vraag voor de bokkers uit belgie: registratie pony?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

RRteam

vraag voor de bokkers uit belgie: registratie pony?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-10-08 00:01

waar kun na kijken of de pony wel geregestreed is
Wij zijn met pony bij dierenarts geweest en heeft gekeeken of die chip heeft
Ik heb de KNHS al gebelt maar die kunnen alleen vertelen of de pony in de sport heeft gelopen en dat had die niet

Nu is mijn verteld dat het ook een belgie,s chip nummer kan zijn

bestaat er iets waar ik na kan vragen waar de pony gechips is of er papier is aangevraagd voor het dier en wat kan ik nog meer doen om te kijken waar de pony van daan komt en of er ooit is iets is gebeurt met de pony
Laatst bijgewerkt door gomir op 26-10-08 13:43, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: titel duidelijker gemaakt

Skibberdeen

Re: vraag voor de bokkers uit belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-08 00:31

Belgische Confederatie van het Paard vzw / Confédération Belge du Cheval asbl
D.I.P. - DIENST IDENTIFICATIE PAARDACHTIGEN
Nieuwstraat, 28 – 3360 Korbeek-Lo
Tel: 016.899.410 – Fax: 016.899.356 – Email: info@dipaarden.be – Website : www.idpaarden.be

Dit is de dienst die instaat voor de database van paardachtigen in België. Het chippen in België is nog maar recent verplicht, dus als het een Belgische chip is, is het enige dat je misschien te weten komt of je pony niet gestolen is geweest. Alle vorige eigenaars zul je niet te weten komen denk ik (privacy)...
Normaal gezien zou je dan een 'mutatieformulier' moeten gehad hebben bij aankoop van de pony, dat je dan moest opsturen om de gegevens te veranderen.

gomir

Re: vraag voor de bokkers uit belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-08 13:42

-> VMR-TAO

Peterina

Re: vraag voor de bokkers uit belgie: registratie pony?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-08 16:35

Probeer eerst bij de verkoper na te vragen waar de pony vandaan komt.

Als de pony gechipt is in Nederland wilt het nog niet zeggen dat de chipnummer in een of andere (en er zijn meerdere) databank geregistreert staat.

Als de pony gechipt is in Belgie dan behoort er ook een passport bij te zijn. Met de chipnummer kan je, als prive-persoon, geen navraag doen bij de databank; het is alleen toegankelijk voor DA or officiele organisaties. WEL kan je van de chipnummer achterhalen aan welke organisatie of DA het 'verkocht' is.
Chippen in Belgie is verplicht sedert 2005 maar wegens problemen is het niet echt van de grond af gekomen sinds 2007. Alle paarden behoren voor 1 juli 2008 gechipt te zijn ... maar omdat de databank het werk niet aan kan en zo'n puinhoop van maakt, is er officieel 'uitstel' gekomen tot 1 januari 2009, wel moet de aanvraag al voor 1/7 ingediend zijn geweest.