Trailer laden koppig paard

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Riddershow

Trailer laden koppig paard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-12-08 10:50

Een klein trailer probleempje.

Hij is niet bang voor de trailer maar heeft simpelweg geen zin de trailer in te wandelen, klep wel; maar meer dan de voorbenen toch echt niet... kost allemaal zoveel moeite.

In het begin deden we het brokje... maar daar doet hij het gewoon niet meer voor (terwijl het wel een koudbloedje is).
Dat zelfde bloed zorgt er ook voor dat een besem aan de kont oid geen zin heeft, want daar is hij niet van onder de indruk (blijft gewoon staan)

Gaan trekken, met een zweepje druk zetten (dus niet slaan) of klap op de kont met hand zorgt er alleen maar dat hij zich gaat verzetten en heen en weer gaat lopen met gevolg dat hij richting de zijkanten van de trailer gaat.

We krijgen hem er wel in als we hem "erin tillen" Dus armen achter de kont en tillen maar... dan loopt hij er zo in en geniet hij van de brokjes die hij binnen krijgt. Hij is binnen ook rustig, niet bang, wil er niet uit stuifen en gaat lekker met de buurman klooien.

Maarja... om hem "erin te tillen" moet je met 3 man zijn (1 aan hoofd en 2 achter de kont, en die luxe hebben we nu eenmaal niet.

Hij weet trouwens precies wanneer het "oefenen" is en wanneer het voor zijn echies is.

Ik wil nog een keer echte met de "beweging-rust" methode oefenen, maar ik ben bang dat hij weet wanneer hij moet gaan klooien en wanneer niet, en ook al nemen we 2 uur de tijd, dan lopen we 2 uu rmet hem te klooien en tillen hem er uiteindelijk weer in Vork

Dus... wie heeft de tips?

horse_girl

Re: Trailer laden koppig paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-08 10:52

Ik ken het verhaal! Met een KWPN merrie had ik precies hetzelfde... De oplossing: ontzettend veel oefenen. eerst gingen we steeds harder en strenger, maar dat werkte (uiteraard) niet. Een paar keer hebben we haar erin getild met 2 man achter de kont, daarna ging het met een longeerlijn soms ook wel. Toen zijn we gewoon elke week ergens heen gereden en daarna liep ze er zo in.

lientjeds

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-08 10:54

Ipv tillen gebruik ik altijd longeertouw.

2 indien nodig!

Dan 1 touw vastmaken aan elke zijde van de trailer, en op het einde deze touwen kruisen. Hiervoor moet je wel met 2 zijn.

Ikzelf ben meestal alleen en gebruik dus 1 longeertouw, dat ik aan 1 zijde vastmaak, en dan ook gewoon achter zijjn/haar poepie laat hangen, en dan lichte druk geef.
Makkelijk is dat ik dan nog vooraan sta, en toch nog kan lokken met beetje brok of snoepje en gewoon met het paard de trailer inloop.

Tinkels

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-08 10:54

Vraag Balingehof, Oosterstreek voor een video!
Deze heeft een vriendin van mij erg goed geholpen. Ze hebben ook een site waar je het op kunt bestellen!

Zij had zoals jij het nu beschrijft dezelfde problemen! Die nu echt opgelost zijn!

netam12

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-08 10:56

Als het paard van ons geen zin heeft er in te lopen doen we het met een longeerlijn achter de billen om het zo even te noemen. Paard voelt dan druk achter zich en meestal lopen ze na een paar keer er wel gewoon in

Caresse07

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-08 10:59

1 goed advies: bel Petra Vlasblom van 2-moons Lachen
www.2moons.nl kun je nalezen hoe en wat.

Wardie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-08 11:00

Ja die longeerlijn was bij ons ook heilig toen Friesje op een dag besloot dat ze de trailer gewoon NIET inging. Toen ook alles geprobeerd, brokjes, bezems, lief zijn, boos worden etc. Toen een keer met de longeerlijn gedaan en mevrouw stond er zo in. Longeerlijn heeft nog een paar maanden startklaar gelegen en als ze dan niet vanzelf ging raapten we die op en dan wist zij niet hoe snel ze er in moest lopen, maar inmiddels loopt ze er al ruim een jaar zonder hulp vanzelf in.
Succes!

Berwicowa

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-08 11:00

Een vriendin van mij heeft ook het zelfde probleem. Alleen als je daar druk op uitoefent aan de achterkant dan loopt ze gewoon naar achteren.

Deaglán

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-08 19:31

Klinkt bekend. Ik heb 2 paardjes en ieder heeft zijn eigen trailer "probleem" (eigenlijk heb ik meer een probleem dan zij). De jongste kan alleen dwars vervoerd worden (lang verhaal) en de oudste ziet er gewoon het nut niet van in (hetzelfde als die van jou).

Bij de laatste verhuizing heb ik de oudste er via de "dubbele lijn methode" ingekregen. Gewoon de lijnen aan het halster bevestigen, er achter gaan staan en lopen maar, lekker simpel met het commando stap en een klikgeluidje Rolleyes . Ze is wel dubbele lijnen gewend maar loopt niet voor een koets ofzo

Heb wel eerst een half uur met haar staan te "modderen" met allerlei methodes (druk en rust, belonen bij een stapje in de richting, lok voer, mensen die haar achter druk probeerden te geven wat resulteerde in 3 stappen achterwaarts e.d.) voor me dit tebinnen schoot Bloos

koetjeboe

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-08 19:38

Mij haflinger wilt ook niet ook eigenwijs.ik kan haar nu alleen laden met hulp van de longeerlijn. Die maak ik aan 1 kant vast van de trailer dan om de kont van imke heen ik sta bij het hoofd van imke en heb het einde van de lijn vast. En dan haal ik haar gewoon binnen. In het begin was het een beetje touw trekken nu als ze de lijn ziet loopt ze al.

Riddershow

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-12-08 10:28

Ik zie het longeertouw regelmatig voorbij komen... maar is dat niet zo'n "omstreden" hulpmiddel? Bloos

Je hoort men regelmatig zeggen: "met zwepen, besems, touwen ed de trailer in wordt geholpen" klinkt echt vreselijk. Knipoog

Maar het is denk ik ook een stukje training, nu hoeft hij niet zo vaak weg. Maar in de toekomst zullen we vaker de trailer in gaan.
Laatst bijgewerkt door Riddershow op 16-12-08 10:41, in het totaal 1 keer bewerkt

lientjeds

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-08 10:40

Ik weet niet goed wat omstreden is aan een longeertouw? Daar sla je toch niet mee?!

Ik hou dit touw gewoon langs de zijde van de klep, zodat het paard er mooi ingeleid wordt, ipv naast de val/ramp kan stappen. (en zich zo kan kwetsen!)

En het touw gaat achter die kont en zorgt voor lichte druk. ikzelf hou het touw vast, dus weet perfect wanneer die druk er hoort te zijn en wanneer ik moet lossen.

Ik werk dus op dezelfde mannier van kimmy hierboven, lukt perfect, ik hoef nooit te slaan of te dreigen.

Heb jij ervaring met andere "minder omstreden" hulpmiddelen, die feilloos werken?

Dat longeertouw gebruik ik dus in het begin, als het paard de trailer niet gewoon is. Maar eenmaal het dier het laden kent, heb je dit absoluut niet meer nodig.

En als die dan nog es zou aarzelen, moet ik nog maar het longeertouw vastmaken aan de zijde van de trailer en het paard weet al dat er geen ontkomen meer aan is.

Riddershow

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-12-08 10:43

Ik vind het zelf geen omstreden hulpmiddel zoals het hier genoemd wordt, maar men vind het vaak wel een omstreden hulpmiddel Knipoog

Ik ga het de volgende keer uitproberen of het werkt... want tillen is gewoon erg lastig in de meeste gevallen en is volgens de meeste hier hetzelfde princype... of niet?

hunter87

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-08 10:48

zet de trailer eens in de wei open en geef hem daar zijn brokken/hooi savonds. ff vol houden heeft ons uiteindelijk ook geholpen. en een trui over zijn hoofd, rondje lopen voor de trailer en er dan in lopen?

Berwicowa

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-08 10:51

Die van ons proberen we eerst zo de trailer in te krijgen. Lukt dat niet dan gaat er een jas of dergelijke over haar hoofd en ze loopt mee de trailer in.

lientjeds

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-08 10:52

manishdra schreef:
Ik ga het de volgende keer uitproberen of het werkt... want tillen is gewoon erg lastig in de meeste gevallen en is volgens de meeste hier hetzelfde princype... of niet?

Inderdaad, ikzelf vind tillen héél gevaarlijk. Uiteindelijk blijft het een paard, en mocht het eens schrikken of slaan... brr!

het longeertouw achter de billen heeft net hetzelfde effect. Soms los ik even, zodat het niet altijd op dezefde plek drukt (want dan zou het paard gaan tegendrukken en verlies je toch).
Ik werk dus met korte losser/aanspannen/losser momenten.
En klik het slotje van het longeertouw dus in het oog, waar de klep normaal toegaat. Dan touw rond het paard, en ik neem het touw zelf in handen. Het paard heeft geen enkel idee waar die druk vandaan komt, en ziet jou mooi vooraan naast zich staan. Zo gaan ik mee met mijn paard de trailer in.

Later zorg ik ervoor dat ik rechts van hem blijf staan met longeertouw, en dat hij alleen de trailer in stapt. En uiteindelijk loop ik gewoon links van mijn paard en hoef ik hem helemaal niet meer de trailer in te begeleiden, maar doet die het vanzelf.

shera

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-08 10:57

Mijn paard is ook (nog) niet gemakkelijk te laden.Wij gebruiken ook een longeerlijn. Ik leid het paard, mijn man houdt de lijn strak achter haar billen en zet zodra ze erin staat het schot op zijn plaats en doet de stang vast. We prijzen haar uitbundig als ze staat. Het gaat iedere keer iets beter maar enthousiast wordt ze nogsteeds niet van de trailer Knipoog

Uiteindelijk wil ik haar net als lientjeds zelf de trailer op laten lopen. Tot die tijd oefen ik mijn geduld Haha!

shera

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-08 10:59

Berwicowa schreef:
Die van ons proberen we eerst zo de trailer in te krijgen. Lukt dat niet dan gaat er een jas of dergelijke over haar hoofd en ze loopt mee de trailer in.

En de keer daarna dan?
Ik wil liever dat mijn paard bewust op de trailer stapt omdat ik dat van haar vraag. Dus omdat ze me vertrouwt Knipoog

fjordnina

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-08 11:00

Ik zou nog 1 optie zelf proberen: Trailer in het land en daarin voeren. Gewoon regelmatig volhouden en dan moet je resultaat zien. Zo niet, dan zou ik er professionele hulp bij halen in de vorm van Petra Vlasblom of het Balingehof.

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-08 11:02

Aangezien het paard eerst wel over te halen was met eeen brokje, vraag ik me af hoe er gereden wordt met de trailer...
Met goede ervaringen zou het juist steeds makkelijker moeten gaan. Bij mijn paarden werkte het goed om veel eten in de trailer te hebben, dus ook als ze er reeds in stond lag er nog genoeg in de voerbak.

lientjeds

O ja, dit heb ik dus nog niet vermeld, maar zoals shera zegt, de paarden krijgen ALTIJD een snoepje of wat brok, eenmaal ze in de trailer zitten!

Zodanig dat ze dit echt associëren met elkaar, op trailer = koek!

De meeste van onze paarden staan echt te wachten als je ze vooraan vastzet, en laten het wel merken mocht ik ze es vergeten Knipoog

En Shera: geduld is een mooie deugd. Moet je hebben voor ook hé, als je met paarden omgaat OK dan!

Berwicowa

Het is altijd met de jas over het hoofd. De vorige eigenaresse heeft trailertraining en alles met haar gedaan, omdat ze van het ene moment op het andere moment niet meer op de trailer wilde. Ik denk maar zo als dat het enige probleem is en ze gaat steeds zo mee de trailer op dan laat ik het zo. Hebben ooit eens een uur geprobeert haar op de trailer te krijgen en dat lukt niet.

En met jas over haar hoofd vertrouwt ze ook op mij omdat ze niet veel meer ziet.

Riddershow

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-12-08 11:09

Ze dedenhet bijde redelijk (maar niet van harte) toen ik ze kreeg. Toen hebben ze 1x bij een chaffeur in de auto gezeten, waar ik zelfs een trauma van kreeg. Toen zijn we gaan oefenen met de trailer en dat ging steeds beter en zelfs goed, maar nu; heeft hij er simpelweg geen zin meer in. Ondertussen heeft hij 1x bij mij op een vrachwagen gestaan (ik reed en ik reed heeeeeeel voorzichtig) en 1x heeft mijn schoonmoeder gereden (trailer-combi) en zij ree ook erg voorzichtig. Uit zichzelf is ze dit al, maar met paarden achterin reed ze alsof ze eieren en kristalwerk achterin had liggen... maar dat moest ze ook Knipoog

Maar nummer 2 heeft evenveel als nr 1 in de trailer gezeten en loopt me zo achterna erin en deze is net 3,5. Maar die is nou eenmaal van het volgzame type en 1 is gewoon het koppige type... die als hij geen zin heeft geen stap verzet. En het is buiten een stuk leuker dan binnen... ookal is daar een bak met brokjes!

Espoir_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-08 11:23

Ik rijd een paard van iemand anders en die eigenaar die deed hem altijd vervoeren, maar hij wilde dus nooit de trailer in. Nou hebben zij een hele dikke Mercedes automaat, dus die trekt behoorlijk op, zo hard dat wij met onze normale auto het haast niet bijhielde! Als wij zeiden van je rijdt wel een beetje te hard zei hij doodleuk, nee hoor ik rijdt zeker de helft langzamer als ik normaal rijdt..

Nu waren zij een keer weg, een weekend en mochten wij hem zelf vervoeren (Dit heeft mijn moeder al járen gedaan en wij hebben nog NOOIT problemen gehad, kortom, omdat ze écht als een bejaarde rijdt).
Oké het paard wilde eerst de trailer echt niet in, uiteindelijk hadden we een jas over zn hoofd gebonden en toen stond hij maar ja toen moesten we terug! Hij wilde eerst dus ook niet, tot dat er een vrouwtje kwam die zei van, als jij aan de linkerkant gaat staan van hem en je prikt in zn zij, dus heel snel en kort prikken dan sta ik aan de andere kant en ik doe hetzelfde maar ik heb dan nog een zweepje erbij die ik kort en snel tegen zn achterbenen aan tik en mn moeder had dan dat paard vast. Dit werkte echt goed! Dus hij stond enne week erna was die eigenaar weer weg dus wij mochten hem wéér vervoeren, we deden het dan met zn tweeen dus mijn moeder heeft hem vast en ik deed aan 1 kant prikken en dan het zweepje snel en kort tikken tegen zn achterbenen ( dit is echt niet hard of zielig hoor!!!) en toen stond hij en echt serieus op de terugweg liep hij er zo in! Nu loopt hij er dus telkens zo makkelijk in, als ik de stal uitloop en hij ziet de trailer dan sprint hij er zo op af!

Dus, je kan het proberen in het begin met 3 man, 1 houdt hem vast en dan 2 aan de zijkant, waarvan 1 met een lange dressuurzweep hem aantikt tegen zn achterbenen en die prikt dan heel snel en kort in zn zij en de ander staat aan de andere kant dus en die prikt alleen met vingers in zn zij. Echt heel kort snel en wel dat hij het dus voelt!
En rijdt als een bejaarde! ( De langzame bejaarde dus he haha!)

Romy18

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-08 02:05

Geduld is heel mooi maar als ze met m'n voeten spelen haal ik er toch echt een keer een zweep bij! 1 keer een goede tik en je hebt nooit geen last meer! Het is een paard! geen fluwele popje als je iets minder soft bent heb je dit probleem niet!