Pony gekregen, wat nu?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

_CS_

Pony gekregen, wat nu?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-01-09 22:25

Hallo,

N.a.v. een aantal topcis begin ik mij toch het 1 en ander af te vragen.

Ok, zal het verhaal er even neer zetten voor de duidelijkheid, en daarna mijn vragen stellen.

10 jaar lang heb ik mijn pony verzorgd (toen mijn verzorgpony).
Nu, na 10 jaar, doet de eigenaar er afstand van en heeft haar aan mij gegeven.
Echter is de vorige eigenaar een boer, die er weinig om gaf.
Zo is dus heel veel niet geregeld.
Ikzelf ben altijd actief geweest in deze wereld, maar heb mij nooit met de andere kant bezig gehouden.

Ik lees dingen over het tekenen van paarden,databank, dat het allemaal heel lang duurt met aanvragen, de equipas e.d.

Mijn pony moet nog ingeënt worden (Eerste jaren wel gedaan, daarna niet meer)
Ze moet ook nog gechipt worden (wil ik via DA doen, niet via stamboek)

Ze heeft een paspoort van het NRPS.

Wie kan mij uitleggen wat nou wat is, wat is het meest belangrijke?
Pony wordt niet gebruikt voor wedstrijden.

Waar moet ik op letten, wat moet ik allemaal regelen?
Zit met mijn handen in het haar!! Heb niemand in de directe omgeving die mij hier meer over kan vertellen.

Brand los, en help mij een stukje vooruit!!

Bedankt,
Susanne

Schimpje

Re: Pony gekregen, wat nu?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-09 22:27

Bel gewoon de DA om te laten chippen, die kan hem gelijk de enting geven, na ik dacht een maand ofzo weer een enting, dan heeft hij de "basis enting" en hoef je nog maar 1x per jaar..

Verder gaan kijken of je je pony wil verzekeren, en zo ja waarvoor allemaal? Even googlen op verzekeringsmaatschappijen voor paarden en dan kom je al een eind..

Via het stamboek kan je de pony op jouw naam laten zetten.

Stalling e.d. is wel allemaal geregeld?

wietske100

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-09 22:29

chip is altijd wel handig . stel je voor hij word gestolden dan heb je dat nummer nog als hij weer ergens word gevonden .dan heb je bewijs dat hij van jou is.
en ik heb mijn pony ook ingeent oook al rijd ik geen wedstrijden. ik neem aan dat je bij een manege rijd? dan kan er besmetting overkomen van andere paarden dus dat vind ik wel verstandig. dat kan de DA doen.

C_arola
Moderator Over Paarden & Markt

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-09 22:30

De pony moet eerst op je naam staan dat kun je doen via de stamboek.
Dan is het heel belangrijk dat het geent word (op veel stallen is het verplicht) en gechipt word. In de chip worden jouw gegevens als eigenaar ook geregistreerd. Dit kan allemaal bij de da gedaan worden.

shera

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-09 22:32

Citaat:
De pony moet eerst op je naam staan dat kun je doen via de stamboek.
Dat is niet verplicht hoor Knipoog je bent niet automatisch de rechtmatige eigenaar als een paard op jou naam staat.

beantsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-09 22:47

Gefeliciteerd met je pony!

Je pony moet gechipt en er moet een sticker in het paspoort komen met een stempel van de paspoortuitgevende instantie eroverheen.
Ik zou even met het stamboek contact opnemen hoe de procedure daarvoor is.

Adresgegevens:
Nederlands Rijpaarden en-Ponystamboek
Postbus 3072
3850 CB Ermelo
Tel.: 0577-401150
Fax: 0577-401145
E-mail: info@nrps.nl
Website: www.nrps.nl

Mogelijk kan je gewoon de DA even laten chippen en vervolgens het paspoort met sticker opsturen naar het stamboek. Zij plakken hem er dan in en zetten het stempeltje. Maar ik zou voor de zekerheid toch even bellen hoe het moet.

Op naam zetten kan natuurlijk ook, maar het hoeft niet. Mocht je dat willen, dan kost dat natuurlijk weer een paar centen maar je hoeft niet lid te worden van het stamboek. het heeft ook geen waarde.

In het verlengde daarvan: stel een soort contractje op waarin de boer inderdaad verklaart dat hij jou de pony geeft. Dan heb jij een geldig eigendomsbewijs. Een paspoort is dat nl. niet!

Verder moet je pony natuurlijk geent worden. Dat gaat in twee keer met een aantal weken er tussen. Daarna jaarlijks. Als je slim bent, combineer dan een enting met de chip, dat scheelt weer een paar centen!

Vraag wat bekenden in je omgeving wie een goede DA is en wie een goede hoefsmid. Zo kom je aan de goede mensen.

_CS_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-01-09 23:20

Bedankt voor de reacties.

Stalling e.d. is inmiddels geregeld.
Hoefsmid heb ik al, laatste jaar betaalde ik dat al, i.v.m. verwaarlozing van de boer.

Ik wou de DA bellen om haar te laten chippen en de 1ste inenting influenza/tetanus.
Ik wist dat die na een bepaalde tijd herhaald moest worden en daarna 1x p.j.

Wat ik opmaak uit wat beantsje zegt is dat als jij het paspoort hebt, ik daarmee niet kan aantonen dat ze van mij is.
Ik dacht dat dat wel zo was? In paspoort op eigen naam laten zetten staat op de site van NRPS dat je wel lid moet worden? Dat is iets wat ik niet wil.
De chip komt uiteindelijk wel op mijn naam te staan, zeg maar.

Ik wou inderdaad ook iets opstellen waarin staat dat hij afstand van haar doet, zodat niet 1 van zijn dochters op den duur haar kan opeisen. Niet dat ik dat verwacht, dochters zijn gemiddeld tussen de 25 en 35 jaar, maar goed, je weet maar nooit.

En die equipas en dat tekenen? Dat is dus bij mij niet van toepassing?
Ben echt bang om iets te vergeten.

Edit: Ik rijd niet bij een manege, rijd al enige jaren niet meer met mijn pony (i.v.m lengte en zwaarte van mij t.o.v. de pony)

Groetjes Susanne

annastasia

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-09 00:15

om de pony op je naam te kunnen zetten moet je perse lid worden van het NRPS. Wel kun je je direct weer afmelden. Maar dan zit je er alsnog 1 jaar aan vast.

Paspoort en bewijs van inschrijving zijn geen eigendomsbewijs. Je moet kunnen aantonen dat je de ''volledige'' verzorging op je hebt genomen door het kunnen overleggen van facturen.
Simpel gezegd, je moet bijna alles voor het paard betalen, dan ben je de eigenaar.

Als ze al een NRPS paspoort heeft en daar staat ingeschreven dan zijn alle kenmerken als het goed is al in het paspoort opgenomen, schetsen hoeft dan niet meer.

Voor m'n veulen zijn ze toen van het stamboek langsgeweest om te chippen en het signalement (aftekeningen) op te nemen, dit staat ook in het paspoort