Wie herkent dit : overontwikkeld verantwoordelijkheidsgevoel

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

aliealie

Wie herkent dit : overontwikkeld verantwoordelijkheidsgevoel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-12-08 19:23

Beetje vreemde titel van dit topic misschien.
Maar ik ben benieuwd of er mensen zijn die dit herkennen

Altijd als ik met mijn paard op reis moet met de trailer naar de manege ed. krijg ik zo ongeveer een paar uur vantevoren al kriebels in mijn onderbuik (ja eerlijk waar)
Dan wil ik graag binnenrijden maar ik zie overal gevaar.

Straks wil het paard niet op de trailer of

Straks gebeurt er wat onderweg of

Nu bijvoorbeeld zal ik wel of niet gaan want er is overal vuurwerk onderweg.

Ik kan altijd wel iets bedenken.........

Kortom altijd kan ik wel weer iets verzinnen waardoor ik toch ook welleens thuis gebleven ben Bloos .
Ik zie dus overal gevaar.
Mijn man zei al tegen me je moet er eens wat minder bij stil staan wat er allemaal fout kan gaan en gewoon doorzetten of wil je soms niet rijden? Dat is het niet ik wil best graag rijden. Natuurlijk zet ik ook regelmatig door maar die angst hou ik toch altijd.
Ik rij altijd heel rustig en neem ook geen risico's. Bovendien wil ik ook graag in mijn eentje met paard en kar op weg kunnen maar daar kom ik door mijn angsten ook niet aan toe. Want stel als er DAN WAT FOUT GAAT dan sta ik er ook nog alleen voor. GRRRRRR.. Boos!
Ik wil gewoon flinker zijn en niet zo'n angsthaas zijn!
Herkent iemand dit en heb je tips?

boemel

Re: Wie herkent dit : overontwikkeld verantwoordelijkheidsge

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-08 19:27

ja, herken ik wel, want daar kan ik ook wel eens wat last van hebben. Alleen weg met de trailer zie ik ook nog niet zo zitten.
Misschien niet zo veel denken, maar meer gewoon doen! Het is goed om met zaken rekening te houden, maar 't moet niet alles gaan beheersen. Gewoon lekker van je paard genieten.

Zorg dat je in ieder geval altijd een telefoon bij je hebt, een longeerlijn, wat lekkers om je paard te trailer op te lokken en dat je weet dat je er niet alleen voorstaat mocht er echt iets aan de hand zijn. Als je zulke zaken goed op orde hebt, moet dat toch een stuk rust geven.

aliealie

Re: Wie herkent dit : overontwikkeld verantwoordelijkheidsgevoel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-12-08 19:29

Haha de longeerlijn en de snoepjes liggen standaard in de auto. Enneh die telefoon gaat ook zeker altijd mee! Ik moet gewoon meer DOEN en niet zoveel DENKEN.... Haha!

siskeh

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-08 19:30

ik herken het absoluut!
mag zelf dan nog niet met de trailer rijden( geen rijbewijs)
maar als ik wel met mn paard op de trailer ergens heen wil krijg ik ook behoorlijk de zenuwen
en het hielp ook niet dat de eerste keer dat meneertje op de trailer moest bij mij( omdat hij ergens stond waar hij onhandelbaar was geworden, en ik hem mee moest nemen)
helemaal hysterisch was, en daardoor ff niet nadacht en ging steigeren in de trailer.
met het gevolg dat hij over de voorbalk hing( gelukkig verder goed afgelopen)

mmm als tip denk ik ga bedenken wat het voor jou gevoel veiliger maakt.
voor mij zou dat bijvoorbeeld zijn dat ik een camera in de trailer heb en zo kan zien wat er gebeurt.

zou je een soort van hulptroepen kunnen hebben?
mensen met ervaring met paarden, die als het wel misgaat je kunnen helpen?
eventueel spreek je van tevoren af dat je weg gaat en vraagt of ze dan beschikbaar willen zijn.

MarchaL

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-08 10:06

Ik herken het maar naarmate we meer op pad gaan begint het weg te ebben... In het begin was het vreselijk... Tegen ieder trailer ritje keek ik op.... Zo erg dat ik de stress overbracht op mijn merrie die vervolgens dus niet meer te laden was. Hartstikke leuk wedstrijden rijden, voor de heen en terug rit was ik al zo gigantisch zenuwachtig Clown

Inmiddels ben ik zelf zekerder geworden en loopt mijn paard ook weer zonder problemen de trailer op. Het enigste kleine ''tickje'' wat ik nog heb is dat ik nooit op de prijsuitreiking blijf wachten. Klaar is klaar en dan brengen we ook direct mijn paard naar huis.

Iriscope

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-08 10:08

Ik heb het niet zo heel erg als jullie nu zeggen maar ben wel extra oplettend. Toen we met mijn vriend achter het stuur Babel gingen halen moest ie bij iedere drempel afremmen naar 10 km/uur. Was echt zo bang dat Babel anders nooit meer de trailer op ging. Nu weet ik wel beter en weet ik ook dat mn vriend wel voorzichtig rijd. Maar toen kreeg hij bij iedere bocht en drempel commentaar dat t rustiger moest.

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-08 21:05

ik denk niet dat het een overontwikkeld verantwoordelijkheidsgevoel is maar meer een onderontwikkeld zelfvertrouwen! ... of faalangst Knipoog

geeft niks hoor, beetje nadenken over wat de risico´s zijn, beter dat dan onvoorbereid op pad gaan, maar je moet wel leren wat meer te relativeren en je niet zo op te fokken over dingen die nog niet gebeurd zijn, kost je teveel energie en negatieve stress. Paardrijden is een hobby en hobby´s horen toch leuk te zijn....??

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-08 21:39

Ga gewoon vaak met de trailer op stap en neem een goede bijrijder mee. Hoe meer je het doet, hoe gemakkelijker het wordt Knipoog

Esther28

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-08 00:21

Ja heel herkenbaar helaas. Ik zie ook altijd overal beren op de weg en altijd te bedenken wat er allemaal eventueel mis zou kunnen gaan. Wat Cissy zegt idd een soort van faalangst denk ik. Ik merk wel als ik me over mijn angst heen zet en het gewoon maar doe en me ergens anders op concentreer, de zenuwen een stuk minder zijn en steeds verder wegebben. Het is denk ik idd toch een kwestie van vaak doen......
Ik merk het nu met rijden: vorig jaar om deze tijd stapte ik echt niet..begon al in de herst want dan waaide het...stel je voor dat ie zou schrikken en ik er naast zou liggen......Met de kou...neuh....dan wordt ie rillerig en te opgefokt.....en met vuurwerk in de buurt was er al helemaal geen haar op mn hoofd die aan rijden dacht. Dit jaar het ik het gewoon allemaal gedaan (weliswaar met een vertrouwd paard erbij in de bak) maar het geeft je zoveel zelfvertrouwen als je dan toch een deel angst weer overwonnen hebt.

luxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-08 00:32

cissy schreef:
ik denk niet dat het een overontwikkeld verantwoordelijkheidsgevoel is maar meer een onderontwikkeld zelfvertrouwen! ... of faalangst Knipoog

eensch!
ik wilde ook zoiets zeggen; je haalt twee dingen door elkaar, verantwoordelijkheidsgevoel is prima, daarmee kun je ervoor zorgen dat er nagenoeg niets mis kan gaan, jij laat je echter leiden door je angst.
en daar kan een mens zichzelf gruwelijk mee in de weg zitten.

aliealie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-12-08 11:47

Bedankt voor jullie reacties en inderdaad ik moet me niet laten leiden door angst. Eergisteravond wilde ik ook rijden....dus naar de binnen Nagelbijten / Gniffelen bak....met al dat vuurwerk in de lucht. Clown Ik zou het er bij laten zitten, stond bijna te trillen op mijn benen maar heb toch doorgezet..... Manlief heeft toen het paard uit de stal gehaald en op de trailer gezet GAAN MET DIE BANAAN! en ik was achteraf toch superblij dat ik lekker gereden heb! Gisteravond meteen weer geweest, het zal waarschijnlijk toch een kwestie zijn van heel veel doen, waardoor het normaal wordt. Misschien is het ook een soort faalangst of gebrek aan zelfvertrouwen, echter daar heb ik normaalweg over het algemeen niet zoveel last van. Het is gewoon het idee dat je met je paard op de weg zit en je het gevoel hebt dat er zoveel kan gebeuren....

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-08 14:30

ja, is inderdaad een kwestie van vaak weg gaan.
Het scheelt wel als iemand af en toe met je mee wil zodat je niet alleen hoeft, of dat je op tijden naar de manege gaat dat daar ook andere mensen zijn ,zodat ze je kunnen helpen als dat nodig mocht zijn. Dat scheelt ook veel zorgen Knipoog

Ik ga dus gerust alleen naar les of naar de binnenbak, maar alleen met paard op buitenrit (al dan niet eerst met trailer op pad) doe ik weer liever niet. Als daar wat gebeurd dan kan het paard weg, en alleen in het verkeer met soms schrikkerig paard vind ik ook niet zo'n fijn gevoel...

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-08 17:47

hoe vaker je het doet des te makkelijker gaat het je af, je moet niet altijd moeilijke dingen ontlopen omdat je bang bent dat er misschien iets gaat gebeuren.
Je loopt dan juist kans dat er wat gaat gebeuren omdat je er op zit te wachten. Doe gewoon veel gekke dingen met je paard zodat die ook moediger wordt en dan durven jullie samen vast veel meer. Mijn paard geeft niks om vuurwerk, kan gewoon rijden in de bak (al is ie nu bevroren, maar vorig jaar ook geen last gehad).

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-08 19:43

heel herkenbaar!

om die reden heb ik ook zelf met E nog niet gehaald, ik wil toch niet alleen met de trailer op stap, veel te bang dat er iets mis gaat...

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-08 20:27

Nouvel schreef:
heel herkenbaar!

om die reden heb ik ook zelf met E nog niet gehaald, ik wil toch niet alleen met de trailer op stap, veel te bang dat er iets mis gaat...

Dat is echt excuses zoeken, hoor, erger nog, het is struisvogelpolitiek. Juist verstandig om dan wel je E te gaan halen, dan heb je de basiskennis in huis om te beoordelen wat er verstandig is. Gewoon je E gaan halen en daarna samen met iemand anders op pad gaan. Je HOEFT echt niet alleen op pad te gaan met de trailer als je dat rijbewijs hebt. Het is sowieso handig om iemand mee te hebben als je op pad gaat.

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-08 21:32

Waratje schreef:
Nouvel schreef:
heel herkenbaar!

Dat is echt excuses zoeken, hoor, erger nog, het is struisvogelpolitiek. Juist verstandig om dan wel je E te gaan halen, dan heb je de basiskennis in huis om te beoordelen wat er verstandig is. Gewoon je E gaan halen en daarna samen met iemand anders op pad gaan. Je HOEFT echt niet alleen op pad te gaan met de trailer als je dat rijbewijs hebt. Het is sowieso handig om iemand mee te hebben als je op pad gaat.

ja daarom...
E halen kost weer even snel een hoop geld, en mijn vriend heeft wel zijn E, ik heb een trailer, en we gaan altijd samen op pad... Knipoog

Pellie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-09 15:46

zo maak je jezelf ook wel afhankelijk van de ander, moet je ook maar zin in hebben Lachen wie gaat je helpen als je acuut met je paard naar de kliniek moet en er is op dat moment echt NIEMAND in de buurt die voor je rijden kan? dan is het toch fijn dat je jezelf (en je paard) redden kan?