daliam schreef:Dat is zo maar inderdaad je weet niet wat voor karakter het paard uiteindelijk krijgt. Het idee om op die manier een band met mijn paard te creeëren en hem op zijn gemak op te laten groeien en dan rustig in te laten rijden met 4 a5 jaar, dat trok me wel.
Dat klinkt heel leuk en romantisch maar in werkelijkheid gaat het juist verkeerd. Bij gebrek aan ervaring leert het dier ongewild verkeerde dingen en blijf je eindeloos tobben met iets wat je zelf niet kunt oplossen en niet kunt verkopen ivm de band die je hebt.
Zoek maar eens in het forum praktijkproblemen hoeveel mensen met de handen in het haar zitten met hun jonge dier.
Met een volwassen paard bouw je ook een band op en is de kans zelfs groter op een hechtere band omdat een ervaren dier een foutje wel vergeeft en je een veulen daarmee juist van je afweert.
Een goede vriendin van mij zat in een zeer vergelijkbare situatie en kocht ook een fries veulen. Op zich is alles wel goed gegaan met de juiste begeleiding maar de klik is er nooit gekomen met rijden. Na ongeveer 7 jaar heeft ze dan toch de knoop doorgehakt en hem ingeruild voor een ander paard waarmee het wel klikt, maar achteraf zegt ze ook duidelijk dat het kopen van het veulen een slechte keus was omdat je te emotioneel bent en concessies doet in je plezier die eigenlijk niet nodig zijn.
Ik heb zelf ook een veulen gekocht hoor, maar heb wel al een volwassen paard daarnaast en heb ook al vaker met jonge dieren gewerkt. Voor mij zou de stap om een paard als 3 jarige te verkopen omdat het rijtechnisch niet past mentaal niet echt een probleem zijn. Als het je eerste dier is maak je die stap niet zo makkelijk.