Hoe verlichting monteren in trailer?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Annesneisje

Hoe verlichting monteren in trailer?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-11-08 19:14

Wij willen verlichting hangen in onze trailer, want het was zopas al pikkedonker en dat is niet zo handig om paardjes te laden...
Alleen weten we niet zeker wat en hoe...

We hebben een 7 polige stekker aan de kar hangen. Mijn man denkt dat hij de verlichting best kan koppelen op het stroomkabeltje van de achterlichten. Is dat juist of moet het anders? Is er iets speciaals waarop we zeker moeten letten?

En dan voor de verlichting zelf, is dat iets specifieks dat je moet hebben van lampen? We willen wel graag ook een aan/uit knop.

Alvast bedankt voor jullie antwoord!

cissy

Re: Hoe verlichting monteren in trailer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-08 19:21

zit er niet al verlichting in de trailer? of is het een oudere trailer, nu tegenwoordig worden ze allemaal geleverd met verlichting.
Je kan ook even langs een trailerdealer rijden die hebben daar speciale lampen voor (met aan-uit knop) en kunnen je ook precies vertellen hoe je de verlichting moet leggen.

Annesneisje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-11-08 19:26

Neen, het is eigenlijk meer een veewagentje dat door de vorige eigenaar is verbouwd om drie kleine pony's te vervoeren. En er is geen verlichting voorzien nu.

Mijn man is redelijk handig en wil daarom volledig zelf aan de slag. Als je even om uitleg gaat vragen bij een trailerverkoper, zal die mi niet veel willen zeggen, dan spreekt hij immmers tegen zijn eigen winkel. Wij willen benodigdheden kopen en starten maar (mits wat tips van andere handige harry's)!

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-08 19:28

maar als je die benodigdheden bij die trailerboer koopt zal hij best uitleg geven hoor... Knipoog plus heb je gelijk de goede spullen.
je moet rekening houden met dat de pony´s er niet bij moeten kunnen of dat de lamp beschermd is met eventueel een kapje van gaas.
Misschien heeft handige Harry Ikke nog tips, die verbouwt ook nog wel eens trailers Knipoog

Nibbit

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-08 19:31

Tuurlijk geeft de trailer verkoper wel uitleg, beter iets verkopen en niet monteren, dan niets verkopen Knipoog

wyko

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-08 21:27

Ik lees even mee, want ik ga hier zelf aankomende week ook mee aan de slag.
Heb wat sluiting gehad, doordat er vocht bij kwam...
En bij mijn oude trailer ook geen binnenverlichting. Nou ja, delamp zit er wel, maar toen ik hem een keer aan deed, kreeg de auto sluiting, dus toen de binnenlamp maar weggehaald.

Maar ik hoop dus ook nog op een tip van handige harry!

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-08 17:50

Men neme een lampje met aan/uit schakelaar van de trailerboer, bouwen dat netjes (met RVS schroefjes) achterin de trailer, tegen de kap; trekken een kabeltje 2x1mm² naar het doosje onder de vloer en sluiten de kabel aan op de draad van de achterlichten en de massa. Klaar is Kees Haha!
Naar mijn idee is een lampje voorin minder handig omdat het paarden in het gezicht schijnt en daarmee verblind. Ik wens zelf in ieder geval niet verblind te worden en ik denk dat mijn paard dat ook niet wil.
Alle verlichting in oudere trailers is zo aangesloten en ik zie eigenlijk ook geen handigere methodes, tenzij je ook een halve auto wilt verbouwen.

tampa1

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-08 23:30

als je verlichting aan wilt sluiten in je veewagentje kan dat op verschillende manieren maar ik weet nu niet of het om een veewagentje (b-rijbewijs) gaat of een trailer maar in de trailer kun je gewoon de verlichting bij de achterlichten koppelen en gebruik een armatuur waarin max 5watt buislamp kan worden gepast de standaard verlichting in de meeste trailers kun je aan/uit zetten door aan de kap v/d verlichting te draaien wanneer je in een veewagentje verlichting aan wilt sluiten kan dit op de verlichting maar ook contact geschakeld of constant geschakeld dat bij stilstaan ook verlichting in de laadruimte gevoerd kan worden zonder dat de verlichting van de auto hoeft te branden in dit geval zou ik gebruik maken van een externe aansluiting waarbij een universeel relais word gebruikt 1,5 kwadraats autokabel en zekering voor de juiste zekering is een simpel rekensommetje wattage delen door voltage is amperage bv drie lampen van 5watt is totaal 15 watt delen door 12 volt is 1,25 ampere dus dit is het amperage waar de aansluiting op gezekerd moet worden maar let wel als je geen verantwoorde aansluiting maakt is de kans op kortsluiting erg groot dus als je twijfelt laat het iemand doen die er echt verstand van heeft of een garage want als beroeps chauffeur/monteur heb ik boel collegas er een rotzooitje van zien maken doordat ze maar wat deden en heel veel geluk hebben gehad dat het niet mis gegaan is

tampa1

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-08 23:34

en voor de handige tip om de aansluiting optimaal te houden smeer de stekker en stekkerdoos van de auto en trailer na het gebruik in met zuurvrije vaseline dit tast je aansluiting niet aan en beschermd tegen vocht van buitenaf en voorkomt sluiting en oxidatie vd draden let wel dat de achterkant van de stekkerdoos vd auto ook goed waterdicht gemonteerd is

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-08 10:09

tampa, zou je svp leestekens etc willen gebruiken, het is nu onleesbaar...

MarchaL

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-08 15:45

Misschien een goede tijdelijk oplossing voor luie mensen: Bij de bouwmarkt verkopen ze kleine lampjes die op batterijen werken en zo in de trailer geplakt kunnen worden. Dingen kosten niets en geven behoorlijk veel licht! Laatst kregen we op concour van diverse mensen de vraag hoe we aan die super handige lampjes kwamen Haha!