Waar koop je een paard?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

LLD

Waar koop je een paard?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-10-08 21:11

Hallo Bokkers!

Even, een misschien voor velen onder jullie domme, vraag die ik toch graag wil stellen! Clown

Ooit, ooit *droomt*, wil ik een eigen paard als ik daar helemaal klaar voor ben! Hyper!
Ik heb al vanalles op papier staan maar ik kan niet helemaal hoogte krijgen waar je nou een paard kan kopen?!

Natuurlijk barst het van advertenties op middelen als marktplaats en hier op bokt, die optie snap ik natuurlijk!
Maar ik las ook verhalen van/over paardenmarkten, fokkers, handelaren en misschien nog wel andere wegen...

Ik hecht erg veel waarde aan goede gezondheid en blessuregevoeligheid ed en zou daarom zeker een keuring ten sterkste overwegen (ondanks dat ik geen wedstrijdambities heb en recreatief wil gaan rijden) maar kan me voorstellen dat dat op een paardenmarkt niet echt gaat...

Zit er ook nog veel verschil in prijzen en prijsklasses (laat ik voorop stellen dat ik geen hoge eisen stel aan afstamming en dergelijke en een relatief smal budget zal hebben, heb een sterke neiging naar het fjordenpaard) als je de verschillende opties vergelijkt?

Ik wil dus graag aan jullie vragen wat jullie ervaringen zijn en wat jullie kennis daarover is! Bedankt alvast!! Haha!

p.s. heb de fora doorgezocht maar kon geen topic vinden, als ik daaroverheen gekeken heb mijn excuses!

ikke

Re: Waar koop je een paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-08 22:31

Lees eerst en vooral alle verhalen van "paardje gekocht" hier op bokt en leer van de fouten die anderen al gemaakt hebben.
Een paard kun je overal kopen, een goed paard moet je altijd zoeken.
Gezondheid en blessuregevoeligheid zijn garanties tot de deur. Je wijze waarop jij ermee omgaat heeft veel meer invloed op gezondheid en blessures dan een momentopname van een keuring. Natuurlijk is een keuring altijd zinvol, maar het is geen garantie. Laat je keuren, trek dan ook gelijk een bloedmonster (beetje dierenarts doet dat standaard) zodat je bij twijfel achteraf nog kunt checken of er medicamenten zijn gebruikt om bepaalde zaken te verbergen.

De beste zet die je kunt doen is lid worden van de NVVR www.nvvr.info en veel naar activiteiten gaan en daar bij iedereen alle kennis opzuigen die er maar beschikbaar is. Je kunt nooit te veel verschillende visies krijgen over paarden.

LLD

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-10-08 06:30

Bedankt voor je reactie ikke!

Je statement betreffende de keuring en garantie tot de deur begrijp ik natuurlijk, maar het gaat me erom dat ik met een correcte basis start!

Ik ben druk bezig om visies op te doen over paarden, erg leuk om te doen maar het kriebelt wel heel erg om op zoektocht te gaan! Helaas ben ik daar nog niet helemaal klaar voor!

Zijn er nog paardeneigenaren met hun eigen aankoopverhaal van fokker/handelaar/paardenmarkt/particulier??

hoje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-08 08:04

Ik ben op internet gaan zoeken naar fokkers en stallen waar ze friezen (ik wilde dus een fries) verkochten. Op websites gekeken en mailtjes gestuurd met de vraag of ze hadden wat ik zocht. Als ik een mailtje terug kreeg, maakte ik een afspraak om te komen kijken. Goed je hoofd erbij houden en niet te veel hopen, want je rijdt ook wel eens een paar uur om erachter te komen dat ze toch niet hebben wat je zoekt. Maar het lukt echt wel een keer.
Uiteindelijk het perfecte paardje voor ons gevonden.
Ik heb even gekeken op internet voor je, maar ik vind het makkelijker om friezenstallen te vinden dan fjordenstallen. Wellicht weten de fjorden-mensen hier op bokt wel goede adressen voor je.
Succes!

Thirsa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-08 08:07

Mijn merrie heb ik via marktplaats gekocht, van een particulier.
Ik heb haar ook laten keuren, maar wat ikke zegt klopt natuurlijk ook.. dan heb je nog geen 100% garantie (overigens heb ik mijn merrie alleen klinisch laten keuren, niet rontgenologisch.. dat zou misschien wat meer zekerheid geven).
Mijn merrie is gelukkig kerngezond en er kwamen na de aankoop geen nare dingen aan het licht (wat je hier op Bokt nog wel eens leest)
Het zou mooi zijn als je een paardje op proef kan krijgen, maar hou er wel rekening mee dat er weinig eigenaren zijn die dit willen.. dan is het misschien een optie om meerdere keren het paardje op te zoeken en te verzorgen/rijden (mits het qua afstand te doen is)
Het is denk ik ook altijd verstandig om iemand mee te nemen die verstand van zaken heeft Ja

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-08 08:19

Ik heb mijn tinker ook van marktplaats, gekocht bij een particulier.
Verder zijn we bij veel fokkers gaan kijken, veel van hen deden ook tinkers importeren vanuit ierland, en de meeste fokkers waren erg betrouwbaar.
Handelaren zijn we ook gaan kijken, maar wat een zooi! Daar zou ik persoonlijk geen paard vandaan willen. Er zitten natuurlijk wel goede tussen, maar dat verschil zie je van buitenaf vaak niet.. Ik ben vanalles tegengekomen, van paarden met psychische problemen tot bonte warmbloeden die als tinker werden verkocht, paarden volgepompt met pijnstillers, en paarden die vel over been waren..
Paardenmarkt idem, talloze paarden in slechte conditie, er wordt gelogen over de leeftijd, sommige paarden krijgen kalmeringsmiddelen..
Je moet veel verstand van paarden hebben, en ook altijd een flinke dosis geluk, om daar een mooi paard uit te halen.
Maar mijn favoriet, als ik nog eens een paard zou kopen, is kopen vanaf een site als bokt, met verhalen over het paard die je kan teruglezen van jaren geleden tot nu, en eigenaren die je misschien via bokt al kent.

Amalarab

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-08 08:53

Ik heb mijn AV merrie van MP. Ze was al bijna 20jr. Ik heb haar niet laten keuren. Ik heb vantevoren gezocht op de fora of mensen haar kenden zo wist ik ong. wat ik in huis haalde.
Ik heb eventjes met haar gelopen bij de vorige eigenaar.
Ze liep toen niet kreupel ieg.
Het was best een gok, maar ik was me er bewust van. Mss niet zo'n goed voorbeeld! Knipoog
De reden eigenlijk dat ik haar wilde is dat ze drachtig was dus had ik zowiezo opvolging en ik vind het vreselijk sneu dat zo'n oud beestje op MP staat en wil dr een goede oude dag geven.
(niet dat ze gelijk met pensioen gaat)
In mijn geval heb ik vertrouwd op de verkoper en hij heeft zo'n goede beschrijving gegeven, die klopte helemaal.
Maar dit is ws niet aan te raden in paardenland Boos!
Mijn andere pony heb ik sinds de geboorte en ik moet zeggen, van jongs af aan hebben heeft zo zijn voordelen!

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-08 10:02

Waarom zou dit hier niet horen? En waarom dan maar een slotje erop? Als het niet goed staat (volgens mij staat het best op een goede plek), dan kan het topic ook verplaatst worden.

Ik heb mijn merrie gekocht voordat internet aan de orde was. Voor ik bij haar terecht kwam heb ik eerst nog via kenissen bij een drafstal gekeken, maar toen die druk uitoefenden dat ik "nu" moest beslissen, heb ik bedankt voor dat paardje.
Merrie kwam ik bij terecht via een andere kennis (van de videotheek Clown ), haar vader had wel wat leuks te koop. Dit bleek een hobby-handelaar te zijn. Heb rustig mogen nadenken over de aanschaf, heb haar ook geleasd tot haar veulen geboren was (ik hoefde geen veulen en dus ook niet de medische risico's van de bevalling), heb haar kunnen laten keuren door mijn eigen dierenarts. Geen moment spijt gehad.
De Welsh Cob hebben we via Bokt gevonden en de quarter stond op een stal waar wij ook stonden, zodat het paard ons al bekend was. Deze twee zijn niet gekeurd, de Welsh Cob was nog geen 2 en de quarter kenden we al een paar jaar en we hebben ondertussen redelijke kennis om in te schatten wat voor vlees we in de kuip hadden. Ook daar geen spijt van gehad Tong uitsteken

Bij een eerste paard moet je een paar dingen goed in de gaten houden: wat is je eigen niveau en past het paard daarbij, keuren (incl. bloedje) is zeker verstandig, zet verliefdheid aan de kant maar kijk naar de kwaliteiten EN nadelen van het paard voordat je besluit te kopen. Koop bij voorkeur niet de eerste keer dat je het paard ziet, maar ga nog eens een tweede en desnoods derde keer kijken. Maak een filmpje van het paard bij de eerste bezichtiging en bekijk dat thuis kritisch. Neem iemand mee bij die bezichtiging die jou met 2 benen op de grond kan houden. Op het moment dat verkopers druk uitoefenen voor een snelle beslissing, dan laat je het paard staan! Ze zeggen standaard dat er nog meer belangstellenden zijn.
Bij een (tweede) bezichtiging ook zelf het paard uit de stal halen, zelf aan de hand hebben, zien hoe het reageert op poetsen en opzadelen, rij zelf, maar laat ook door een vriendin (ofzo) rijden, zodat je kunt zien hoe het paard reageert op een vreemde (uiteraard nadat het paard is voorgereden door de verkopende partij).

LLD

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-10-08 11:23

Bedankt voor jullie reacties! Ga ze even op mn gemakje lezen later vandaag Haha!
Nog meer informatie altijd welkom natuurlijk!! Lachen
Laatst bijgewerkt door Judje op 14-10-08 12:49, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Reactie op verwijderde reactie verwijderd.

Sterre

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-08 11:27

Mijn eerste paard kocht ik van de stal eigenaar waar ik toendertijd lesde. Ik heb hem toen laten keuren (ook een paar foto´s van de voorbenen laten maken). Achteraf heb ik veels te veel voor hem betaald Lips are sealed . Dat heeft me lang geergerd, totdat mijn man zei dat ik iig wel het perfekte paard voor mij aan hem had en daar had ´ie wel gelijk in Knipoog .
Bij mij merrie ben ik stad en land afgereden. Ik wilde graag een friese merrie hebben en ben toen een week naar NL gekomen om op zoek te gaan.
Ik heb in die week wel -tig paarden gezien, de ene mooier dan de andere- maar er was er met geen een een "klik".
Bij een eigenaar (particulier) had ik graag een paard gekocht. Het beviel me super goed hoe de paarden erbij stonden, alleen had hij helaas geen merrie te koop Clown .
Bij de laatste verkoper "voelde" het al goed toen ik door hem begroet werd. Hij had 3 merries te koop, waarvan ik toevallig eentje al helemaal te gek vond toen ik d´r in het weiland zag staan toen we kwamen aanrijden (dit wist de verkoper niet!!).
De verkoper heeft me eerst het hemd van het lijf gevraagd, wat voor paard ik precies kocht. Van 2 van de merries vermoedde hij dat dat niet het type paard was wat ik zocht, maar bij de derde dacht hij dat het wel eens de juiste kon zijn. Bleek het precies díe merrie te zijn die ik bij aankomst zo mooi vond Lachen ! Ik heb haar gereden en haar laten keuren (zowel klinisch als röntgenologisch) en toen dat allemaal okay bleek te zijn, heb ik haar gekocht.
Nu was deze merrie ook nog eens drachtig en heb ik mijn derde paard er dus "zomaar" bij gekregen Clown . (En dat beestje is echt helemaal geweldig "opgedroogd" Lovers !)

Redrumfox

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-08 11:30

Ik vind bokt altijd erg betrouwbaar, vooral de advertenties van de doorgewinterde bokkers (= meer dan circa 1000 berichten) die een goede naam te behouden hebben hier - of in de paardenwereld, kun je uit het profiel en berichten opmaken - durf ik vrijwel blind op te vertrouwen. Bokt is erg persoonlijk, marktplaats is dan weer veel algemener en dus verradelijker.

En anders eens een kijkje nemen op een handelsstal/fokkerij, want ook die hebben een naam hoog te houden. Via Marktplaats kan ook prima hoor, daar niet van, maar er lopen ook een hele hoop ''paardenmensen'' tussen als je begrijpt wat ik bedoel.

aliealie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-08 11:34

JaneJansen schreef:
Ik heb mijn AV merrie van MP. Ze was al bijna 20jr. Ik heb haar niet laten keuren. Ik heb vantevoren gezocht op de fora of mensen haar kenden zo wist ik ong. wat ik in huis haalde.
Ik heb eventjes met haar gelopen bij de vorige eigenaar.
Ze liep toen niet kreupel ieg.
Het was best een gok, maar ik was me er bewust van. Mss niet zo'n goed voorbeeld! Knipoog
De reden eigenlijk dat ik haar wilde is dat ze drachtig was dus had ik zowiezo opvolging en ik vind het vreselijk sneu dat zo'n oud beestje op MP staat en wil dr een goede oude dag geven.
(niet dat ze gelijk met pensioen gaat)
In mijn geval heb ik vertrouwd op de verkoper en hij heeft zo'n goede beschrijving gegeven, die klopte helemaal.
Maar dit is ws niet aan te raden in paardenland Boos!
Mijn andere pony heb ik sinds de geboorte en ik moet zeggen, van jongs af aan hebben heeft zo zijn voordelen!

Vind ik super dat je zo'n oud paardje koopt om haar een goede oude dag te geven! Eveneens heb je dan straks een opvolger!

Zelf heb ik wel paarden via MP, particulier of handelsstal gekocht en inderdaad wat hierboven ook al genoemd wordt, kijk goed of het paard geschikt is voor het doel wat je voor ogen hebt. Heb ooit ook een kwpner gehad met een superpapier, helaas kun je op een "papier" niet rijden en was het beslist geen goede keus. Het paard was zo heet, terwijl ik "gewoon" een recreatieruiter ben. Als jij ook recreatieruiter bent is juist de herfst/winter een goede periode voor het kopen van een paard naar mijn idee. Paarden zijn dan toch vaak wat frisser int hoofd en dan kun je meteen kijken hoe ze op bijvoorbeeld harde wind ed. reageren. Na mijn hierboven beschreven miskoop ben ik ook heel kritisch om een paard gaan zoeken en toen ik een paard vond heb ik in de winter gevraagd of ik voor proef een buitenrit mocht maken, gelukkig kwam dit paard wel goed door mijn test!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-08 11:43

Als ik ooit nog weer een paard zou kopen en ik zit dan nog op Bokt, dan hoop ik via Bokt tegen m'n droompaardje aan te lopen. Heb met Marktplaats etc toch het idee dat er veel onbetrouwbaar spul op staat en bij Bokt heb ik gewoon een goed gevoel en zou ik dat ook hebben als het gaat om de aanschaf van een paard. Plus dat je dan indien gewenst lekker makkelijk contact kunt onderhouden met de vorige eigenaar.

SkyMarian

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-08 11:58

Belangrijkste is idd vooraf heel goed bedenken wat je wil en of je bijpassend budget reëel is. Laat je niet al teveel leiden door de fantastische prijzen die op internet staan. Vaak wordt er erg veel voor gevraagd.

Laat je pennyhart thuis als je naar een paard gaat kijken. Slik niet alles voor zoete koek. Neem een tweede persoon mee of laat iemand een voorselectie voor je maken.
Overal kun je besodemietert worden. Zowel bij de particulier/ handel/ fokker/ markt.

Snorkel8

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-08 12:12

ik rijd op een handelstal waar er veel verschillende soort paarden komen. wij bekijken of de paarden betrouwbaar zijn en hoe de kwaliteiten zijn zodat we altijd betrouwbare paarden verkopen met goede kwaliteiten! en dat voor een goede prijs. tenslotte hebben we niet allemaal een boom op onze rug en willen toch een leuk paard! Je kan dus ook altijd bji handelstallen kijken of er iets voor je is, en misschien kunnen zij wel wat leuks voor je zoeken!

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-08 13:02

sjakie schreef:
Overal kun je besodemietert worden. Zowel bij de particulier/ handel/ fokker/ markt.

Dus ook op Bokt. Staar je niet blind op de gezellige contacten hier, kijk kritisch naar het paard en neem op basis van feiten je besluit. Er staan ook verhalen op Bokt dat het (ver)kopen via Bokt niet vlekkeloos verlopen is.

SkyMarian

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-08 13:06

Oftewel laat het pennyhart thuis liggen Haha!

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-08 13:06

OK dan! Jij snapt hem helemaal Haha!

SkyMarian

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-08 13:29

Ach je leert met vallen en opstaan he Knipoog Haha!
Zonder gekkigheid. Paarden zijn gewoon te prijzig in aanschaf en onderhoud om over 1 nacht ijs te gaan.

XNonnetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-08 13:31

marktpaats, speurders ofzoo? en oja sporthorses.nl Tong uitsteken

tamoreliefje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-08 13:57

Wel overal lopen en zijn er oplichters laat dat duidelijk zijn.
Zoals je al aangeeft laat het betreffende paard zowieso keuren dan heb je meer zekerheid.
Maar ik denk dat je ook gewoon geluk moet hebben bij aanschaf van paard, je kan best een tof en goed paard vinden bij een handelaar voor "weinig" geld , en een slechte kopen bij de betere fokker.
Gewoon goed uitkijken en je tijd nemen, je niet laten overhaasten.
Maar ik persoonlijk ofwel paard rechtstreeks van de fokker, of wel een particulier die er mee stopt met de hobby.

LLD

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-10-08 20:25

Bedankt voor de reacties Haha! Heb hier erg veel aan en natuurlijk gaat het niet over één dag ijs (sterker nog, is een meerjarenplan hier Knipoog ) en zal ik mijn pennyhart wel meenemen, uiteindelijk moet die toch de klik ook voelen, maar absoluut op een laag pitje zetten. Een second opinion plus een keuring zal ik ook graag aan mij zijde hebben.
Eigenlijk zie ik hier dat alle opties mogelijkheden scheppen maar dat ik gewoon verdomd goed op moet letten!

Nog meer verhalen altijd welkom! Lachen

Martie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-08 11:03

Als je al een ras in gedachten hebt, kijkt dan ook eens bij de website van het stamboek. Ik weet dat ze daar ook vaak een verkooplijst hebben staan.

Zelf heb ik in mei een E-pony gekocht bij een handelaar. Voordeel was dat ik de pony twee weken op proef kon krijgen om in eigen omgeving uit te proberen. Deze handelaar was aanbevolen door iemand die ik kende, ook heb ik via internet naar ervaringen met hem gekeken. Je hebt altijd negatieve verhalen maar grote meerderheid was positief.
Ik heb eerst enkele maanden op allerlei sites gekeken om een idee te krijgen hoe de prijzen lagen van het soort paardje wat we wilden. Ook in mijn omgeving laten weten wat we zochten. Ik heb zelf al veel paarden en ponies gereden en gezien zodat ik relatief snel wist wat me aanstond, ik weet niet of je op dat gebied veel ervaring hebt.

Maak een lijst van wat je zeker wilt zien en weten van het paard, wat hij zeker moet kunnen/doen en wat liefst ook nog (geen enkel paard zal perfect zijn). Idem een lijst wat absoluut niet.
Neem, zeker bij tweede keer proefrijden, iemand mee die er verstand van heeft en jou ook kent, die weet wat je wilt en wat je kan. Neem er ruim de tijd voor. Misschien gaat een geschikt paard dan een keer aan je neus voorbij maar er zijn er altijd meerdere. Dat is beter dan te snel beslissen want dan heb je veel meer kans op een slechte keuze. Succes te zijner tijd!

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-08 16:42

tamoreliefje schreef:
Maar ik denk dat je ook gewoon geluk moet hebben bij aanschaf van paard, je kan best een tof en goed paard vinden bij een handelaar voor "weinig" geld , en een slechte kopen bij de betere fokker.
Gewoon goed uitkijken en je tijd nemen, je niet laten overhaasten.

Als aanvulling: op het moment dat de verkoper druk zet (voor morgen beslissen, of zoiets), gelijk afhaken. 10 tegen 1 dat er iets te verbergen valt!!

PercyLeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-08 16:53

Tot voor kort herkende ik me in jouw verhaal Lachen En sinds gisteren heb ik dan mijn eerste eigen paardje op stal staan!!

Mijn advies: ALTIJD keuren!! (ook rontgenlogisch!) Het eerste paard waar ik ging kijken (via marktplaats) heb ik laten keuren en die werd me dus keihard afgekeurd (ocd) paardje was 2 jaar oud!

Nu heb ik een geweldig merrie op stal staan en zij komt weg bij een handel/springstal (www.maartenkamphuis.nl) Ik ben 1 en al lof over hem! Niks geen gladde praatjes, gewoon zoals het is..paard was al helemaal netjes gekeurd en hij heeft het paard gisteren netjes gebracht Lachen Qua proefrijden kan ik je niks vertellen, die van mij is namelijk 2.5 en zo groen als gras Lachen Wat ik daar wel over wil zeggen; laat het paard eerst voorrijden door iemand! Dan weet je zeker dat het paard ook daadwerkelijk zo is onder het zadel als zij hem beschrijven Knipoog