Hoeveel belasting en verzekering betalen voor B vrachtwagen

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

aira2005

Hoeveel belasting en verzekering betalen voor B vrachtwagen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-12-08 12:13

Hallo,

Ik had een aantal dingen gelezen over dat paarden het prettiger vinden om met een vrachtwagentje vervoert te worden. Nou vroeg ik me af hoeveel belasting en verzekering je betaald daarvoor??

Ik weet niet of er meerdere topics hierover zijn maar ik kon niks vinden.

ikke

Re: Hoeveel belasting en verzekering betalen voor B vrachtwagen

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-08 12:20

B-rijbewijsvrachtwagentje van 2500kg op kenteken, Diesel, particulier kost je 468,00 per drie maanden.
Om je even te laten schrikken; een vrachtwagen op C-rijbewijs kost 68,00 euro per drie maanden.

Verzekeren is erg afhankelijk van de maatschappij, je leeftijd en de plek waar je woont. Als je een auto hebt, kun je een veewagentje er vaak voor weinig bijverzekeren. Mijn Mercedes Benz 608 (C-rijbewijs) kost me 200 euro per jaar, 12000km limiet.

aira2005

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-12-08 12:23

Oke een C vrachtwagen is toch groter? Hoezo betaal je daar minder voor dan?

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-08 12:57

aira2005 schreef:
Oke een C vrachtwagen is toch groter? Hoezo betaal je daar minder voor dan?

Andere wetgeving; je weet wel, beroepsgoederenvervoer en zo.
Maar een Mercedes Benz L608D is ook groot rijbewijs, evenals de 614 en 814. Dit model:
Afbeelding
bron: www.trucks.nl

aira2005

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-12-08 13:10

Oke dank je wel Haha!

josie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-08 14:33

motorrijtuigenbelasting = 468 euro per jaar, mits je een verklaring hebt aangevraagd / ingevuld bij de belastingdienst motorrijtuigen voor het aanvragen voor het kwarttarief (vroeger 60 dagen kaart geheten).
Je betaald dan maar 3 maanden en je mag je wagen 60 dagen gebruiken per 4 kwartalen (= een jaar).
Het voertuig dient wel te zijn ingericht voor het transport paarden, niet beroepsmatig gebruikt zal worden en je niet meer dan 60 dagen per jaar het gaat gebruiken.
Gewicht niet boven de 3500 kg.

Het kwarttarief is opgebouw uit een basisbedrag en de brandstoftoeslag, meeste gevallen een diesel.

Je ontvangt dan, na goedkeurig van de moterrijtuigenbelasting te Apeldoorn, formulieren waarop je je administratie dient bij te houden.
Er staat op: datum; beginstand kilometerteller; bestemming; afstand enkele reis; eindstand kilometerteller.
Dit voor 60 x gebruiken.

Verzekering is afhankelijk van de maatschappij en hoe je de wagen wilt verzekeren, WA, WA plus of All Risk (+ je leeftijd, woonplaats e.d.).

Veel gewone autoverzekeringmaatschappijen willen geen 'paardenvrachtwagentjes' verzekeren, en als ze het al doen betaal je teveel.
Google (paardenvrachtwagen verzekering) er eens op, dan kom je er wel verscheidene tegen.
Taken assuranties is b.v. een betrouwbaar adres. Maar zo zijn er meer.

Waar IKKE op doelt, is dat je goedkoper uit bent met een echte vrachtwagen, dus gewicht meer dan 3500 kg, maar dan dien je wel je C rijbewijs te halen. Dat is tegenwoordig niet goedkoop, ligt gemiddeld tussen de 2000 en 3000 euro.

aira2005

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-12-08 14:41

Oke super bedankt voor de info! Als ik een vrachtwagen zou kopen rij ik toch wel meer dan 60 dagen in het jaar. Dus dat is geen optie! Nou dan hou ik het nog wel even vol met me trailer Haha!

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-08 18:21

josie schreef:
Waar IKKE op doelt, is dat je goedkoper uit bent met een echte vrachtwagen, dus gewicht meer dan 3500 kg, maar dan dien je wel je C rijbewijs te halen. Dat is tegenwoordig niet goedkoop, ligt gemiddeld tussen de 2000 en 3000 euro.

Heb je weleens gekeken naar de prijsverschillen tussen fatsoenlijke wagentjes op B-rijbewijs of C-rijbewijs? Kun je dat rijbewijs best van betalen.
Nog los daarvan dat er vrijwel geen wagens op B-rijbewijs zijn die de 1000kg laadvermogen halen. Wanneer je bij echte vrachtwagens zoekt, kun je gewoon uitzoeken hoeveel laadvermogen je wilt hebben.