Paard verwond zich in trailer

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Dorien13

Paard verwond zich in trailer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-11-08 17:12

heey,
ik zit met een probleem.
Telkens als ik met de trailer, verwond m'n pony zich (op z'n achterbenen) en gaat ook een soort van hangen.
het zijn geen diepe wonden, maar het bloedt wel en zijn zeker 3/4 cm bij 4/5 cm.
Het komt uit het niets, en is voornamelijk bij bochten. Bij de vorige eigenaar is die altijd op wedstrijd
geweest en nooit een stap verkeerd gezet. Dat is welliswaar een 1 paards trailer.
En waarmee ik nu vervoer is een 2 paards.

Als hij bandages omheeft trapt die ze af, of trapt die er gewoon doorheen.
Strijklappen niet, maar dan verwondt die zichzelf op een andere plaats.

Ik heb al transportbeschermers besteld. En heeft iemand enig idee wat ik nog meer kan doen?
gr. dorien

ps. schot opzij schuiven had ik zelf al bedacht, maar ik heb geen langere stang en het si niet mijn
eigen trailer.

ikke

Re: Paard verwond zich in trailer

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-08 22:20

Dat lijkt me vrij simpel: chauffeur heeft hier nog een paar lesjes te leren.
Het kan best invloed hebben dat het nu een andere trailer is, maar in principe mag het niet uitmaken.

Pannie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-08 22:22

daar ben ik het dus echt niet mee eens ikke.
mijn vorige pony is dit ook ineens vanuit het niets gaan doen, zelfde trailer zelfde chauffeur maar iedere keer pony helemaal over de rooie in de bocht naar rechts (hoe langzaam je ook reed, hoe groot je de bocht ook nam)

het enige advies wat ik idd heb, wat bij die van mij dus wel echt heeft geholpen is het schot schuin zetten. mja dat is bij jou dus al geen optie..

miss staat hier iets bruikbaars, is hetzelfde probleem: [TAO] Paard valt om in trailer

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-08 09:54

toch ben ik het wel met Ikke eens, kennelijk ging het bij de vorige eigenaar wel goed en nu niet meer, verandering van chauffeur dus misschien toch even kritisch naar de rijstijl kijken?
Pony gaat nu hangen en trapt bandages af, dan gaat er toch iets fout onderweg.... Kan natuurlijk ook zijn dat nu hij minder ruimte heeft zich niet kan balanceren en daardoor in de problemen komt maar het zou gewoon moeten kunnen in een 2 paards.

Dorien13, heb je de vorige eigenaar al gesproken hierover, misschien heeft die nog tips?

Dorien13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-11-08 15:35

oke bedankt allemaal.

@ Cissy: Ja heb ik gedaan. Zij snapt het ook niet.
@ ikke & Cissy; Hij rijd ong. als rustigste van heel nederland. door de bochten staat die bijna stil.
Dan toch maar vragen of we het schot mag verplaatsen.

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-08 15:44

je zou kunnen proberen het schot vast te zetten met een stang van een 1,5 paards trailer maar dan moet je wel een stevig schot hebben en niet zo'n slap schot wat opzij kan gaan klappen onderaan. Je hebt nou nl geen gaatje in de bodem waardoor hij wat steviger staat.

waar woon je?

edit: typo's
Laatst bijgewerkt door cissy op 06-11-08 15:55, in het totaal 1 keer bewerkt

Dorien13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-11-08 15:53

Barneveld ligt in gelderland!

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-08 17:29

Dorien13 schreef:
oke bedankt allemaal.

@ ikke & Cissy; Hij rijd ong. als rustigste van heel nederland. door de bochten staat die bijna stil.

Durf je dat te tonen aan iemand met 100.000+km ervaring met paarden aan de haak en op de wagen?
Het is niet zozeer hoe hard je door de bocht gaat, maar de wijze waarop je de bocht ingaat en uitkomt. Als je wil, voel je uitgenodigd om je rijtechnieken te komen bijschaven, het is gratis Geld, geld!
Schot opzij zetten kan best een oplossing zijn; maar of dat een blijvende is kun je je afvragen.

Dorien13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-11-08 19:57

ikke schreef:
Dorien13 schreef:
oke bedankt allemaal.

Durf je dat te tonen aan iemand met 100.000+km ervaring met paarden aan de haak en op de wagen?
Het is niet zozeer hoe hard je door de bocht gaat, maar de wijze waarop je de bocht ingaat en uitkomt. Als je wil, voel je uitgenodigd om je rijtechnieken te komen bijschaven, het is gratis Geld, geld!
Schot opzij zetten kan best een oplossing zijn; maar of dat een blijvende is kun je je afvragen.

Ik rijd niet zelf, dat doet de boer op stal. Maar hij reed eerst inderdaad erg lomp. totdat nop zo raar ging doen in de bochten. hij rijd er echt erg rsutig in.

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-08 23:06

dan kun je er helaas donder op zeggen dat Ikke gelijk heeft..... Knipoog
boeren die lomp reden gaan niet ineens minder lomp rijden, kennelijk vind je paard het ook niet rustig genoeg, anders had je geen probleem gehad.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-08 19:05

cissy schreef:
dan kun je er helaas donder op zeggen dat Ikke gelijk heeft..... Knipoog
boeren die lomp reden gaan niet ineens minder lomp rijden, kennelijk vind je paard het ook niet rustig genoeg, anders had je geen probleem gehad.

Blijft staan dat ik TS best eens wil laten ervaren hoe je goed met paarden rijdt.

india

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-08 19:10

mijn ervaring is dat mijn merrie de 2 paards trailer kapot trapte en in de 1,5 trailer stil stond,

mijn oplossing,
een grote stang(laten )maken en je paard zonder tussenschot vervoeren,

probeer het eens uit!

shera

!

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-08 19:13

ikke: noem eens wat aandachtspunten. Rij sinds kort zelf met de paarden maar kan best wat goede raad gebruiken Knipoog

TS: in ieder geval goede transportbeschermers gebruiken!!

ikke

Re: !

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-08 19:30

shera schreef:
ikke: noem eens wat aandachtspunten. Rij sinds kort zelf met de paarden maar kan best wat goede raad gebruiken Knipoog

TS: in ieder geval goede transportbeschermers gebruiken!!

De eerste regel: remmen is voor sukkels en uiterste nood.
Je combinatie recht houden is de basis. Maak gebruik van de volledige breedte van je rijstrook om bochten vloeiend te laten verlopen. Gas geven doe je rustig en niet in een bocht.
Let op je snelheid, zeker op de snelweg, om overig verkeer niet te hinderen. 90km/h op je teller is net meer dan 80km/h in werkelijkheid. Op deze manier voorkom je dat je constant wordt ingehaald door vrachtauto's.

Kijk ver vooruit; zie alles wat er vooral voor je, maar ook achter je gebeurt. Let op of er voor je geremd wordt, zie gelijk waar je vluchtroute is (vluchtstrook). Gebruik die vluchtstrook!!!!!! Uitwijken naar de vluchtstrook en uitrollen is beter voor je paard en je gemoedsrust en wat de rest ervan vindt is niet jouw probleem (zie ook eerste regel).
Let ook op wat er achter je gebeurt, zodat je die vrachtwagen ziet komen die je mogelijk in de problemen brengt. Anticipeer daarop en handel zodanig dat je eigen positie veilig is; wat de rest doet is opnieuw niet jouw probleem.

Als je iets gaat doen, laat het overige verkeer dan ondubbelzinnig en DUIDELIJK weten wat je van plan bent en handel ook zo! Wat je inzet, maak je af, punt! Dat het hiermee noodzakelijk is dat je heel goed weet waar je heen moet danwel een goede kaartlezer naast je hebt, lijkt mij duidelijk.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-08 16:21

Wij hebben een klein paardenvrachtwagentje en dan is het heel makkelijk te voelen wanneer je te hard rijdt: als je zelf in de bocht meebeweegd (als je naar links stuurt ga je naar rechts en andersom). Het paard voelt namelijk hetzelfde.