- Wat kun je me vertellen over, ik geloof dat het de 'tred' heet van paarden? De manier waarop ze bewegen, de verschillen, voordelen/nadelen?
Het heet niet 'tred' maar 'gang'. Een paard heeft in principe drie gangen: stap, draf en galop. In stap worden de vier benen afzonderlijk van elkaar opgetild en neergezet en hoor je dus vier hoefslagen. In draf bewegen de benen diagonaalsgewijs en hoor je twee hoefslagen. In galop zit een zweefmoment (paard is dan met alle voeten van de grond af) en hoor je drie hoefslagen. Als je op de BoktWiki klikt kun je de beenzettingen bekijken als die relevant zijn.
Bepaalde rassen, zoals de IJslander, hebben extra gangen: Tölt en telgang.
Voor de ruiter is stap gemakkelijk uit te zitten, het beweegt een beetje van links naar rechts, draf voelt heel hobbelig (de onervaren ruiter kan het moeilijk uitzitten) en de galop maakt een golfbeweging van achteren naar voren. Stap is de langzaamste gang, galop het snelste.
In de dressuur moeten gangen ook nog verlengd en verkort kunnen worden, hierover kun je ook meer vinden op de Wiki : http://www.bokt.nl/wiki/Categorie:Gang
- Waaraan herken je een goed verzorgd paard?
Bij een paard wat goed gevoed is kun je de ribben wel met de hand voelen, maar niet zien. Het paard heeft een glanzende vacht (schimmels in wintervacht niet trouwens) en de hoeven zijn netjes bijgewerkt. - Kun je de bouw herkennen waaraan je kunt zien of het paard bijv. een snelle loper is, of een met veel uithoudingsvermogen, etc.? Kun je me daarin een introductie geven?
Dat is enigszins te zien aan de kracht en bespiering van de achterhand. Een smalle borst is nadelig voor het uithoudingsvermogen omdat de longen dan minder ruimte hebben. Verder is de algemene bouw voor de kenner wel in te schatten, maar om dat uit te leggen is nogal complex. Over het algemeen zijn paarden met veel Engels Volbloed erin erg snel en paarden met veel Arabisch Volbloed erin hebben een groot uithoudingsvermogen.- Er zijn geloof ik verschillende benamingen voor bepaalde paarden, bijv. gecastreerde hengsten, wat zijn deze?
Mannetjespaard: hengst
Vrouwtjespaard: merrie
Gecastreerde hengst: ruin
Jonge paarden: veulen - jaarling/enter - tweejarige/twenter- Ik had ooit een hele goede site, waarop paarden en de verschillende kleuren en benamingen stonden, maar die is down. Kun je me hier misschien een inleiding in geven ('vos', etc)?
Wit-grijze paarden: schimmel (worden als veulen zwart, bruin of vos geboren en worden steeds lichter)
In schimmels bestaan ook types zoals blauwschimmels, roodschimmels, vliegenschimmels etc.
Bruine paarden met zwarte manen en staart: bruin
Bruine paarden met bruine manen en staart: vos
In vossen ook weer verschillende types zoals goudvossen, koffievossen, zweetvossen....
Creme tot goudkleurige paarden met zwarte manen en staart: valk
Creme tot goudkleurige paarden met blonde manen en staart: palomino
Zwarte paarden met zwarte manen en staart: zwart
Gevlekte paarden: bont
Zie ook: http://www.bokt.nl/wiki/Categorie:Kleur
En voor de aftekeningen:
http://www.bokt.nl/wiki/Aftekening- Hoe lang kan een paard gemiddeld galopperen? Draven? En gewoon lopen? Zou je in theorie zo'n arm dier dood kunnen rijden?
Jazeker kan dat. De tijdsduur is moeilijk te zeggen omdat het ook verschilt per ras. Op het subforum endurance kun je misschien wat meer info hierover vinden, omdat zij sterk moeten letten op de hartslag van het dier ten opzichte van de tijd die het paard loopt in een bepaalde gang.- Waardoor ontstaat het schuimbekken waar ik wel eens over gelezen heb? Door het bit? Angst? Vermoeidheid?
Een paard kan kwijlen door een bit wat niet goed past of tandproblemen.
Een paard wat het bit ontspannen aanneemt zal een schuimmondje krijgen. Achter de oren zit een speekselklier, die gestimuleerd wordt als het paard in een bepaalde houding loopt. Dit wordt als positief gezien itt kwijlen. - Als ik zo snel mogelijk van X naar Y wil met een paard, hoe doe ik dat het beste zonder het arme dier helemaal kapot te rijden?
Zie het endurance subforum.- En de allerstomste; het dieet van een paard? Verschilt dit nog tussen ponies en paarden? Wat zijn de verhoudingen van wat je ze geeft? Hoeveel water heeft een paard nodig?
Dit scheelt heel veel van paard tot paard. Over het algemeen hebben de kleinere pony's en primitievere rassen veel minder voer nodig dan de modern gefokte grote paarden. Wel hebben ze bestanddelen nodig in bepaalde verhoudingen. Zie: http://www.bokt.nl/wiki/Categorie:Voeding
Een paard drinkt in de winter zo'n 15-30 liter water, wat op een warme zomerdag dan weer op kan lopen tot 60 liter per dag.