Het aankoppelen van een trailer

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Folkertje

Het aankoppelen van een trailer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-12-08 21:03

Nou, het is misschien een domme vraag maar hoe koppel je een trailer achter de auto.
Ik weet het wel een beetje, maar misschien kan iemand er aanvulling opgeven.

1. Zet de trailer handig neer zodat je de auto ervoor kan rijden
2. Zorg dat je de voorkant van de trailer helemaal omhoog hebt geschroefd met dat draaiding ( weet niet hoe dat heet)
3. Rij de auto er voor
4. Trek de trailer zo dat het ronde ding van de trailer boven de trekhaak van de auto is.
5. Laat de trailer aan de voorkant zakken met dat ronddraaiding
6. Hoor je dan een klik?
7. Doe de kabels van de trailer achter aan de auto.
8. En doe het veiligheidstouwtje vast.

Oke, dit klinkt er onprofessioneel, maar kan iemand het misschien verbeteren voor mij?

Heel erg bedankt!
Groetjes een meisje en een paard dat graag niet in een trailer staat die van de auto afvliegt o.i.d. Tong uitsteken

Jobbeltje

Re: Het aankoppelen van een trailer

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-08 21:05

Ik trek de trailer nooit aan, zorg gewoon dat de auto er precies goed onder gereden wordt Lachen

Nog een tip, als ie "klik" zegt, de boel weer even omhoog draaien om te controleren of je trailer niet van de trekhaak af komt.

Folkertje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-12-08 21:06

Jobbeltje: Dankje , daar kan ik wel wat mee Haha!

Nog meer tips?

buukske

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-08 21:08

Ik zet altijd de auto zo ervoor dat als ik het neuswiel laat zakken,de koppeling zo op de trekhaak "valt".

Dan draai ik het neuswiel helemaal van de grond af en de koppeling van de trailer klikt vanzelf vast op de trekhaak.

Dan de handrem naar beneden doen van de trailer.

Dan doe je het neuswiel helemaal omhoog en zet het stevig vast,de kabel aansluiten op de stekker,het extra remkabeltje bevestigen,verlichting controleren en rijden maar.

Boktpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-08 21:09

ik heb geen aanvulling Haha!
ik zet de auto er ook altijd goed voor en dan draai ik em naar beneden en als ie heeft geklikt trek ik em omhoog om te checken of ie goed vast zit. dan stekker aansluiten en het kabeltje aan de auto vast doen. handrem eraf en dan controleer ik de knipperlichten nog even en dan zet ik er pas een paard in Haha!

Folkertje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-12-08 21:09

claud31: Dankje, daar kan ik ook zeker wat mee!

Nog meer tips?

Folkertje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-12-08 21:10

Rianneke: Toch bedankt! Haha!

stefje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-08 21:19

Ik heb nog een tip: zet je trailer liever -als het even kan- niet op de handrem, vooral niet in vochtige/regenachtige tijden (en wanneer is dat nou niet in NL). Je handrem kan gaan vastroesten door het vocht, en dat kan al in 1 nacht gebeurd zijn -dat was bij mij zo-. Ik heb ooit met een volgeladen trailer gestaan ik wilde wegrijden naar les, en dat ging niet door want de handrem zat vast. Je kunt beter een steen aan beide kanten tussen beide wielen leggen, dan kan hij ook nergens heen. Sindsdien heb ik hem nooit meer op de handrem gezet. -mocht het je toch eens overkomen dan kun je achteruit rijden in schokjes en zo proberen het boeltje los te krijgen, maar bij mij lukte dat niet, daar waren harde klappen voor nodig met een hamer-.

sax89

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-08 21:22

ik draai ook altijd het wiel weer even omhoog als ie klik heeft gedaan. zo weet je zeker dat ie goed vast zit.
en dan doe ik altijd eerst het veiligheids kabeltje en dan de electricteits kabel.
en de handrem er dan afhalen natuurlijk

Sim

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-08 21:49

WD -> TAO

mntj

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-08 21:53

Het loskoppel is ook welhandig vooral niet vergeten de stekkers er weer uit te halen. gebeurd geregeld dat er mensen dit vergeten en de stekker kapot rijden. Ik de veiligheid kabel.lekker onderwijl kletsen en vergeten.

stefanvi

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-08 00:41

In principe is dit de volgorde:

- Rijd de auto achteruit naar de trailer, dusdanig dat de trekhaak direct onder de koppeling staat, dus dat je niet meer hoeft te gaan trekken aan de trailer.
- Draai het neuswiel omhoog zodat de koppeling op de trekhaak 'klikt'.
- Draai zodra hij vastklikt het neuswiel even terug omlaag zodat de achterkant van de auto mee omhoog komt als hij goed vastzit, daarna kan het neuswiel helemaal omhoog.
- Duw de stekker erin, en maak de losbreekremkabel vast aan het daarvoor bestemde oog (geen lus om de trekhaak!).
- Haal de handrem van de trailer af.

Dit is zoals het je geleerd zou worden bij het halen van je BE rijbewijs.

Je moet je handrem er pas op het laatste moment afhalen om te voorkomen dat de trailer gaat rijden, ofwel vooruit je bumper in, ofwel achteruit weg van de auto.
Dit is dan ook gelijk de reden waarom je de trekhaak direct onder de koppeling moet (kunnen) rijden.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-08 00:49

tip: je kan aan de voorkant van je trailer een spiegel monteren, waardoor je van binnenuit je auto precies kan zien waar de trekhaak en de koppeling is. Dit is heel handig als je het moeilijk vind om de afstand in te schatten en te voorkomen de de koppeling je bumper raakt.

stefanvi

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-08 04:00

Brainless schreef:
tip: je kan aan de voorkant van je trailer een spiegel monteren, waardoor je van binnenuit je auto precies kan zien waar de trekhaak en de koppeling is. Dit is heel handig als je het moeilijk vind om de afstand in te schatten en te voorkomen de de koppeling je bumper raakt.

Hiervoor kun je ook een soort inlooptrechter kopen, deze klik je vast in de koppeling van de aanhanger, en vormt dan een inlooptrechter. Dit zijn namelijk twee stukken metaal die in een hoek van 90 graden staan, dus heb je een soort driehoek waar je dan met de kogel van je trekhaak tegenaan kunt rijden, zodra je daar tegenaan zit, zit je automatisch goed onder de koppeling.
Dan is het een kwestie van dit hulpstuk uit de koppeling halen en op de kogel laten zakken.
Veel rijscholen gebruiken dit ook bij de BE rijbewijs lessen, erg makkelijk en je hebt nooit een aanhanger in je bumper. (als je niet naast dit hulpstuk mikt natuurlijk, maar daarom moet je ook even uitstappen om te kijken of je er goed voor zit.)

friesiszwart

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-08 07:47

claud31: Dankje, daar kan ik ook zeker wat mee!

Nog meer tips?

Champrules: En jij bent geslaagd voor je BE rijbewijs???

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-08 18:31

friesiszwart, dat dacht ik ook gelijk.... Knipoog
het aankoppelen is nog wel het makkelijkste deel van het met de trailer op pad gaan!

je zou ook eens op een wedstrijd/manege/trailerhandel kunnen gaan kijken hoe de diverse soorten koppelingen werken, er zijn nl verschillende soorten en bevestigingen, uiterst leerzaam!

Ir111

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-08 18:35

Alle tips zijn wel zo'n beetje gegeven als het om aankoppelen gaat.

Vergeet voor je wegrijdt de verlichting niet controleren en de oplooprem (even goed remmen dan merk je vanzelf of je trailerrem werkt). Uiteraard zonder paard in de trailer doen.

Banden controleren is ook geen overbodige luxe, gewoon even tegen aanschoppen is voldoende.

Edit: parkeertip; zet je trailer niet in het hoge gras neer, daardoor blijft je bodem vochtig aan de onderkant en rot sneller. Altijd het neuswiel wat hoger opdraaien bij het parkeren zodat de vloer schuin afloopt en eventueel aanwezig vocht in de trailer er netjes aan de achterkant uitloopt.
Laatst bijgewerkt door Ir111 op 15-12-08 18:36, in het totaal 1 keer bewerkt

Sim

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-08 18:36

friesiszwart schreef:
Champrules: En jij bent geslaagd voor je BE rijbewijs???

Lijkt me niet. TS is 16...

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-08 18:46

haha, maar dan nog zou de chauffeur die met die trailer gaat rijden het aankoppelen moeten weten....

Remember

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-08 19:38

stefanvi schreef:
In principe is dit de volgorde:

- Rijd de auto achteruit naar de trailer, dusdanig dat de trekhaak direct onder de koppeling staat, dus dat je niet meer hoeft te gaan trekken aan de trailer.
- Draai het neuswiel omhoog zodat de koppeling op de trekhaak 'klikt'.
- Draai zodra hij vastklikt het neuswiel even terug omlaag zodat de achterkant van de auto mee omhoog komt als hij goed vastzit, daarna kan het neuswiel helemaal omhoog.
- Duw de stekker erin, en maak de losbreekremkabel vast aan het daarvoor bestemde oog (geen lus om de trekhaak!).
- Haal de handrem van de trailer af.

Dit is zoals het je geleerd zou worden bij het halen van je BE rijbewijs.

Je moet je handrem er pas op het laatste moment afhalen om te voorkomen dat de trailer gaat rijden, ofwel vooruit je bumper in, ofwel achteruit weg van de auto.
Dit is dan ook gelijk de reden waarom je de trekhaak direct onder de koppeling moet (kunnen) rijden.

En áls het nodig is om de trailer nog een stukje te manoeuvreren en je daarom meteen de handrem eraf moet halen, zorg je dat er blokjes voor de banden liggen Knipoog . Overigens is mij geleerd om éérst de breekkabel en als laatste de stekker te doen.

vaatwasser

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-08 09:29

En even de lichten controleren Lachen

Yannicke

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-08 22:33

Of zorg dat iemand die er verstand van heeft erbij is de eerste keer om het je even te laten zien. Knipoog

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-08 23:09

Ir111 schreef:
Banden controleren is ook geen overbodige luxe, gewoon even tegen aanschoppen is voldoende.

En wat controleer je door er tegenaan te schoppen? Of ze harder zijn dan jouw schoenen?
Er zijn een aantal dingen die je aan banden kunt controleren, maar geen daarvan doe je met je voeten. Met je ogen kun je controleren of ze geen scheuren vertonen door indroging, of het profiel volstaat, of er geen steentjes o.i.d. in het profiel zitten. Met je ogen kun je ook een indicatie krijgen van de bandenspanning, maar het controleren van de bandenspanning doe je met een bandenspanningsmeter.

Ir111

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-08 00:35

Uiteraard gebruik je voor een goede check (die je regelmatig doet) een bandenspanningsmeter, dan check je gelijk even de conditie van de banden zoals jij beschrijft.

Rij je wekelijks met je trailer doe je dit niet voor elke rit (ik niet iig). Ik heb geleerd tijdens mijn examen dat je je banden wel even controleert door er tegenaan te schoppen om te zien of ze niet zacht zijn. Al zul je dit ongetwijfeld ook zien als je paard er in staat.