Mag een BMW 520d 2 paards trailer trekken (incl inhoud)?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Kamilla

Mag een BMW 520d 2 paards trailer trekken (incl inhoud)?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-12-08 23:09

Ik heb een vraag:

Sinds kort ga ik met een vriendin elke woensdag na de verenigingsles.
Met een tweepaards trailer en een auto die 2000 kg mag trekken. (Tiguan - Volkswagen)
De trailer weegt leeg ongeveer 650. Er komen 2 paarden in 1.65 (600kg) & 1.72 (700kg) = 1950
(gewichten van de paarden zijn ruim)

Nou mag ik niet meer altijd de auto van mn vader mee nemen en moeten we dus onze eigen auto mee nemen een BWM 520d die mag 1800kg trekken.

Nou is mijn vraag mag dit?
Officieel is het eigenlijk net iets te weinig.
Is het verantwoordelijk om zo toch op pad te gaan?

Anoniem

Re: Mag een BMW 520d 2 paards trailer trekken (incl inhoud)?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-08 23:40

Het mag niet nee. Je mag niet meer trekken dan wat de auto mag trekken volgens zijn gegevens. Mocht er wat gebeuren dan kom je in de problemen met verzekering etc.

De auto kán het wel trekken vaak. Probleem is alleen als er wat gebeurd. Bijv. gladheid, een steile helling, een plotsklapse stop, een stel paarden die gaan dansen in de trailer. Dan merk je dat je te weinig overhoudt om de combinatie goed in bedwang te houden.

Beter is dus om een zwaardere auto te regelen of twee keer te rijden.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-08 00:04

Kamilla schreef:
Ik heb een vraag:

Sinds kort ga ik met een vriendin elke woensdag na de verenigingsles.
Met een tweepaards trailer en een auto die 2000 kg mag trekken. (Tiguan - Volkswagen)
De trailer weegt leeg ongeveer 650. Er komen 2 paarden in 1.65 (600kg) & 1.72 (700kg) = 1950
(gewichten van de paarden zijn ruim)

Nou mag ik niet meer altijd de auto van mn vader mee nemen en moeten we dus onze eigen auto mee nemen een BWM 520d die mag 1800kg trekken.

Nou is mijn vraag mag dit?
Officieel is het eigenlijk net iets te weinig.
Is het verantwoordelijk om zo toch op pad te gaan?

Dat maakt niet uit; het is verboden, punt uit! Je mag ook geen 150km/h op de Nederlandse wegen, terwijl je dat op sommige momenten best heel verantwoord kunt doen.

Nog afgezien van het feit dat je 150kg trekgewicht te kort komt, kom je zeer waarschijnlijk ook kogeldruk te kort; dat wil zeggen, die BMW mag vrijwel zeker geen 100kg kogeldruk hebben en dat is echt noodzaak bij een volle tweepaards.

sdi

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-08 08:17

Rijdt anders je trailer + paarden naar een weegbrug. Dan weet je gelijk het beladen gewicht van je trailer.
Veel transportbedrijven, veevoederbedrijven e.d. hebben wel zo'n ding. Voor een paar euro wegen ze je combinatie. Bij jou in de buurt, zitten die ook vast wel.

1800kg trekgewicht en dan 2 paarden in je trailer, gaat vrijwel nooit lukken. Zelfs 2000kg is aan de krappe kant als je 2 flinke paarden hebt. Ik heb zelf een Hotra (2poaards) trailer, die vul ik met 1 paard en dan zijn trailer + paard al 1480kg. Mijn praktijkervaring is, dat de meeste oudere trailers in werkelijkheid wel 10% zwaarder zijn dan ze op papier zijn.

Kamilla

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-12-08 12:04

Bedankt voor de reactie's! Haha!

ikke schreef:
Dat maakt niet uit; het is verboden, punt uit! Je mag ook geen 150km/h op de Nederlandse wegen, terwijl je dat op sommige momenten best heel verantwoord kunt doen.

Ikke ik stel netjes en vooral rustig de vraag het zou fijn zijn als de reactie ook zo is.

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-08 12:36

trailers worden leeg en zonder opties gewogen voor het gewicht op de papieren, dus de rubberen gietvloer, de trapbescherming, reservewiel etc worden NIET meegewogen. In de praktijk betekent dat dus dat bijna alle trailers werkelijk meer wegen dan op hun papieren staan, wegen is weten!