contract paard op proef

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Tientjeblij

contract paard op proef

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-12-08 21:27

Ik ben op het punt aangekomen om een paard aan te schaffen. Ik heb een leuk dier op het oog maar dit is voor mij niet om de hoek.
Nu wil ik het paard graag op proef en door mijn eigen veearts laten keuren.
Er kan natuurlijk vanalles misgaan en ik wil dit voorkomen.

Betaal je eerst een deel van het aankoopbedrag en betaal je als je tot aankoop besluit over te gaan het resterende bedrag?
En hoe kan je risico's uitsluiten? En wat als je besluit het paard toch niet te kopen en de verkoper kan je het bedrag niet terugbetalen?
Ik zou graag wat ervaringen horen hoe jullie dit hebben gedaan met betrekking tot de betaling en misschien wat handige tips.

Ik heb wel wat research gedaan op internet en heb een goede site gevonden met wat contracten www.kolkman.nl

cissy

Re: contract paard op proef

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-08 22:22

het is maar net wat koper en verkoper daar samen over afspreken en opschrijven, dat is niet een standaard verhaal helaas.

Ik heb mijn paard(en) gekocht onder voorbehoud van goedkeuring door eigen dierenarts en na de keuring pas betaald. Op proef wordt nog maar zelden gedaan vanwege de risico´s die daaraan kleven, wie zegt dat jij dat paard niet in twee weken helemaal naar de galamiezen rijdt en dan terugbrengt naar de verkoper? Ik zeg daarmee niet dat je dat doet, maar dat weet die verkoper ook niet van te voren. Niemand is meer bereid dat risico te nemen, behalve misschien een onwetende goedwillende ´beginner´ of handelsstallen met genoeg paarden.

Risico´s uitsluiten kun je maar beperkt, wat je zeker moet doen is: deskundige meenemen (al is het alleen maar als getuige voor geval dat..) goede keuring vooraf door je eigen dierenarts of kliniek waar verkoper geen klant is, bloedje laten trekken voor eventueel achteraf geneuzel, alles op papier zetten, vragen naar verborgen gebreken, vast verzekering inlichten voor het geval dat er op transport wat gebeurt of de verkoper zelf het paard laten brengen op zijn risico. In tweevoud op papier zetten welk paard, je wanneer, voor hoeveel, onder welke condities, je hebt gekocht en door beiden laten tekenen.

Tientjeblij

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-12-08 23:10

De eigenaar gaat wel akkoord met een proeftijd, maar de vraag is dus hoe het met betalen het beste geregeld kan worden.

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-08 23:44

dat moeten jullie echt samen bekokstoven, je moet doen waar jullie je beiden gelukkig mee voelen en mee eens zijn.

Nellekeee

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-08 23:47

Wij hebben mijn paard twee weken op proef gehad, gewoon van te voren alles betaald maar contract waarin stond dat ik zonder opgaaf van reden in deze 14 dagen het paard in dezelfde conditie zonder gebreken terug kon brengen.

Tientjeblij

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-12-08 11:47

Oke, ik hoor graag nog meer ervaringen of wellicht heeft iemand nog een voorbeeld van een contract. en is dat rechtsgeldig?

Tientjeblij

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-12-08 20:30

Nog iemand tip over de betaling? of aanbetaling

smarty

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-08 19:40

je hebt pb... (over betaling, ik als verkopende partij, wil het volledige bedrag hebben... ik zou niet op aanbetaling een paard mee geven...)

felicity

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-09 02:07

Ik heb mijn paard bij een handelaar gekocht. En hem 2 weken op proef meegenomen. Ik heb de helft aanbetaalt. En hem mee naar huis genomen. Ik heb wel meteen de papieren mee gekregen. Toen ik hem net 2 dagen had werd hij behoorlijk ziek. En heb toen meteen gebeld dat hij ziek geworden was (hoge koorts). Ik mocht hem meteen terug brengen. Ik ga niet met een ziek paard reizen. En had hem net twee dagen dus ook nog niet uit kunnen proberen. En hij leek me perfect voor mij. Ik heb toen afgesproken dat ik weer contact zou opnemen zodra hij weer beter was. Hij is twee weken echt flink ziek geweest. En de dierenarts is 4x geweest. Ik heb dit zelf betaald. Toen hij weer beter was heb ik gebeld en mocht hem alsnog 2 weken uitproberen. En het is hem geworden.