Lastige manen

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Nadine_

Lastige manen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-10-08 15:15

Hallo,

Ik weet niet of dit hier goed staat en of deze vraag al eerder is gesteld, zo ja mijn excuses hiervoor.

Mijn paard heeft nogal dikke manen die super snel groeien. Als ik mooie knotjes wil maken moeten ze toch wel kort blijven. Nu heb ik zo'n paard wat manen trekken niet zo leuk vind en ze laat het zich niet zo gemakkelijk doen. Ik heb er bij nagedacht om ze te knippen alleen met dikke manen denk ik dat dat voor geen meter gaat uitzien.
Dus mijn vraag is, kan ik een paard met dikke manen knippen? of is er een manier om de manen uit te dunnen zonder ze te trekken?

En dan had ik nog een vraag. Ze heeft in de winter een dikke vacht en ik leg haar ook altijd een winterdeken op en scheer haar niet. Is het beter voor het paard om haar toch te scheren? in verband met zweten? Ze word zo'n 4 x per week getraind.

groetjes Nadine

prow

Re: Lastige manen

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-08 16:34

eerste vaaraag
als je ze gaat knipen knip je denk ik zoiezo ongelijk en gaat het omhoog staan
en jou twede vraag
licht er aan als ze erg zweet of niet

ingvdh

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-08 07:28

Mijn paard heeft ook vrij dikke manen en erg veel. Trekken is een ramp en daar ben ik mee gestopt.

Ik heb een speciaal mesje gekocht bij de ruitersportzaak. Het is een houder met daarin een scheermesje. Daarmee snij ik de manen op maat. Daardoor krijg je het effect van getrokken manen. Om het uit te dunnen gebruik ik een uitdunschaar.

Scheren. Dat is lastig, ik scheer wel omdat hij nu na een half uur sukkelen al erg nat is en daarna er uren overdoet om droog te worden. Dat is voor het paard ook niet lekker. Maar ik weet niet hoe dik je paard in het haar zit en hoe snel ze opdroogd.

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-08 07:29

net als inge gebruik ik een mesje bij moeilijke manen

maaikj

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-08 07:37

Nadine_ schreef:
Hallo,

Ik weet niet of dit hier goed staat en of deze vraag al eerder is gesteld, zo ja mijn excuses hiervoor.

Mijn paard heeft nogal dikke manen die super snel groeien. Als ik mooie knotjes wil maken moeten ze toch wel kort blijven. Nu heb ik zo'n paard wat manen trekken niet zo leuk vind en ze laat het zich niet zo gemakkelijk doen. Ik heb er bij nagedacht om ze te knippen alleen met dikke manen denk ik dat dat voor geen meter gaat uitzien.
Dus mijn vraag is, kan ik een paard met dikke manen knippen? of is er een manier om de manen uit te dunnen zonder ze te trekken?

En dan had ik nog een vraag. Ze heeft in de winter een dikke vacht en ik leg haar ook altijd een winterdeken op en scheer haar niet. Is het beter voor het paard om haar toch te scheren? in verband met zweten? Ze word zo'n 4 x per week getraind.

groetjes Nadine

bij een paard op min vorige stal deden ze met wedstrijden meestal een hengstenvlechtje in haar manen, op heel veel knotjes met maar heel weinig plukjes, dan zag het er ook altijd wel leuk uit, invlechten met touwtjes of een mesje gebuiken is ook een handige optie Knipoog

op je 2e vraag: ik heb nu zelf 3 paardjes, deze worden alle 3 niet geschoren (geen 1 op die stal) de paarden van 1 en 2 jaar oud krijgen geen deken op, vacht word qua nature dikker zodat ze het niet koud krijgen, bij de overige paarden leggen we vanaf half oktober een dunnere deken op, en vanaf begin november een winterdeken, zo word hun vacht ook minder dik Knipoog scheren is hierbij niet persee nodig

Groetjes

Nadine_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-10-08 18:53

ingvdh schreef:
Mijn paard heeft ook vrij dikke manen en erg veel. Trekken is een ramp en daar ben ik mee gestopt.

Ik heb een speciaal mesje gekocht bij de ruitersportzaak. Het is een houder met daarin een scheermesje. Daarmee snij ik de manen op maat. Daardoor krijg je het effect van getrokken manen. Om het uit te dunnen gebruik ik een uitdunschaar.

Scheren. Dat is lastig, ik scheer wel omdat hij nu na een half uur sukkelen al erg nat is en daarna er uren overdoet om droog te worden. Dat is voor het paard ook niet lekker. Maar ik weet niet hoe dik je paard in het haar zit en hoe snel ze opdroogd.

bedankt voor alle tips, ik ga eens kijken voor zo'n mesje.

mijn paard zit wel dik in het haar en droogt gelukkig wel snel op maar met een dikke vacht dus minder snel

Kendra

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-08 19:01

Als je paard niet super intensief wordt gereden (en wel buiten loopt - waarschijnlijk?) maar wel veel zweet kun je haar ook in het jacht- of streepmodel scheren. Zoek dan wel iemand die het vak goed beheerst, want anders krijg je het nooit mooi gelijk (en moet je uiteindelijk toch alles doen).

Nadine_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-10-08 21:28

ok. Ja ze loopt inderdaag wel overdag buiten. ik vind het wel een goed idee. dankje Knipoog

hippo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-08 21:36

Ik heb ook een paard met ontzettend dikke manen. Ik gebruik ook een kammetje met een mesje erin en uitdunnen doe ik met een uitdunschaar. Het resultaat is hetzelfde als trekken.
Het kammetje met mesje verkopen ze ook bij de dierenwinkel.

Ik zit ook te twijfelen over het scheren maar zolang ik hem nog goed kan droogstappen met een zweetdeken wacht ik er nog even mee.

Succes!