Paard in trailer, en haar gewicht.

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

ArroNnie

Paard in trailer, en haar gewicht.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-11-08 20:52

Hallo.
Ik heb een eigen paard.
Ze heeft zes jaar geleden een ernstige blessure opgelopen aan haar linkerachterbeen.
Ze is hier volledig van genezen, maar nu is mijn vraag;
Altijd als ze in de trailer gaat, en we rijden door een scherpe linkerbocht, gaat ze onderuit.
Komt dat nog door de blessure?

En nog een vraag.
Ze is 1.60 m en weegt 400 Kilo, ze is niet mager, maar haar ribben zijn duidelijk te zien ( ze is 20 jaar)
Is dit erg? ( dat zo zo weinig weegt) het is een Kwpn rijpaard.

Mvg.
ArroNnie.

Amalarab

Re: Paard in trailer, en haar gewicht.

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-08 22:19

Dan zou ik de chauffeur vragen om die linkerbocht zo langzaam mogelijk te maken!
Want je wil niet weer een blessure lijkt me.

Wat krijgt ze te eten dat ze zo slank is? Of wordt ze nog veel bereden? Op zich worden oudere paarden moeilijker dik maar er zijn wel goede voeders voor senioren! Daar is hier ergens wel een topic over.

Tallout

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-08 22:21

Ik ben het met mijn voorganger eens... maar het is inderdaad zo dat oudere paarden sneller dun worden en moeilijker dik(ker)

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-08 22:40

Er zijn wel meer paarden die niet zo stabiel staan in de trailer, dus het hoeft niet perse door de blessure te komen. Sommige paarden gaan uitglijden als er stro op de grond ligt, dat kan glad worden. Heb je een 2 paards trailer? Dan zou je het tussenschot scheef kunnen zetten, dat het vaak heel goed, als ze schuin staan kunnen ze hun evenwicht beter houden.

Wat betreft het gewicht. Normaal kunnen paarden beter wat te smal dan te dik zijn, maar voor oudere paarden geldt dat niet vind ik. Die hebben hun vet hard nodig om zich warm te houden, zeker in de winter. Laat je het gebit regelmatig controleren? Een paard dat niet goed kan kauwen zal het voer in zij geheel doorslikken, en dan kan het niet goed worden verteerd en opgenomen. In dat geval kun je bijvoorbeeld een slobber seniorenbrok erbij geven, of helemaal vervangen door slobberbrok. Verder is het belangrijk dat je paard echt onbeperkt hooi krijgt. Zeker als je over gaat op slobber is ruwvoer heel belangrijk zodat je paard blijft kauwen en de darmen toch goed blijven werken. En verder moet je in de winter zorgen dat hij het niet te koud krijgt. Oude paarden kunnen zich vaak moeilijker warm houden en verliezen daardoor heel veel energie.

MSQuincyTE

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-08 01:03

Als eerste zou ik nog langzamer door een bocht gaan rijden, wat krijgt je paard allemaal te eten omdat ze nog maar 400 kilo weegt, mijn paard is 18 jaar en die hou ik mooi op gewicht, want ik heb gelzen dat jou paard 20 jaar is

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-08 17:15

als jouw paard volledig genezen is en jij er gewoon op rijdt dan is die blessure niet de oorzaak van het omvallen, kijk eens kritisch naar de rijstijl van de chauffeur.
Lukt het die chauffeur om met een volle emmer water in de trailer te rijden (zonder paard erbij uiteraard) en geen druppels over de rand te klotsen? ja, dan goeie chauffeur, nee dan door blijven oefenen tot het wel gaat en dan pas paard meenemen.

ArroNnie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-11-08 18:22

Allemaal bedankt:)
Mijn paard krijgt hooi, en meestal een kilo brokken. Overdag loopt ze van 's ochtends 7, tot savonds 6/7 in de wei, ze heeft een deken op. In de wei heeft ze niet veel meer te eten, maar ze word overdag bijgevoerd. Van de winter mag ze in de wei van de buurman, waar in de zomer de koeien staan.

Het wat in de trailer betreft. Ik zal het eens uitproberen, het schot verzetten. E.d zo vaak ga ik niet met de trailer , want ik heb er een niet zo'n fijne ervaring aan over, als ik haar er naar zo'n heftige rit uithaal, staat ze helemaal te trillen, en onder de wondjes.

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-08 19:09

nee, eerst met die emmer oefenen, dan weet je ook gelijk of het schot opzij zetten uberhaupt zin heeft. Als de chauffeur nl nog steeds niet goed rijdt dan heeft dat schot ook geen enkele zin en heeft ze nog meer ruimte om te vallen.
Men denkt vaak dat men rustig rijdt maar het paard vindt het vaak niet.... alleen die vragen ze het niet!
Het is nl niet normaal dat je paard onder de wondjes de trailer uit komt.

wat betreft het gewicht, er is al eerder gevraagd of je minstens 1 x per jaar laat komen om het gebit te checken, doe je dat ook?