Mijn paard steigerd en kapt op de camion

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

MissPompidou

Mijn paard steigerd en kapt op de camion

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-10-08 01:25

Heey,

In de camion waar mijn paard mee vervoerd word, is zo een stuk waar hun hoofd overkomt zodat hij iets smaller is aan de benen dan aan het hoofd voor stabiliteit. Maar nu is het probleem dat hij daarop gaat gaan staan, en zo ook wel uitglijd, en bij zijn buren zit met zijn hoofd, (dus over die tussenschotten probeert te geraken). wat leid tot gevaarlijke situaties!!
Kan iemand mij raad geven van hoe je dit best voorkomt, of wat een remedie is?

tnx

cissy

Re: Mijn paard steigerd en kapt op de camion

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-08 12:12

wil je eens een foto van jullie wagen maken? ik kan me er niks bij voorstellen hoe het in elkaar zit...

josie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-08 13:41

Korter vast zetten, zodat hij niet met zijn hoofd daar kan komen?

MissPompidou

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-10-08 02:08

ja ik kan hem niet korter binden er is maar 1 haak meer tussen zijn halster en en de bevestiging aan de camion dus korter kan echt niet meer.

dit is een afbeelding van hoe hij er bij ons ongeveer uitziet. met zo een bak in. waar hij dus op staat met zijn voorbenen.

http://www.marktplek.nl/images/28822_15 ... x3orjo.JPG

Bedankt alvast!

catalyst1

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-08 06:27

Mijn paard ging altijd vanaf een bepaald punt naar huis enorm staan te stampen.Veel geprobeerd,maar uiteindelijk was dit de oplossing:
We hebben een camera in de trailer gemaakt,zodat we in de auto konden zien wat ze deed, paard goed in de transportbeschermers ingepakt en toen een keer flink geremd toen ze begon te stampen.(nee,niet volop in de remmen,maar net voldoende om haar evenwicht wat te verliezen en te schrikken)Na een paar keer was het over en staat ze nu keurig stil.

Nickeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-08 06:30

Zoals hij met dit systeem vast gemaakt wordt, kan hij ook wel makkelijk doen wat hij nu wil doen...
Als ik op de foto kijk, zie ik het dan goed dat er aan het begin van dat blok, waar het schot ophoudt zeg maar, ook gaten zijn? Is daar iets te maken waarmee hij korter vast te binden is zodat hij in elk geval veel moeilijker omhoog kan komen?

MissPompidou

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-10-08 19:04

Nickeltje schreef:
Zoals hij met dit systeem vast gemaakt wordt, kan hij ook wel makkelijk doen wat hij nu wil doen...
Als ik op de foto kijk, zie ik het dan goed dat er aan het begin van dat blok, waar het schot ophoudt zeg maar, ook gaten zijn? Is daar iets te maken waarmee hij korter vast te binden is zodat hij in elk geval veel moeilijker omhoog kan komen?

Dit is een foto van hoe de onze er ongeveer uitziet maar bij ons zijn die gaten er niet, en vooraan aan zijn hoofd hebben we die ketting vervangen door een paniek haak aan een een koord van max 10 cm dus hij kan zijn hoofd al niet opheffen, maar hij staat dan met zijn benen langs beide kanten van zijn hoofd dus ja ik heb geen idee wat ik nog meer kan doen, en een camera bevestigen is ook niet zo van zelf sprekend, want het is niet mijn eigen camion :s

en men heeft mij zegt van een hooi net te hangen, maar is dat niet gevaarlijk dat hij daar zo ik kappen als hij op die bak staat?

grtjs

Concorde

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-08 19:54

Bekend probleem. Op de stal waar ik eerder werkte hadden ze ook zo'n soort wagen en regelmatig (handels)paarden die in de voerbak sprongen. Deze wagen had zeg maar iets onder borsthoogte aanbindringen op die voorwand zitten zodat je een etterbak met een extra touwtje daaraan kon knopen (meestal pakten we dan zo'n koeienband die weer aan t halster werd gekoppeld, dat is sterker). Zo kun je ze zeg maar begrenzen in hoe hoog ze de kop in de lucht kunnen gooien, en als ie weinig vrijheid heeft wat dat betreft zijn de meesten ook niet zo snel geneigd om omhoog te komen en in die bak te springen.

Als het écht zo'n clown is die alles voor elkaar krijgt, en gewoon flink brutaal is, zou ik er eens bij blijven staan (wel veilig achter een schot!!) met een lange zweep en m een x aanpakken, ze kunnen zichzelf ontzettend verwonden met zulke geintjes en t moet een keer afgelopen zijn.

Karolien_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-08 19:59

Met kluisters kan hij in ieder geval niet meer kappen. Een eventuele oorzaak van het probleem neem je daar natuurlijk niet mee weg.

Casarell

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-08 20:00

Kan je geen rek monteren zodat hij niet meer over het schot heen kan met zijn hoofd?
Of een rek wat je boven zijn hoofd bevestigd, wat voorkomt dat hij omhoog kan komen?

Kluisteren is idd ook nog een optie..

catalyst1

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-08 08:08

Je moet zorgen dat je het probleem oplost en niet het gevolg gaat proberen te voorkomen. In mijn ogen levert dat levensgevaarlijke situaties op!
Je gaat toch geen paard kluisteren in de trailer!!Stel dat je een ongeluk krijgt.....
Je moet zorgen dat hij niet meer WIL kappen en niet dat hij niet meer KAN kappen ( tenzij dat op een veilige manier voorkomen kan worden)

Concorde

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-08 11:58

@Cat: Is het altijd zo simpel? geeft jou paard antwoord als je vraagt "Liefje, wáárom doe je dat?" Sommige dingen kun je zelf nagaan qua oorzaak, maar je kunt niet in zo'n dier kijken en dan moet je soms wat he. Je kan m dan wel laten springen en doen op de wagen, maar ze beschadigen zichzelf er zomaar mee.

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-08 12:02

Citaat:
Je moet zorgen dat hij niet meer WIL kappen en niet dat hij niet meer KAN kappen ( tenzij dat op een veilige manier voorkomen kan worden)
kun je wel zo makkelijk zeggen maar geef dan ook een oplossing die volgens jou zou werken, kennelijk heeft ze die niet en vraagt hier niet voor niks om hulp.....

mee eens dat kluisteren levensgevaarlijk is! paard heeft zn benen nodig om in evenwicht te blijven dus die moet je niet gaan vastknopen, daarnaast als je transportbeschermers gebruikt zal kluisteren ook niet meevallen.

Als het toch niet jouw trailer is zou ik proberen of je een normale trailer kunt huren-lenen om te zien of hij daarmee ook problemen heeft?

catalyst1

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-08 12:42

Cissy: Moet je even de post doorlezen! Ik heb een oplossing gegeven, waarvan ik overtuigd ben dat deze werkt. Het paard moet leren dat dit gedrag niet kan,dat kun je op meerdere manieren doen,bv zoals ik al heb aangegeven,maar ook met clickertraining etc is zoiets mogelijk.( iemand mee rijden in de trailer,belonen bij correct gedrag). Om niks aan het gedrag van het paard te doen,enkel te zorgen dat hij niet kan kappen,creeer je gevaarlijke situaties. gewoon dus tijd en energie erin gaan steken.

MissPompidou

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-10-08 15:13

heeey
allemaal bedankt al voor de reacties,
ik heb gedacht aan kluisteren, maar ik ben dat in alle paarden winkels ten sterkste afgeraden, omdat hij zich daar enorm mee kan verwonden en een nog grotere schrik kan opdoen dus omdat ik niets gevonden had tegen woensdag hebben we dan maar een extra paard mee genomen zodat hij niet alleen stond en toen was het geen probleem meer, maar als wij op wedstrijd gaan zal dat niet lukken en ik mag nog bij hem staan (naast zijn schot) dat brengt niet op het moet een paard zijn.
op een gewone trailer kan hij dan wel niet omhoog maar hij zet zich dan op een kant en laat zich er gelijk ook tegen vallen niet onderuit maar wel telkens tegen de wand wat het rijden niet zo gemakkelijk maakt.
en een rek boven zijn hoofd gaat ook niet omdat het mijn camion niet is.
Dus ga ik nu eens proberen volgende week woensdag om hem inderdaad eens aan te pakken want als het zo verder gaat als hij alleen staat heb ik binnen de kortste keren geen paard en of camion meer.
Indien nog goede ideeën laat maar komen

alvast bedankt !!!

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-08 15:27

Citaat:
Cissy: Moet je even de post doorlezen! Ik heb een oplossing gegeven, waarvan ik overtuigd ben dat deze werkt. Het paard moet leren dat dit gedrag niet kan, dat kun je op meerdere manieren doen,bv zoals ik al heb aangegeven, maar ook met clickertraining etc is zoiets mogelijk.( iemand mee rijden in de trailer,belonen bij correct gedrag). Om niks aan het gedrag van het paard te doen,enkel te zorgen dat hij niet kan kappen,creeer je gevaarlijke situaties. gewoon dus tijd en energie erin gaan steken

ik hem m doorgelezen en zie daar geen oplossing in dan dat jij aangeeft dát er een oplossing is alleen niet wélke..... of bedoel je wat je met je eigen paard hebt gedaan door te remmen als ze stond te stampen?

Misschien is het paard in kwestie wel vreselijk onzeker of gewoon bang en heeft ie nooit goed geleerd wat trailerladen is?

MissPompidou

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-11-08 01:04

heeey

hij heeft geen problemen als de camion rijdt de problemen beginnen maar als we stil staan en hij staat er nog alleen op dan is het kaf helemaal van het koren en krijgen we wat ik helemaal in het begin verteld heb, maar hem de ganse tijd bij mij houden is ook geen optie want je kan een paard geen ganse dag op wedstrijd vast houden en als het regent gaat dat al helemaal niet.
en zoals ik al zei er bij staan helpt niet, enkel een ander paard helpt maar er zijn maar 4 plaatsen dus als de andere 3 moeten rijden staat hij dan toch weer alleen.
ik ga het nu ook eens proberen met een hooi zak dus geen net,
en als dat ook niet helpt dan ga ik toch eens proberen met een zweep en als dit allemaal niet helpt ja dan moet k hem maar overal meenemen zeker?

grtjs

Evelijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-08 01:14

Waarom zou je het paard niet de hele dag vast kunnen houden op wedstrijd. Tja het is wat lastig en ja je wordt nat als het regent. Maar het hoeft toch maar tot dat er weer een ander paard erop gaat.
Met zweep kan helpen... maar je kan ook het probleem verergeren. Dat moet je wel juist weten in te schatten.

MissPompidou

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-11-08 02:46

Nja das ook wel een punt, hij heeft bij ons thuis ook lang gekapt als hij gebonden stond en dat hebben we hem afgeleerd met het geluid van een zweep, maar ja daar hadden we wel meer plaats ook moest hij beginnen flippen zijn he,
ja ik ga miss toch maar gaan voor hem vast te houden, zo kunnen we onze band nog maar versterken en samen nog wat andere combinaties gaan bekijken, want ik ben vooral bang dat hem iets zou overkomen op de camion en dat is het mij allemaal niet waard!!!

bedankt voor alle tips in elk geval

grtjs