Hoe haal jij je paard uit de trailer als je alleen bent?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

C_Star

Hoe haal jij je paard uit de trailer als je alleen bent?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-12-08 23:00

Nu was ik benieuwd aangezien iemand vandaag alleen mijn paard moest terug brengen naar stal (anders gebeurd dat meestal met zijn 2en) toen haalde diegene de stang los en daarna de klep naar beneden en hij wilde naar de zijkant lopen. Om via dat deurtje voor naar binnen te gaan om mijn paard los te maken, maar mijn paard dacht jippie geen stang meer dus wegwezen. Hij ging van links, naar rechts en vervolgens stond die buiten zonder halster. Blijkbaar heeft dat niet helemaal goed gezeten.

Maar heeft iemand tips om dit te oefenen of hoe doen jullie het als je alleen bent en je moet je paard alleen uit de trailer halen? Ik heb trouwens 1.5paards trailer.

Inujojo

Re: Hoe laad/ of haal jij je paard alleen van de trailer af?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-08 23:03

Wat wij doen is eerst het paard losmaken ( via het deurtje erin ) en het touw over z'n nek leggen, zodat als het paard het op z'n heupen krijgt zodra de klep open gaat, je niet het drama krijgt van een paard dat half in paniek aan het halster gaat hangen tot het touw meegeeft. Daarna doen we de klep omlaag en de stang. Daarna hangt het er vanaf met hoeveel we zijn. Als ik alleen ben blijf ik gewoon naast de klep staan om het paard een beetje te begeleiden zodat ze niet naast de klep stapt en d'r daarna te pakken. Ben ik met meerdere mensen ben sta ik zelf nog in de trailer bij m'n paard en laat d'r achterwaarts gaan en staan er 1 of 2 mensen aan de zijkant van de klep om het dier te begeleiden.

ikke20

Re: Hoe haal jij je paard uit de trailer als je alleen bent?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-08 23:06

ik heb een 2 paards trailer. maak klep open. stang aan kant waar geen paard staat los. dan naar paard toe. die vastmaken aan touwtje(gebruik dan hengstenketting) losmaken van trailertouwen. hou ik uiteinde touwtje vast. loop naar achter maak stang los en zet schot stukje opzei. dan pak ik staart van mn paard omdat hij er anders op gaat staan en zeg dat hij mag komen en dan loopt hij keurig naar achteren.

C_Star

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-12-08 23:07

ikke20 schreef:
ik heb een 2 paards trailer. maak klep open. stang aan kant waar geen paard staat los. dan naar paard toe. die vastmaken aan touwtje(gebruik dan hengstenketting) losmaken van trailertouwen. hou ik uiteinde touwtje vast. loop naar achter maak stang los en zet schot stukje opzei. dan pak ik staart van mn paard omdat hij er anders op gaat staan en zeg dat hij mag komen en dan loopt hij keurig naar achteren.

Ja dat is wel het voordeel van 2 paards trailer

tinkert_tje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-08 23:10

ik ben meestal alleen als ik met de trailer op pad ga
ik doe de klep open doe de stang open waar geen paard staat en loop via de klep naar binnen
ik maak hem eerst los gooi het touw over zijn hals haal dan de achterstang weg en zet het schot scheef en dan stapt mijn paard op mijn teken achteruit langzaam de trailer uit
ik blijf op de klep staan en pak het touwtje van zijn hals zodra ik erbij kan
hij komt er altijd heel rustig uit
ik ben hier mee begonnen met oefenen toen hij nog klein was
hij komt er altijd heel rustig uit weet precies dat hij pas achteruit mag als ik het teken geef
Laatst bijgewerkt door tinkert_tje op 10-12-08 23:11, in het totaal 1 keer bewerkt

tinkert_tje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-08 23:10

ps ik heb ook een tweepaards trailer

ESSIE70

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-08 23:15

Ik ga ook veel alleen oppad met paard en trailer naar het bos,en ik heb mijn paard geleerd dat hij moet blijven staan totodat ik het commando dat hij achteruit mag lopen.
Dus ik doe eerst de klep open en dan de stang eraf,en dan loop ik langs hem naar voren en maak het touw los,en geef dan het sein dat hij naar achteren mag.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-08 23:20

Dat heeft je kennis dom gedaan, je mag imo nooit eerst de stang losmaken en daarna pas het halster. Als het paard eenmaal door heeft dat ie zo los kan komen dan leer je ze dat heel slecht af.

Bij ons hebben alle paarden geleerd om zelf de trailer in en uit te lopen, we lopen mee tot aan de klep en gooien dan touw over de nek, paard loopt er zelf in. Dan kan ik de stang vastmaken en naar voren lopen om hem vast te zetten. Eruit gaat net zo, voor losmaken, touw over de nek, stang los en 'kom maar' tegen het paard, lopen ze netjes achteruit.

minkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-08 23:21

Ik heb ook een 2 paardtrailer. Ik maak eerst mijn paard los en daarna doe ik de klep open en haal ik de stang weg.
Mijn paard loopt dan vanzelf naar buiten, ik blijf naast de klep staan zodat ze daar niet afstapt. een maal buiten pak ik der.

Erin vind ik lastiger om alleen te doen aangezien mijn paard wel eens wil gaan hangen. daarom heb ik een voerbak aan de voorkant hangen. Ik ren dan snel via het deurtje naar buiten en doe de stang erachter. paard laat ik dan eerst nog los staan mocht ze gaan hangen.

jennifer14

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-08 23:22

Ja ik doe het met die van mij ook zo als anneliesdj zegt, als ik alleen ben. Anders loop ik mee de trailer in om hem vast te zetten, nadat iemand de stang erachter heeft gedaan.

P_A_R_Love

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-08 23:26

Ik zet haar meestal even vast en dan doe ik de klep open dan maak ik haar los en de rest spreekt voor zich

ESSIE70

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-08 23:29

@ anneliesdj ik heb mijn paard geleerd(eerst met 2 personen) dat hij wacht op mijn teken en dan pas achteruit gaat lopen.
Dit doe ik al van af zijn derde jaar en hij is nu 7 jaar en ik ga elke week met de trailer naar het bos.
En het is nog nooit fout gegaan.
Ik heb n.l eens een paard gezien die probeerde zich om te draaien in een 1,5 paard trailer omdat het touw al los was maar nog niet de klep en stang. Ik kan je vertellen dat,dat flink wat paniek gaf en de trailer was daarna flink ontzet.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-08 23:34

ESSIE70 schreef:
@ anneliesdj ik heb mijn paard geleerd(eerst met 2 personen) dat hij wacht op mijn teken en dan pas achteruit gaat lopen.
Dit doe ik al van af zijn derde jaar en hij is nu 7 jaar en ik ga elke week met de trailer naar het bos.
En het is nog nooit fout gegaan.
Ik heb n.l eens een paard gezien die probeerde zich om te draaien in een 1,5 paard trailer omdat het touw al los was maar nog niet de klep en stang. Ik kan je vertellen dat,dat flink wat paniek gaf en de trailer was daarna flink ontzet.

Dat kan idd maar in een 2 paards trailer zullen ze dat niet proberen. Daarbij zijn het meestal paarden die nog niet goed geleerd hebben in en uit de trailer te lopen die zich proberen om te draaien.

Ik heb nog maar een keer een paard gezien wat zich wilde omdraaien en heb al zoveel paarden gezien die zich lostrokken toen de stang weg was. Als ze door hebben dat ze zich los kunnen trekken leer je dit vrijwel niet af en het is errug gevaarlijk als ze hier eenmaal mee zijn begonnen. Daarom doe ik dus eerst de voorkant los en dan de stang, dan hoef je ook niet bij de klep weg te lopen en als je paard toch plots achteruit loopt is er niets aan de hand.

friesiszwart

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-08 06:57

Als ik alleen weg ben (gebeurd weinig) dan maak ik de klep open aan de achterzijde en maar het haakje van de stang vast los, maar nog niet de stang weghalen. Dan loop ik via het andere deel (2-paards) van de trailer naar voren en maak het paard vast aan het halsterstouw en haal deze onderlangs de voorstang. Zij moet natuurlijk nog blijven staan. Ik hou het paard dus vast en als zij naar achteren wil kan ik druk uitoefenen zodat zij blijft staan. Dan maak ik de achterstang los loop terug naar het paard en geef het commando dat zij achteruit mag in de tussentijd pak ik het halstertouw weer onder de kin vast.
Zo gaat het naam mijn idee het veiligst.

marijke09

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-08 08:26

Wij hebben een angle-loader ( 3/4 paards), dit is dus makkelijker omdat inplaats van totaal achteruit te gaan wij het schot los maken en dan het hoofd iets omtrekken en recht uit lopen. (ik doe het liever niet aleen, maar het gaat wel goed) Lijkt me erg vervelend om dit alleen te doen bij een 1 of 2 paards straight loader te doen.

sdi

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-08 09:29

Vroeger met 1,5 paards. Zijdeur open, paard losmaken van verbindng met trailer en lang touw aan halster maken en dit touw over de gesloten achterklep naar buiten gooien.
Daarna naar achteren, touw vastpakken, klep openen en daarna de stang eruit. Paard via stem/ touw seintje geven dat ie naar achteren kon.
2 paards is makkelijker. Zijdeur openen, dan achterklep openen en via lege plek naar voren. Lang touw aan halster maken en trailertouw losmaken. Dan via de de lege plaats naar achteren. Stang losmaken en het schot schuin zetten. Als paard al wil gaan lopen, hand op z'n kont als druk. Dan naast de klep gaan staan, aan de smalle kant (kant waar paard staat) en dan paard seintje geven dat hij naar achteren mag lopen. Dit seintje door loslaten hand of via stem en kort signaal via het langere touw.

Wel eerst veel geoefend met laden/ uitladen begonnen met 2 personen en dit later moeilijker gemaakt door alleen te laden.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-08 09:32

losmaken voor, omlopen klep naar beneden, stang los en buiten opvangen Knipoog

zobras

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-08 09:36

Altijd eerst losmaken voor, halstertouw goed over de hals slaan zodat deze nooit voor de stang kan komen en vast/klem kan zitten.
Dan omlopen naar achteren, klep los, en pas stang los als paard rustig staat. NOOIT stang los als paard aan het duwen is. Kan soms een kwestie zijn van lange adem, maar alleen dan leert het paard rustig te wachten tot de stang los komt en zal die rustiger naar buiten komen.

Nooit dus eerst stang los en dan pas aan de voorkant Knipoog

Doe het al 12 jaar alleen en een keertje vergeten voor eerst los te maken en dat doe je daarna nooit meer Haha!

MJ_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-08 09:39

KiWiKo schreef:
losmaken voor, omlopen klep naar beneden, stang los en buiten opvangen Knipoog

Precies, zo doe ik het ook!

Bij ons is het een keer verkeerd gegaan, terwijl we met zijn tweeen waren! Normaal stond ik bij de deur en mijn zus bij de klep maar om de een of andere reden stonden we andersom en met iemand te kletsen dus miscommunicatie, ik dacht dat de pony los was, deed de stang weg, pony ging lopen maar stond nog vast, paniek, hangen, touw brak en pony kwam de trailer uit gerold... we schrokken ons natuurlijk een hoedje, gelukkig was de schade beperkt tot een winkelhaak bij de pony die we wel moesten laten hechten, maar toch, had anders kunnen aflopen...

C_Star

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-12-08 15:24

Maar hoe ziou ik het beste kunnen oefenen? Eerst voor los maken, dan de klep naar beneden en daarna de stang, maar als de klep al naar beneden is dan word hij helemaal gek. Gaat die van link naar rechts, maar niet zachtjes meer. De trailer gaat zelfs alle kanten op.

zobras

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-08 15:31

Gewoon wachten dan, net zolang dat die rustig wordt en realiseerd dat niemand reageerd op zijn drukte. Als je reageerd, kwaad wordt of actie onderneemt wordt dat gedrag beloond.

lientjeds

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-08 15:37

anneliesdj schreef:
Bij ons hebben alle paarden geleerd om zelf de trailer in en uit te lopen, we lopen mee tot aan de klep en gooien dan touw over de nek, paard loopt er zelf in. Dan kan ik de stang vastmaken en naar voren lopen om hem vast te zetten. Eruit gaat net zo, voor losmaken, touw over de nek, stang los en 'kom maar' tegen het paard, lopen ze netjes achteruit.

Idem hier! Nooit stang opendoen voordat het paard losstaat. Zelfs al is het paard echt rustig, je weet nooit dat er iets gebeurt, en hij/zij begint te trekken...

En ik heb ook zo'n gekkerd, die met haar kont tegen de stang staat te rammen vanaf het ogenblik dat de klep naar beneden is. Ik wacht net zolang tot mevrouw daarmee ophoudt!
Pas dan maak ik de stang los. En als ik mijn hand uitsteek en ze begint opnieuw, stel ik me terug te wachten. Ze moet met haar kont niet gaan leunen op die stang, ze MOET gewoon blijven wachten tot ik die stang weghaal.
Laatst bijgewerkt door lientjeds op 11-12-08 15:42, in het totaal 1 keer bewerkt

C_Star

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-12-08 15:39

lientjeds schreef:
anneliesdj schreef:

Idem hier! Nooit stang opendoen voordat het paard losstaat. Zelfs al is het paard echt rustig, je weet nooit dat er iets gebeurt, en hij/zij begint te trekken...

Ja ik was hier ook niet zo blij dat dit persoon gedaan heeft, maar ja daar heeft hij wel van geleerd haha en het is gelukkig goed afgelopen.

Imker

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-08 15:57

anneliesdj schreef:
Dat heeft je kennis dom gedaan, je mag imo nooit eerst de stang losmaken en daarna pas het halster. Als het paard eenmaal door heeft dat ie zo los kan komen dan leer je ze dat heel slecht af.

Mijn oude (en ernstig trailermakke) Imker doet het ook zo.
Met Achilles doe ik het als volgt, hij staat in 2paards met tussenschot schuin:

Klep naar beneden
voor losmaken
naar achter lopen
stang losmaken als het paard NIET met de billen in de stang hangt
dan zeggen dat hij naar achter mag

Dit paard is 3jaar, dus hij moet nog even leren dat hij in tweepaards met tussenschot normaal staat + dat hij nog moet leren zelf op de trailer te lopen.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-08 17:07

lientjeds schreef:
anneliesdj schreef:

En ik heb ook zo'n gekkerd, die met haar kont tegen de stang staat te rammen vanaf het ogenblik dat de klep naar beneden is. Ik wacht net zolang tot mevrouw daarmee ophoudt!
Pas dan maak ik de stang los. En als ik mijn hand uitsteek en ze begint opnieuw, stel ik me terug te wachten. Ze moet met haar kont niet gaan leunen op die stang, ze MOET gewoon blijven wachten tot ik die stang weghaal.

Zoeen heb ik hier ook, staat ook vreselijk te drammen en als je niet goed oplet en je haalt de stang weg dan ramt ze hard achteruit en dan wil je d'r niet achter staan. Ik wacht dus tot ze rustig is, desnoods houd ik even een zweepje in d'r zicht, werkt erg goed.
Zij is dus ook zo dat je d'r voor niet vast kunt houden als de stang al los is, zit ze voor nog vast of wil je d'r vasthouden dan loopt ze rustig achteruit en op het moment dat ze weerstand voelt gooit ze meteen haar hele gewicht erin, niet grappig.
Vandaar dat ik het dus op de genoemde manier doe, werkt prima en geeft bij haar en de andere paarden minder stress.