Huur binnen half jaar met 25% omhoog.. mag dit?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Viktorien

Huur binnen half jaar met 25% omhoog.. mag dit?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-11-08 22:47

Ik heb een vraag en ik weet niemand die me kan helpen dus dan maar zo.
Eind vorige winter dus een half jaar geleden betaalde ik 240 euro voor een pony stal. Ik moet daar zelf bij uitmesten. De huur is toen heel snel met 20 euro omhoog gegaan voor de stro toeslag.
Nu wilt hij begin januari de huur met nog is 15 euro omhoog gooien (ivm inflatie etc, ik zit nu dus op 275 euro) en dan in mei met weer 25 euro omhoog omdat hij dan zelf gaat mesten. Mijn huur wordt dan dus 300 euro voor een oude kleine pony stal en die 20 euro van strotoeslag gaat er ook niet meer vanaf. Het blijft dus op 300 euro, snap je het nog??
In mijn contract staat niks over de huur steiging.. maar ik weet dat je als huurder vaak veel recht hebt. Hoe kan ik dit tactiesch aanpakken, heb al veel ruzie met de stal eigenaar. Het liefst ga ik naar een andere stal, maar deze stal is bij mij ongeveer aan huis en er zit verder niks in de buurt. En voor een auto heb ik op dit moment echt geen geld.
Die 15 euro van de inflatie etc betaald iedereen op deze stal, dus ook mensen met de grote boxen van 350 euro per maand, en ook van de kleine boxen van 240 euro per maand. Dit kan toch ook niet... het moet in procenten gaan.
Wie o wie kan mij helpen??? Kan de rechtswinkel iets voor mij doen?

beantsje

Re: Huur binnen half jaar met 25% omhoog.. mag dit?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-08 22:50

nee het mag niet. Je hebt als pensionklant een bepaalde mate van huurbescherming. Maar dat is toch een relatief theoretisch verhaal.
Je loopt risico dat de stalhouder de overeenkomst opzegt.
maar als jullie als pensionklanten samen weigeren, maak je een goede kans.

SkyMarian

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-08 15:59

Er is een wettelijk vastgestelde stijging voor de huur en ik meen dat dit max 10 of 20 % was.

Esther28

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-08 10:40

10% per jaar

beantsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-08 12:02

Esther28 schreef:
10% per jaar

Vertel eens, waar staat dat? (het is geen woning!)

n.b. de verhoging van 25 euro omdat hij zelf gaat mesten is een verhaal apart.
In feite vraagt hij huur voor een faciliteit waar je als klant niet om gevraagd hebt. Je hebt alle recht om dit te weigeren en zelf te blijven mesten.

Mizoan

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-08 12:07

Ik vraag me af hoe een pony stal voor 300 euro per maand uit ziet Nagelbijten / Gniffelen en welke faciliteiten er allemaal aanwezig zijn

Esther28

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-08 17:32

beantsje schreef:
Esther28 schreef:
10% per jaar

Vertel eens, waar staat dat? (het is geen woning!)

n.b. de verhoging van 25 euro omdat hij zelf gaat mesten is een verhaal apart.
In feite vraagt hij huur voor een faciliteit waar je als klant niet om gevraagd hebt. Je hebt alle recht om dit te weigeren en zelf te blijven mesten.

Heeft een keer artikel in het bit gestaan

beantsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-08 11:48

Esther28 schreef:
Heeft een keer artikel in het bit gestaan

Nou, dat is dus een interpretatie en geen wetgeving. Als je het over inflatiecorrectie hebt, heb je het zeker niet over 10%. De inflatiecorrectie over 2007 is 1,6 %....

Esther28

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-08 13:11

Stuk was geschreven door een jurist...dus die zal neem ik aan, geen aannames en onzin opschrijven

_Question

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-08 13:24

Er zit inderdaad wel een grens aan, weet zelf alleen niet hoeveel dat is.

Esther28

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-08 13:25

max 10% dus

scoopje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-08 17:39

De huurwetgeving gaat over HUIZEN, niet over stallen. Dus van daaruit hoef je niks te verwachten.

300 euro voor een ponystal is héél veel geld. Ik denk dat de eigenaren samen eens met deze stalbaas moeten gaan praten om hem te zeggen dat ze gewoon weggaan als hij dit soort prijzen gaat vragen. Hij prijst zichzelf gewoon uit te markt. Als hij merkt dat zijn klanten allemaal weglopen zal hij wel inbinden.

Zoek voor de zekerheid al maar een andere plek, want uiteindelijk is het zijn stal en vraagt hij wat hij wil.

beantsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-08 19:21

Esther28 schreef:
Stuk was geschreven door een jurist...dus die zal neem ik aan, geen aannames en onzin opschrijven

dat zeg ik ook niet, maar nu ken ik de context van die 10% niet. Ik weet dus helemaal niet zeker of het een absolute grens is of een aanname in een bepaalde situatie.
Ik bedoelde ermee dat dat jouw interpretatie was op basis van een artikel. Niet dat de jurist die zo'n stuk schrijft zijn vak niet verstaat.

Jol1

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-08 18:38

Ik heb eigenlijk nooit gehoord van huurbescherming bij het huren van een stal. Bestaat zoiets dan? Meestal heb je gewoon een contract getekend waar de voorwaarden instaan. Daar dienen beide partijen zich aan te houden.

beantsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-08 19:07

Volgens het boek "pleidooi voor het paard' wat over de juridische kant van paarden houden en rijden gaat, heb je wel een zekere mate van huurbescherming. Het argument is, dat anders de stalhouder de klant weg zou kunnen pesten door ineens de huur exorbitant te verhogen.
Verder heb ik begrepen dat TS geen enkele afspraak op papier heeft over huurverhogingen.

flyfly

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-08 00:11

Volgens mij mag hij de huur gewoon verhogen als hij dat wil. Als het te gek wordt doet hij zichzelf de das om. De fouragehandelaren vragen toch ook niet of ze hun prijs wel mogen verdubbelen, dat doen ze ook wel hoor.
Verder vind ik de prijs die je moet betalen wel heel erg veel. Daar mag je volgens mij heel veel luxe voor verwachten.

Tayga

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-08 15:02

Het huurrecht is wel uitgebreider hoor, dan alleen huurbescherming voor woningen Knipoog

Volgens mij lag de grens ook op 10 % per jaar. het is natuurlijk absurt als een eigenaar de prijs gewoon even met 50 euro omhoog gooit binnen een jaar. Als daar geen grenzen aan gesteld worden, dan krijgen staleigenaren wel heel veel 'macht'.

innetrik

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-08 12:56

25%!? dat is wel érg veel