proeftijd

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Raquel34

proeftijd

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-11-08 23:24

Graag jullie advies. Ik ben bezig met het verkopen van mijn pony en heb inmiddels een bod ontvangen. Nu wil deze dame graag een proeftijd. Ik heb echter nog nooit zoiets aan de hand gehad en wil graag e.e.a. goed vastleggen. Uiteraard ga ik uit van het feit dat het waarschijnlijk betrouwbaar iemand is, maar toch... ik wil dat hij goed terecht komt. Heeft iemand een voorbeeld van een soort proeftijd contract? En wie is aansprakelijk voor als er bijvoorbeeld iets gebeurt tijdens het vervoer van mij naar haar, als hij zich verwondt op de trailer bijvoorbeeld? En kan ik vragen of ikzelf mag kijken waar hij terecht komt of is dit weer net wat overdreven....Alvast bedankt!

flyfly

Re: proeftijd

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-08 11:16

Wij verkopen nooit een paard met proeftijd. Volgens mij zijn alle kosten voor jou als er in die tijd wat gebeurt. Ze kunnen dan altijd zeggen dat het paard/pony ze niet bevalt en doen hem terug. Ik weet niet of je met zoiets het een en ander op papier kunt zetten en ik weet ook niet hoe lang een proeftijd mag duren. In een paar weken kun je toch niet zien of het paard je bevalt.

Yv_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-08 12:32

Je kunt wel in een paar weken tijd zien of het paardje en jij qua karakter klikken! Ik vind zelf proeftijd wel belangrijk, nadat ik een heel getouwtrek om een paard van dichtbij heb meegemaakt Boos!.

Zorg dat er een contractje opgesteld wordt. Als het paard wordt ingeladen, controleer je hem/haar nog even. Zet ook in je contract dat het paard gezond en zonder gebreken is meegegaan, dus als ze 'm om deze redenen terugbrengen ,dat het dan niet geldig is. Proeftijd van 2-4 weken is geloo ik normaal. Als je wilt weten waar hij terecht komt, lijkt me op zich nieteens zo raar. Maar ik zou dat wel buiten het contractje laten.

__Nathalie__

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-08 12:35

Ik zou mijn paard persoonlijk nooit op proef geven dan zou ik zeggen kom hier maar een aantal keer heen om te rijden.
Het risico dat er wat gebeurd of dat je paard in een andere staat terug komt als dat je hem mee gegeven hebt zou mij te groot zijn.

zelf heb ik aangeboden mijn paarden te komen brengen zodat ik kon zien waar ze terecht kwamen en dat was bij alle 3 de paarden geen probleem.

CM_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-08 12:37

Ik zou mijn paard ook niet op proef meegeven

Je kan afspreken dat ze een paar weken lang zo vaak mag komen als ze wil, om de pony te proberen.

Maar onder particulieren is een proeftijd helemaal geen vaste gang van zaken, bij handelaren vaak wel.

__Nathalie__

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-08 12:39

ik denk zelfs dat je tegenwoordig het paard vaker niet op proef krijgt als wel.

Yv_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-08 12:39

Breitling schreef:
Ik zou mijn paard persoonlijk nooit op proef geven dan zou ik zeggen kom hier maar een aantal keer heen om te rijden.
Dat is inderdaad een nog veel betere oplossing!

marieke84

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-08 12:43

ik zou het zeker niet doen, ik heb al veel slechte ervaringen gehoord zo.
Je kunt inderdaad zeggen dat ze je paard bij jou mogen komen rijden, zo weet je ook direct wat er mee gebeurd. Ik zou nooit je paard meegeven

__Nathalie__

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-08 13:07

Wel zou ik in het geval dat ze een aantal keer komen rijden er na een paar keer niet te veel boven op gaan staan maar ze zelf hun gang laten gaan en het gewoon in de gate houden.
Zodat ze zich wel een beetje op hun gemak voelen en zelf kunnen kijken hoe het paard is op stal etc.
En ook daar goede afspraken over maken.

Toen ik een paar jaar terug mijn pony ging verkopen wilde de "kopers" ook dat de dochter een paar keer zou rijden, prima maar wel als ik er bij ben vervolgens kwam ik savonds op stal om te rijden en kreeg ik te horen dat de "kopers" mijn pony smiddags al uit stal geplukt hadden en hadden gereden en daar was ik verre van gecharmeerd en heb gelijk mede gegedeeld dat de koop op deze manier niks zou worden en heb mijn pony aan iemand anders verkocht.

friesiszwart

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-08 14:31

waarom een proeftijd? Ik zou zeggen kom het paard nu bv een week rijden op de huidige stal en beslis dan. Ik zou mijn paard niet naar elders laten gaan. Straks gebeurd daar wat? Een nieuwe omgeving brengt toch risico's met zich mee.
Voor wie is dan het risico?

beantsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-08 22:20

Persoonlijk zou ik het helemaal niet doen; laat ze de pony gewoon wat vaker bij jou uitproberen, ook met poetsen enz. Maar dat vroeg je niet.

Als je het toch wilt doen, dan zou ik het anders doen: meteen formeel verkopen met het recht de koop ongedaan te maken bij ongeschiktheid/ niet klikken.
Dan is alle risico nl. meteen voor haar.
Ik zou dan als voorwaarde stellen dat het dier voor, of meteen bij aflevering gekeurd wordt. Daarbij zou ik ook de bepaling opnemen dat ze alleen van dit recht gebruik kan maken als de pony weer gezond terug wordt gebracht. met andere woorden; ze kan de pony niet terug brengen als hij gewond is geraakt of ziek is geworden.

Hoe dan ook: zorg voor een goed contract!

Wat de plek betreft waar ze terecht komt: je zou kunnen eisen om te zien voordat je de pony uberhaupt verkoopt aan die mensen. Zodra hij verkocht is, heb je er niets meer over te zeggen. Dan kunnen ze hem morgen wel naar een andere stal brengen, of doorverkopen.
Laatst bijgewerkt door beantsje op 29-11-08 22:24, in het totaal 1 keer bewerkt

Federico

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-08 22:22

Proeftijd kan natuurlijk wel, mits je de dame in kwestie hebt zien rijden! Als jij het neits vind, zou ik je paard niet meegeven. Als ze hem dan niet neemt krijg jij een paard terug wat niet te rijden is.

Verder moet je natuurlijk een duidelijk contract opstellen dat schade aan het paard voor haar rekening is zolang ze daar staat. Andere regels die voor jou belangrijk zijn kun je er ook gewoon in opstellen en in overleg met de koper ondertekenen.

beantsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-08 22:25

Federico schreef:
Proeftijd kan natuurlijk wel, mits je de dame in kwestie hebt zien rijden! Als jij het neits vind, zou ik je paard niet meegeven. Als ze hem dan niet neemt krijg jij een paard terug wat niet te rijden is.

Verder moet je natuurlijk een duidelijk contract opstellen dat schade aan het paard voor haar rekening is zolang ze daar staat. Andere regels die voor jou belangrijk zijn kun je er ook gewoon in opstellen en in overleg met de koper ondertekenen.

Normaal gesproken is het risico altijd voor de eigenaar; het is dus maar de vraag of dit rechtsgeldig is.

Federico

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-08 22:27

beantsje schreef:
Federico schreef:

Normaal gesproken is het risico altijd voor de eigenaar; het is dus maar de vraag of dit rechtsgeldig is.

Als je het in een contract opstelt en de koper gaat ermee akkoord en ondertekent het, is het gewoon rechtsgeldig hoor. Je bent dan toch een verbintenis aangegaan waar beide partijen zich aan moeten houden?

beantsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-08 22:35

Federico schreef:
Als je het in een contract opstelt en de koper gaat ermee akkoord en ondertekent het, is het gewoon rechtsgeldig hoor. Je bent dan toch een verbintenis aangegaan waar beide partijen zich aan moeten houden?

Nou, zo simpel ligt het niet altijd. De wet gaat altijd boven andere afspraken, zoals contracten. Als een bepaling in een contract strijdig is met de wet, gaat het feest niet door.
Voorbeeld; je kunt niet in een contract zetten dat partijen niet naar de rechter mogen stappen bij een geschil. Je hebt nl. volgens de wet altijd het recht om naar de rechter te gaan; zet je in een contract dat dat niet mag, dan is dat niet rechtsgeldig en hoef je je er dus niet aan te houden.

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-08 22:39

Ook ik zou een paard niet op proef meegeven, ik ben geen handelsstal, ze komen maar zelf, en mag dan het paard leren kennen, en proefrijden, dan kunnen ze kijken of het wel wat is voor ze, en ik wil erbij zijn, want ze zitten wel aan mijn spullen en mijn paard, dus ik hou er toezicht op, dat er niet mee geklooid wordt, ze mogen dan 1 of 2 weken komen kijken en dan beslissen, ja of nee kopen, want het is niet de bedoeling dat ze hele maand gratis komen rijden, terwijl je voor stalkosten opdraaid en dan dat ze afzien van de koop, dus het moet ook weer niet te gek worden.

beantsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-08 22:51

nou, dat is gemakkelijk te voorkomen: je laat ze een huurprijs voor een paar weken betalen, die teruggegeven wordt als ze het paard definitief kopen.
Daarmee houd je niet-serieuze kandidaten op afstand.

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-08 00:32

is een idee beantsje Lachen

persoonlijk geef ik ook geen paard op proef mee,
ze mogen komen rijden en proberen wat ze willen, maar paard een paar ween meegeven , nee

Naz

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-08 00:49

Ik zou ook nooit een paard meegeven op proef.
Wat als het paard koliek krijgt of iets anders ernstigs krijg in die periode? Dat zijn gewoon lastige dingen.
Ik heb een van mijn paarden net verkocht en tussen de overeenkomst en levering zat een week, voor die periode heb ik me bovenstaande zelfs al afgevraagd.

beantsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-08 13:14

Zolang je nog eigenaar bent, dus tot de overdracht, is het risico voor jou.
Dat geldt trouwens ook voor een proefperiode. Daarom zou ik liever spreken van koop met recht van teruggave. Dan ligt het risico bij de nieuwe eigenaar.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-08 14:16

Persoonlijk zou ik het echt absoluut niet doen. Zelf heb ik er echt hele slechte ervaringen mee, ik kreeg nl. mijn paard terug met een kapotte rug en de melding dat ze hem niet hoefden. De kosten daarvan zijn dus gewoon voor jezelf dus met een beetje pech krijg je net als mij een onverkoopbaar paard terug met een hoop medische kosten eraan en kun je nog maandenlang stalgeld ophoesten voor je paard weer verkoopbaar is. Tot het paard is afgerekend, is het risico voor de verkoper.
Kijken waar je paard terecht komt gebeurt wel vaker en is voor de meeste kopers ook geen probleem. Denk er wel aan dat een paard niet op die plaats hoeft te blijven staan en dat hij ook snel weer doorverkocht kan worden. Na verkoop heb je gewoon geen zeggenschap meer.

equitation

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-08 12:28

Ik heb toen ik mijn pony kocht wel een proeftijd gehad. Aangezien hij nog maar 6 is en mijn zusje van 11 erook mee overweg moet kunnen en het voor ons allemaal nieuw was om een paard bij huis te hebben. Als het ons niet was bevallen hadden wij hem misschien ingeruild voor zijn moeder van 15. Maar het was dan wel de oom van mijn moeder en bij familie is het toch anders.

delfa

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-08 18:08

een paar keer heb ik een nieuwe pony/ paard gehad in mijn leven en het is me opgevallen
dat wanneer ik hem/haar kocht ze de eerste tijd super waren en dat ze dan een beetje uit gaan proberen...
dus proeftijd >>?? ik zou zo zeggen, kom een keer of 2 langs en ga rijden (als koper) en bevalt het dan nog ga er thuis over na denken,
geen twijfel??>> maak een afspraak om te kopen (nadat je natuurlijk onder handeld hebt over de prijs;))

Rebeccatjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-08 18:17

Ik heb toen ik ruim een jaar geleden mijn paardje kocht 2 maanden proeftijd van de vorige eigenaresse gekregen.
Dit nadat ik een aantal keer bij haar was geweest, en niet tussen mijn paard en zijn broertje kon kiezen. Zij bood mij toen aan een van de 2 voor 2 maanden op mijn eigen stal neer te zetten en te kijken of hij beviel. Ik ben haar nog steeds erg dankbaar voor die regeling.

Ik heb dus 2 maanden de tijd gehad om uit te zoeken of het paard bij mij pastte.

Wij hadden een contractje opgesteld dat ik zorg zou dragen voor alle kosten in de periode dat hij bij mij stond. En dat paard in dezelfde gezondheid tot max 2 maanden na tekenen van contract aan haar teruggeven kon worden.

Ik snap overigens heel goed dat mensen niet met een proeftijd willen verkopen, zitten veel risicos aan vast.

vineetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-08 18:32

Bij ons is ook wel eens een paard op proeftijd geweest. Alle kosten zijn dan voor de evtueele koper als er iets mis gaat en alleen als er onverborge stalgebreken worden ondekt of als het echt absoluut niet klikt, kan hij terug gebracht worden.