Hongaars paspoort

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

xLisaa

Hongaars paspoort

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-01-09 21:16

Ik weet niet of dit hier goed staat, maar ik heb even een vraagje.

Omdat ik over een tijdje toch wel wedstrijden wil gaan rijden, moet ik natuurlijk wel alles in orde hebben. Ik heb mijn paard in oktober gekocht van een handelaar, maar oorspronkelijk komt hij uit Hongarije en het paspoort is dus ook Hongaars. Nu had ik ergens gelezen dat de paspoorten die binnen de EU komen wel geldig zijn ofzoiets. Maar ik weet nu niet wat ik moet doen, moet ik een nieuw paspoort aanvragen? Ik kan ook bijna niks lezen omdat het meeste in het Hongaars staat. En uit hoeveel cijfers/letters bestaat een chipnummer? Want dat kan ik nergens vinden. Als ik dan toch een nieuw paspoort aan moet vragen, wat gebeurt er dan met de entingen die erin zijn geschreven? Ik heb ook al een beetje op internet rond gekeken maar ik word daar niet echt wijzer van. Kan iemand mij helpen, want ik snap niet wat ik allemaal voor elkaar moet hebben als ik wedstrijden wil gaan doen.

mrie

Re: Hongaars paspoort

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-09 21:24

Wat dacht je er van om andersom naar het chipnummer te zoeken. Laat je veearts eens zijn chiplezer meebrengen en het nummer zoeken. Je kunt met dat nummer dan eens in het paspoort gaan zoeken.
Ik was bij de keuring op Outdoor Helvoirt en daar was ook een hongaarse ruiter met paard. Dat paard was niet gechipped maar stond zoals vroeger helemaal beschreven aan de hand van de aftekeningen. Na een extra controle daarop mocht het gewoon starten.
Vroeg mij dus meteen af of zeker is dat hij wel gechipped is?

xLisaa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-01-09 21:32

mrie schreef:
Wat dacht je er van om andersom naar het chipnummer te zoeken. Laat je veearts eens zijn chiplezer meebrengen en het nummer zoeken. Je kunt met dat nummer dan eens in het paspoort gaan zoeken.
Ik was bij de keuring op Outdoor Helvoirt en daar was ook een hongaarse ruiter met paard. Dat paard was niet gechipped maar stond zoals vroeger helemaal beschreven aan de hand van de aftekeningen. Na een extra controle daarop mocht het gewoon starten.
Vroeg mij dus meteen af of zeker is dat hij wel gechipped is?

Dat weet ik dus ook niet, daarom vroeg ik me af uit hoeveel cijfers/letters een chipsnummer is opgebouwd zodat ik kan zoeken. Of is in ieder chipnummer het aantal cijfers/letters anders? In het paspoort staat wel een hele beschrijving van zijn aftekeningen. Maar kan ik gewoon met dit paspoort startten met mijn paard of moet ik een andere aanvragen, hij ziet er namelijk niet uit als één van de twee:
Afbeelding
Ik kan trouwens ook niet uit het paspoort opmaken welk ras het is..

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-09 21:36

Je moet een dierenarts een verklaring laten schrijven dat jouw paardje het betreffende chipnummer heeft (met de chiplezer).
Met die verklaring kun je bij de KWPN een nieuw (geldig) paspoort aan vragen.
Het oude paspoort kun je erbij bijhouden ivm de entingen of in het nieuwe paspoort laten zetten: dat het paard geënt is volgens het goede schema.

Edit: ik heb een paard uit Roemenië waarbij een nieuw paspoort is aangevraagd.

xLisaa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-01-09 21:38

Brainless schreef:
Je moet een dierenarts een verklaring laten schrijven dat jouw paardje het betreffende chipnummer heeft (met de chiplezer).
Het oude paspoort kun je erbij bijhouden ivm de entingen of in het nieuwe paspoort laten zetten: dat het paard geënt is volgens het goede schema.

Oke, maar hoe worden de entingen dan in het nieuwe paspoort gezet?

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-09 21:43

ponydreamer schreef:
Brainless schreef:

Oke, maar hoe worden de entingen dan in het nieuwe paspoort gezet?

Er komt dan een stempel en handtekening van de DA in te staan met een opmerking dat hij verklaart dat het paard voor die datum altijd goed is geënt. Staat ook in het paspoort van mijn arabier (toen hij een paspoort kreeg had hij een inentingsboekje) en komt nu ook in het paspoort van mijn Roemeens paardje te staan.

xLisaa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-01-09 21:46

Brainless schreef:
Er komt dan een stempel en handtekening van de DA in te staan met een opmerking dat hij verklaart dat het paard voor die datum altijd goed is geënt. Staat ook in het paspoort van mijn arabier (toen hij een paspoort kreeg had hij een inentingsboekje) en komt nu ook in het paspoort van mijn Roemeens paardje te staan.

Oke, maar dat hoeft dan dus niet gedaan te worden als dezelfde DA als die hem heeft geënt?

xLisaa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-01-09 15:12

Ik heb trouwens iets gevonden, er staat; Mikrochip (száma, helye)
Microchip (number, location of insertion) / Puce électronique (numéro, lieu dínjection).
En dan is er een sticker naast geplakt met een streepjescode en een nummer daaronder en naast dat nummer staat in het klein; Sterillized Verward En er zit nog een stempel overheen van waarschijnlijk de dierenarts. Maar op de eerste pagina zit zomaar onderaan de blz. dezelfde sticker en stempel geplakt Verward Ik heb het nummer al eens ingevuld bij die website van pve.nl maar dan kan hij hem niet vinden.

Ik heb trouwens nog iets gevonden over zijn ras; er staat Fajta Breed / Race. dat heb ik even opgezocht bij een vertaler en dat betekent dus ras, maar daar staat dus niks achter. Ook staat er bij kleur; pej en dat betekent volgens de vertaler; vos, terwijl hij bruin is Verward

mrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-09 21:20

Nou, je hebt dus je chipnummer gevonden. Er zijn zoveel paarden die geen "ras" zijn. Dat maakt toch niet uit. Alsde ouders onbekend zijn dan weet je al snel niet of het een ras is.... Je paspoort is geloof ik groen he? Maar je kunt doen zoals Brainless schrijft, dan weet je zeker dat je uit kunt komen.

xLisaa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-01-09 22:25

mrie schreef:
Nou, je hebt dus je chipnummer gevonden. Er zijn zoveel paarden die geen "ras" zijn. Dat maakt toch niet uit. Alsde ouders onbekend zijn dan weet je al snel niet of het een ras is.... Je paspoort is geloof ik groen he? Maar je kunt doen zoals Brainless schrijft, dan weet je zeker dat je uit kunt komen.

Ja, dat klopt het is donkergroen. Maar als ik het nummer invul op de site van pve, wordt hij niet gevonden. De ouders zijn trouwens wel bekend.

Concorde

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-09 14:04

Nee tuurlijk niet, want het paard staat geregistreerd in Hongarije, niet hier.
Gewoon ff met de KNHS bellen.

xLisaa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-01-09 14:16

Concorde schreef:
Nee tuurlijk niet, want het paard staat geregistreerd in Hongarije, niet hier.
Gewoon ff met de KNHS bellen.

Volgens mij heeft hij de chip hier in Nederland gekregen, want de stempel die erop zit is nederlands. Of de stempel is er later opgezet en de sticker zat er al..

HelloHallo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-10 15:33

xlissaa
je hongaarse paard heeft denk ik geen chip maar een brandmerk op zijn hals of ergens anders dit is een nummer en letters vaak VM en dan cijfers en andere kant 3 cijfers. Bij Fajta ras hoeft niets te staan want het is een hongaars sport paard, Szín is kleur Pej is in het hongaar bruin en geen vos dat is Sarga (geel) Név is naam, Nem geslacht: Mén hengst Kanca merrie Herélt ruin.
Születés dátuma is geboorte datum

Azonosító szám is zijn registratienummer bij lóútlevél (paardenpaspoort)

Bij een van mijn paarden staat links op de hals VM 97 rechts op de hals 184. VM ik weet niet waar dat voor staat 97 geboorte jaar en 187 registratienummer van dat jaar 8 (volgnummer).

Ik hoop dat je nu wat verder bent, heb je nog vragen mail gerust.
Sylvia

RedFlame

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-10 20:49

Mijn paard komt ook uit Hongarije, maar is hier in nederland gechipt. Ze heeft ook een brandmerk SR 03 404, de letters zouden staan voor de plaats of provincie maar ze vandaan komt heb ik mij laten vertellen. Gelukkig is mijne een schimmel dus vallen de brandmerken niet heel erg op.

Op concours heb ik hier nooit problemen mee gehad, alleen op mijn startkaart staan niet alle nullen van haar levensnummer, maar dit bleek geen probleem te zijn.

Ben heel benieuwd naar een foto van andere hongaarse paarden eigenlijk.

Succes op wedstrijd.

@ HelloHallo, weet je misschien ook iets over bekende sporthengsten in Hongarije? (afstamming)

HelloHallo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-10 09:53

Hier heb ik een link naar het hongaarse sport paarden stamboek http://www.mslt.hu/index.html daar kun je onder Fedezőmének de goed gekeurde hengsten vinden. Alles is natuurlijk in het hongaars, maar google vertaling kan je redelijk uithalen wat er staat. Op mijn website www.hellohallopark.eu staan 3 hongaarse paarden. De letters staan inderdaad voor provincie VM is Veszprém, maar ik kan geen SR vinden kijk even welke plaats bij Breeder staat. Succes.

Sylvia

Tinka

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-10 22:01

Die sticker is ongetwijfeld van de chip, dat sterilized zal wel op de verpakking slaan van de chip zelf. Als het goed is heeft elk land zijn eigen chip code, meestal de eerst paar cijfers zijn van het land.
Mijn paard komt trouwens ook uit Hongarije, maar had geen chip en ook geen paspoort.
Ik zou gewoon een mailtje sturen naar de knhs of je met het huidige paspoot mag starten.

xLisaa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-02-10 22:24

Bedankt evengoed voor de reacties, maar het probleem is al een tijdje geleden opgelost hoor ;)
Ik start nu sinds september 2009. Heb geen nieuw paspoort of iets moeten aanvragen. Bij de aftekeningen had ik gewoon zelf een beetje wat ingevuld, maar de aftekeningen komen niet meer op je startkaart te staan dus daar had ik ook geen problemen mee.

Oud topic, dus wat mij betreft mag er wel een slotje op. :)

nanoeh

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-10 03:01

hoi hoi,

ik heb ook een hongaars paard..
met een hongaars paspoort ook :P..
in zijn hals staat 02 (2002) BP (Budapest) en nog een getal.. geen idee waarvor
verder staat er in zijn pasppoort ook niet vermeld wat voor ras het is.. ik vermoed Kisber felver (halfbloed)
alles wat ik via internet vind komt wel overeen met hem.. behalve dat hij 1.75m is en op internet staat maximaal 1.73m
maar hij heeft ook rondom ijzers dus dat scheelt weer 1 cm :P
haha maar zou iemand mij kunnen helpen met het vertalen van de belangrijke dingen in zijn paspoort ?

zijn moeder heet volgens mij Baba en zijn vader Gold ramzés ofzo.

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-10 19:50

Ik heb een paard met Portugees paspoort.
Ze heeft in Nederland haar chip gekregen via de KNHS en de code is in het paspoort geplakt.
Entingen gaan ook gewoon in dat paspoort en mijn startkaart heb ik er ook gewoon mee aan kunnen vragen...