bang van niet...... Haha!

Laars87 schreef:
Wij hadden een Mercedes C-klasse. Hier hadden wij ook een gastank in laten bouwen.
Ik geloof iets van 2000 euro laten inbouwen, en de LPG is lekker goedkoop in buurland België..
Maar daar kwamen nog eens honderden euro's Geld, geld! reparatiekosten bij omdat de motor compleet naar de paasei was door de lpg.
een grote ramp was zo'n gastank.
Daarom zullen wij nooit meer een gastank in laten bouwen.
Mijn oom had precies hetzelfde probleem met zijn auto.

Oorzaak auto of oorzaak inbouwstation??
Nog even los van het argument van HC staat of valt een LPG installatie bij een goede afstelling EN een correcte installatie, die past bij de motor. Ik ken van beiden voorbeelden die niet deugen........

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-09 20:27

ikke schreef:
Dat is dus precies wat ik bedoel. Je kunt straffeloos 30 jaar lang een oerlelijke koektrommel bouwen en nog staan we ervoor in de rij. Zouden we voor een nieuwe Mercedes 300SE model 1980 maar met moderne techniek ook zonder blikken of blozen 90.000 euro neertellen? Ben bang van niet...... Haha!

De modale klant zal dat niet doen doordat deze door marketing gevormde 'needs' heeft.

Verder is foeilelijk een kwestie van smaak. Als je het op functionaliteit toetst zijn de meeste wagens van nu Gestoord vormgegeven. Geweldige Cw waarde doch hoe snel ríj je gemiddeld 50?
Met betrekking tot zicht, binnenruimte, ventilatie, zonlichthitte en gewicht zijn de moderne enorme platte ruiten een stap áchteruit.
Bijvoorbeeld.

Als onze 109 Cazorla weer loopt gaat deze in de verkoop en dan koop ik er misschien een kleine 'runabout' voor terug. Zelfs als de prijs hetzelfde zou zijn wil ik geen moderne Panda, geen C1. Wel het oude model Panda of een Mehari. Geen geneuzel-autos waarvan je elke hoek kan zíen bij inparkeren. Peltzman-effect vrij, waarmee je niet harder rijdt dan veilig is Pling

Ja, als ik 90 miel voor een reisauto te besteden zou hebben, dan zou ik liever een nieuw gemaakte 300TD (W123T) model 1980 hebben dan een model 2009. VEEL liever. We hebben een dergelijke Touring gereden hier en dat ding is gewoon Afgod

Wat maakt míj het nu uit dat autojournalisten met de E-klasse 10 secondes per ronde sneller zijn op een circuit en het ding 50 km/uur harder loopt???? Ik rij er niet harder mee dan 120. Ok, 130 Bloos
Ik heb liever dat ik geen airco nódig heb bij lekker voorjaarsweer maar gewoon het dak open kan doen om van het zonnetje te genieten ivp te smoren in de glazen kooi.
Ik heb liever dat de dorpsgarage met een set steeksleutels alles kan oplossen en je niet voor elke hik naar een centrum met een electronische intensivecare-eenheid moet.
Bijvoorbeeld.

Dus, ja, geef mij maar een nieuwe W123T en een nieuwe Panda Sisley (4x4) voor locaal gebruik Go jij! Go jij!

hc

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-09 20:55

Huertecilla schreef:
ikke schreef:

De modale klant zal dat niet doen doordat deze door marketing gevormde 'needs' heeft.

Verder is foeilelijk een kwestie van smaak. Als je het op functionaliteit toetst zijn de meeste wagens van nu Gestoord vormgegeven. Geweldige Cw waarde doch hoe snel ríj je gemiddeld 50?
Met betrekking tot zicht, binnenruimte, ventilatie, zonlichthitte en gewicht zijn de moderne enorme platte ruiten een stap áchteruit.
Bijvoorbeeld.

Tja, dat dus Haha! Ik zit op dit moment ernstig te dubben over een '83-er Range. Gewoon praktisch.
Citaat:
Ja, als ik 90 miel voor een reisauto te besteden zou hebben, dan zou ik liever een nieuw gemaakte 300TD (W123T) model 1980 hebben dan een model 2009. VEEL liever. We hebben een dergelijke Touring gereden hier en dat ding is gewoon Afgod

Wat maakt míj het nu uit dat autojournalisten met de E-klasse 10 secondes per ronde sneller zijn op een circuit en het ding 50 km/uur harder loopt???? Ik rij er niet harder mee dan 120. Ok, 130 Bloos
Ik heb liever dat ik geen airco nódig heb bij lekker voorjaarsweer maar gewoon het dak open kan doen om van het zonnetje te genieten ivp te smoren in de glazen kooi.
Ik heb liever dat de dorpsgarage met een set steeksleutels alles kan oplossen en je niet voor elke hik naar een centrum met een electronische intensivecare-eenheid moet.
Bijvoorbeeld.

Dus, ja, geef mij maar een nieuwe W123T en een nieuwe Panda Sisley (4x4) voor locaal gebruik Go jij! Go jij!

hc

Tja, die Sisley doet het weer, vanmiddag even de overleden accu vervangen. Het plaatsingsstickertje gaf 1996 aan, ik klaag niet Haha! Binnenkort eens goed doorlichten, zodat ie ook weer goed loopt. Hij start wat moeilijk; afstelling niet top. ik zoek nog een paar voorstoelen, moet ik daarvoor in Spanje zijn?

On topic: ik heb er geen LPG in. Ik rijd er te weinig mee om dat interessant te laten zijn in NL. Er zijn wel Panda's op LPG en ik lees daarover weinig problemen op het Panda-forum.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-09 21:44

ikke schreef:
ik zoek nog een paar voorstoelen, moet ik daarvoor in Spanje zijn?

Kan, zijn dezelfde als in de Seat. Voor de Panda moet je in Italië zijn uiteraard. Daar is zelfs de 4x4 vrij algemeen.

hc

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-09 19:15

Huertecilla schreef:
ikke schreef:
ik zoek nog een paar voorstoelen, moet ik daarvoor in Spanje zijn?

Kan, zijn dezelfde als in de Seat. Voor de Panda moet je in Italië zijn uiteraard. Daar is zelfs de 4x4 vrij algemeen.

hc

Nee, Sisley voorstoelen, met franje en kanomannetje! Ze moet wel origineel blijven natuurlijk.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-09 19:48

Op of via ebay.it kan je alles voor jouw Sisley vinden. Is het niet deze week dan een volgende.

Succes.

hc