paard onrustig in trailer

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

ikke20

paard onrustig in trailer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-11-08 23:30

mijn paard is altijd erg onrustig in de trailer. vaak op de heenweg twijfel je wel of je hem erin hebt gezet. op de terugweg voel je alles dubbel en dwars.
hebben nou camerasysteem erin. en dus kan ik in de auto volgen wat hij doet.
vandaag naar wedstrijd toe. op hele hoop briesen na niks aan de hand. super braaf.
ik rij naar huis. hij staat te schrapen zich tegen de kanten te gooien. zn hoofd omhoog te schudde en te briesen. hij begint niet te meppen of echt bang gedrag te vertonen zo ziet het er ook niet uit. dit gebeurde op de snelweg. dus geen bochten geen heuvels gewoon gladde snelweg.
rijgedrag kan het dus niet aan liggen. ik rij zelf met de trailer en dat gaat erg maar dan ook erg rustig aan toe.
in de bochten blijft hij keurig staan.
waar kan het nou aan liggen dat hij opeens zo onrustig word.
hooi ligt in de trailer op heenweg staat ie er gewoon aan te knabbelen terugweg kijkt ie er niet naar om.

Anoniem

Re: paard onrustig in trailer

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-08 18:43

Misschien wilt hij gewoon graag naar huis?
Of, misschien een beetje ver gezocht, maar stap je hem bijvoorbeeld goed uit op wedstrijd? Misschien heeft hij last van verzuring?
Ik weet niet of dit mogelijk is hoor, ik bedenk het zomaar Tong uitsteken

tampa1

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-08 00:07

paarden zijn rare dieren maar uit eigen ervaring denk ik dat sommige paarden het erg spannend vinden na een halve dag op wedstrijd terrein of elders en dan alle spanning op de terugweg er uit gooien met mijn eigen paarden heb ik daar geen last van maar laatst heb ik een haflinger naar wedstrijd gebracht en op de heenweg was er ook niks aan de hand maar nadat hij weer op de trailer geladen was en de eigenaresse de prijsuitrijkin g aan het afwachten was begon het gesodemieter door alle omgeving geluiden het links en rechts laden paarden die heen en weer lopen en noem maar op werd hij ook erg onrustig en dat heeft ie volgehouden totdat we weer terug waren ik weet ook niet of je paard erg groen is wat wedstrijden betreft maar ik geloof ook niet dat het aan je rijstijl ligt en denk dat je paard nog een beetje ervaring moet opdoen op vreemd terrein en dat het dan vanzelf minder wordt

ikke20

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-11-08 00:21

paardje loopt nou een 2 jaar wedstrijd.
als ik klaarben stap ik hem erg lang uit. (min 15 minute)
als hij daarna de trailer opgaat krijgt hij altijd een bakje brokken en daarna gaat hij vaak staan slapen of rustig aan zijn hooi knabbelen. hij wordt totaal niet onrustig van paarden die om hem heen geladen worden enz.

hij doet het ook als ik na het rijden afzadel hem op de trailer zet en meteen ga rijden. dan begint hij ook.

riona

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-08 00:28

Wij hebben precies het zelfde probleem. Heen weg niets aan de hand terug stampen en trappen. Heb auto al aan de kant moeten zetten omdat ik niet meer kon sturen zo ging hij te keer. Wij denken dat hij last heeft van vrachtauto's die achter ons rijden. Dus trailer achter dicht maar ook dan is hij nog onrustig. Nu denk ik zelf dat hij moet plassen maar dat hij dat niet in de trailer wil doen. Hij moet altijd na het rijden plassen. We hebben nu bach rescue druppels gebruikt (geloof daar niet zo in maar je moet toch wat) Geef het op een stukje appel als we bij stal komen. En als hij ingevlochten is dan nog een stukje (steeds met 4 druppels) dit zelfde doe ik ook voor het weggaan na de wedstrijd. En geloof het of niet maar ook de terug reis was hij rustig. In de proef lekker aktief maar op de trailer lekker ontspannen. We kwamen een stuk minder gestrest bij stal terug. Of het aan de druppels ligt weet ik niet maar de volgende keer geef ik ze gewoon weer.

klomp

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-08 14:56

hij wil graag naar huis zeker? Haha!
Dat ie in de bochten wel rustig is is te verklaren, hij moet dan natuurlijk in balans blijven staan. Weillicht kun je hem wat druppels geven van Rescue bach bloesems, te koop bij Etos o.a.

ikke20

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-11-08 12:25

bedoelde meer dat hij in de bochten niet wahopig zn evenwicht aan het zoeken is. dus dat ik daarvoor rustig genoeg rij.

of hij wil juist niet naar huis. zou dat het misschien zijn

RivellaLight

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-08 17:53

Oh ik ben 'blij' om te lezen dat er meer mensen zijn met dit probleem!
Ik heb vandaag mijn trailer opgehaald na een repartie... laatst op de terugweg van een wedstrijd heeft mijn merrie weer alles afgebroken.
De reparateur van de trailer zei dat ik haar voorbenen aan elkaar vast moet binden tijdens de terugreis. Dit heeft ook een naam maar dat weet ik even niet meer...
Ik denk dat mijn merrie zichzelf dan zal laten vallen. Ze heeft nogal een temperamentvol karakter dus dat zal ze niet zomaar accepteren. Hebben jullie hier al wel eens over nagedacht? Of misschien zelfs ervaring mee?
Hij heeft dat gedaan bij een paard dat steeds met zijn voorbenen over de stang heen ging...
Iemand anders vroeg laatst aan mij of het misschien kon zijn dat de transportbeschermers jeuken ivm zweet. Zetten jullie je paard wel gewoon met transportbeschermers op de trailer?
Ik heb vorige keer alleen de terugweg die 3in1 beschermers van Indra om alle benen gedaan, om de voorbenen ook nog springschoenen. Uiteraard deed ze nog steeds heel wild...

Wel heb ik nu de Bach Rescue Remedy druppels aangeschaft. Dit ga ik volgende week uitproberen..

ikke20

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-11-08 20:19

mijn paard flipt van tranportbeschermers aan zn achterbenen
dus heeft niks om in de trailer

het vastbinden heet kluisteren. als ze over de voorstang heen komen gewoon goed kort vastzetten kunnen ze moeilijk omhoog.

Villanelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-08 17:49

misschien moet hij nodig plassen? veel paarden willen dit niet in de trailer doen. of heb ik ergens over heen gelezen?
is maar een ideetje hoor Lachen

ikke20

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-12-08 23:15

goed ideetje maar is het niet hij plast gewoon in de trailer.

het ging eigenlijk hele tijd best goed. was wel wat onrustig maar niet extreem. van het weekeind weer op wedstrijd geweest heenweg keurig. was over de snelweg. terugweg binnendoor amper bochten wel stoplichten. haalde hem er thuis uit hij was gewoon helemaal wit onder zn deken van het schuimen. wat hij onderweg dee:
schrapen,
schudde,
van ene kant benen naar andere kant.
en dat was het wel. hij was er helemaal schuimend van.
dus ben benieuwd hoe hij er de volgende keer opstaat

Elpharo

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-08 23:23

Wouw, dit is echt heel bijzonder, dat er meer mensen zijn die dit probleem hebben. Was eigenlijk van plan er een topic op te openen, zit ik er ineens al middenin! Die van mij beweegt altijd wel wat op de trailer, maar de heen en terugreis is niet te vergelijken. Ook niet tegen de wanden gooien ofzo, gewoon onrust, de hele tijd bewegen, voeten verzetten, hoofd gooien, nu ja, wat er genoemd wordt. Die bach rescue druppels, dat ga ik zeker proberen hoor! Pharo is trouwens zowiezo onrustig maar vanaf het moment dat we de snelweg afdraaien (en ja dan is het nog een half uur) dan wordt het veel erger.

Dusse, bach rescue druppels here we come! Eigenlijk heel simpel heh, waarom heb ik er niet eerder aan gedacht om dat es te proberen!

ikke20

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-12-08 00:26

mijne is op de snelweg ook veel rustiger dan op gewone rustigere wegen al is het gewoon een rechte 70 weg. daar draait hij ook hele tijd. maar rij ik op snelweg is het redelijk goed.