Conflict over welzijn paard

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

BounceBabe

Conflict over welzijn paard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-12-08 13:30

Heb ik een poot om op te staan?
Mijn vader kocht jaren geleden een paard. Hij had grootse plannen met dit paard maar na 2 jaar kapte hij er mee. Hij zette het paard op een wei en keek er niet meer naar om. Toen ik mijn eigen paard moest verkopen ivm geldtekort besloot ik dat paard op te pakken. Ik moest alleen wel alles zelf aanschaffen en betalen. Ik heb ruim 4 jaar voor het paard gezorgd, spullen gekocht en ik heb een verzorgster geregeld op het moment dat ik steeds minder tijd ben gaan krijgen. Ze verzorgd hem nu al meer dan een jaar en gaat er elke dag heen. Dit heeft ze zelf ook beseft en gaat binnenkort op zoek naar een eigen paard. Ik heb er geen tijd meer voor, ook geen geld. Het paard heeft met haar een band opgebouwd en zij heeft er een hoop mee bereikt. Misschien zouden we haar het paard kunnen verkopen. Deze stelling legde ik onder de neus van mijn vader. Het zou perfect zijn, zij en het paard zijn goed op elkaar afgestemd, ze geeft hem de volle aandacht en heeft er geld voor.

Hij heeft vandaag besloten dat hij het paard wil houden. Hij zegt het paard weer actief te gaan gebruiken, maar ik geloof er niet in. Hij heeft ruim 4 jaar lang tegen mij gezegd dat hij er mee aan de slag zou gaan. Dit deed hij niet. Ik heb meerdere keren een verzorgster moeten regelen, ik heb veel kosten moeten maken omdat mijn vader het niet nodig vond dat hij elke 6 weken sowieso naar de smid moet. Zo zijn er nog tal van zaken die alleen wij echte paardenmensen kunnen begrijpen.

Aangezien ik de laatste 4 jaar er tot gedwongen werd mij om het paard te ontfermen, omdat ik wist dat hij anderrs weg zou rotten ergens in een wei heb ik er heel veel tijd en geld ingestopt. Ik beschouwde het paard als mijn eigen, en eerlijk gezegd doe ik dat nu nog. Ik heb er geen vertrouwen in dan mijn vader verandert is. Hij beloofde mij altijd veel dingen maar kwam ze nooit na. Net zoals dat hij beloofde het paard weer eens in te spannen. Hij zit altijd krap bij kas, geeft liever niets uit en nu gaat hij me vertellen dat hij nu wel ineens een koets wil kopen omdat ik een verkoop voorstel?

Ik voel mij meer eigenaar door alle verantwoordelijkheid die ik noodgedwongen op me heb moeten nemen. Op papier is hij van mijn vader. Mijn vraag is: Heb ik een poot om op te staan? Iemand die financieel en emotioneel heel veel met dat paard bereikt heeft, mag diegene niet beslissen wat het beste voor het paard is?

Het paard is onwennig naar mijn vader toe want hij heeft hem al in tijden niet meer gezien. Het paard heeft een enorme goede band met de verzorgster en ik ben ook echt gelukkig als hij naar haar zou gaan. Maar dat gaat hij niet en dat maakt me doodongelukkig. Wat voor geld ik erin heb gestopt is een bijzaak, waar ik van baal is dat als ik mijn handen er nu vanaf trek, het paard weer in dezelfde situatie terecht zal komen als vroeger.

En dat breekt mijn hart!

Ik wil stappen ondernemen, maar tot hoe ver kan ik gaan!???

Positieve punten:
- het paard wordt verkocht aan de verzorgster (alleen nog in mijn dromen vanaf nu)
- het paard krijgt de volle aandacht van de verzorgster met veel paardenervaring
- het paard wordt actief gebruikt en kan groeien
- de kwaliteiten gaan niet verloren nu hij zijn training voort kan zetten met een ander baasje.

Maar helaas mijn vader denkt daar anders over.
- hij wil geen geld uittrekken voor een paard
- laat staan dat hij dat kan
- ik heb heel vaak dingen moeten betalen die hij eigenlijk als eigenaar moest kopen, maar dat onnodig vond.
- hij heeft minimale ervaring met paarden, ik rij al 15 jaar paard waarvan ik 2 eigen paarden heb gehad en nu dit 'eigen' paard.
- hij steekt liever tijd in zijn vriendin dan dat hij echt wat met het paard gaat doen.
- hij en het paard hebben al jaren geen binding meer
- al mijn inzet gaat verloren omdat mijn vader de kwaliteiten niet beschikt
- ook al trek ik mijn handen er vanaf ik blijf een drang voelen voor dit paard te zorgen omdat ik weet dat het anders echt weer helemaal mis gaat!

Kortom: ik zie alles in duigen vallen en dat doet zeer.

Ook al weet hij donders goed dat het paard bij haar goed af is en zo 2 wezens heel gelukkig kunnen maken (paard en verzorgster) kiest hij toch voor zichzelf, doet het paard te kort, mij te kort en geeft me een stank voor dank gevoel.

Wat kan ik in godsnaam doen?
Graag jullie eerlijke mening!

Heb ik recht als dochter om dit te eisen? Dat ik degene ben die mag beslissen wat er gaat gebeuren omdat ik er 4 jaar non stop voor heb betaald en naar om heb gekeken? Ook al staat het paard op zijn naam?

XXXX2015

Re: Conflict over welzijn paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-08 13:33

nee, je hebt geen poot om op te staan inderdaad

en volgens mij vinden een hoop paarden het echt geen ramp om niet bereden te worden hoor.. ze zijn daar per slot van rekening niet speciaal voor gemaakt ofzo

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-08 13:34

tja, moeilijk, maar ik ben bang dat je er weinig aan kan doen. Het paard is van je vader, en die mag er mee doen wat hij wil. Als je hem in goed overleg niet kan overtuigen dat het paard bij iemand anders beter af is, dan houdt het op lijkt me.
sterkte ermee!

FloortjeM

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-08 13:34

Het is heel simpel: je vader is de eigenaar van het paard, hij beslist dus wat ermee gebeurt. Rot voor jou, maar zo is het nu eenmaal. Als praten met hem niet helpt, is het einde verhaal. Je hebt geen rechten.

BounceBabe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-12-08 13:51

fjordido schreef:

en volgens mij vinden een hoop paarden het echt geen ramp om niet bereden te worden hoor.. ze zijn daar per slot van rekening niet speciaal voor gemaakt ofzo

Daar heb je gelijk in maar het is toch dom dat je elke maand betaald voor een paard waar je niets mee doet? Dat snapt mijn vader niet. Bovendien zegt hij een band te hebben met dat paard. Die band is 4 jaar geleden al kapot gegaan.

Silence

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-08 13:56

Volgens mij loopt er ergens op bokt een topic over wanneer je eigenaar bent.
Dit heeft niet alleen met papieren te maken (dat is geen eigendomsbewijs), maar ook wie er voor een bepaalde tijd voor het paard gezorgd heeft en alle kosten op zich heeft genomen.

FloortjeM

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-08 14:10

de eigenaar is degene die het paard als laatste geleverd heeft gekregen. Heeft niks met verzorging te maken. In dit geval staat vast dat de vader van de ts dat is, dus daar is écht geen discussie over.

Wanneer dat wel voor verwarring kan zorgen, is als niemand (meer) kan aantonen het paard geleverd te hebben gekregen. Dan moet een rechter gaan zoeken naar aanknopingspunten om de eigendom vast te stellen en dan is het denkbaar dat degene die voor het paard de dagelijkse zorg heeft, uiteindelijk als 'eigenaar' uit de bus komt. Maar dat is hiet niet aan de orde, omdat iedereen weet wie de eigenaar van het paard is. Dus Silence: geen dingen opschrijven als je alleen de klok hebt horen luiden Knipoog

Zeeuwtje68

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-08 17:17

Kan je niet gewoon met je vriendin en je vader rond de tafel gaan zitten? Neem aan dat die toch wel naar zijn eigen dochter wil luisteren. Ook al heb jij de kosten van het paard gedragen is helaas toch je vader de eigenaar. Dacht ik te begrijpen.
Maar praat eerst eens met je vader over het paard.
En laat even weten hoe of wat nu?
Ben wel nieuwsgierig!

BounceBabe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-12-08 14:11

Zijn punt staat nog altijd vast. Ik ben nog steeds razend! Het voelt als die ene keer dat mijn echte eigen paard achter slot en grendel stond op stal omdat er maanden lang geen stalling was betaald. Door de verkoop van mijn eigen paard dacht ik financieel wel onafhankelijk van hem te zijn, maar nu ben ik emotioneel afhankelijk geworden van dat paard. Lastige situatie....

joozz

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-08 18:24

Laat hem anders eens rustig het stukje lezen wat je hier getypt hebt. En iid de verzorger ook vragen om haar mening te ventileren. Misschien komt hij zo tot inkeer

C_arola
Moderator Over Paarden & Markt

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-08 18:33

Kun je ook niet praten met de vriendin van je vader?
Als je vader geld krijgt zou het toch aantrekkelijk voor hem moeten zijn om het paard te verkopen aangezien hij geen geld wil/heeft om het paard te onderhouden en jij het ook niet meer gaat doen.

BounceBabe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-12-08 23:50

Ik heb al geprobeerd te praten met zijn vriendin. Ze zei: ik bemoei me er niet mee, ik ga niet tussen jou en je vader instaan. Kennelijk heeft ze geen eigen mening. Ik vond het bijzonder banketstaaf, ze vroeg mij laatst nog wat over een zogenaamde goede vriendin van mij vader, maar mij helpen???

Ik ben zo kwaad, net zoals alle mensen die het kunnen begrijpen.. Het hoort niet zo te gaan!

C_arola

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-08 23:53

Ik denk dat je vader het paard alleen maar houdt omdat hij weet dat jij ervoor blijft betalen en zorgen als hij het niet doet.
Tja, dat word dan toch een keuze maken of je ervoor blijft betalen en dit aan te moeten zien of besluit dat het zijn verantwoordelijkheid is met alle gevolgen van dien.
Heel moeilijk. Sterkte!

scoopje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-08 10:59

Je hebt helaas geen poot om op te staan. Het dier is eigendom van je vader en daarmee kan je verder niks.

hij heeft hem al die jaren alleen maar kunnen houden omdat jij de smid en de DA en alles wat erbij komt kijken betaald hebt.

Als hij echt niet wil dat hij aan de verzorgster verkocht wordt, dan kan je denk ik het beste gewoon de ijzers er af halen en het dier op de wei zetten. Een paard heeft er echt geen verdriet van als er niet gereden wordt hoor. Als je vader merkt hoeveel het écht kost om een paard waar je niks mee doet aan de kant te hebben staan, bindt hij vanzelf wel in.

XXXX2015

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-08 12:04

BounceBabe schreef:
fjordido schreef:

Daar heb je gelijk in maar het is toch dom dat je elke maand betaald voor een paard waar je niets mee doet? Dat snapt mijn vader niet. Bovendien zegt hij een band te hebben met dat paard. Die band is 4 jaar geleden al kapot gegaan.

ik heb hier 9 ponies lopen.. doe met 3 van hun maar afentoe wat. de rest staat hier gewoon leuk en mooi te wezen.
ik geloof niet dat ik dat dom van mezelf vind.

BounceBabe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-12-08 15:13

Mijn vader heeft het paard ooit al eens jaren lang op de wei gezet. Betaalde er jaren voor, maar had daar nooit spijt van. Ondanks hij nooit is geweest! Dit is hetzelfde geval als met een volvo die in de garage staat en een motor waar hij jaren lang al voor betaald...

Tuurlijk een paard geniet van zijn vrijheid maar het is jammer dat als je zoveel bereikt hebt met een paard, iemand anders zijn talenten in de wei 'gooit'.

XXXX2015

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-08 16:06

nou ja dat is maar hoe je het bekijkt natuurlijk, vanuit welk oogpunt. ik snap je frustraties best en ik snap dat je je er druk om maakt omdat het familie betreft, maar ja als je je om alles wat een ander doet druk moet maken dan ben je snel overspannen hoor.
ik zou als ik jou was proberen wat meer afstand te nemen wat betreft dit paard, want je vader is duidelijk genoeg in zn boodschap naar jou toe lijkt me. sneu voor het paard en de verzorgster maar hij is nog altijd degene met zeggenschap over het paard.

Amy77

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-08 23:51

Wat een rotsituatie zeg waar je in zit!
Wettelijk gezien heb je geen poot om op te staan, maar als je aan kunt tonen dat jij alles voor hem betaald hebt al die tijd en voor hem gezorgd hebt, wordt het alweer wat anders..maar de vraag is, wil je wel zover gaan en er geld voor uittrekken? Lijkt me nl ook erg rot.

Lees helaas iets, dacht een goede tip te hebben, maar die gaat bij je vader niet op denk ik?
Dacht eraan met je verzorgster af te spreken dat zij zich even 2 maanden terugtrekt, zogenaamd..je vader zelf alles te laten oplossen, je handen er vanaf te trekken en kijken waar het schip strand..hoe banketstaaf ook..hopelijk komt je vader er dan op die manier acghter dat het paard echt zijn aandacht en beweging nodig heeft end at de verzorgster en zijn paard het juist zo fijn hebben samen..maar zie dat je vader het geen moer kan schelen als zijn paard niets meer doet en stil staat te staan..gewoon voor de heb dus..triest voor zo'n dier en vréselijk egoistisch van je vader.

Is er een mogelijkheid dat je verzorgster naar hem toe gaat met een voorstel?

Ik wens je veel succes, heb helaas geen passende tips voor je...

BounceBabe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-12-08 12:07

De verzorgster is inmiddels al naar een ander paard aan het kijken. Ze stopt dus binnenkort....
Ik denk dat ik inderdaad iets ga bedenken zodat mijn vader ineens heel veel verantwoordelijkheid heeft....

C_arola

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-08 14:28

Gewoon niet meer betalen of energie in steken.
Laat hem maar zijn verantwoordelijkheid nemen.

BounceBabe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-12-08 14:44

Gisteren heb ik nog een redelijk gesprek gevoerd met mijn vader. Ik moest eerst even uitrazen voordat ik hem weer onder ogen kon zien. We hebben rustig gepraat en ik heb heel duidelijk gemaakt waar ik zo bang voor ben.

Mijn vader zei: Ik wil hem niet wegdoen omdat hij een tuigpaard is met ontzettend goed bloed.
Waarop ik zei: die je straks op de wei zet en vervolgens niets mee doet.

Ik zie het gewoon gebeuren dat mijn vader er even mee aan de slag gaat maar al snel weer zal afhaken net zoals jaren geleden. Ik vind het zonde. Dit paard is op rijgebied enorm ontwikkelt wat best knap is voor een tuigpaard. Bovendien is het paard jaren niet meer voor de koets geweest. Ik weet zeker dat mijn paard dat ook kan, dat hij daar ook in uit kan blinken. Alleen wel als iemand er voor de volle 100% tijd en geld in steekt.

Kortom ik zette mijn vader aan het denken. Wil jij het paard zijn kansen afnemen omdat jij hem zo nodig wil houden voor de heb?

Mijn vader zou het laten bezinken, dus wie weet, besluit hij nog bij te draaien.

Duimen! Vork

BounceBabe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-12-08 14:45

Ik krijg geen rooie cent en het paard komt weer in dezelfde positie terecht.

Wat is de wereld oneerlijk... Huilen

C_arola

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-08 18:38

Dan zou ik als ik jou was de verantwoordelijkheid bij je vader laten en niet meer in deze situatie komen door je vader.
Ontzettend balen.

LADPR

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-08 10:46

Ja het lijkt me niet dat je er wat mee kan. Zo slecht is het toch niet voor een paard om op de weide te staan mocht hij weer niks met het paard gaan doen. Dus het welzijn lijkt me niet ter sprake.

Wel is je vader dus onredelijk klinkt als een prachtige oplossing voor het paard zo. Onredelijk zijn is nog altijd geen strafbaar feit lijkt mij

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-08 14:23

Waarom kan de verzorgster het paard niet gewoon blijven verzorgen? En dan is het tussen haar en je vader hoe ze het doen met kosten die gemaakt worden...