Trailer vs. veewagen...

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Banjer
Lid Nieuwsredactie

Trailer vs. veewagen...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-11-08 21:04

Binnenkort moet ik Banjer vervoeren. Ze is niet trailermak vanwege traumatische ervaringen.
De reis die ze moet gaan maken is lang (bijna 300 km.)...

Nu wil ik haar het liefst met een veewagen laten vervoeren... maar ik hoorde van een stalgenootje ook "nadelen" van een veewagen ten opzichte van een trailer... dus kom ik hier even om meningen vragen Haha!

Wat heeft jullie voorkeur.... een trailer of veewagen? en waarom?

Inujojo

Re: Trailer vs. veewagen...

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-08 21:07

Ik geef persoonlijk de voorkeur aan een veewagen, als ik mijn oude vrachtwagen vergelijk met onze trailer. In de veewegen konden de paarden overdwars staan, in een trailer niet. Paarden vinden het fijner om overdwars te staan, hebben ze een beter evenwicht.
Verder hebben wij nooit problemen gehad met onze veewagen en zodra dat kreng "ontplofte" en we een trailer moesten komen, ontwikkelde mijn geliefde merrie ineens "trailerangst" en heeft vervolgens geweigerd om op de trailer te stappen voor een jaar lang, terwijl er op de veewagen nooit iets aan de hand was.
Dus ja, ik ben altijd meer een fan geweest van onze kleine veewagen.

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-08 22:25

Vrachtwagen. Stabielere wegligging, comfortabeler reizen. Zeker met goede luchtvering. Ik vervoer niet graag met trailer, er hoeft maar iets te gebeuren en de stabiliteit is weg en het is juist angstiger voor het paard.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-08 23:19

Vrachtwagen. Als je de mogelijkheid hebt zeker die doen Lachen

Ik heb mijn Haflinger destijds vanuit Zeeland naar Dronten verhuisd. De laatste keer daarvoor dat ze op de trailer had gestaan had ze dr voorbeen gestrekt over de voorstang (1,5paards) gekregen en heeft zo een hele tijd gestaan. Onnodig te zeggen dat ze daarna niet meer zo vlot de trailer op wilde. Paar keer geoefend, en toen een jaar niet meer vervoerd. En toen moest ze dus krap 5 u richting Dronten. Op een veevrachtwagen gezet. Een keer aarzelen met erop zetten, paar keer tussendoor gecontroleerd, maar ze stond heerlijk relaxed Lachen

Neonlight vermeldt het al. Paarden staan stabieler. Je hebt een betere wegligging. Ze kunnen doorgaans ook overdwars staan en dus beter grip behouden.

In de praktijk vervoer ik de paarden het meest met een trailer omdat ik zelf m'n E heb, een trailerauto tot m'n beschikking, en makkelijk aan een trailer kan komen. Toch wil ik in de toekomst graag een vrachtwagen.

Alabaster

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-08 10:40

Veewagen. Zowel veewagentjes met B rijbewijs als de grotere wagens. Ik heb zelf een vos die ooit een ongeluk of iest gehad heeft met trailer, menener was met geen mogelijkheid de trailer in te krijgen. Toen heb ik eens een veewagentje gehuurd.. hij liep er zo op en stond heel rustig. Het voordeel is dat ze in het kleintje achterste voren staan en met een grote schuin. Ik vindt een trailer een onstabiel iets. Ik heb zelf CE rijbewijs dus genoeg ervaring met aanhangers maar met een levend dier kies ik toch echt voor een veewagen.

Dressuurgek

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-08 17:08

Een trailer is ook een 'kleine ruimte' waar ze in moeten lopen dus als je verwacht dat een trailer problemen gaat opleveren dan kan je m het beste op een veewagen zetten, is ook een 'grotere ruimte' waar ze dan in moeten lopen en dus minder eng.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-08 18:06

Veewagen is absoluut een betere oplossing. Als je eenmaal gewend bent om veewagen te rijden is een trailer voor mindere goden.

Ik ben overigens wel benieuwd naar de nadelen van een veewagen.

Alabaster

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-08 19:20

Nadeel van een veewagen..ehhhh....

Merry98

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-08 19:23

ik vind zowiezo paarden vervoeren een ramp..
Ben altyd bang dat er iets gebeurt..
en ik zeg ook veewagen!!

elias

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-08 19:27

Ik weet een nadeel voor de veewagen! Vork
Het kost meer om een veewagen te huren dan een trailer...

Alabaster

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-08 19:43

Ja klopt, alleen moet je dan we al een auto hebben die en trailer mag trekken anders moet je die ook nog huren Clown

Banjer
Lid Nieuwsredactie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-11-08 22:15

bedankt voor jullie reacties zover Lachen Mijn gevoel zegt ook veewagen... ben blij dat ik niet de enige ben die er zo over denkt Haha!

Ik had van iemand gehoord dat een veewagen sneller om kan kiepen dan een trailer... een veewagen is een vrachtwagentje en je ziet/hoort heel veel ongelukken met vrachtwagens op de weg... vandaar mijn vraagje hier Lachen

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-08 22:34

Banjer schreef:
bedankt voor jullie reacties zover Lachen Mijn gevoel zegt ook veewagen... ben blij dat ik niet de enige ben die er zo over denkt Haha!

Ik had van iemand gehoord dat een veewagen sneller om kan kiepen dan een trailer... een veewagen is een vrachtwagentje en je ziet/hoort heel veel ongelukken met vrachtwagens op de weg... vandaar mijn vraagje hier Lachen

Omkiepen is lomp gedrag van de chauffeur, altijd!
Ik vind wel dat die B-rijbewijs gevallen een stuk instabieler rijden dan mijn 6-tonner.

Alabaster

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-08 22:36

Een vrachtwagen kiept om als de chauffeur niet kan rijden Clown Het kantelen van vrachtwagens is echt de schuld van de chauffeur die zich vergist in de bocht en te laat is met remmen, de lading niet goed vastmaakt, waardoor de lading gaat schuiven en duwt hem een kant op. De chauffeur is soms te onervaren om een (te zware)combinatie te rijden. Ik zelf schrok enorm de eerste keer met 50 ton onderweg ,bij het kleinste hellingtje voel je hem duwen in je rug Wow! Nu ben ik wat gewend gelukkig Haha! Paarden staan over het algemeen stevig maar bij bijv. varkens die opgepropt tegen elkaar aan staan die staan niet stabiel, pas als de varkens gaan liggen en er rust is, wordt het wat stabieler.
Ik denk trouwens dat er meer trailers omkiepen of van de weg afraken dan veewagens.

Alabaster

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-08 22:38

ikke schreef:
Banjer schreef:

Omkiepen is lomp gedrag van de chauffeur, altijd!
Ik vind wel dat die B-rijbewijs gevallen een stuk instabieler rijden dan mijn 6-tonner.

Zelfde gedachte ROFL

stefje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-08 22:44

Ik zeg ook veewagen, gevoelsmatig. Maar ik heb al 15 jaar een trailer en dat bevalt toch ook goed. Een veewagen lijkt mij toch duurder, je hebt toch dubbele apk, motorisch onderhoud/kans op ellende. Ik heb me er nooit erg in verdiept, ben altijd bij mijn trailertje gebleven. Mijn merrie en vele andere paarden gingen er prima op, en nog steeds. Er is natuurlijk vaak iets 'fijner' dan iets anders. Maar je moet maar net de mogelijkheden hebben tot dat 'fijnere' Lachen Als ik veel poen had wist ik wel (op vele vlakken)! Maar ja... Misschien is er wat te doen aan de traumatische ervaringen van je paard zodat je toch met trailer kan vervoeren? Succes!

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-08 22:48

stefje schreef:
Ik zeg ook veewagen, gevoelsmatig. Maar ik heb al 15 jaar een trailer en dat bevalt toch ook goed. Een veewagen lijkt mij toch duurder, je hebt toch dubbele apk, motorisch onderhoud/kans op ellende. Ik heb me er nooit erg in verdiept, ben altijd bij mijn trailertje gebleven. Mijn merrie en vele andere paarden gingen er prima op, en nog steeds. Er is natuurlijk vaak iets 'fijner' dan iets anders. Maar je moet maar net de mogelijkheden hebben tot dat 'fijnere' Lachen Als ik veel poen had wist ik wel (op vele vlakken)! Maar ja... Misschien is er wat te doen aan de traumatische ervaringen van je paard zodat je toch met trailer kan vervoeren? Succes!

Ik HEB een Dikke Discovery V8, ik HEB een twee-paardstrailer en toch heb ik weer een vrachtwagen gekocht. Zegt genoeg denk ik...........