Licht aan of uit in het donker (trailer)

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Zilly

Licht aan of uit in het donker (trailer)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-11-08 10:54

Ben even benieuwd naar jullie mening hierover.

Zie in het donker vaak trailers rijden, sommigen met het licht aan (in de trailer Knipoog ) en sommigen met het licht uit.

Wat doen jullie?

annastasia

Re: Licht aan of uit in het donker (trailer)

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-08 11:33

ik heb eigenlijk altijd het licht aan. Waarom? tja, is een gewoonte ik weet niet beter.

Jiill_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-08 11:33

Ons licht kan nieteens uit Huilen van het lachen

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-08 13:00

aan!
dan zien de auto's om je heen ook beter dat er een trailer achter hangt en je paard wordt dan ook niet steeds door lampen geplaagd omdat het in de trailer dan licht is.

madamX

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-08 08:34

Het is wettelijk verplicht dat TIJDENS transport (en bij laden en lossen) de ruimte waarin het paard staat, voldoende verlicht is om het dier te kunnen controleren en verzorgen. In de praktijk kan de inhoud van een paardentrailer niet zomaar gecontroleerd worden door de bestuurder van de trekkende auto, maar verlichting is wel verplicht, zodat medeweggebruikers/passanten dus wél in de trailer kunnen kijken en bij calamiteiten de bestuurder kunnen waarschuwen. Dus: licht aan!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-08 10:37

Bijna altijd aan geloof ik. Ja Persoonlijk ook een fijner gevoel bij dat auto's van achter kunnen zien dat er daadwerkelijk iets in de wagen staat en dus geen rare dingen moeten doen, én kunnen waarschuwen als er iets is. Lachen

Bubsj

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-08 10:38

Jiill_ schreef:
Ons licht kan nieteens uit Huilen van het lachen

Die van ons ook niet Clown

sdi

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-08 11:55

Rijden als het donker is altijd met het licht aan.
Merk aan het paard geen verschil of het licht nou aan of uit is.

marieke0609

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-08 11:56

Wij rijden altijd met licht aan.. Ik weet ook niet waarom. Misschien fijner gevoel voor jezelf en de paardjes?

Imker

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-08 13:22

Het is idd zoals hierboven al staat, verplicht om tijdens het vervoer van dieren (paarden in dit geval) de binnenverlichting te hebben branden. Dit ivm dierenwelzijnswet, bij het voeren van geen verlichting zou de term dierenmishandeling van toepassing kunnen zijn.

diega

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-08 13:28

Tijdens het transport heb ik de verlichting uit, kan ze beter naar buiten kijken. Er is nog niet zo lang geleden een onderzoek geweest over het laden van paarden met het licht uit of aan. Er bleek geen verschil te zijn. De term dierenmishandeling vind ik veel te ver gaan, we moeten niet vergeten dat paarden in het donker kunnen zien en paarden niet vergelijken met onszelf. Als het gaat om verkeersveiligheid vind ik het wel een goede reden. Somige wat oudere trailers hebben inderdaad buitenom niet de allerbeste verlichting. Ik heb net een nieuwe trailer en die verlichting is veel beter dan bij mijn oude trailer. Er zitten bv ook lampjes aan de zijkanten bovenaan.

Noppert

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-08 13:31

Tijdens het rijden heb ik de verlichting uit, heb het idee dat het lampje in de ogen van mijn paard schijnt. Hij staat overigens gewoon rustig op de trailer en gaat er zelfs zonder verlichting gewoon op en af.
Nu is onze trailer maar een jaar oud en zit er voldoende verlichting aan de buitenkant-bovenkant-zijkant dat achterop komend verkeer kan zien dat er een trailer achter de auto hangt.

madamX

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-08 13:54

diega schreef:
Tijdens het transport heb ik de verlichting uit, kan ze beter naar buiten kijken. Er is nog niet zo lang geleden een onderzoek geweest over het laden van paarden met het licht uit of aan. Er bleek geen verschil te zijn. De term dierenmishandeling vind ik veel te ver gaan, we moeten niet vergeten dat paarden in het donker kunnen zien en paarden niet vergelijken met onszelf. Als het gaat om verkeersveiligheid vind ik het wel een goede reden. Somige wat oudere trailers hebben inderdaad buitenom niet de allerbeste verlichting. Ik heb net een nieuwe trailer en die verlichting is veel beter dan bij mijn oude trailer. Er zitten bv ook lampjes aan de zijkanten bovenaan.

Er is idd onderzoek naar geweest; dat neemt niet weg dat de wet (o.a. mbt dierenwelzijn 2005 en inrichtingseisen) nog steeds voorschrijft dat de verlichting aan moet tijdens het rijden. Rij je zonder binnenverlichting, riskeer je dus een bekeuring.

CeesRinko

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-08 13:56

wij hebben ook altijd het licht aan Lachen Lijkt mij fijner voor het paard toch ??

MSQuincyTE

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-08 00:58

Ik heb ook altijd het lichtje aan in de trailer

wyko

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-08 21:38

Ik kan mijn binnen verlichting nieteens aan doen.
Dus rijd zonder binnen verlichting.
Aan de buitenzijde genoeg lampjes, zodat iedereen kan zien dat er wat achter hangt.

Marloes_R

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-08 17:56

Ik heb de verlichting altijd aan Lachen
Dat van het verplichte wist ik niet, goed om te weten!
Maar ik vind het sowieso prettiger voor mijn paard, met laden maar ook met rijden.