Hooinet of hooizak in de trailer?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Dana82

Hooinet of hooizak in de trailer?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-10-08 09:02

Mijn paard staat nog al eens lang op de trailer. Ik heb dan 2 hooinetten hangen zodat hij de tijd al etende kan spenderen. Maar ik vind dat met een net er zo veel op de vloer beland. De helft ligt er naast en daar kan m'n paard, vanzelfsprekend, niet aan (erg frustrerend voor het beestje).
Wat vinden jullie van een hooizak op de trailer? Heb je daar idd minder verlies van hooi bij? Mijn net hang ik zodanig op, zodat het op z'n kant ligt (ik bind de onderkant mee naar boven). Want als het te laag hangt, kan m'n paard er weer niet aan (dan zwijgen we nog over hoeven die kunnen vastzitten in het net). Gaat dat ook met een hooizak? Graag jullie meningen en ervaringen!

cissy

Re: Hooinet of hooizak in de trailer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-08 13:06

hooizak verlies je ook hooi mee maar hij zakt niet zo uit als hij leeg is. probleem daarmee kan wel zijn dat als je m niet goed ophangt het oog aan de verkeerde kant komt te hangen door draaien van de zak en dan kan je paard er weer niet bij...

Dana82

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-10-08 13:31

Dat dacht ik ook al. Maar aangezien ik het nog nooit gebruikt had, stelde ik mezelf die vraag. Dan zou ik de zak al hoog moeten hangen, zodat de opening voor z'n neus is. Want in de trailer kan hij zijn hoofd natuurlijk niet naar beneden doen, met die buis voor hem. Ik ga eens bekijken of ik die hooizak dus wat hoger kan hangen.
Ik bedenk net: zou het hooi trouwens niet sneller op zijn dan met een net? Want daar moet toch dikwijls vissen naar hooi, terwijl met een zak hij er zo aankan?

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-08 13:40

Ik heb altijd een hooinet. Is ie inderdaad wat langer mee bezig, en ik zorg dat er altijd wat in zit. Als we langer dan een half uur onderweg zijn dan ga ik tussendoor even kijken en als het nodig is bijvullen. Het hooi wat op de grond ligt dat voer ik dan later, in de stal of op wei. Hoeven we dat niet weg te gooien.
Ik heb mijn net altijd redelijk hoog hangen, op de hoogte van de voorstang, en dan horizontaal tussen de twee ramen vastgebonden zodat het niet zo heen en weer zwiept, en dan kunnen er ook geen hoeven in vast blijven hangen Lachen

Dana82

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-10-08 13:46

MysticTinker schreef:
Ik heb altijd een hooinet. Is ie inderdaad wat langer mee bezig, en ik zorg dat er altijd wat in zit. Als we langer dan een half uur onderweg zijn dan ga ik tussendoor even kijken en als het nodig is bijvullen. Het hooi wat op de grond ligt dat voer ik dan later, in de stal of op wei. Hoeven we dat niet weg te gooien.
Ik heb mijn net altijd redelijk hoog hangen, op de hoogte van de voorstang, en dan horizontaal tussen de twee ramen vastgebonden zodat het niet zo heen en weer zwiept, en dan kunnen er ook geen hoeven in vast blijven hangen Lachen

Ik doe dat op exact dezelfde manier. Het probleem is dat hij dikwijls veel langer dan een half uur op de trailer moet. Waarbij ik, dikwlijks, niet de kans heb om ieder half uurtje te gaan kijken. Daarom dacht ik dat een hooizak misschien handiger was, dat die minder hooi verliest. Niet dus. Ik hou het wel bij m'n netjes. Ik ga er wel andere halen, want in de mijne zitten een paar grote gaten (toen hij jonger was vond hij het netje leuker, dan het hooi Haha! ). Dat zal ook schelen in verlies van hooi. Knipoog .

Voilà jullie hebben me weer de kosten van een hooizak bespaard. Tong uitsteken

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-08 14:13

Er zijn ook van die extra grote hooizakken te koop, van zo'n vierkante zakken. Die zijn te koop met kleinere gaatjes (dus langzamer eten) en er kan meer in, dus misschien wel genoeg voor een of twee uur Lachen

Edit: http://hooinet.nl/hooinet%20standaard.html

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-08 14:34

zo leuke prijs voor een simpel hooinetje..... oeps!

Dana82

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-10-08 14:38

Bedankt voor de link, maar inderdaad lekker prijzig. Als ik twee gewone netten koop, daar gaat dan ongeveer evenveel in, maar dan ben ik wel veel minder kwijt.
Ik kan deze trouwens niet goed hangen in mijn trailer.

Abrahams

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-08 14:38

Nou inderdaad pittige prijs!!!!

Ik heb ook een hooizak in de trailer hangen. Mijn ervaring is dat er net zoveel hooi op de grond beland als met het hooinet. Dacht namelijk ook dat er hiermee minder hooi op de grond zou komen te vallen en was daarom dus overgestapt maar weinig verschil.

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-08 14:39

Ik gebruik dus ook een hooizak ipv een hooinet.
De paarden worden er echt wel handig in om de zak weer om te draaien als de opening naar achteren is.
Het knoeien is wel veel minder vind ik.
Als de zak nog vol is eet mijn paard eerst van bovenaf, daarna gaat hij het gat gebruiken wat lager zit.

Mando

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-08 16:34

Ik heb ook een hooinet vast hangen Mawb dus niet los bungelend.
Dan zijn het net boksballen als je optrek ... die zwiepen heen en weer en dan kunnen ze tegen zijn hoofd zwiepen... kan hij ze terug koppen ..... Haha!

Ik heb hem met het touwtje door de onderkant halen en dan "dwars' vastmaken dat je een soort van bol krijg.
Werkt prima.

jSophiaF

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-08 18:44

Als mijn merrie met de trailer weg moet , gebruik ik ook een hooinet. Dacht ook dat ze met een hooizak minder zou verknoeien, alleen kan ik deze helaas niet ophangen, omdat er een lus aan de achterzijde zit, zodat je hem zo kan vast maken dat hij niet gaat draaien en dat kan ik niet kwijt in me trailer.