Welke opleidingen zijn vereist voor paardenbedrijf?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

mickey1978

Welke opleidingen zijn vereist voor paardenbedrijf?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-10-08 13:24

Stel je start een pensionstal. Welke opleidingen moet je daarvoor hebben? EHBO, Brandpreventie? Misschien nog andere?

magda_90

Re: Welke opleidingen zijn vereist voor paardenbedrijf?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-08 18:56

Ik denk zelf aan paardenhouderij of paardmanagement je erg op weg kan helpen. Die twee voorbeelden die jij noemt zijn ook verrekte handig idd.

mickey1978

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-10-08 19:08

zouden er ook cursussen voor paardmanagement zijn? of moet ik dan meteen denken aan een bol of bbl?

Nijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-08 19:09

Sociale Hygiëne?
Volgens mij niet verplicht maar wel verdomde handig, een management cursus, leer je ook meteen wat de benodigde papieren en verzekeringen zijn Lachen

Sieppus

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-08 19:10

Ik loop hier ook tegen aan. Ik vind het een (persoonlijk) probleem dat ik al 29 ben!!! En waar moet ik dan zijn? Ik verbeeld me niks maar zou niet graag in een klas zitten waar dametjes van 16 en 17 zitten....Dan voel ik me dubbel zo oud! Haha!

sdi

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-08 07:19

Verplicht is er niets. Wat wel verplicht is, is je houden aan diverse regels op gebied van milieu, bouwen etc. Daarnaast is het wel erg belangrijk om naast genoemde zaken voldoende kennis en kunde te hebben over:
- paardengedrag & welzijn
- weide/ stal management
- administratie! (leg alles vast op de juiste manier) = vaak een groot probleem
- enige juridische kennis van je rechten en plichten (aansprakelijkheid, klanten, contracten etc.)
- gemeentelijke regelgeving (milieu, bouwen etc.)
- arbowetgeving (m.n. aansprakelijkheid t.o.v. derden/ mensen die op jouw terrein werkzaamheden komen doen)
Heb ooit een pensionstal/ manege willen starten, ver voorbereid, maar nooit wat geworden.

madamX

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-08 07:35

sdi schreef:
Verplicht is er niets. Wat wel verplicht is, is je houden aan diverse regels op gebied van milieu, bouwen etc. Daarnaast is het wel erg belangrijk om naast genoemde zaken voldoende kennis en kunde te hebben over:
- paardengedrag & welzijn
- weide/ stal management
- administratie! (leg alles vast op de juiste manier) = vaak een groot probleem
- enige juridische kennis van je rechten en plichten (aansprakelijkheid, klanten, contracten etc.)
- gemeentelijke regelgeving (milieu, bouwen etc.)
- arbowetgeving (m.n. aansprakelijkheid t.o.v. derden/ mensen die op jouw terrein werkzaamheden komen doen)
Heb ooit een pensionstal/ manege willen starten, ver voorbereid, maar nooit wat geworden.

Helemaal mee eens. Gelukkig zit die verplichting er wel aan te komen zodat niet iedereen zomaar een paardenbedrijf kan beginnen.

mickey1978

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-10-08 09:22

er zijn ook bedrijven die dit allemaal voor je uitzoeken en doen. Denk aan administratie, juridische kennis, regelgeveing en arbowetgeving. Maar dat zal natuurlijk wel het een en ander kosten....

Nijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-08 13:30

Administratie uitbesteden evenals alle juridische zaken daar hangt een flink kosten plaatje aan Geld, geld!
Beter is dan om zelf een cursus basiskennis boekhouden en praktijkkennis boekhouden te volgen Ja

mickey1978

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-10-08 19:18

tjee en dat is best een pittige opleiding dat boekhouden pfff

Elise_K

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-08 19:22

Ik zat laatst te kijken naar een opleiding Hippische Bedrijfskunde (HBO), in Dronten, misschien heb je daar wat aan?

mickey1978

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-10-08 21:04

nee dat is denk ik toch te hoog gegrepen voor mij haha (heb niet eens een MAVO diploma)

meikemarieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-08 16:38

Klopt het dat je als je een paardenbedrijf wilt starten, helemaal geen opleiding hiervoor nodig hebt?
Weten jullie toevallig ook voor de verschillende beroepen in de paardenhouderij welke opleidingen/diploma's hiervoor verplicht zijn? Of waar ik dat eventueel kan vinden Lachen

finn2003

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-08 17:23

tja, die opleidingen zoals paardenhouderij klinken allemaal leuk maar je moet het wel id praktijk doen. Ken genoeg personen die een dergelijke opleiding hebben gevolgd omdat ze graag iets willen doen met paarden. Sommigen zou ik nog geen cent geven en verstand van paarden ho maar.

Officieel ben je voor een manege vast geen opleiding nodig. Zijn meer andere eisen denk ik, zoals bepaalde voorzieningen en certificaten.

madamX

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-08 17:39

Voorlopig heb je geen specifieke vakopleiding nodig als je bv een manege wil beginnen (hoop dat dat in de toekomst wel verplicht wordt). Maar wil je succesvol zijn dan raad ik je aan om zeker een opleiding te volgen. Moet wel zeggen dat je met de huidige hippische opleidingen er ook niet komt, daar ontbreekt het teveel aan kennis om een bedrijf succesvol te leiden.

meikemarieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-08 19:43

hhmm ja ok, lastig,
ik doe namelijk al opleiding hippische bedrijfskunde, maar moet nu een stuk schrijven over beroeps- en bedrijfsuitoefening. dus welke diploma's je waarvoor nodig hebt enzo in de paardensector.....

madamX

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-08 08:54

vincentlover schreef:
hhmm ja ok, lastig,
ik doe namelijk al opleiding hippische bedrijfskunde, maar moet nu een stuk schrijven over beroeps- en bedrijfsuitoefening. dus welke diploma's je waarvoor nodig hebt enzo in de paardensector.....

Dan ben je erg snel klaar met schrijven.