Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73
magda_90 schreef:Ik ga dezen vragen naar mijn zus toe emailen, zij werkt namelijk als juridische secretaresse en doet nu de opleiding rechten
. Lancome schreef:1. Wat zijn mijn verantwoordelijkheden tegenover mijn bijrijder en kan ik persoonlijk aansprakelijk worden gesteld als mijn bijrijder (ernstig) letsel oploopt tijdens het verzorgen en/of berijden van mijn paard? Het gaat hier om een ervaren bijrijder van in de 20, er zijn van beide kanten geen kosten aan het bijrijden verbonden. Zijn dit soort dingen ook in de Wet vast gelegd?
Als mijn bijrijder schade oploopt ben ik verantwoordelijk...........maar dekt mijn WA dat ook?
2. Dekt mijn WA verzekering schade die mijn paard onder haar gezag aanbrengt aan b.v. een auto?
Het is mijn paard en ik ben bezitter dus ja volgens de FAQ. Maar dekt mijn gewone WA verzekering dat ook allemaal?
3. Wat zijn de verantwoordelijkheden van mijn bijrijder tegenover mij wanneer zij schade aanbrengt aan mijn paard en/of spullen? Dan praat ik over dure zaken zoals b.v. een zadel?
?
4. Is het zinvol om afspraken schriftelijk vast te leggen en beiden te ondertekenen? Of telt dat niet bij Wetgeving?
Nee.
) dat de eigenaar van het paard voor alles verantwoordelijk is wat er gebeurd. dat je wa verzekering dus NIETS dekt als je bijrijdster letsel door een val oid. oploopt.. en jij dus flink zuur bent...
_Sigrid_ schreef:@Elma_
In principe wel. Maar dat gaat niet in alle gevallen op. Ik ben zelf bijrijder en stel nou (niet dat ik dat ooit zou doen hoor...)
Maar stel, ik loop met mijn paardje naar de weg, klik het halstertouw los en geef hem een mep op zijn kont zodat hij de weg oprent...en hij komt in botsing met een auto. Dan is de eigenaar natuurlijk niet verantwoordelijk voor dit onverantwoorde gedrag maar ik. Ik heb hem en andere weggebruikers immers bewust en met mijn volle verstand in gevaar gebracht. De eigenaar had dit ook niet kunnen voorkomen, want die is bijvoorbeeld aan het werk.
Een beetje een extreme, overdreven situatie. Maar zo zie je dus dat er wel rekening wordt gehouden met dit soort dingen.
Citaat:Dus als een berijder er af valt omdat zij niet kundig genoeg is, is dat eigen verantwoordelijkheid van de berijder
Arnyek schreef:Er zijn hier al zoveel topics over geweest.
Degene hier op bokt die helemaal thuis is in de materie en de juiste antwoorden geeft is LDRD (TS, stuur bijvoorbeeld even een PB). Vergeet de andere antwoorden (staat weer een hoop onzin tussen).
Citaat:De Wa dekt niet altijd alle medische kosten en die juist die kunnen hoog oplopen. Hier kun je een verzekering voor afsluiten. je sluit dan voor 1 bijrijder een vezekering af en als diegene wat krijgt wordt alles vergoed. deze info heb ik van een verpleegkundige waar ik lag met mijn gebroken been na val van eigen paard.
Citaat:Intressant topic, ik heb nl. van mijn oud-stalhoudster gehoord (en niet dat die nou alles weet, dat denkt ze wel ) dat de eigenaar van het paard voor alles verantwoordelijk is wat er gebeurd. dat je wa verzekering dus NIETS dekt als je bijrijdster letsel door een val oid. oploopt.. en jij dus flink zuur bent...