Keuren bij koop van een paard

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

autumn08

Keuren bij koop van een paard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-11-08 21:38

Ik weet niet of ik dit in de juiste categorie plaats, maar goed.

Wij zijn van plan rond het voorjaar voor een paardje te gaan kijken dat we vooral recreatief willen gaan rijden. Het wordt over het algemeen dus geadviseerd dat je een kenner mee moet nemen om je te adviseren en helpen bij een koop zo groot als deze, en na afloop dus een dierenarts voor de keuringen.

De vraag is alleen, wie neem je mee naar zo'n paardje? Mijn ouders zijn geen paardenmensen en kunnen dus niet goed inschatten met wie we te maken hebben. Gezien de paardenwereld, zoals alle handels, ook zijn oplichters e.d. heeft ben ik erg op mijn hoede, misschien wel té.

Ik ben gewoon bang in zee te gaan met mensen die wellicht niet zo goudeerlijk zijn als je hoopt, en zie iedereen als potentiële oplichter. Hoe kun je nou met een gerust hart een koop aangaan? Er is me ook al verteld het paardje ruim een week op proef te vragen omdat er soms ook gekke dingen als kalmeringsmiddel enz gegeven worden om beestjes verkocht te krijgen, en ik weet niet wat voor horror verhalen je soms tegenkomt.

Wie namen jullie mee in dit geval en hoe ben je er het meest van verzekerd dat het goed zit?

Chantal22

Re: Keuren bij koop van een paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-08 21:48

Ik heb destijds een vriendin meegenomen die erg veel verstand van paarden heeft. Misschien heb je zelf iemand in de omgeving, bijvoorbeeld bij een manege of rijvereniging waarvan je weet of hij/zij verstand heeft bij het aankopen van een paard. Ik heb mijn paard klinisch laten keuren, je kunt dan natuurlijk geen uitsluitsel geven over de 'binnenkant' van het paard, maar met jou doeleinde denk ik dat dit voldoende kan zijn. Dit ligt ook aan de prijsklasse waarin je een paard zoet en of de kosten van het keuren opwegen tegen je verwachtingen en de kosten van de aankoop van het paard. Dit is een afweging die je zelf moet maken. Ik ben zelf destijd wel bij de klinischie keuring geweest, dit vind ik persoonlijk belangrijk zodat je kunt zien wat er gebeurt. Je kunt ook een eigen veearts de klinische keuring laten doen.
Ik heb bij mijn paard ook gekeken waar het paard staat hoe de stallen zijn, de omgeving en omgang met het paard etc. Daarnaast heb ik hem zowel in de bak als buiten de bak (aangezien ze zeiden dat hij verkeers en bosmak was) voor laten rijden voor ik er zelf op ging proefrijden.

Je kunt samen met de verkopen een koopcontract opstellen waarin je een proefperiode opneemt van bijvoorbeeld 2 weken, het aankoopbedrag e.d.

Kijk gewoon goed rond en ga vooral geen overhaaste beslissingen nemen, ook het gevoel bij een paard is heel erg belangrijk!!

Veel succes bij je zoektocht!!

Groetjes

PercyLeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-08 21:53

Ik heb een fokker mee genomen voor wie ik een paard heb gereden. Hij fokt al jaren dus weet wat er te koop is. Het uiteindelijke paard dat ik heb gekocht heb ik samen gedaan met mijn vader (geen verstand van paarden). Ik heb haar gekocht bij een kleine handelstal hier in de buurt, hij bracht de merrie netjes voor en was heel lief en rustig met dr. Paard was geheel gekeurd en hij kwam haar netjes brengen de week erop! Dus ik vertrouwde hem wel..heb er dan ook nog geen minuut spijt van gehad Lachen

autumn08

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-11-08 22:38

Bedankt! Dat zijn dingen waar ik nu al over nadenk, omdat er toch veel komt kijken bij zo'n koop. Vind het een beetje eng allemaal.. Lachen

scoopje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-08 11:59

Ik heb mn instructeur meegenomen. Iemand die wat afweet van rijpaarden.

Neem je eigen DA mee om te keuren en laat de verkoper niet op voorhand weten wie dat zal zijn. Neem NOOIT zijn DA. Laat een bloedstaal nemen en onderzoeken op verdovende middelen en ontstekingsremmers, dan ben je zeker dat het dier niet gedrogeerd is.

Als je een paard koopt van meer dan 5000 euro is een rontgenkeuring ook de moeite waard.

De allerbeste tip: laat je NOOIT onder tijdsdruk zetten door de verkoper. Alle miskopen die ik ooit heb gedaan waren omdat het dier zogezegd weg moest binnen de zoveel dagen omdat er een andere koper/een veiling/geen stal meer was. Dat zijn dan smoezen om ervoor te zorgen dat je een impulsaankoop doet zonder goed na te denken.

_Marianne

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-08 12:00

Instructrice of zo?

PercyLeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-08 12:03

@scoopje gewoon omdat ik nieuwsgierig ben hoor; waarom alleen een paard van boven de 5000 rontgenologisch laten keuren? Mijn paard zat daar onder, 2,5 jaar oud en zij is helemaal gekeurd..waarom? Omdat ik niet voor verassingen wil komen te staan...een paard van onder de 4000 kan net zo goed artrose of ocd hebben en dan heb je dus een paard op stal staan waar je niks mee kan terwijl je hem hebt gekocht als sportpaard..dan haal je jezelf toch nog vanalles op de hals? Dan had je hem toch beter gewoon kunnen laten keuren?

Ladygiroc

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-08 12:06

Ik heb er 1 gewoon zelf gekocht.. Zonder iemand erbij..En zonder DA. De andere 2 kon ik al een paar jaar. Maar als ik nu iemand mee moest nemen dan uhm...ja weet ik niet..

Maar vind het wel goed dat je daar nu al over nadenkt! Een paard kopen is moeilijker dan een huis omdat je ook een emotionele waarde hebt en natuurlijk een levend wezen. En geloof me, mensen zijn ze onbetrouwbaar als de pest. De 1 z'n doos is de ander z'n brood!

scoopje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-08 12:06

jeanine: bij mijn DA kost een klinische keuring + rontgenkeuring van alle gewrichten 250 euro. Je bent dat geld kwijt, of het dier nou goedgekeurd wordt of niet.

Als ik een goedkoop recreatiepaardje zou kopen lijkt me dat bedrag gewoon niet de moeite waard. Bij jonge sportpaarden die je koopt als investering voor de toekomst is het natuurlijk wat anders, maar dat lijkt me hier niet het geval.

PercyLeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-08 12:08

scoopje schreef:
jeanine: bij mijn DA kost een klinische keuring + rontgenkeuring van alle gewrichten 250 euro. Je bent dat geld kwijt, of het dier nou goedgekeurd wordt of niet.

Als ik een goedkoop recreatiepaardje zou kopen lijkt me dat bedrag gewoon niet de moeite waard. Bij jonge sportpaarden die je koopt als investering voor de toekomst is het natuurlijk wat anders, maar dat lijkt me hier niet het geval.

Helder Lachen

scoopje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-08 12:08

Ladygiroc schreef:
Ik heb er 1 gewoon zelf gekocht.. Zonder iemand erbij..En zonder DA. De andere 2 kon ik al een paar jaar. Maar als ik nu iemand mee moest nemen dan uhm...ja weet ik niet..

Maar vind het wel goed dat je daar nu al over nadenkt! Een paard kopen is moeilijker dan een huis omdat je ook een emotionele waarde hebt en natuurlijk een levend wezen. En geloof me, mensen zijn ze onbetrouwbaar als de pest. De 1 z'n doos is de ander z'n brood!

Dan heb jij veel geluk gehad. Als je hier in TAO een paar pagina's terugleest vind je al veel topics van onervaren mensen die een paard gekocht hebben waar wat aan mankeert en die dan op bokt advies komen vragen om de brokken te lijmen. Dan laat je hem toch veel beter eerst keuren!
Laatst bijgewerkt door scoopje op 25-11-08 12:09, in het totaal 1 keer bewerkt

Keukenkast

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-08 12:09

Jeanine84 schreef:
@scoopje gewoon omdat ik nieuwsgierig ben hoor; waarom alleen een paard van boven de 5000 rontgenologisch laten keuren? Mijn paard zat daar onder, 2,5 jaar oud en zij is helemaal gekeurd..waarom? Omdat ik niet voor verassingen wil komen te staan...een paard van onder de 4000 kan net zo goed artrose of ocd hebben en dan heb je dus een paard op stal staan waar je niks mee kan terwijl je hem hebt gekocht als sportpaard..dan haal je jezelf toch nog vanalles op de hals? Dan had je hem toch beter gewoon kunnen laten keuren?

Klopt wel, maar ligt er denk ik ook aan wat je doelstellingen ermee zijn; sportpaard, recreatiepaard en wat je ervoor over hebt om hem te laten keuren. Sommige zijn liever blind en willen het niet eens weten.. Raar maar waar Ach gut

Ladygiroc

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-08 12:17

scoopje schreef:
Ladygiroc schreef:

Dan heb jij veel geluk gehad. Als je hier in TAO een paar pagina's terugleest vind je al veel topics van onervaren mensen die een paard gekocht hebben waar wat aan mankeert en die dan op bokt advies komen vragen om de brokken te lijmen. Dan laat je hem toch veel beter eerst keuren!

Ja ik weet het. Maar ben zelf ook vrij kundig in dat soort dingen. Het was ook geen sportpaard wat ik toen kocht want die had ik zeker laten keuren. Het maakt het risico niet kleiner natuurlijk of het een sportpaard wordt ofniet.

Ik adviseer mensen ook altijd om te laten keuren. Zowieso klinisch met bloedafname. Daarom vind ik het ook goed dat TS daar nu al over nadenkt!

beantsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-08 13:58

Maar om even terug te komen bij TS:
Heel belangrijk is dat je een goed koopcontract krijgt, vooral bij een handelaar. In dat contract moet je goed omschrijven wat voor paard je koopt, bijv. geschikt voor de sport, of geschikt voor beginnende ruiter, trailermak enz.
Alleen dan kan je het paard terugbrengen als hij achteraf weliswaar gezond is, maar niet aan je eisen voldoet, als je die eisen ook glashard omschreven hebt in een contract.
Wil een handelaar geen koopcontract, dan is hij van het foute soort.

Merryl

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-08 18:40

Misschien je dierenarts ofzo meenemen, en idd koopcontract. Ik ging vant zomer een hondje kopen. Die was nogal prijzig dus had ik eerst op internet naar tips gezocht. Dan lees je idd veel van die verhalen. Gelukkig is het helemaal goedgekomen!

Maar ik hoor vaker dat mensen hun dierenarts bijv meenemen

autumn08

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-11-08 00:15

Heel erg bedankt allemaal!

Het is inderdaad erg lastig, krijg het benauwd als ik alleen al eraan denk wat mensen kunnen doen om hun beestje te verkopen. Hoop dat ik in elk geval geluk heb wat de verkoper betreft, dat het gewoon iemand is die om andere redenen dan gezondheid het paardje wegdoet.

Verder zie ik gewoon erg op tegen de tijd dat ik echt erop uit moet gaan om een paardje te vinden, hoewel dit juist een leuke tijd moet zijn. Ben gewoon serieus bang dat er iets niet helemaal in de haak is.....

Maar wat mijn eigen dierenarts betreft; ik moet er eerst nog een vinden, en stel ik ga het paardje elders in het land kopen... denk niet dat je DA bereid is mee te komen?

Heeft iemand een idee van de kosten van klinische keuring + bloedafname? (Weet ik waar ik zo ongeveer op kan rekenen...) Kan zijn dat ik toch vroeger dan gepland voor een paard ga kijken, vandaar dat ik nu al het meeste op een rijtje wil zetten zodat ik weet wat ik kan verwachten.

pssstamigo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-08 23:02

Heb ook bij de 2e 'bezichtiging' mijn dochters instructrice meegenomen, en ook haar op het paard laten rijden.