Paard Trapt Trailer kapot...

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Lady_Daniels

Paard Trapt Trailer kapot...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-12-08 00:59

Het onderwerp van dit topic is misschien iets overtrokken maar het gaat om het volgende...
Mijn paard trapt bij elk bochtje of rotonde in de trailer.
Trappen is misschien niet het juiste woord...schoppen, stampen. Ik weet het niet.
Nu deed ze dit aan het begin (toen we minder vaak met de trailer weg gingen) ook wel maar in mindere mate.
Ze staat nu ook sinds een maand vierkant op ijzers. Dit zou er iets mee te maken kunnen hebben.
Naar mijn gevoel kunnen er 2 oorzaken zijn;

* Het paard gaat glijden in de trailer in de bocht dit door (nat)stro en gladde ijzers

* Het paard kan niet breed genoeg staan om zijn evenwicht te vinden, vind dit dus niet en gaat schommelen en trappen...

Het paard wordt geladen in een 2 paards trailer (oud model) er ligt een houten vloer in, er zit een houten schot in en achter de billen van het paard een ijzeren balkje.

Mijn vraag is; Zijn er mensen die dit ook hebben meegemaakt? Wat was de oorzaak?
Zijn er mensen met ideeen voor oorzaken en oplossingen?

Woensdag moet ik weer met de trailer weg en mijn idee was om de 1,5 paards trailer van mijn vriendin eens mee te nemen. Deze is ruimer en er ligt een rubber vloer in. Kijken of ze het dan nog steeds doet.

Het blijft gissen...
Maar het is erg vervelend zowel voor paard als bestuurder.

anneliesdj

Re: Paard Trapt Trailer kapot...

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-08 01:20

Rijd je niet te ruig door de bocht? Meestal is dat het probleem. Ga eens achterin de trailer staan als een ander rijd dan merk je snel genoeg hoe vervelend het kan zijn als je bochten niet aan ziet komen.
Als je een oude trailer hebt en een groot paard kan het zijn dat de trailer te smal is voor haar en dat ze haar evenwicht niet goed kan bewaren, probeer eens het tussenschot eruit te halen en kijk wat ze dan doet.

Lady_Daniels

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-12-08 10:09

We hebben alles al geprobeerd bij het rijden van bochten maar zelfs als je met 1km pu door de bocht rijd doet ze het.
Dat van die oude trailer zou het wel is kunnen zijn...
Maar schot weghalen in een 2paards?
IS dat niet gevaarlijk? Er past dan immers geen balk meer achter haar kont...

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-08 10:17

Je zal eerst moeten weten wát ze precies doet en waarom.
Als ze staat te graven uit onvrede zou ik eerder een x gas geven, zodat ze der benen op de grond moet houden. Hebben ze snel door! Bij bokken of trappen denk ik eerder aan angst en boosheid voor vallen - uit evenwicht raken..dan is voorzichtigheid juist heel belangrijk.

igg nooit echt gas geven als de trailer niet recht staat, want dan klappen ze tegen de want aan

jenneke1029

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-08 10:17

We hebben hetzelfde gehad met onze merrie die kon op het laatst helemaal niet meer op de trailer.
Wij hebben toen annemarie van der toorn erbij gehad en die heeft het na 2 trainings sessies weer goed gekregen.
Het probleem was dat ze het idee had dat ze te krap stond ze voelde druk en daar ging ze dus tegen in.
We hebben toen het tussenschot uit de twee paards trailer gehaald en er twee lange buizen voor laten maken (een voor en achterstang).
Je moet het dan weer heel rustig opbouwen eerst een paar meter rijden en er dan weer uit en zo bouw je het weer op.
Uiteindelijk hebben we een bredere tweepaards trailer nu en daar staat ze gewoon op en kunnen er weer twee paarden mee.
Ik denk niet dat het aan de ijzers ligt.
En vooral heel rustig bochten rijden ik doe het nu nog extra voorzichtig ben er nog steeds bang voor dat het weer zou gebeuren.

PercyLeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-08 10:21

Lady_Daniels schreef:
* Het paard gaat glijden in de trailer in de bocht dit door (nat)stro en gladde ijzers

Geen stro in je trailer leggen!! De matten die erin liggen zijn voldoende

Faruba

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-08 10:25

Mijn paard deed precies hetzelfde. Wij hebben het schot scheef gezet en het probleem was direct opgelost. Nooit meer een stap verkeerd gezet in de trailer.Voor hem en ons was dit een stuk prettiger. Haha!

calimerootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-08 10:29

ik heb dat ook met een paard gehad we hebben er toen een keer rubberen matten in gelegd en toen heeft ze het niet meer gedaan maar op de houten vloer brak ze de boel gelijk af.

succes met de oplossing

Mirjam79

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-08 10:41

Wij hebben ook zo'n heerlijk beessie. Echt slaan met haar voorbenen. Als we haar er weer uithalen (op de plaats van bestemming) heeft ze gewoon de verf van de wand aan haar voorhoeven. Tijd voor trapbescherming dus, want ze breekt de hele trailer af.
Wat wij ook hebben gedaan is boven op de rubberen gietvloer (zit inmiddels al een leuk gat in Boos! ) een dikke rubberen mat van de boer tegenover ons op de vloer gelegd. Dit dempt het geluid en volgens mij vindt ze er op die manier ook minder aan.
Als je haar tijdens een rit of zo even controleerd of je haalt haar er thuis weer af dan kijkt ze echt op zo'n manier van "Heb je dat ook gehoord? Dat paard had een herrie! Geen idee wie dat was...". Echt ongelovelijk!
Ter controle is mijn vriend een keer mee geweest in de trailer (we zijn ons zeer bewust van de risico's), maar dan doet ze helemaal niks. Volgens ons is het pure aandachttrekkerij.
wij zijn nu dan ook bezig om het gedrag zo veel mogelijk te negeren. We hebben alle oorzaken al uitgesloten (rijstijl, staat van de trailer, te veel of te weinig ruimte, ...), dus denken dat dit de juiste oplossing is. Ze is nu niet meer altijd verschrikkelijk aan het slaan, maar alleen zo nu en dan. Asl ze er echt uit wil als we onderweg naar huis zijn of zoiets.

Lady_Daniels

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-12-08 14:36

Dat van die rubber matten leek ons ook wel een goed idee.
Daar heeft een paard met ijzers natuurlijk meer grip op. En het dempt de herrie.

Wat et verplaatsen van het schot betreft; je kunt toch niet zomaar met een 2- paards trailer gaan rijden met het schot opzij?

Wat ze doet is niet scrappen om aandact maar eerder schoppen. Ik heb ook eerder het idee dat ze nijdig is omdat ze erin moet maar waarom ze dan niet op rechte stukken gek doet snap ik dan weer niet...

onley

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-08 15:18

Jeanine84 schreef:
Lady_Daniels schreef:

Geen stro in je trailer leggen!! De matten die erin liggen zijn voldoende

welke matten ze heeft helemaal geen matten in de trailer liggen
ik vind het niet gek dat die dan door het rooie gaat Bloos

onley

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-08 15:21

mijn ruin doet dit trouwens ook uit kwaadheid
hij sloopt dan de hele trailer

even flink op de rem om te laten weten dat hij zijn benen op de grond moet houden

Travellust

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-08 15:24

klinkt misschien stom, maar mij is verteld dat als je een tapijt/vloerbedekking ophangt of neerlegt dat het dan stopt omdat ze dat niet fijn vinden met hun benen daar tegen aan te komen..

LJDKZI

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-08 15:31

Wij hebben dit ook meegemaakt met een merrie. Dit kwam omdat ze haar evenwicht niet kon houden. Wij zijn achter de trailer aangereden met een andere auto. Toen konden we zien dat de merrie in iederebocht echt zowat onderuit ging.

Toen we het tussenschot er uithaalde was het probleem helemaal opgelost.

Als je inzit over de stangen (want die moet je wel hebben) En ik neem aan dat je achter twee korte stangetjes hebt.
Bij de meeste ijzerHandels kun je zo'n hele achterstang laten maken. Kost niet zo veel.

nimbletje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-08 15:32

Mijn ene paard doet het ook op een 2 paards trailer maar alleen als ze aan de rechterkant staat. Als ik haar links zet dan doet ze het niet.

Lady_Daniels

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-12-08 16:51

Oplossing is dus een rubber mat in de trailer leggen?

criollolover

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-08 17:01

ik heb hetzelfde meegemaakt, alles geprobeerd om haar gedrag te corrigeren, gestraft, genegeerd......op den duur werd ik er niet goed van. per toeval mocht het zo zijn dat ik even iemand anders zijn trailer mocht gebruiken....een impex, 1 van de stabielste trailers die er zijn. nou ik wist niet wat mij overkwam. ze was nog wel wat onrustig maar omdat de trailer zo stabiel was merkte je daar heel weinig van. trailer een tijdje uitgeprobeerd en ze werd steeds rustiger. uiteindelijk speciaal voor haar heb ik toen een impex trailer gekocht. na een tijdje ook nog per toeval een betere auto( volvo station) en we waren een super stabiele combi op de weg. af en toe was ze nu een beetje onrustig maar dat was te verwaarlosen.ik kon eindelijk weer met haar rustig op pad. .......

Lady_Daniels

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-12-08 22:34

Ik heb inmiddels een rubber maat geregeld en ga dat morgen eens proberen...

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-08 23:13

Lady_Daniels schreef:
We hebben alles al geprobeerd bij het rijden van bochten maar zelfs als je met 1km pu door de bocht rijd doet ze het.

Daar heb je gelijk aan idd, zou ik ook niet doen bij een paard wat lastig is met trailerladen maar als je een braaf paard hebt wat rustig wacht tot jij de achterstang wel haalt en pas op jouw commando achteruit gaat zou je 't wel kunnen proberen.
Of gewoon een trailer lenen van iemand anders.

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-08 19:47

Citaat:
Dat van die rubber matten leek ons ook wel een goed idee.
Daar heeft een paard met ijzers natuurlijk meer grip op. En het dempt de herrie.

Wat et verplaatsen van het schot betreft; je kunt toch niet zomaar met een 2- paards trailer gaan rijden met het schot opzij?

Wat ze doet is niet scrappen om aandact maar eerder schoppen. Ik heb ook eerder het idee dat ze nijdig is omdat ze erin moet maar waarom ze dan niet op rechte stukken gek doet snap ik dan weer niet...

Ik gok op het uitglijden door de ijzers op de kale houten vloer, stro doet hier niks aan.
Die rubber mat is een must in een houten trailer zonder antiglij laag, let wel op wat voor soort rubber je gebruikt want niet alle rubber matten zijn geschikt om in de trailer te gebruiken, als het nat wordt kan een mat spekglad worden dus koop een goede mat.

Schot kun je wel verplaatsen mits je m wel vastzet met bijv een stang van een 1,5 paardstrailer en dan de andere kant met een korte stang, kun je laten maken of kopen bij een trailerhandelaar. Sommige schotten zijn niet geschikt om te verplaatsen maar dat hangt vd ouderdom van je trailer af.

wat betreft de engte vrees zou je inderdaad de trailer van je vriendin eens kunnen proberen, misschien is ze dan wel rustig, maar die trailer heeft ook een antiglij laag dus dan weet je nog niet waaraan het ligt. Even uitproberen dus.

succes!

LJDKZI

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-08 20:14

Citaat:

Citaat:
Als je inzit over de stangen (want die moet je wel hebben) En ik neem aan dat je achter twee korte stangetjes hebt.
Bij de meeste ijzerHandels kun je zo'n hele achterstang laten maken. Kost niet zo veel.

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-08 20:19

LJDKZI, wat wil je hiermee zeggen? Alleen quoten heeft niet zoveel zin.....

india

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-08 20:25

bij mij werkte een grote stang in een 2 paards trailer en dan schot eruit laten of schuin zetten(valt niet om zit dan klem!)

dan kan het paard lekker stevig wijbeens staan

Lady_Daniels

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-12-08 21:29

Nou geprobeerd op rubbermat...
Paard laat zich nu in de bocht omvallen. Thuis al. Heb haar meteen eruit gehaald. Zie het als haar dr zin geven maar schrok er heel erg van.
Ik ben nu echt radeloos.
Weet het gewoon niet meer. Is dit pesten of ligt het aan de trailer?
Heb besloten om zondag bij daglicht de trailer te gaan bekijken. Daarna paard in 1,5 paards trailer van vriendin te laden en kijken waar het aan ligt...

jenneke1029

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-08 22:24

Ze heeft echt het gevoel dat ze te krap staat zoals ik al eerder aangaf wij hebben dit ook al mee gemaakt met onze merrie.
Dat ging uiteindelijk helemaal niet meer.
Ze gaat tegen de druk in en daardoor gaat ze dit doen.