Hoeveel betaal je voor zo'n paard?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

xSiep

Hoeveel betaal je voor zo'n paard?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-10-08 09:56

Over 2 jaar ben ik (als het goed is Knipoog) klaar met het VWO.
Zoals het nu lijkt wil ik dan een jaar gaan werken om te sparen. Om daarna een paard kopen.
Ik zit zelf niet echt in paardenhandel/verkoop wereld, dus heb er niet veel verstand van Knipoog

Maargoed mijn vraag dus, hoeveel betaal je ong voor zo'n paard:

- tussen 4-7 jaar oud
- goed doorgereden
- allround gefokt
- geschikt zijn voor dressuur, springen, sgw
- 165-175 stokmaat
- t liefst een ruin
- goede afstammeling (hoeft niet super te zijn)

Alvast bedankt!
Simone

p.s. ik had geen idee waar ik dit neer moest zetten, anders verplaats/tem maar Knipoog

gerano

Re: Hoeveel betaal je voor zo'n paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-08 09:57

ik schat toch ongeveer een 5000 à 6000 euro

Mi_Amore

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-08 09:59

Een 4000euro denk ik.

Mijn merrie (voldoet aan wat jij zou willen) heb ik gekocht voor €1500, maar dit omdat ze al 12 was toen ik haar kocht en omdat ze lichtjes last had van cornage. Dus een jong gezond paard zal tegen de 4000 liggen. Vanaf het wedstrijdervaring heeft en de afstamming goed is gaat de prijs omhoog.

UrbanL

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-08 10:00

Wat zijn je sport ambities?. Heb je de mogelijkheden en ambities voor het Z enz?.
Dan ben je wel wat meer kwijt.

Goed alrround paard vinden is echt lastig.

PercyLeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-08 10:01

Ik denk dat je in de prijsklasse moet denken van 4000-4500eur!

Mijn merrie (2,5) was zo groen als gras toen ik dr kocht en zij zat op 2500

grauwman

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-08 10:02

Tegenwoordig moet je toch zo rond de 10.000,- of mee rekenen voor een allrounder. Ik leuke zadelmakke 3 jarige vindt je niet eens meer onder de 8.000,- euries Haha!

Katja

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-08 10:04

Het ligt er helemaal aan hoeveel kwaliteit je zoekt. Eentje die in alles L kan lopen zit in een hele andere prijsklasse dan een paard die in alles minimaal Z kan lopen.

PercyLeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-08 10:05

grauwman schreef:
Tegenwoordig moet je toch zo rond de 10.000,- of mee rekenen voor een allrounder. Ik leuke zadelmakke 3 jarige vindt je niet eens meer onder de 8.000,- euries Haha!

Dan vraag ik mij ernstig af waar jij je paarden koopt! Mijn vorige bijrijd paard is verkocht: 7 jaar oude merrie, allrounder, L dress. zeer veel vermogen voor het springen (meerdere oefenparcoursen gelopen) Hemmingway als vader en voor haar was VP 4500..lijkt mij toch een prima allrounder!

Tatiane

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-08 10:08

grauwman schreef:

Inderdaad... Een 4/5 jarige leuke gezonde allrounder, met een goed papier... Dat vind je niet heel snel voor 4000€ (uitzonderingen daargelaten natuurlijk). Ik zou denken in de prijsklasse 5500 - 15000, afhankelijk van welke 'kwaliteit' je je paard wilt.

Ollie23

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-08 10:11

Het probleem is tegenwoordig dat mensen maar lukraak wat vragen voor hun aangeboden paard. De vraagprijs is meestal belachelijk hoog en totaal niet relatief. Als je op internet zoekt, staat er in de omschrijving dat het een toppaard is en een belofte voor de toekomst. De markt is helemaal uit zijn verband geraakt lijkt het wel. Verward

RosaNur

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-08 10:13

Ligt er een beetje aan tot welk niveau je wilt gaan en wat voor niveau het paard is, maar je moet toch zeker wel rekenen tussen de 2000 en 8000 euro, afhankelijk van ras/leeftijd en het niveau wat het paard al heeft als je hem koopt. Wil je een leerpaard of een paard wat nog veel kan leren?

grauwman

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-08 10:15

Jeanine84 schreef:
grauwman schreef:

Dan vraag ik mij ernstig af waar jij je paarden koopt! Mijn vorige bijrijd paard is verkocht: 7 jaar oude merrie, allrounder, L dress. zeer veel vermogen voor het springen (meerdere oefenparcoursen gelopen) Hemmingway als vader en voor haar was VP 4500..lijkt mij toch een prima allrounder!

Ben met een vriendin 1 1/2 jaar bezig geweest om een leuk paard te vinden van de 5 werden er 4 afgekeurd op de foto. Die 5de was wel boven het budget van max 10.000,-. Er werd ons gemeld dat we het budget tocht wat ruimer moesten nemen omdat er veel vraag is maar weinig aanbod.
Er zijn uitzonderingen maar ik ben ze nog niet tegengekomen helaas. Heb nu een leuke 3 jarige onder het zadel die was onder die prijs maar nog niet zadelmak bij aankoop.

Tatiane

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-08 10:17

Ollie23 schreef:
Het probleem is tegenwoordig dat mensen maar lukraak wat vragen voor hun aangeboden paard. De vraagprijs is meestal belachelijk hoog en totaal niet relatief. Als je op internet zoekt, staat er in de omschrijving dat het een toppaard is en een belofte voor de toekomst. De markt is helemaal uit zijn verband geraakt lijkt het wel. Verward

Kan goed zijn, maar dat zijn wel de prijzen waaraan ik paarden zie verkocht worden.. Een standaard basispaard met een goede leeftijd gaat vaak weg voor dat soort prijzen. En als blijkt dat er mensen zijn die de prijs die je vraagt geven, waarom dan niet vragen?

Ollie23

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-08 10:36

Kan goed zijn, maar dat zijn wel de prijzen waaraan ik paarden zie verkocht worden.. Een standaard basispaard met een goede leeftijd gaat vaak weg voor dat soort prijzen. En als blijkt dat er mensen zijn die de prijs die je vraagt geven, waarom dan niet vragen?[/quote]

Dat bedoel ik nou precies Knipoog
Zo wordt de markt gek gemaakt. Mensen denken oh dan kan ik dat ook wel vragen. Het is totaal uit zijn verband geraakt.

oxers

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-08 10:37

Ik zou zeggen dat het tussen de 6000-8500 euro moet lukken, beetje afhankelijk van de wedstrijdervaring van het paard, Er zijn tegenwoordig heel veel mensen die een betrouwbaar allround doorgereden paard zoeken die nog niet te oud is, dus vraag is groot betekent prijs hoog. Voor wat ouder paard of paard wat wat minder makkelijk te rijden is betaal je dus minder, maar vraag is of je dat wilt.

xSiep

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-10-08 12:45

bedankt voor de reacties!
Paard hoeft niet perse al wedstrijden gelopen te hebben, beetje ervaring op ander terrein is wel handig Knipoog
Mijn ambities liggen niet hoger dan Z dressuur, misschien L/M spingen en SGW Knipoog

JKiya

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-08 12:47

Ik vraag me alleen af of het nut heeft om naar de afstamming te kijken als je voor een ruin gaat, je kunt hier immers niet mee fokken. Het zegt misschien wel iets maar niet alles.

Silly1972

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-08 12:49

gaat inderdaad zo tussen de 5.000 en de 10.000 kosten, 5.000 zijn ze wel , maar moet je erg goed zoeken of niet al te ver doorgereden paard kopen, ben zelf toevallig dit jaar er naar op zoek gegaan.
Maar merk dat het nog knap lastig is, ze vragen echt flinke prijzen voor een klein beetje redelijke afstamming.

UrbanL

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-08 12:52

Jalenka_Kiya schreef:
Ik vraag me alleen af of het nut heeft om naar de afstamming te kijken als je voor een ruin gaat, je kunt hier immers niet mee fokken. Het zegt misschien wel iets maar niet alles.

Gaat niet om het fokken maar wat de ouders hebben gedaan zegt wel watvan de mogelijkheden van de kinderen.

Ik had mijn paard bv niet gekocht als ik alleen dressuur ging rijden. Dan zou ik toch meer een dressuur type nemen ook qua bouw. Toch zie je dat vaak terug in de paarden.

xSiep

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-10-08 12:52

Jalenka_Kiya schreef:

Nee dat klopt, maar zo kun je wel zien of ze ergens geschikt voor zijn/talent voor hebben Knipoog Niet altijd zo natuurlijk...

idd prisca Ja

JKiya

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-08 12:55

Het zegt wel iets over talent maar je zou misschien ook kunnen kijken naar eerdere prestaties.
In ieder geval leuk en goed om je alvast voor te bereiden!

UrbanL

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-08 13:02

Jalenka_Kiya schreef:
Het zegt wel iets over talent maar je zou misschien ook kunnen kijken naar eerdere prestaties.
In ieder geval leuk en goed om je alvast voor te bereiden!

hahaha als je de ouders kent weet je ook wat ze gedaan hebben daar ga je naar kijken. Van de bekende hengsten weten de mensen het wel.

Die van mijn paard zijn niet zo bekend maar heeft in beide wel hoog gepresteerd dus zei dat voldoende voor mij. Reden om hem te kopen.

zigranta

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-08 17:37

Ollie23 schreef:

Moet je de prijzen eens optellen wat het al kost om een veulen te fokken!Begint al met dekgeld dan 3jaar opfokken zadelmak maken/laten maken zit je al op 4 a 5oooeuro heb je nog helemaal geen tegenslag gehad wat betreft dierenartskosten o.i.d.Ik ben er van overtuigd dat ik een 3jarige heb staan die heel netjes gefokt is en er netjes uiziet,maar ja blijft te klein(nu 1.54)kost mij al wel 5000 maar zie het maar eens terug te krijgen!Voor mij dus ook geen fokkerij meer!Daarbij mogen andere mensen wel aan mijn paard verdienen maar ikzelf blijkbaar niet,want dan vraag ik te veel maar dat ze zelf de marktprijs willen geven is wel in orde?(terwijl je via via hoort dat ze het een mooi paardje met goede afstamming vinden)Als ik marktprijs had willen hebben had ik hem wel naar zuid laren gebracht!!
Laatst bijgewerkt door zigranta op 22-10-08 17:47, in het totaal 1 keer bewerkt

Juul_sintha

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-08 17:44

grauwman schreef:

Dit vind ik toch wel iets overschat
ik denk wel dat je aan 5.000 - 6.000 euro mag denken maar niet zoveel meer hoor:D!

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-08 17:59

als ik het goed lees wil je over 3 jaar pas een paard kopen? gezien de huidige kredietcrisis heb je kans dat de prijzen die nu genoemd worden helemaal niet meer kloppen.... Knipoog