vraag over een paard.

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

marjoleinft

vraag over een paard.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-10-08 11:48

mijn vriendin wil een paard gaan kopen.

het is een fokmerrie staat er in de advertentie.
en nu heb ik even naar de afstamming gekeken en zo en zo te lezen is ze nu 20 jaar oud.
er staat ook in de advertentie dat het een fokmerrie is maar als ik kijk bij nakomelingen heeft ze maar 1 veulen gehad.
verder loopt het paard l dressuur.
de mensen vragen er 750 euro voor. is dit te veel?

het gaat om deze merrie:
http://www.paardenfokken.nl/pedigree.php?horseid=140497
Afbeelding

alvast bedankt voor de reacties.

groetjes marjoleinft.
Laatst bijgewerkt door marjoleinft op 28-10-08 12:07, in het totaal 1 keer bewerkt

Fanny_1988

Re: vraag over een paard.

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-08 11:57

Ik denk niet dat dit veel geld is. Het is maar net wat je voor een paard uit wilt geven van 20 jaar. Ik weet ook niet pecies wat je zoekt voor je vriendin. Gewoon een braaf paard waar ze buitenritten mee kan maken. Of wil ze nog veel dingen doen. Dan denk ik persoonlijk dat het paard al wel iets aan de oude kant daarvoor is. Maar ik denk niet dat het naar verhouding veel geld is.

xxmyrtheexx

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-08 11:58

750 euro is niet duur lijkt mij..
mijn paard die ik pas geleden gekocht heb is 19 en heeft 1000 euro gekost. Dit is ook een ontzettend goed dressuurpaard geweest en heeft in vele landen wedstrijden gereden. Pas wel op met gebreken en vraag goed naar de ziekte geschiedenis van het paard.
Ons is namelijk niks verteld en waarschijnlijk heeft mijn paard lichte Artrose en hij heeft nu ook hoefbevangenheid en wij hebben geen idee of hij dat eerder heeft gehad, dus als we dat hadden geweten hadden we er rekening mee kunnen houden. Helaas reageert de oude eigenaar niet meer als wij contact proberen op te nemen. Heel vervelend, maarja niks aan te doen.
Probeer zo veel mogelijk uit te zoeken over het paard en bekijk dan goed of je het wil kopen.
Ik weet ook niet waarvoor ze haar wil gaan gebruiken.
Ik gebruik het alleen voor recreatierijden en om te oefenen.
Ik rijd geen wedstrijden, want als ik dat zou gaan doen, zou ik een jonger paard hebben gekocht.
Ik heb geen spijt van mijn paard, want ik kan veel op hem leren, omdat hij al zoveel kan en hij is goed te vertrouwen en verkeersmak (alleen geen koe-mak:P hij is bang voor koeien.)
Laat haar geen overhaaste beslissingen nemen

Lancome

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-08 11:59

Ligt eraan wat je vriendin met dit paard wil gaan doen?

Paard is al 20 jaar dus eigenlijk al best op leeftijd. De kans is groot dat fokken en rijden er niet of niet al te lang meer in zit. Verder zeg je dat ze maar 1 veulen heeft gehad. Dat kan betekenen dat de merrie veel in de sport heeft gelopen en fokken voor de eigenaar geen optie was. Echter, het kan ook zijn dat deze merrie "slecht" fokt door bijvoorbeeld problemen tijdens dracht en/of werpen.

De prijs is laag doordat de merrie op leeftijd begint te raken. Ik zou er zelf niet aan beginnen, eerlijk gezegd, maar nogmaals, ik weet niet wat het doel van je vriendin is om deze merrie te kopen.

AaronYve

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-08 12:03

Ik vind het niet teveel want als het paard bij haar past en het is nog gezond dan kun je er nog wel even plezier van hebben.
Ik weet niet wat je vriendin nog allemaal wilt gaan doen met hat paard maar ze moet er wel rekening mee houden dat ze steeds ouder wordt en dus misschien niet meer mee kan doen met spingwedstrijden oid. En de kans op kwaaltjes ook groter aanwezig is. Maargoed neemt allemaal niet weg dat je er een toppaard aan zou kunnen hebben als recreatiepaard.
En dan is 750 niet teveel, er daarbij je kunt toch ook nog onderhandelen als je dat zou willen.
Ik zou haar wel sowieso laten keuren.

marjoleinft

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-10-08 12:04

het doel voor haar is recreatief gaan rijden. het meisje zelf is nu 13 maar het zou wel leuk zijn als ze er nog wat langer op kan rijden.
we zijn wel van plan als ze gaat kijken of ze de merrie voor een maand op proef mag en het even na te laten kijken door de veearts en de hoefsmid.

lique

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-08 12:06

ik vind het niet duur,

ik heb voor mijn democraatje van 19 1500 euro betaald inclusief spullen,
maargoed ik zou het paard zeker laten keuren,
Ik heb mn paard puur voor de recra..maar als ik op concour zou willen zal ze nog makkelijk het aan kunnen ,want die van mij heeft ernergie voor 10 zeg maar..,
dus goed na het paard kijken ,paar keer rijden en ook voor laten rijden (zodat je ook ziet hoe hij loopt bij andere ruiter) en laten keuren..
Toen ik zei op stal dat ik een bejaardje had gekocht, was iedereen bang dat ik met 1 of ander scharminkel aan zou komen zetten..nu gelooft men mij niet eens als ik zeg dat ze 19 is...

succes!!

marjoleinft

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-10-08 12:07

foto van de merrie is aan de beginpost toegevoegt

Glitter_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-08 12:08

Op dit moment rijdt ik een merrie van 23 en die loopt nu nog steeds Z-Dressuur. en heeft goede conditie. Het is alleen heel belangrijk dat je goed laat controleren een keer in de zoveel tijd. Verder kun je van een 20 jarig paard nog jaren plezier hebben!

Glitter_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-08 12:09

Ik vind de merrie er goed uitzien! kijk wat de Da er van zegt!

Bramasole

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-08 12:09

Een gezond paard kun je op 20 jarige leeftijd nog prima rijden. Ik hoop alleen gezien de rest van de informatie dat er geen luchtje aan zit. Het klinkt mij toch allemaal een beetje te goed om waar te zijn... maar ik kan er helemaal naast zitten want ik ken de mensen niet en het paard niet dus even laten keuren is inderdaad een goede stap.

marjoleinft

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-10-08 12:10

okee , bedankt voor de reacties.
maar hoe kan het eigenlijk dat er fokmerrie bijstaat terwijl ze maar 1 veulen heeft gehad.

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-08 12:12

Ik vind het zelfs een beetje eng goedkoop. Ze heeft niet hoog in de dressuur gelopen en is wel oud, maar dan nog... wel even goed laten kijken of ze in orde is!

lique

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-08 12:14

ja dat snap ik ook niet helemaal...misschien bedoelen ze dat ze een goede afkomst heeft?
Die van mij heeft 4 veulens op de wereld gezet en werd verkocht als leer paard..kun je niet achterhalen wie het veulen is ..door op moeders te zoeken? ze ben ik ook achter mijn merrie de veulens gekomen..(zijn trouwens kerngezond en lopen op middelbaar niveau)

xxmyrtheexx

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-08 12:14

zeker laten keuren, dat is echt belangrijk, zeker bij een oud paardje.
wel een mooie merrie..
maar als ze toch van plan is om over een paar jaar bijvoorbeeld wel wedstrijden te gaan rijden, zou ik eerder overwegen een jong paardje te nemen.
Ik rijd geen wedstrijden en daar heb ik de behoefte ook nog niet aan.
Ik ga in het voorjaar voor mijn ruiterpas, 6 weken later nog zo'n andere Pas en daarna ga ik nog voor een diploma zodat ik mensen mee kan nemen op buitenrit (aangezien wij 2 vakantiewoningen hebben en een paardenpension) Daarna wil ik ook nog een mencursus gaan doen, omdat ik nog een oude koets heb staan die ik op wil knappen.
Oftewel druk zat en niet echt tijd voor wedstrijden.
Maar je vriendin moet dat wel overwegen.

Sim

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-08 12:17

-> TAO

lientjeds

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-08 12:19

Ik vermoed dat de verkopers het paard als fokmerrie aanbieden, omdat ze nooit veel bereikt hebben id sport en haar zo willen slijten aan iemand... Meestal zijn fokmerries niet veel bereden, eventueel ook door blessure is dit niet meer mogelijk.

Mijn eerste paardje was ook 18 en ik heb daar nog 5 jaar plezier aan gehad (was toen zelf 14).

En qua prijs, die zit gewoon nog iets hoger dan de slacht, zodat ze daar niet zou belanden, vermoed ik.

Als je 750 euro vooropstelt als budget, zal er altijd wel iets zijn aan een paard, waardoor het maar zoveel kost/waard is. Dan is ouderdom/leeftijd nog het minst erge, zolang ze medisch maar ok is.

Ikzelf zou ook nooit meer dan 1000 euro geven voor een paard van die leeftijd.

Wacht es af wat de DA zegt en hoe het klikt met het rijden. L gelopen is niet zo waw, maar het kan toch een fijn leerpaard zijn voor een beginner!

marjoleinft

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-10-08 12:29

ok,
ik ga zelf mee kijken naar dat paardje en ik wil dat zij zelf ook op het paard gaat rijden.
en dan kijken hoe de klik is. aankoopkeuring doen we zoiezo dat heb ik bij mijn 2 paarden ook gedaan.
ik twijfel zelf wel een beetje. ik heb dan mazzel gehad met mijn paarde die waren nog jong...

orkaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-08 12:56

Volgens mij is deze merrie (iig volgende de link van paardenfokken.nl) wel een KEUR merrie...dat wil iig toch wel iets zeggen Knipoog

Voor de rest 20 jaar is echt nog wel een leeftijd waarop je nog een aantal jaar lekker kunt hobbelen hoor

Joto

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-08 17:45

Is zeker niet duur..en dat je maar 1 nakomling op paardenfokken vind..Kan best zijn omdat er niet meer paarden zijn tegevoed dus dat zeg niks

jefenny

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-08 22:25

Mooie merrie, goede (lees: heel goed) stamboom.

Dus om te fokken zeker aan te raden.
Alleen de leeftijd, maar ja, als ze voor de rest in orde is...
Goede prijs hoor!

Ikke2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-08 09:33

Tsja lastig,
Ik zou haar in ieder geval wel laten keuren door DA en afspraak maken dat de kosten voor verkoper zijn als keuring niet wordt doorstaan en anders zelf de kosten voor rekening nemen.
Qua leeftijd wil het inderdaad nog niets zeggen, maar misschien gaat er wel weer veel tijd en training inzitten als ze langere tijd niet meer is gereden?
En je kan altijd nog een tegenbod doen Lachen

Lyonesse

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-08 14:19

Op paarden fokken staan 2 nakomelingen, en ik durf vrij zeker te zeggen dat ze meer veulens heeft gehad gezien de buik.
Verder vind ik het een leuk paard die er nog goed uitziet Ja

marjoleinft

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-11-08 09:02

dan is de 2e nakomeling van de week toegevoegt er stond er nog maar 1 bij toen ik het topic plaatste.

eilleen333

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-08 09:06

Ik zou het aantal nakomelingen even goed uitzoeken ja. Gewoon op internet zoeken of contact opnemen met het stamboek...
Niet dat de waarde van je paard dan acheruit gaat, het gaat er niet zozeer om wat er 10 jaar geleden gebeurde, maar of het paard nu gezond is. Maar het is wel fijn om te weten.
Plus dat als een eigenaar daar niet eerlijk over zou zijn, dan kan je er donder op zeggen dat er meer aan de hand is.

Ik zou het paard sowieso laten keuren door een DA.