Keuren x aantal tijd voor aankoop?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Keuren x aantal tijd voor aankoop?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-08 13:14

Ik ga (als alles gaat zoals het moet gaan) in januari een paard kopen, mijn verzorgpony.
Nu, voor mezelf zou ik hem graag laten keuren. De kans dat er wat mis is is extreem klein, zou niet weten wat, maar je weet het nooit .. ook de eigenaar kan het niet weten hé .. Knipoog Gewoon voor mijn eigen gevoel Lachen

Nu vroeg ik me af, kan ik hem ook een paar maanden voor aankoop laten keuren? Deze maand moet de veearts komen voor inentingen en ik dacht dit misschien meteen erbij te doen .. De kans dat er op 2 maanden iets zou ontstaan wat een probleem kan geven lijkt me vrij klein (paard is 12 jaar trouwens en heeft nog nooit wat gehad)? En als er wat gebeurt ben ik daar toch van op de hoogte .. Of is het beter van het echt vlak voor de aankoop te doen, en dus de veearts daarvoor speciaal te laten komen?

En misschien nog tips/dingen waar ik rekening mee moet houden?

Annemeik

Re: Keuren x aantal tijd voor aankoop?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-08 13:16

Het is normaal om tijdens aankoop, te keuren. Pas als de DA een positief aankoop advies geeft, dan is de koop rond zegmaar.

Waarom pas in Januari kopen dan? En je wilt alleen klinisch keuren begrijp ik?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-08 13:25

Momenteel heb ik nog geen werk, en de aankoop komt er pas als dit wel het geval is. Maar normaal gezien zou ik tegen januari toch al zeker aan de slag moeten zijn, dus daarom hebben we die datum genomen .. Maar kan eventueel wel vroeger/later zijn, afhankelijk van de omstandigheden.

Alleen klinisch Ja De rest lijkt me echt overbodig.
Keuring is ook niet puur voor het al dan niet aankopen, de kans dat ik hem niet koop is toch wel vrij klein, tenzij er natuurlijk echt serieuze dingen aan het licht zouden komen .. maar dat lijkt me sterk. Tijdens de wedstrijden is hij al een aantal keer "gekeurd" dus als er wat is dan zou het aan de benen moeten liggen ... want voor de rest doet de veearts volgens mij niet veel anders dan een veearts bij een endurancewedstrijd? (hart/(longen)/darmen luisteren, slijmvliezen bekijken, kijken of er tekenen van uitdroging zijn en dan het draven om te zien of er geen kreupelheden zijn, dat wordt tijdens een wedstrijd gedaan).

Annemeik

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-08 13:30

Ik heb in januari ook een endurance paard gekeurd (klinisch), zij was ook altijd goed geweest. Op de klinische keuring was ze echt niet goed. De DA legde ook uit dat hij met een wedstrijd op hele andere dingen lette.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-08 13:32

Ohja?
Wat wordt er met een klinische keuring allemaal gedaan dan? (zullen vast wel topics over zijn maar ik ben nu even op zoek naar een voorbeeld van een stallingscontract, dus als jij mij hier even bij zou kunnen helpen zou dat fijn zijn Knipoog ).

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-08 14:01

Ik heb soort van hetzelfde gedaan (twee keer zelfs) en in beide gevallen niet laten keuren.
De eerste was het manegepaard waar ik veel op reed, paard was twaalf bij koop, is bij mij 29 geworden.
De tweede was een paard van een stalgenoot dat ik al enige jaren kende; ook niet gekeurd. Dat paard zou waarschijnlijk niet eens door de keuring gekomen zijn. Paard doet verder uitstekend wat ik van hem verlang, what the heck.......
Als ten slotte iemand mij kan vertellen wat er zinnig is aan het keuren van een 1,5 jarige, dan weet ik waarom ik bij de derde onverstandig ben geweest. Dat het paard niet voldoet en dus potentieel te koop is, was nooit uit welke keuring dan ook gekomen. Karakter is niet te keuren.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-08 14:28

Hmmja, je hebt wel gelijk .. Ik zit alleen een beetje met: wat als er inwendig iets is wat zowel ik als de eigenaar niet weet (ik ben geen DA tenslotte, eigenaar ook niet ..). En dan is het misschien toch interessant dat wel te weten ...

Maar langs de andere kant: dan zou het nu toch ook wel al duidelijk moeten geweest zijn denk ik? Of .. ? Bv. een hartafwijking ofzo, het zou mij echt sterk lijken .. dat zouden we dan wel al geweten hebben .. Maarja, misschien voor andere dingen?

Vind het toch een moeilijk iets.. Nagelbijten / Gniffelen

hesterve

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-08 14:35

Een klinische keuring stelt in dat opzicht niet zo veel voor . Aan de binnenkant wordt niet gekeken dan zou je een Rontgen keuring erbij moeten doen. Je verzorgd dit dier al 2 jaar dan heeft de verkoper niets te verbergen en weet je zelf hoe het met de gezondheid van dit dier is. Ik denk dat ik als ik zelf het sterke vermoeden heb dat dit dier goed is het zo zou kopen.

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-08 14:53

Als je het dier al 2 jaar kent en verzorgd, zou ik het niet laten keuren, dat is beetje onzinnig, want als je het kent heeft de eigenaar ook niks te verbergen ofzo.

Het wordt wel anders als je het dier niet kent en het koopt van een vreemde, dan zou ik dat wel laten doen.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-08 15:08

[***] schreef:
Hmmja, je hebt wel gelijk .. Ik zit alleen een beetje met: wat als er inwendig iets is wat zowel ik als de eigenaar niet weet (ik ben geen DA tenslotte, eigenaar ook niet ..). En dan is het misschien toch interessant dat wel te weten ...

Maar langs de andere kant: dan zou het nu toch ook wel al duidelijk moeten geweest zijn denk ik? Of .. ? Bv. een hartafwijking ofzo, het zou mij echt sterk lijken .. dat zouden we dan wel al geweten hebben .. Maarja, misschien voor andere dingen?

Vind het toch een moeilijk iets.. Nagelbijten / Gniffelen

Hhhmmm, hartafwijking, tja, daar zeg je zoiets. Maar als dat er is, dan is het er. Hartproblemen ontstaan niet van de ene op de andere dag. Daarnaast, dat eerste paard van mij bleek ook hartruis te hebben. Daar kwam ik "per ongeluk" achter toen ze 22 was (of zoiets). Later constateerde een andere dierenarts "forse hartruis" (ze was toen 27) en was daar bezorgd over. Hij was dan ook heel verbaast over mijn reactie: "ach, dat had ze al toen ze 22 was...."

Als de dierenarts toch op het erf komt, kun je inderdaad even naar hart en longen laten luisteren, de rest is voor mijn gevoel overbodig. Zoals hart en longen nu zijn, zijn ze over een half jaar ook nog wel.

Annemeik

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-08 16:21

ikke schreef:
Hhhmmm, hartafwijking, tja, daar zeg je zoiets. Maar als dat er is, dan is het er. Hartproblemen ontstaan niet van de ene op de andere dag.

Jawel, bij een virusinfectie (hoeft het paard niet eens echt ziek van te zijn, beetje snotterig kan ook) kan het paard al een hartafwijking oplopen.

Een klinische keuring is ook een momentopname, stel dat hij gisteren vastgelegen heeft, dan zal hij stijver zijn dan anders. De DA kan dat zien als gevoelig. Daarom keuren wij ook altijd rontgenologisch.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-08 17:19

Dus jij zegt ook dat keuren eigenlijk geen (of weinig) zin heeft?
(of met foto's wel.. ok .. maar dat was ik sowieso al niet van plan..)

Annemeik

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-08 17:35

Een klinische keuring is wel zinnig, vooral om de lichamelijk gesteldheid te meten (hart, longen etc). Qua kreupelheid vind ik hem vaak minder betrouwbaar. Het paard kennen is dan idd wel belangrijk. Maar evengoed kan een DA het toch beter bekijken dan dat je zelf kan zien.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-08 19:09

Maar waar zit het verschil dan tussen een klinische keuring en een endurance-keuring? Want volgens jou kijken/luisteren de veeartsen daar naar andere dingen? Wat doen ze dan precies bij een klinische keuring? Of zijn daar al veel topics over te vinden? Dan moet ik eens zoeken Knipoog

Annemeik

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-08 19:13

Ik zou idd eerst even zoeken.

Om dat allemaal te vergelijken moet ik ook even zoeken Knipoog

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-08 19:25

Annemeik schreef:
ikke schreef:
Hhhmmm, hartafwijking, tja, daar zeg je zoiets. Maar als dat er is, dan is het er. Hartproblemen ontstaan niet van de ene op de andere dag.

Jawel, bij een virusinfectie (hoeft het paard niet eens echt ziek van te zijn, beetje snotterig kan ook) kan het paard al een hartafwijking oplopen.

Een klinische keuring is ook een momentopname, stel dat hij gisteren vastgelegen heeft, dan zal hij stijver zijn dan anders. De DA kan dat zien als gevoelig. Daarom keuren wij ook altijd rontgenologisch.

Hoeveel van die paarden ken jij??
Het kan ook van wormen in de bloedbaan komen. Yep, ik ken daar zegge en schrijve één voorbeeld van; het paardje van het bokt-logo.........

Als je je paard wil laten keuren om klasse 4 endurnace te gaan rijden, dan zal een dierenarts strenger kijken en eerder aanraden foto's te maken.
Als je echter op dezelfde voet verder wil gaan als je tot nu deed, dan zal de dierenarts je niet echt iets gaan vertellen wat je niet al lang weet. Beetje ronddabberen op een wedstrijdterrein zal dat niet anders maken. En dan nog, paard van mijn lesgeefmens was soort van wrak volgens de kenners, maar datzelfde paard liep zonder problemen naar zuid Frankrijk. De wijze waarop je met je paard omgaat doet meer dan willekeurig welke keuring.........

Annemeik

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-08 19:29

ikke schreef:
Hoeveel van die paarden ken jij??
Het kan ook van wormen in de bloedbaan komen. Yep, ik ken daar zegge en schrijve één voorbeeld van; het paardje van het bokt-logo.........

Heel toevallig 2 in mijn directe omgeving, in de rest van nederland weet ik het niet. Ook ken ik er nog 1 die het door een ongelukkige bevalling heeft gekregen. Het hart is niet zo sterk als we wel eens denken Knipoog