Lichte auto voor zwardere trailer? (Opel astra station '92)

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Woody2015

Lichte auto voor zwardere trailer? (Opel astra station '92)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-12-08 15:52

Hoi allemaal,

omdat ik de komende maand problemen heb met naar de manege te gaan te voet, ik moet in het donker met mijn 3 jarige en normaal gaat mijn vriend mee maar aangezien we geen oppas kunnen regelen voor onze zoon hebben vrienden ons hun trailer aangeboden te leen.
Maar......dit is een anderhalf paards trailer die opgeknapt is, super ding maar er is met opkanappen een flinke bodem ingelegd waardoor hij dus zwaarder is dan op papier staat.
Ik kreeg te horen dat ik deze trailer niet met een 1600 moter kon trekken maar dit moest doen met een dikkere motor?
Dit omdat hij dus door de dikke bodem behoorlijk zwaar is geworden.
Wie heeft hier ervaring mee?
Klopt dit, ik zou hem namenlijk alleen maar met een oude opel astra station kunnen trekken, heb geen andere auto...... Knipoog
Met deze auto hebben we vaker met een trailer gereden alleen dan wel lichtere zoals ik het begrijp en ik moet zeggen om ver te rijden was het niks maar voor de kleinere stukjes ging het goed.

Als het niet gaat gaat het niet maar vroeg me af of er hier meer mensen zijn die een vrij zware trailer met een lichtere auto trekken?

Het is maar een klein stukje, km of 5 heen en 5 terug.

Evelyne79

Re: Lichte auto voor zwardere trailer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-08 15:57

lijkt me niet verstandig om dat te doen, wat is het gewicht van de trailer nu? en wat mag je opel astra trekken?

Brainless

Re: Lichte auto voor zwardere trailer? (Opel astra station '92)

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-08 16:00

1600 zegt niets.
Je moet op het papier van de auto kijken wat hij trekken mag.

Westerntrail

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-08 16:03

Zou het ook niet doen aangezien er ook nog een paard in de trailer moet.
Dat wordt behoorlijk zwaar en dit komt niet ten goede van de moter van je auto.
Zou dan zo ie zo een zwaardere auto nemen bijv. een met 1800 moter.
Naar mijn weten mag de trailer niet zwaarder wegen dan de auto zelf.

Woody2015

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-12-08 17:11

Ja de auto mag behoorlijk wat trekken op paier, geloof tot 1300 kilo, maar de trailer heb ik geen enkel idee van wat die nu weegt......
Volgens de papieren zou het makkelijk kunnen maar aangezien hij compleet gerestaureerd is heb ik geen idee wat het gewicht is nu.

Denk dat ik die maand dan maar gewoon niet naar de les ga, alvast bedankt voor jullie reacties!

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-08 17:14

Je kunt de trailer nu laten wegen en kijken wat je overhoud aan laadvermogen.
Ook hoor je officieel (doet bijna iemand) het gewicht van de trailer op het papier te laten veranderen als het gewicht te veel veranderd is.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-08 17:20

Dan zou je de trailer eens op een weegbrug moeten zetten (bijvoorbeeld bij het milieupark, daar mag dat meestal wel als het niet druk is)
Sommige auto's mogen wel meer trekken dan ze zelf wegen, dat staat als het goed is in de papieren. Mijn auto weegt leeg ongeveer 1000 kg en mag 1400 trekken als ik het goed heb Lachen Over de motorkracht weet ik niks Tong uitsteken
Een 1,5 paards trailer weegt volgens mij normaal 600 kilo. Stel dat ie 100 kilo zwaarder is geworden, dan weegt ie 700.. met een paard van 500 kilo erin.. dan zit je aan de 1200 kilo.

Margreet

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-08 18:00

Gewoon die trailer wegen, dan weet je wat.

Ze weten tegenwoordig al 120 pk of meer uit een 1.4 blokje te persen, dus dat die motorinhoud zegt niet zoveel meer.

Evelyne79

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-08 18:55

wat was het gewicht van de trailer voor renovering? als je dan nog ruim marge hebt zou het wel kunnen lijkt me, de trailer zal echt niet ineens 2x zo zwaar zijn

Woody2015

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-12-08 22:31

Ik ga morgen evenm contact opnemen met die kennissen van ons, zij zijn de eigenaar van de trailer en weet er zelf eigenlijk vrij weinig vanaf van wat er precies op het papier staat.
En dan eens even kijken of het milieupark hier open is van de week en dan rijd ik er even heen om te kijken of het wel verantwoord is en dan kan ik meteen even zonder paard voelen wat de trailer doet Knipoog

yarrah

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-08 22:42

volgens autoweek mogen de 1.4 en de 1.6 liter versies maar 1000kg trekken.
Ik zal dan ook nooit maar dan ook nooit daar een trailer achter zetten ook al is die leeg.
lees dit topic even:
[TAO] ongelukken met trailers: oorzaak ?

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-08 01:37

yarrah schreef:
volgens autoweek mogen de 1.4 en de 1.6 liter versies maar 1000kg trekken.
Ik zal dan ook nooit maar dan ook nooit daar een trailer achter zetten ook al is die leeg.
lees dit topic even:
[TAO] ongelukken met trailers: oorzaak ?

het ligt ook aan de pk's en het chassis van de auto.
Een Ford Mondeo wagon Benzine 1,6 (=1600cc) mag en kan 1400 kilo trekken, maar heeft dan ook 120 PK.
De auto is zelf ook bijna 1300 kilo.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-08 01:47

Nope, forget it.
Er is geen enkele Astra uit die tijd die boven 50kg toegestane kogeldruk gaat en bovendien zul je de 1200kg toegestaan trekgewicht niet halen, wat wel een absolute minimale waarde is om te kunnen denken over het trekken van een trailer.
En bedenk goed: foute combinatie = niet verzekerd!!

Woody2015

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-12-08 09:02

Nee klopt, het lijkt me ook geen goed idee.
Heb even met mijn schoonbroer gebeld, die is automonteut, en die zegt ook dat ik beter voor een andere auto kan gaan.

Prima, einde idee Knipoog

Zijn er hier mensen die ervaring hebben met een SUzukie Vitara voor een trailer?
Dan zou ik die ook niet voor deze trailer zetten Knipoog maar in de toemkomst voor een 1 paards trailer kijken aangezien ik toch maar met een paard tegelijk wegga en dan is het ook allemaal wat lichter?

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-08 09:15

Ik ken veel mensen die een trailer trekken met een vitara of rav4 Ja Dat gaat prima. Ook een 1,5 paards.
Wel het nieuwe, zwaardere model. Die suzuki's van 1990 zijn eigenlijk wat te licht.

Woody2015

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-12-08 09:53

Ja die van mijnn schoonmoerd(ja die mensen hebben gewoon 3 auto's Knipoog ) is van 96' als ik het goed heb, is ook geen hele lichte motor.

Hmm, misschien wel een optie voor straks dan.

Evelyne79

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-08 10:03

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-08 11:43

pre schreef:
Zijn er hier mensen die ervaring hebben met een SUzukie Vitara voor een trailer?
Dan zou ik die ook niet voor deze trailer zetten Knipoog maar in de toemkomst voor een 1 paards trailer kijken aangezien ik toch maar met een paard tegelijk wegga en dan is het ook allemaal wat lichter?

Zoals MysticTinker al zegt; de nieuwe gaat wel, die oudere types niet aan beginnen, tenzij het een Grand Vitara met een 6 cilinder is (maar die vindt je vrijwel niet in NL)
Evelyne79 schreef:
http://www.caravantrekker.nl daar kun je per auto bekijken wat die mag trekken

Daar zou ik niet blind op varen; die gasten hebben niet helemaal door wat er allemaal speelt bij het trekken van aanhangers.

Woody2015

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-12-08 12:04

Nee want het is idd niet te vergelijken een caravan of een trailer met paard, die bewegen namenlijk nog wel eens haha Knipoog

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-08 12:12

ikke schreef:
die gasten hebben niet helemaal door wat er allemaal speelt bij het trekken van aanhangers.

Het lijken wel ruiters ROFL ROFL

Er staat wel degelijk heel zinvolle informatie op de site. Waar je gelijk in hebt is dat een trailer met paarden véél hogere eisen stelt aan de trekker en rijvaardigheid van de bestuurder dan een in gewicht vergelijkbare caravan.
Tel voor een 'veiligheidsindicatie' als vuistregel maar een derde op bij het gewicht van een caravan als je de rekenmodellen op deze site gebruikt.

Wat de ts en andere bestuurdens 'moeten' bedenken is dat dit ook geldt voor de maxima op het kenteken. Paarden als belading zijn een relatief hoog deel van het trekgewicht en geen stabiel, 'dood' gewicht.

hc

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-08 12:43

Huertecilla schreef:
ikke schreef:
die gasten hebben niet helemaal door wat er allemaal speelt bij het trekken van aanhangers.

Het lijken wel ruiters ROFL ROFL

Wat de ts en andere bestuurdens 'moeten' bedenken is dat dit ook geldt voor de maxima op het kenteken. Paarden als belading zijn een relatief hoog deel van het trekgewicht en geen stabiel, 'dood' gewicht.

hc

Hhhmmm, maar als de fabrikant vindt dat er 6000kg aan 1720kg auto mag hangen, hoe zit het dan met die marges?

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-08 13:20

Gebruik je gezonde verstand.

Een vuistregel is verder niet meer dan een ruwe indicatie.

Wie niet over voldoende gezond verstand bezit om een vuistregel is kunnen hanteren of absurde gewichtsverhoudingen voertuig - aanhanger terzijde te leggen hoor helemáál niet achter het stuur van een trailer met paarden Pling

Verder Ikke, is een aanhanger van meer dan 3500 van een eigenremsysteem voorzien. Ook heb je voor zwaardere treingewichten en -aanhangers een pittiger rijbewijs nodig.
Gezond verstand vertelt je dat je niet alles over dezelfde kam kan scheren.
Juist bij met paarden beladen trailers geldt verder dat wat wettelijk mág lang niet altijd voldoende is Pling

hc

Evelyne79

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-08 14:07

pre schreef:
Nee want het is idd niet te vergelijken een caravan of een trailer met paard, die bewegen namenlijk nog wel eens haha Knipoog

als je dan net iets verder op de site doorsnuffeld zie je dat je een combinatie kunt invoeren met paardentrailer, dus ze hebben er op zich toch wel een beetje over nagedacht.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-08 14:30

Huertecilla schreef:
Verder Ikke, is een aanhanger van meer dan 3500 van een eigenremsysteem voorzien. Ook heb je voor zwaardere treingewichten en -aanhangers een pittiger rijbewijs nodig.
Gezond verstand vertelt je dat je niet alles over dezelfde kam kan scheren.
Juist bij met paarden beladen trailers geldt verder dat wat wettelijk mág lang niet altijd voldoende is Pling

hc
Ehm, nee, je mag die combi gewoon met B-E rijden in NL. Het klopt wel dat een aanhanger boven 3500kg TMM een autonoom remsysteem moet hebben. Dat systeem zit dan ook op die auto, alleen wilde de verkopende partij de aanhanger houden, erg jammer..........

Maar als de fabrikant gewichten tot 6000kg toestaat achter een auto, wat is dan marge? Als 200% marge niet voldoende is, wat dan wel??
Daarnaast maakt het naar mijn mening behoorlijk uit of je in NL rijdt tussen doorgaans beheerst rijdende mensen of tussen die driftkikkers in Spanje. Als ik als eens problemen heb met chauffeurs op de weg, zijn dat opvallend vaak Spanjaarden of Italianen. Verklaart dat misschien ook de soms wat paranoia stelling die je inneemt?

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-08 14:49

Evelyne79 schreef:
als je dan net iets verder op de site doorsnuffeld zie je dat je een combinatie kunt invoeren met paardentrailer, dus ze hebben er op zich toch wel een beetje over nagedacht.

Waarbij geen énkele rekening gehouden wordt met de levende lading. Die is in het 'ledig gewicht' opgenomen.

Heb ons setje eens ingetikt:
Vier-en-een-halve ster
83% gewichtsverhouding
108 km/u
31% helling

De 83% gewichtsverhouding is een punt waar je bij de uitgebreide informatie als bestuurder van een paardentrailer een stukje cruciale informatie krijgt.
Let op: ik heb een sterke 4wd voor een lichtgewicht trailer met twee 'ponies', maar:
Hoewel mijn combinatie 4,5 sterren krijgt en de trailer beladen minder dan de helft weegt van wat de auto mag trekken is 83% al aan de hoge kant voor zelfs een 'dood gewicht' caravan!
75% is een wereld veiliger bij remmen en uitwijken. De Britse 85% zou je inderdaad als een absolute grens moeten zien.
Ik zou het met deze gewichtsverhouding van 83% niet in mijn hóófd halen de 'mogelijke' 108 km/u te rijden. 80-85 op de teller is hard zat op een overzichtelijk vlak stuk weg. Als het wat complexer of druk wordt, ga ik van het gas.
83% achter de wagen met 2/3 daarvan levend is VEEL bij onverhoopt moeten noodremmen of -bruusk uitwijken.

Dat punt van de gewichtsverhouding is het aspect waar de ruiter/bestuurder goed moet kijken/nadenken.

hc