Help , veulen..

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

streepjekim

Help , veulen..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-10-08 13:20

ik heb een merrie veulen van 6 maanden
ze is nu sins dinsdag afgespeend, maar ze heeft nog geen vriendjes !

ze staat dus nu op stall en mag soms even meelopen , maar wilt dan eigelijk alleen maar springen en rennen
in de paddocks loopt ze door alle draadjes door, ( ookal staat er stroom op) ze heeft er niks van !

omdat het andere veulen waar ze eigelijk bij kwam te staan , nog bij dr moeder staat, heeft ze nu nog niemand.
en ik zou graag advies willen hebben over wat ik nou moet doen.
alleen staann vind ze eng, maar ik vind het natuurlijk ook niet leuk als ze heel de dag binnen moet blijven.
we hebben alles al geprobeert , zelfss even aan een longeertouw gelopen , maar vind dat ook maar niks !

ik ben nu volop aan het wachten tot er een ander veulen komt , waar ze vriendjes mee mag worden
weet iemand wat ik nu moet doen ?

Nanne

Re: Help , veulen..

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-08 13:25

Een pas afgespeend veulen helemaal alleen zetten vind ik persoonlijk ook een heel stom idee. Ze zijn in paniek, bang, voor het eerst zonder de steun van hun moeder.. Dan zou jij ook overal door heen rennen..

Aangezien je nou toch nog moet wachten tot dat andere veulen gespeend wordt, zou je kunnen kijken of het veulen evt met een ander paardje kan lopen. Die haar een beetje steun geeft en niet aanvalt oid.

En een veulen aan een longeerlijn laten lopen vind ik nou ook niet echt een van de slimste ideeen..

Iig succes.

Kendra

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-08 13:35

Je moet echt zo snel mogelijk gezelschap zoeken. Deze weken zijn erg belangrijk voor het vertrouwen en zelfvertrouwen van je veulen! Zonder daar al te ingewikkeld over te doen: spenen is een traumatische aangelegenheid voor een veulen. Ik weet niet of ze in één keer is weggehaald, dan is het helemaal logisch dat ze van slag is. Ze kent jullie niet, ze zoekt haar moeder, andere bekende paarden...geef haar gezelschap, dat kan een pony zijn, een merrie (die al eens een veulen heeft gehad) of een ander jong paard - maar alleen mag ze eigenlijk geen uur zijn!

streepjekim

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-10-08 14:00

nou, het is niet dat k haar longeer ofso, het is gewoon dat ze wat meer vrijheid heeft.
en ze is niet bang als ze bij me loopt of iets maar als ze alleen is, dus alleen in een paddock staat
dan wilt ze het liefstt weer terug naar stal
in de stal voelt ze zich het best, dan gaat ze lekker slapen en is ze heel rustig.
hinneke doet ze ook niet meer.
maar ik vind het maar vervelend als ze binnenstaan , ookal zeggen mensen dat dat het beste is

Nanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-08 14:17

Een veulen aan een longeerlijn vind ik persoonlijk gewoon niet slim omdat een longeerlijn vrij lang is. Als het veulen schrikt oid is het in zo'n lijn veel makkelijker in de knoop te raken met alle gevolgen van dien..

Net zoals Kendra zegt, een veulen hoort niet alleen te zijn. Ik speen altijd in een keer af en dan gaat het veulen gelijk bij een jaarling van het jaar er voor en mn oude merrie.

Nooit alleen en zeker niet de hele tijd binnen. Natuurlijk is ze binnen makker, die omgeving is vertrouwder.

Maar ze hoort buiten in gezelschap. En niet alleen op stal.

dorientjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-08 14:55

Ik zou zo snel mogelijk een opfokbedrijf bij jou in de buurt zoeken en je veulen daar zo snel mogelijk heen brengen. Lachen Succes!

streepjekim

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-10-08 14:58

jaa, ik heb geregeld dat ze nu bij 2 wat oudere paarden staat.
het is maar voor even, daarna kan ze bij de andere veulens
want er komt er binnenkort weer eentje
dus hopelijk gaat het goed !

Thirsa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-08 10:10

ik zou je veulen ook niet op stal laten staan, maar volgens mij heb je het nu al opgelost!
Succes Lachen