Ervaring met het rijden in een vr.wagen B

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

RTM

Ervaring met het rijden in een vr.wagen B

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-11-08 14:00

Genoeg topics over wel of geen vrachtwagen met B rijbewijs, maar ik kon zo niks vinden over hoe het rijden nu is in zo'n vrachtwagentje. Ik heb geen E-rijbewijs, moet eenmalig een paardje verhuizen, en heb zo niemand die wel met een trailer zou kunnen rijden. Daarom leek een vrachtwagentje huren mij wel een geschikte oplossing. Weet alleen niet of het verstandig is, heb wel ervaring met grote auto's (LR Defender), maar dit is wel heel wat anders.
Is dit te doen?

Spetter

Re: Ervaring met het rijden in een vr.wagen B

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-08 14:39

Wij hebben ook een vrachtwagentje. Is niet moeilijk te rijden hoor. Je moet wel rekening houden met afremmen enzo, dus niet plotseling remmen, maar dat doe je met een trailer ook niet. Ruime bochten nemen en heel belangrijk, niet in de bermen gaan rijden als je aan de kant moet. Een berm kan nl wat zacht zijn waardoor je wegzakt en de kans aanwezig kan zijn dat je wagen kantelt. Het moet dan wel een hele zachte berm zijn, maar ik neem liever geen risico.
Je moet ook rekening houden met fietsers naast je, je hebt een grotere dode hoek. Verder an ik niet echt iets bedenken dat het nu zoveel moeilijker is. MIsschien schiet me nog wat te binnen.

SuperRupsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-08 14:43

Idd rekening met wat Spetter zegt. M'n moeder reed me vroeger, toen ik nog geen rijbewijs had en wel van hot naar her moest voor wedstrijden, in zo''n vrachtwagentje rond. Nu is m'n ma geen held op de weg, maar ze reed zo met zo'n vrachtwagentje weg, en het is altijd helemaal goed gekomen. Dus ik denk dat bijna iedere (een beetje) ervaren chauffeur het wel kan.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-08 19:06

SuperRupsje schreef:
Idd rekening met wat Spetter zegt. M'n moeder reed me vroeger, toen ik nog geen rijbewijs had en wel van hot naar her moest voor wedstrijden, in zo''n vrachtwagentje rond. Nu is m'n ma geen held op de weg, maar ze reed zo met zo'n vrachtwagentje weg, en het is altijd helemaal goed gekomen. Dus ik denk dat bijna iedere (een beetje) ervaren chauffeur het wel kan.

Ik weet wel zeker dat het NIET zo is. Het gros kan het niet, zelfs al hebben ze soms paarden aan de haak hangen. Je wil niet weten wat voor idioot gedrag ik in de loop der tijden op de weg heb gezien met trailertrekkende voertuigen.

Voor TS: ëén paard vervoeren is geen punt, maar let erop dat de wagen voldoende laadvermogen heeft en laat de rest van je spullen door een andere auto brengen. Overbelading wordt erg hard gestraft.

Liselot

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-08 19:08

ik tuf ook rond met een B vrachtwagentje. de eerste keer erin rijden vond ik erg spannend!

je moet goed vooruit blijven kijken, je kan lang niet zo snel reageren als in je gewone auto omdat je natuurlijk wel levende beesten achterin hebt staan.
ook goed opletten met bochten e.d. die moet je ruim genoeg maken en op de juiste manier aansnijden omdat je een stuk langer bent dan een normale auto.

verder bevalt het me super!

SuperRupsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-08 08:28

ikke schreef:
Ik weet wel zeker dat het NIET zo is. Het gros kan het niet, zelfs al hebben ze soms paarden aan de haak hangen. Je wil niet weten wat voor idioot gedrag ik in de loop der tijden op de weg heb gezien met trailertrekkende voertuigen.

Voor TS: ëén paard vervoeren is geen punt, maar let erop dat de wagen voldoende laadvermogen heeft en laat de rest van je spullen door een andere auto brengen. Overbelading wordt erg hard gestraft.

Maar heb je het nu over trailers, of over een vrachtwagentje, want dat verschilt nogal. Mij niet gezien met een trailer (heb dan ook geen E-rijbewijs), een vrachtwagentje zou ik wel eng vinden de eerste keren, maar ik zou het wel doen.

Sin

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-08 15:09

Ik zou eerst oefenen zonder paard .. uiteraard! Lachen
Heb wel al met zo'n verhuiswagentje gereden (van Dockx) en dat viel best wel, eerst is 't heel hard wennen.. maar daarna gaat het wel.. enkel parkeren en achteruit rijden vond ik eng.

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-08 15:41

het zwaartepunt ligt bij een (ouder) vrachtwagentje vaak wat hoger dan bij een trailer en daar dien je dus ook terdege rekening mee te houden met een levend dier erin. Daarnaast hangt het er ook nog van af hoe het wagentje geveerd is en of hij niet gaat schommelen in de bochten.....
en zoals Ikke al zei, de rijstijl van de chauffeur is al 90% van het comfort van je paard.
Persoonlijk prefereer ik een trailer ....

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-08 19:12

SuperRupsje schreef:
ikke schreef:

Maar heb je het nu over trailers, of over een vrachtwagentje, want dat verschilt nogal. Mij niet gezien met een trailer (heb dan ook geen E-rijbewijs), een vrachtwagentje zou ik wel eng vinden de eerste keren, maar ik zou het wel doen.

Ook dat maakt niks uit. Je moet gewoon opletten wat je doet en nadenken over de gevolgen van je handelen voor het paard. Of dat paard op een trailer of een vrachtwagen staat, maakt niks uit.

loulou

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-08 00:13

goed spiegelen, rekening houden met uitzwaai
en er rekening me houden dat de bak beweegt.
als je dus een bocht maakt en dicht langs een muurtje of verkeersbord oid rijdt, moet je
wel wat extra ruimte over houden dat de bak op en neer kan schommelen zonder iets te raken.

gewoon niet de berm in gaan, je bent toch groter dan het andere verkeer, dus gewoon afdwingen
dat zij de berm in gaan.

vooruit rijden met zo'n wagen vind ik niet zo'n probleem. achteruit daarentegen vind ik wel eng.
misschien ook omdat de wagen voor mijn vriend heilig is en ik veel te bang ben er een kras op te rijden. Bloos

RTM

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-11-08 09:40

Bedankt voor de tips allemaal! Heb er gister mee gereden en het ging super! Het was gelukkig een automaat, dat scheelde wel even hoor Ja Voor het achteruit rijden had ik hulp, maar ook dat ging goed, heb niks aangereden Knipoog

Bedankt!