niet per se E rijbewijs nodig?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Neskolay

niet per se E rijbewijs nodig?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-09-08 14:52

Hallo,

Kan zijn dat dit ergens eerder vermeld is, maar kon niks vinden.
Mensen die me ergens heen kunnen linken is ook prima Knipoog

Ik meen me te herinneren dat er een regel is dat als je auto zwaarder is als de combinatie achter je dat je dan zonder E rijbewijs mag rijden?
Gaat niet over mezelf, want heb nooit met aanhanger gereden, so please niet aanvallen hiero Knipoog

Hoe zit dit precies?

Groetjes Ans

Bienotje

Re: niet per se E rijbewijs nodig?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-08 15:30

stefanvi

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-08 15:54

Je mag zonder E rijden als het totale maximale laadvermogen niet boven het gewicht van je auto uit komt, En... de totale combinatie niet zwaarder is dan 3500 kg.

Even paar voorbeelden:
- Auto van 1400 kg, met een 1,5 paards trailer met een MTM van 1350 kg.
mag, want aanhanger is minder zwaar dan auto en totale combinatie is 2750 kilo, dus minder dan 3500.

- Auto van 1600 kg met 2 paards trailer met een MTM van 2000 kg.
mag niet, trailer is zwaarder dan auto, plus het feit dat je op 3600 kg zit, dus boven de 3500 kg.

- Auto van 2200 kg met een 2 paards trailer met een MTM van 2000 kg.
mag niet, alhoewel de auto zwaarder is dan de aanhanger, zit je met je combinatiegewicht op zo'n 4200 kg. Dus ruim boven de toegestane 3500 kg.

Let op! Als je nog geen BE rijbewijs hebt, gaat de politie altijd uit van het maximale gewicht wat de aanhanger kan zijn, ookal rijdt je met een lege trailer.
Een 1,5 paards trailer is vaak 1350 kg, en een 2 paards meestal 2000 kg. Van deze gewichten gaat de politie dus ook uit bij hun berekening.
Zodra je BE behaald hebt, geldt pas de regel dat er gekeken wordt naar het daadwerkelijke gewicht. Dan mag je dus wel een trailer van 2000 kg achter een trekhaak van 1500 kg hangen, zolang je hem maar niet zwaarder dan 1500 kg laadt.

Let ook op of je trekauto wel het gewicht van de trailer mag trekken (terug te vinden op kentekenbewijs), sommige auto's mogen bijv. maar 1150 kg trekken ookal zijn ze zwaarder dan een 1,5 paards trailer. Anders ben je natuurlijk alsnog de sjaak.

Kortweg, op je B rijbewijs is rijden met een 2 paards trailer zo goed als altijd uitgesloten, een 1,5 paards trailer kan afhankelijk van het gewicht van je trekauto vaak nog wel.

aliealie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-08 15:59

Ja wat mijn voorgangster hierboven zegt klopt inderdaad.
Ik heb zelf een Citroen XM die 1350kg weegt. Mijn trailer weegt leeg 550kg en mag met maximale belading totaal 1300kg zijn. Dit mag dus zonder E omdat trailer + totaalgewicht niet boven het gewicht boven de auto uitkomt. Pling Pling Pling

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-08 17:09

stefanvi schreef:
Je mag zonder E rijden als het totale maximale laadvermogen niet boven het gewicht van je auto uit komt, En... de totale combinatie niet zwaarder is dan 3500 kg.

Even paar voorbeelden:
- Auto van 1400 kg, met een 1,5 paards trailer met een MTM van 1350 kg.
mag, want aanhanger is minder zwaar dan auto en totale combinatie is 2750 kilo, dus minder dan 3500.

LAADVERMOGEN VAN DE AUTO!!!!!
Dit verhaal klopt alleen indien het toegestane laadvermogen van de auto lager is dan 750kg!!!
TMM van auto EN trailer minder dan 3500kg.
stefanvi schreef:
- Auto van 1600 kg met 2 paards trailer met een MTM van 2000 kg.
mag niet, trailer is zwaarder dan auto, plus het feit dat je op 3600 kg zit, dus boven de 3500 kg.

- Auto van 2200 kg met een 2 paards trailer met een MTM van 2000 kg.
mag niet, alhoewel de auto zwaarder is dan de aanhanger, zit je met je combinatiegewicht op zo'n 4200 kg. Dus ruim boven de toegestane 3500 kg.

Let op! Als je nog geen BE rijbewijs hebt, gaat de politie altijd uit van het maximale gewicht wat de aanhanger kan zijn, ookal rijdt je met een lege trailer.
Een 1,5 paards trailer is vaak 1350 kg, en een 2 paards meestal 2000 kg. Van deze gewichten gaat de politie dus ook uit bij hun berekening.
Zodra je BE behaald hebt, geldt pas de regel dat er gekeken wordt naar het daadwerkelijke gewicht. Dan mag je dus wel een trailer van 2000 kg achter een trekhaak van 1500 kg hangen, zolang je hem maar niet zwaarder dan 1500 kg laadt.

Let ook op of je trekauto wel het gewicht van de trailer mag trekken (terug te vinden op kentekenbewijs), sommige auto's mogen bijv. maar 1150 kg trekken ookal zijn ze zwaarder dan een 1,5 paards trailer. Anders ben je natuurlijk alsnog de sjaak.

Kortweg, op je B rijbewijs is rijden met een 2 paards trailer zo goed als altijd uitgesloten, een 1,5 paards trailer kan afhankelijk van het gewicht van je trekauto vaak nog wel.

Tweepaards met B-rijbewijs is ALTIJD uitgesloten!
Bovendien had verwijzen naar de FAQ je een hoop tikwerk bespaart Clown Extreme duivel

Neskolay

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-09-08 19:29

stefanvi: Bedankt, je bericht bevat alles wat ik wilde weten Haha!
Thnx!

stefanvi

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-08 20:03

ikke schreef:
Tweepaards met B-rijbewijs is ALTIJD uitgesloten!

Niet helemaal, je kunt een aanhanger laten terugkeuren, je kunt er dan weliswaar geen 2 paarden meer op kwijt, maar dan mag het wel.

Heb overigens nooit het nut van terugkeuren ingezien, technisch blijft het hetzelfde voertuig.

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-08 08:53

twee paards worden niet zo gauw teruggekeurd, meestal zijn het 1,5 paards die worden teruggekeurd zodat er nog net met B mee gereden mag worden.

MISTRAL94

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-08 14:32

Ik vond dat altijd zo ingewikkeld en een gedoe dat ik mijn E rijbewijs gehaald heb, hoef ik me ook nergens zorgne om te maken. Daar komt bij dat er bij de politie net zo goed onduidelijkheid is wat nu wel en niet mag. Hoeveel moeite is het nou eigenlijk om je E rijbewijs te halen Vork Vind het onverstandig om zo te puzzelen dat het met een B rijbewijs mag. Ik heb toch wel handige tips gehad tijdens de lessen waar ik zeker wat aan heb.

Ook was er sprake van dat je een E rijbewijs nodig hebt om te mogen rijden met aanhanger. Ik vind het een goede zaak die ze wat mij betreft door mogen zetten Ja

Neskolay

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-09-08 14:44

Ik ben het wel met je eens mistral94.
Dit ging ook niet over mezelf, want ik wil echt wel mijn E rijbewijs halen..
Echter rijdt een bekende van mij al jaaaaaaaaaaaren zonder E rijbewijs met de vreemdste aanhangers en hij kan echt supergoed rijden, goed inzicht en wel vrachtwagenrijbewijs etc.
Vandaar dat ik dit vroeg omdat het mij bijstond dat er bepaalde uitzonderingen waren voor E rijbewijs.

Haha!

MISTRAL94

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-08 14:46

Voor zulke mensen is het halen van het E rijbewijs dan ook geen probleem Clown Maar goed daar kun jij ook niets aan doen.

Maar het blijft ingewikkeld wanneer het nu wel of niet mag Ja

Neskolay

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-09-08 15:14

MISTRAL94 schreef:
Voor zulke mensen is het halen van het E rijbewijs dan ook geen probleem Clown Maar goed daar kun jij ook niets aan doen.

Maar het blijft ingewikkeld wanneer het nu wel of niet mag Ja

Klopt idd Knipoog
Maar zolang hij het nog niet heeft vroeg ik me af wat wettelijk voorgeschreven was als regels betreft rijden met aanhanger/paardentrailer.
Aan voorgaande berichten te zien, kan ik mooi even gebruik van zijn diensten maken Haha!

Judje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-08 15:43