Extra Dieselverbruik bij trailer

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

runnerfan

Extra Dieselverbruik bij trailer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-11-08 17:48

Ik had even een vraagje. Ik mag altijd de trailer en de auto van de eigenaren van mijn paard mee als ik op wedstrijd of les ga. Ik moet daar alleen wel voor betalen. De routeplanners geven wel heel netjes het dieselverbruik weer voor een bepaalde afstand. Maar hoeveel % moet ik extra rekenen omdat de auto een trailer trekt? Het gaat om een Ford Transit (zo'n busje) en een polyesther twee paards trailer. Meestal staat alleen mijn eigen paard erin, maar volgend jaar gaat mijn vriendin ook mee op les en zijn het er dus twee (weet niet zeker of dit verschil maakt..)
Ik dacht zelf aan 40%, maar dat is puur gokwerk..

Wie weet het wel??

aslo

Re: Extra Dieselverbruik bij trailer

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-08 17:57

Ligt ook an de afstand, op korte afstanden verbruikt mijn diesel verhoudingsgewijs meer brabdstof dan op lange afstanden. Normaal lange afstand zonder trailer, gemiddeld 1:10. Met trailer 1:8,5. Korte afstanden met trailer ligt het verbruik ca. 1:8. Zonder trailer 1:9,5.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-08 18:03

Bij onze auto is het met een trailer ongeveer 15% meer.
Dit komt ook omdat een auto met 80km/uur veel zuiniger loopt dan met 120/per uur en dan wordt het verschil met de trailer al weer weggewerkt. Het optrekken kost wel veel meer natuurlijk.

Als we de caravan de achter hangen is het wel veel meer, maar dat komt omdat die veel groter en breder is.

runnerfan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-11-08 18:07

Dank voor de snelle reacties!
Het zijn meestal de kortere afstanden die ik rij. Niet meer dan een half uur zeg maar. En op 50 en 80 wegen. Snelweg maar heel zelden..

Wiesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-08 18:59

ik gok zo dat de enige manier dat je dit exact kunt bepalen is de auto lenen zonder trailer en het stuk naar je les rijden, en vervolgens ook met trailer met paard dit doen en dan de verbruiken bepalen.
Vanachter de computer kunnen wij jou onmogelijk een exact percentage noemen. Is van zoveel factoren afhankelijk!

Linda_Fleur

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-08 08:26

Verbruik verschilt heel erg per auto, en denk dat routeplanners ook niet altijd het juiste aangeven.
Als je vaak hetzelfde stuk aflegt zou ik hem gewoon een keer van te voren voltanken, na het stuk weer voltanken en zo kan je zien hoeveel het heeft gekost.

sdi

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-08 09:19

Bij jouw combinatie, hoog busje en trailer, is er minder verschil, dan bij een lage normale auto. Had een Ford Mondeo 2.0tddi 115pk en die verbruikte 25% meer door de trailer.
De factor luchtweerstand en wind spelen dan veel meer, dan bij een busje.
Stalgenoten, rijden bij ons met een Renault Master bus ook een diesel en die merken vrijwel geen verschil. Maar dat komt vooral omdat de snelheid op de snelweg lager is.

Imker

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-08 16:19

Is het geen idee om de auto afgetankt mee te nemen en dan ook afgetankt terug te brengen? Of misschien beter: kilometerstand opschrijven, dan kunnen er nooit misverstanden ontstaan.
Onze auto geeft aan hoeveel je per rit verbruikt hebt (als je dat wilt, en trust me: dat wil je écht niet).

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-08 18:48

Simpelste methode is helemaal vol getankt ophalen en ook weer volgetankt afleveren. Dan betaal je alleen de diesel die je gebruikt.