saskia23 schreef:Mijn idee. je mag al blij zijn als je een goede bijrijder hebt, als je met een lijst met afspraken aankomt heb je dikke kans dat ze rechtsomkeert gaat. Het is een hobby, geen aangenomen werk!
Ik heb geen regels opgesteld voor mijn bijrijders, puur omdat ik weet dat ze niet seniel zijn.
Ik weet 100% zeker dat ze niets met hem doen die ik ook niet zou doen
Ben het opzich met jou eens, bedoel natuurlijk heb jij je dingen wel zoals je ze graag ziet maar daarom kijk je meestal naar een bijrijder die er ongeveer hetzelfde over denkt! ik persoonlijk ben ook niet zo van de regels! zowiezo is het van bijrijder tot bijrijder en eigenaar tot eigenaar verschillent wat ze een verplichting vinden!
meestal gaat het vanzelf vooral als je iemand hebt die echt van paarden houd. De kleine dingen die ze niet weten kunnen ze vragen en kunnen uitgelegt worden (bedoel ergens moet je ze als eerste leren toch?)
tuurlijk vertel je of er gemest moet worden of niet. (Dit kan gedaan worden door iemand anders, of jij doet het niet iedere dag) De enige regels die ik meestal van ze te horen krijg (als ik kom als bijrijder) zijn de volgende dingen
-Moet er (Stal en/of wei) gemest worden of niet
-Hoeveel dagen MOET of mag ik komen (meestal is het bij mij of 5dagen in de week of 2tot3 en verder mag ik komen als ik zin heb)
-Moet ik voeren of voer klaar zetten.
Als dat zo ongeveer afgesproken is dan vertrouwen ze het meestal wel. dat je goed voor ze bent, ze poetst, longeert enc spreekt eigenlijk voor zich!
Ik mag ze gewoon beschouwen als mn eigen en ook doen en laten wat ik wil mits ik goed voor ze ben.
Er worden al snel te veel regels gemaakt omdat men natuurlijk het beste wil en het eng is je paard 1 of meer dagen aan iemand anders toe te vertrouwen bedoel het is je alles!
Maar ik denk idd dat er dan snel mensen afschikken en weg gaan als ze een hele reeks horen van wat ze moeten doen en wat niet enzo
iemand met verstand van paarden (hoeft daarvoor geen Z ruiter te zijn;)) zal er niet snel verkeerd mee omgaan! en is ze een beginner ja oke dan moet je het niet als REGELS zien maar als een leerproces...je vertelt dr hoe het moet en dan zal ze het vanzelf wel doen:)