Hoe doen jullie de keuring?!

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Sissi87

Hoe doen jullie de keuring?!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-11-08 14:37

Heey bokkers

Ik heb hier misschien een rare vraag! Heb op dit forum gekeken maar kon er niet uitkomen hoe jullie dat nou gedaan hebben. Het probleem is het volgende: Ik wil waarschijnlijk binnen een korte tijd een paard aanschaffen, Ik heb al hele leukies gezien. Nu is het natuurlijk verstandig om deze te laten keuren. Maar hoe doen jullie dit
* Eerst kijken, dan een volgende keer weer terug om te kijken met de dierenarts of;
* Kijken en meteen al een afspraak maken dat de dierenarts mee gaat (het is namelijk best ver weg)

Nemen jullie dan ook al met de eerste keer kijken een trailer mee? Want stel dat het paard gekeurd is door de DA en het is goedgekeurd en het bedrijf zegt dat ze hem komen brengen binnen een week of dat jij hem komt halen binnen een week. En er gebeurt wat...en het paard loopt niet meer goed of wat dan ook ....

Ben benieuwd!!!

Anoniem

Re: Hoe doen jullie de keuring?!

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-08 14:39

Ik ga altijd meerdere keren kijken voor ik tot koop overga en doe dat liefst onaangekondigd.
Verder ga ik niet af op recente keuringsrapporten waar de verkopende partij mee aankomt.

beantsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-08 15:48

Het hangt er ook erg vanaf of je bij een handelaar koopt of bij een particulier.
Een trailer meenemen vóórdat de koop rond is, is natuurlijk heel slecht voor je onderhandelingspositie. Als je dat toch doet, parkeer hem dan even 2 straten verderop.

Dan zijn er verschillende opties;
Afhalen afspreken incl. keuring (en dus daar een DA laten komen. Tip: vraag de verkoper wie zijn DA is en zoek dan in de buurt een andere DA). En betaal vooral de DA zelf; het is de bedoeling dat hij voor jou werkt en niet voor de verkoper.
Afhalen en direkt door naar een kliniek in de buurt (op dezelfde manier eigenlijk)
Mee naar huis nemen en thuis laten keuren. Alleen als hij afgekeurd wordt, zit je aan nog een extra reis vast.

Stel een koopcontract op en leg vooral goed vast dat hij gekeurd wordt en hoe jullie het verder afhandelen bij afkeuren. Dus bijv. wie brengt hem terug, hoe krijg je je geld terug enz.

annastasia

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-08 18:57

Ik ben vorig jaar eerst gaan kijken/ rijden ect.
Als het me wat leek ben ik nog een keer gaan kijken/rijden en dan was de bedoeling om te laten keuren.

Het paard wat ik uiteindelijk heb gekocht was op zo'n 3 uur rijden. Deze heb ik eerst bekeken/gereden. Daarna nog een keer geweest ook rijden en 1 uur later kwam de veearts om te keuren. Zo'n 1,5 week later werd ze gebracht, dit omdat het veulen eerst nog moest worden gespeend.

Je kunt ook eerst een aantal veeartsen in de buurt bellen om te vragen of ze eventueel op die en die dag tijd hebben om een paard te keuren, zo heb je niet onnodige afspraken staan voor paarden die je eigenlijk niets vind.

Succes

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-08 18:59

Ik ben 2x gaan kijken. De 3e keer ging de veearts pas mee.
Omdat ik toen pas zeker wist dat het 'm ging worden.
Het was overigens de 3e die ik gezien heb. Erg lastig om alle keren een veearts mee te nemen. Stel dat je het 15e paard waar je naar gaat kijken pas leuk vindt en wilt kopen.

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-08 19:16

Ik ga mee met de vorige poststers, maar zou eerst een ervaren iemand meenemen die al meerdere paarden heeft gezien/gereden/gekocht, dan als die denkt dat het een goed paard is pas de veearts meenemen of daar laten komen. Scheelt je een hoop kosten voor afkeur als je zelf niet zo ervaren bent.

Wenniej86

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-08 13:00

Neem een ervaren iemand mee. Laat die zelf op het paard zitten en laat m kijken hoe het paard onder jou is. vervolgens kun je ook altijd nog een da meenemen of iig afspreken dat je het paard pas koopt als hij goedgekeurd is door je da Lachen