Pas gekocht paard met ocd en artrose. Wat nu?

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Roxxiejj

Pas gekocht paard met ocd en artrose. Wat nu?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-09-08 10:32

Allereerst: ik heb toestemming van de eigenaar om dit hier te plaatsen. Het gaat hier niet om mijn paard, maar om die van een ander.

3 maanden terug heeft zij een paard gekocht. Hij is toen klinisch goed gekeurd en zij heeft hem meegenomen. Bij haar stond hij overdag in de wei en s'nachts op stal.

Sinds vorige week is de eigenaresse er achter dat haar paard artrose en ocd heeft. Ze kwam hierachter, doordat hij kreupel liep. Ze heeft dit een weekje aangezien en is toen op aanraden van haar instructeur naar de DA gegaan. De DA heeft het paard onderzocht, maar kon in eerste instantie niets vinden. Hij heeft toen enkele dagen op de kliniek gestaan, zijn er testen gedaan en kwam er via rontgenfoto's aan het licht, dat het paard ocd en artrose had.

Nou is haar vraag: wat kan zij doen? Heeft iemand tips?
Laatst bijgewerkt door Judje op 24-09-08 12:02, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Titel verduidelijkt.

Trieske_

Re: Paard met ocd en artrose. Wat nu?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-08 10:38

als er enig bewijs is van de DA (wat meestal wel is) dat het paard dit al langer heeft, kan het zijn dat de vorige eigenaar het paard terug moet nemen. (hier zijn wel regeltjes aan gebonden geloof ik maar die weet ik niet)
Heeft ze een koopcontract opgesteld met de koop ivm verborgen gebreken

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-08 10:41

MD-->TAO

Roxxiejj

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-09-08 10:43

Het zijn alleen mondelinge afspraken.

De DA kon wel met zekerheid zeggen dat het paard dit al langer had, voordat zij hem kocht.

Bramasole

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-08 11:58

12 weken is vrij kort, maar het ligt er toch echt aan wat de wet zegt. Op bokt zijn er meerdere topics geopend met erg goede adviezen, tevens een omschr. over hoe het wettelijk is geregeld.

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-08 12:04

heeft ze het paard paticulier gekocht of via handelaar?

Nonnetjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-08 12:07

via een handelaar

CM_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-08 12:15

Ik zou haar rechtsbijstand eens laten bellen.

Ik vrees dat ze zelf nalatig is geweest door geen foto's te laten maken bij keuring.
Klinische keuring stelt weinig voor.

Maar het is wel zo dat je meer rechten hebt mbt terugbrengen bij een handelaar... dus , ff advocaat inschakelen Knipoog

Bramasole

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-08 12:15

Via een handelaar, dat veranderd de zaken...
Kijk eens bij TAO, een topic waarin een meisje aangeeft in een soort gelijke situatie te zitten. Waren goede tips gegeven.
Even zoeken denk ik...

Nonnetjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-08 12:51

rechtsbijstand heeftt ze al geprobeerd en geven haar geen hoop ze zeggen dat ze wienig kans maakt omdat ze niet kan zeggen dat de vorige eigenaar kon weten dat het paard het had

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-08 12:58

Als je een paard via een handelaar koopt, heb je 6 maanden "garantie".
De bewijslast ligt dan ook, tijdens die 6 maanden, bij de handelaar.
Hij moet bewijzen dat het paard nog geen atrose en OCD had bij verkoop. Na die 6 maanden ligt de bewijslast bij de koper en dan wordt het een stuk moeilijker.

Dit kun je regelen via je rechtsbijstand en als je die niet hebt moet je even googlen naar een standaard brief waarin je de handelaar in gebreken stelt en eist dat hij het paard terug neemt.

Casarell

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-08 13:02

Even een vraag mbt de problemen..

Is de artrose veroorzaakt door de ocd, of is de ocd afkomstig van de artrose..?? Wat is de oorzaak?
Heeft het paard artrose nav een ocd, is de ocd er evt uit te halen, en stopt de artrosevorming..

Voor duidelijker antwoord moet je de vraag even voorleggen aan de DA die de foto's heeft beoordeeld..

Nonnetjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-08 14:04

de atrosse en ocd zitten op verschillende plekken!!
en aan de ocd kunnen ze wel wat doen,,

maar aan de atrosse niet,

CM_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-08 14:23

Brainless schreef:
Als je een paard via een handelaar koopt, heb je 6 maanden "garantie".
De bewijslast ligt dan ook, tijdens die 6 maanden, bij de handelaar.
Hij moet bewijzen dat het paard nog geen atrose en OCD had bij verkoop. Na die 6 maanden ligt de bewijslast bij de koper en dan wordt het een stuk moeilijker.

Dit kun je regelen via je rechtsbijstand en als je die niet hebt moet je even googlen naar een standaard brief waarin je de handelaar in gebreken stelt en eist dat hij het paard terug neemt.

Ja maar de koper heeft geen rontchenfoto's laten maken bij de keuring, dus eigenlijk is ze nalatig geweest. Dus vraag me af hoe sterk ze hierin staat.

Het is immers dan geen echt verborgen gebrek, ze had het kunnen weten als ze foto's had laten maken.

Rytm

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-08 19:59

Volgens mij is de eigenaresse nalatig geweest.

Geen rontgenfoto's laten maken is dan ook het stomste wat je kunt doen.

Mindfields

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-08 20:05

Je hebt zelf onderzoeksplicht bij aankoop, dwz in dit geval, ze heeft niet volledig aan haar onderzoeksplicht voldaan en het paard gekocht na alleen een klinische keuring. Ik vrees dat ze weinig kans maakt maar de wonderen zijn de wereld nog niet uit natuurlijk.

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-08 20:11

Als je als koper besluit om een paard te kopen na klinische goedkeuring heb je volgens mij weinig in de hand om het paard terug te brengen...
Je hebt immers die afspraak gemaakt met de koper en het paard was klinisch goed op het moment van de koop.
Waarschijnlijk wist de verkoper zelf ook van niks...

aslo

Re: Pas gekocht paard met ocd en artrose. Wat nu?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-08 16:39

Als je een paard koopt van een handelaar en deze blijkt een verborgen gebrek te hebben, wat dit m.i. is, dan kun je het paard terug brengen. Koper heeft best wel aan de onderzoeksplicht voldaan, door het paard klinisch te laten keuren. Wel moet idd aangetoond worden dat het paard de OCD en artrose al had voor aankoop. Er is een speciale paardenadvocaat, ff googlen, die kun je eens bellen. Kost niets, pas als deze idd in actie moet komen.

PercyLeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-08 16:47

aslo schreef:
Als je een paard koopt van een handelaar en deze blijkt een verborgen gebrek te hebben, wat dit m.i. is, dan kun je het paard terug brengen. Koper heeft best wel aan de onderzoeksplicht voldaan, door het paard klinisch te laten keuren. Wel moet idd aangetoond worden dat het paard de OCD en artrose al had voor aankoop. Er is een speciale paardenadvocaat, ff googlen, die kun je eens bellen. Kost niets, pas als deze idd in actie moet komen.

FloortjeM op bokt weet hier veel vanaf. Persoonlijk denk ik dat ze geen poot heeft om op te staan.

Scum

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-08 08:27

Ik vind dat de koopster nalatig is geweest door alleen klinisch te laten keuren. Dat zou naar mijn mening ook het eerlijkste zijn.
Ben beniwue hoe het afloopt.

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-08 08:41

welke prijsklasse viel dit paard? vaak is het bij recreatiepaarden niet gebruikelijk om ook foto's te maken, maar wel vreemd dat er bij de buigproeven dan niks naar voren is gekomen....

piewie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-08 08:47

Ik heb in een soort gelijke situatie gezeten met mijn vorige paard.
Ook bij een handelaar gekocht. Die van mij bleek cornage te hebben en bij de buigproef kreupel.
Ik heb geen rontgenlogisch onderzoek laten doen, alleen klinisch.
Bij de klinische keuring kwam hij niet door de buigproef, maar dat was een moment opname en waarschijnlijk van het langdurig op de trailer staan, dus stelde de DA voor om het na een week nogmaals te doen. Maar binnen die week, liet ik hem los springen en we hoorden overduidelijk een cornage.
Ik de handelaar gebeld......Dat kon niet enz. en natuurlijk wilde hij het paard niet terug nemen.
Ook heb ik toen een endoscopie laten maken om het aan te tonen en kreeg ik een DA verklaring mee terug.

Belletje nd rechtbijstand gedaan en het probleem voorgelegd. Een handelaar moet binnen 6maanden het aangekochte paard met gebreken terug nemen, tenzij hij dit zowel mondeling als schriftelijk had bevestigd tegenover mij.
Dit had hij dus niet en ik stond in mijn recht, mits ik de DA verklaring kon opsturen (kopie) en hiermee dus kon aantonen bij de handelaar, dat het een verborgen gebrek was.
Dus ik vervolgens de handelaar weer gebeld en situatie uitgelegd. Hele hijsa om geweest, maar naar een telefoontje van mijn advocaat nd de handelaar, heeft hij het paard uiteindelijk weer opgehaald en heeft mij mijn centen weer terug gegeven. INcl de centen van de onderzoeken.

Ik hoop dat je hier wat aan hebt.
Mocht je nog vragen hebben PB maar hoor.
Laatst bijgewerkt door piewie op 25-09-08 08:49, in het totaal 1 keer bewerkt

grauwman

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-08 08:48

een paard met artrose en ocd kan makkelijk door een buigproef komen, ligt eraan hoe sterk het paard van zichzelf is

Whoops1

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-08 08:49

Nouvel schreef:
Als je als koper besluit om een paard te kopen na klinische goedkeuring heb je volgens mij weinig in de hand om het paard terug te brengen...
Je hebt immers die afspraak gemaakt met de koper en het paard was klinisch goed op het moment van de koop.
Waarschijnlijk wist de verkoper zelf ook van niks...

Ik las je stukje & wilde precies hetzelfde naar je schrijven als Nouvel..

Nonnetjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-08 10:49

het paard valt onder midden prijs klasse