Boerderij splitsen

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Bokker31

Boerderij splitsen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-09-08 19:20

Tja... we zijn al een tijdje op zoek naar ons droomhuis met ruimte voor een paard, helaas moet je dan ook een droom salaris meebrengen Vork .
We zijn nu op het idee gekomen om samen met een ander stel een boerderij te kopen en te splitsen zodat we allemaal
onze droom kunnen verwezelijken. Heeft iemand hier ervaring mee (of iemand interesse in regio Overijssel Haha! )

AMarijn

Re: Boerderij splitsen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-08 19:25

Heej,
Ik heb er geen ervaring mee (aangezien ik nog 17 ben:P),
maar de boer bij ons in de buurt heeft zijn huis gesplits. de boer en de boerin wonen onder in het huis. En een verpleegster woont boven in de boerderij. De boer en boerin vind het heel fijn zo. zo is hun huis niet zo groot en kunnen ze toch nog klein schalig de boerderij onderhouden.
Verder vind ik het echt een super plan van je. Succes met iemand zoeken waar mee je het kan doen.

Steph86

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-08 19:43

Heel toevallig zijn wij ( vriendlief ik schoonouders en de kinders) mee bezig.
Ik wil je niet ontmoedigen, maar het is een bult geregel en etc.
Mijn schoonouders gaan de boerderij ook opsplitsen, wij gaan tijdelijk in het nieuwe deel wonen, wij gaan daar maar tijdelijk wonen omdat we ook een bouwkavel en grond hebben gekocht ( van mijn schoonouders), wij kopen dus eerst een deel van de boerderij, wij laten het verbouwen, als het klaar is dan gaan we daar tijdelijk in wonen, en in tussen wordt ons huis gebouwd, als ons huis klaar is, verkopen wij het opgesplitste deel aan mijn zwager of eventueel kopen mijn schoonouder het van ons terug.

Maar vergeet niet dat je met veel dingen rekening moet houden, zoals je mag niet klakkeloos de boerderij naar je eigen stijl verbouwen ( ik heb het over de buitenkant),
dat er bezwaar getekend kan worden door de buren/omgeving, het minimaal 5 maanden duurt voordat je zeker weet of het wordt goed of afgekeurd ( bouwtekening)
je veel toch in de orginele staat moet laten en zo is er nog wel meer.

Het is ook zo dat er per 1 juli iets is veranderd, ik kanje op het moment niet precies uit leggen wat het is, maar ik weet alleen nog, dat het nu moeilijker is om een boerderij te splitsen als daarvoor, als je voor 1 juli 2008 je aanvraag hebt ingediend ( voor opsplitsing/verbouwing) dan heb je nog te maken met de ''oude regels en als je na 1 juli een aanvreaag hebt ingediend dan heb je te maken met de ''nieuwe'' regels en die maken het allemaal een stuk lastiger en ingewikkelder dan dat het al was.

Wij gaan overigens ook in [***] wonen, in [***] ( nabij gramsbergen).

Moch je meer willen weten, mijn pb box staat open Lachen

Wiesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-08 12:11

- het moet mogen van de gemeente
- er moet een bouwvergunning aangevraagd worden
- bedenk je heel goed of het andere stel nog steeds goede vrienden blijven als ze heeel dicht naast je wonen!
- bedenkj e ook hoe je het gaat vinden als deze ooit besluiten te verhuizen en andere mensen kopen hun huis!
- hoe verdeel jeh et perceel rondom het huis?

En zo voort ...

Noppert

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-08 12:23

Wij wonen in een boerderij, die officieel 2 huisnummers heeft maar niet officieel gesplitst is. Wij wonen op stal en het voorhuis verhuren we als vakantiewoning. De officiele registratie bij de gemeente met 2 huisnummers gaat pas plaats vinden als we de milieuvergunning inleveren. Beetje koehandel dus Haha!
Wat je eerst zou kunnen doen is kijken wat er voor bestemmingsplan ligt voor de betreffende boerderij. Kijk, gaat de gemeente er binnen 3 jaar bijvoorbeeld een LOG-gebied maken, dan wordt je over een tijdje weggekocht en is al je werk voor niets geweest.
Vergis je verder niet in de kosten van het splitsen van een boerderij in 2 woongedeeltes, vaak heeft het stalgedeelte bijvoorbeeld helemaal niets aan nutsvoorzieningen en moeten alle leidingen etc. nog doorgetrokken c.q. aangelegd worden.
Mocht je nog vragen hebben, mijn pb staat open

leovier

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-08 13:27

Haha nou super idee.. wij hebben hier ook al over nagedacht, en dan met onze beste vrienden.. alleen zij komt oorspronkelijk niet uit overijssel en wil graag in gelderland blijven... ik zelf wil ook graag in overijssel blijven, ben in principe niet plaatsgebonden.. maar ga niet weg uit overijssel Knipoog

willemieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-08 13:35

Wij zijn er ook mee bezig geweest met vrienden. Wat een hoop werk. De meeste boerdreijen mag je niet zomaar opsplitsen en dus twee kavels van maken, mag het wel dan moet je dus het kadaster laten komen, met bijbehorende notariskosten. Alle nuts voorzieningen moeten gesplist worden, er moeten extra meters bij komen. En dan de hele verbouwing nog, tweede badkamer, tweede keuken, wie krijgt de mooiste/ duurste helft??
Dus al met al ben je lang niet altijd goedkoper uit omdat er zoveel bijkomende kosten zijn en praktische problemen.
Wij zijn inmiddels verhuisd naar een bestaande twee-onder-een-kap..
succes

MISTRAL94

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-08 14:23

Mocht je dit door zetten laat je heel goed informeren en zet alles op papier! Dat zal je een hoop ellende besparen maak duidelijke afspraken en laat dus alles vast leggen bij de notaris! Wij hebben zaken met onze buren moeten doen wat ondanks dat het vast gelegd was bij de notaris, uitgelopen is op een ramp. Niets is vervelender dan buren naast je te hebben wonen waar je het niet mee vinden kan!

Is duitsland geen optie voor je? Vlak over de grens? Daar is vrijstaand wonen met paarden aan huis nog wel mogelijk Knipoog

Marion71

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-08 14:48

Je mag in beginsel woningen met een inhoud van 750 m³ splitsen, maar dan niet als 2 woningen maar als inwoning (heeft te maken met woningcontingent gemeente). Je moet dan dus een tussendeur naar elkaar hebben (beetje wassenneus hoor). Als je verstandig bent, dan splits je de eigendommen idd juridisch (eigendom) en kadastraal (ieder eigen kadastraal nummer). Planologisch splitsen lukt je bijna niet en is ook niet noodzakelijk (indien wel dan wordt het aangeduid als 2 woningen. Gemeenten willen dat dus niet graag). En dan de verbouwingen nog. Hoe handig ben je zelf? Of het de kosten waard is, hangt af van het object, de aankoopprijs en je eigen kunnen. Bedenk trouwens dat je het met vrienden of bekenden heel goed geregeld moet hebben. Er gaan heel wat vriendschappen kapot om geld en in dit geval gaat het ook nog 'ns ten koste van je woonplezier.

Ik heb samen met m'n tweelingzus en onze mannen een boerderij onder de rook van Zwolle gekocht met bijna 5 ha. Wij hebben alles gesplitst en geregeld. In praktijk delen we veel (zij heeft veel land, ik de gehele paardenaccommodatie en een beetje land) zonder elkaar daarvoor te betalen. Dat heeft met gunnen, een enorm sterke bloedband en heel veel liefde voor elkaar (klinkt beetje softy) te maken. Eerlijk gezegd denk ik niet dat dit met kennis of vrienden kan. Maar da's een keuze die je zelf moet maken.

Als je er in persoonlijke zin uit bent en je wilt meer weten, technisch, juridisch, regelgeving, etc, pb me gerust.

Bokker31

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-09-08 19:16

Bedankt voor jullie reacties!

Ik wist al wel dat het per gemeente kan verschillen wanneer een boerderij mag worden gesplitst. Meestal moet de inhoud dan minimaal 900 m3 en soms 1000 m3 zijn.

@Marion71 Je verhaal klinkt helemaal niet soft. Ik snap dat het belangrijk is dat je goed met elkaar overweg kunt omdat je zo dicht naast elkaar woont. Onze voorkeur gaat uit naar het volledig splitsen in 2 wooneenheden met 2 huisnummers. Anders verwacht ik problemen met de hypotheekverstrekker. Was dat bij jullie geen probleem? En kun je nog iets vertellen over de kosten die erbij zijn komen kijken (gemeente, kadaster, etc.)

@Mistral94 Mag ik weten wat er dan alsnog fout is gelopen?

Marion71

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-08 09:16

Wij hebben volledig gesplitst. Dat moet je ook eigenlijk altijd doen. Als je gezamenlijk eigenaar zou zijn of je hebt het niet gesplitst dan ben je over en weer verantwoordelijk voor nakoming van alle verplichtingen. Denk dan aan dat je er verantwoordelijk voor bent dat je buren de hypotheek betalen, maar ook de gemeentelijke belastingen, de verplichting dat het object verzekerd is, etc. Als je buren niet betalen, komen ze de centjes bij jou halen. Geldt natuurlijk ook andersom.

2 huisnummers heeft juridisch geen status. Is vooral voor jezelf handig. Gemeenten willen van 1 grote boederij geen 2 woningen maken omdat dat ten koste van het aantal woningen dat zij nieuw mogen bouwen gaat. Het wordt dan dus inwoning. Dat betekent dat je in een verkeersruimte (op de begane grond) een toegangsdeur van de een naar de ander moet hebben. In de praktijk heb je daar natuurlijk geen last van, maar ten tijde van de bouw / controle moet die wel toegankelijk zijn.

De kosten zou ik na moeten kijken, maar globaal moet je rekening houden met:
* kosten aankoopmakelaar (vaak rond de € 1500 bij grote objecten, maar dit is onderhandelbaar, kostte mij niks maar hij kreeg de verkoop van onze 2 huizen)
* kosten taxateur, was in ons geval rond de 300 euro. Dit moet getaxeerd worden omdat je van 1 object er 2 maakt. Vastgesteld moet worden wat de waarde van welk object is. Als je makelaar ook een beëdigd taxateur is, scheelt dat vaak aanzienlijk in de kosten.
* inschrijving kadastraal register en kadastrale inmeting (rond de € 800,00)
* notariële kosten voor passeren akte van levering en hypotheekakte, verschilt per notaris.
* notariële kosten voor akte met erfdienstbaarheden (al is die gevestigd, hij zal toch aangepast moeten worden)
* leges gemeente bij bouwaanvraag en wijziging bestemmingsplan. Kosten is afhankelijk van de verwachte bouwsom. Informeer bij je gemeente
* kosten maken bouwtekening; ga je dit in eigen beheer doen, met een aannemer, een architect. Hoe je dit aanpakt bepaalt wat de kosten hiervan zijn.

Voor ons was de post Notariskosten een flinke, omdat wij naast de vereiste akten ook andere zaken hebben geregeld. Wij hebben bijvoorbeeld onze testamenten over en weer opgemaakt. Wij zijn elkaars erfgenaam. Daarnaast hebben wij elkaar ook een voorkeursrecht gegund. Als ik wil verkopen dan moet ik het eerst aan zuslief aanbieden, die als eerste het recht heeft om het tegen een marktconforme prijs te kopen. Nog een voordeel is dat omdat wij elkaars bloedverwanten en belanghebbenden zijn een gemeente geen voorkeursrecht kan leggen op onze grond. Ingeval van mogelijke ontwikkelingen (woningbouw, wijziging wegennet, etc) is dit een heel veilige constructie.

Is dit wat je wilde weten? Nog een tip: kijk kritisch naar je budget. Is dat voldoende om aan te kopen, de kosten van splitsing en wijziging te dragen en te verbouwen? Hou er rekening mee dat bouwmaterialen schreeuwend duur zijn geworden en wees realistisch in hoe handig jezelf bent. Als je alles moet laten doen, koop dan een bestaand iets. Dan ben je achteraf goedkoper uit.

Liezel1

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-08 09:20

Vrienden van ons hebben dat gedaan.. Die kwamen wonen in een reeds gespliste boerderij. Na een aantal jaren zijn ze er gillend gek weg gerend.
De vrijheid die je wil met je dieren aan huis etc heb je niet... Het is nl gesplitst, dus er zit altijd iemand anders op je lip.

Marion71

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-08 14:16

Ja, Liezel. Da's maar net wat je gewend bent/was en wat je ervan verwacht. Kwamen jouw vrienden van het platteland of uit een woonwijk/de stad?

Als ik bij mezelf afreken: ik ben opgegroeid in een vrijstaand huis met veel ruimte en rust. Toen ik uit huis ging, heb ik 15 jaar in een rijtjeswoning midden in een woonwijk gewoond. Tuurlijk moest ik wel wennen, maar ik was al dik tevreden dat ik met 21 jaar direct een eigen huis had gekocht. In de tuin zitten gaf me altijd het gevoel van op de camping zitten. Daar ben ik nooit aan gewend en heb ik nooit plezierig gevonden.
Nu hebben wij ieder onze eigen ingang, zonder dat we bij elkaar over het erf moeten. Sterker nog, we hoeven niet eens te zien als de ander bezoek krijgt of weggaat. Wij hebben het zo ingedeeld dat als we willen het volledig onafhankelijk van elkaar kunnen maken. Alleen een tussenmuur delen we. Met de 1 2 ha en de ander 3 ha eigen grond wil ik dat nou niet direct bij elkaar op de lip zitten noemen. M'n oude woonwijk was op minder grond gebouwd, en daar woonde meer dan 4 personen (ik meens iets van ruim 1600, veel flats/appartementen).

Grote probleem is dat lang niet elk object geschikt is om 2 wooneenheden van te maken. En als het dan een klein perceel betreft.... (zie tegenwoordig vaak iets met nog geen 3000 m² aangeboden als paardenobject, hoe bestaat 't) zit je idd op elkaars lip. Wij hebben meer dan een jaar gezocht naar het voor ons ideale stekkie. Je moet ook geen haast hebben, nee durven zeggen en verder zoeken. Maar als ik zie hoe gemakkelijk mensen vaak een huis kopen -zowel de kopers van m'n oude huis als ook in m'n werk-, dan geloof ik direct dat er mensen zijn die achteraf spijt krijgen.

Judje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-08 14:50

Verplaatst: VSW --> TAO

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-08 15:00

Denk eraan dat als je de woning niet officieel gesplitst mag worden en je gooit het op inwoning, je gezamenlijk 1 hypotheek hebt.
Wat als de ander geldproblemen krijgt en hun gedeelte van de hypotheek niet meer kan betalen?
Dan zijn de overige eigenaren (jij dus) verantwoordelijk voor de hele hypotheek.
Net als gas,water en electra want als de een niet betaald dan wordt ook de ander afgesloten.

Ook is het best moeilijk om dit bij de bank rond te krijgen. (weet ik uit ervaring).
Ook moet je de ander toestemming vragen als je jouw gedeelte wil verkopen (wat bijna niet kan met 1 hypotheek).
De nieuwe partij moet zich dan inkopen en gezamenlijk met de blijvende eigenaren een nieuwe hypotheek opstellen.
Omdat die weer op nieuwe namen moet komen te staan.
En dan maar hopen dat de bank dat weer toestaat.

kylah

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-08 15:02

ik weet van mijn ouders ( die hebben namelijk ook plannen gehad maar dan om 2 nieuwe huizen neer te zetten) dat je ook nog een rekening moet houden met een ander bestemmingsplan.
In het dorp waar ze wilde bouwen mocht niet nog een huisnummer extra komen. Dit omdat er al het max aantal huizen gebouwt was die de gemeente toe laat.
Dus naast het verplaatsen door Nuts bedrijven kregen ze dat er ook nog eens bij.
Werd dus uiteindelijk een hopeloze zaak en is dan ook niet door gegaan.

Marion71

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-08 15:55

Zoals ik al eerder schreef moet je ALTIJD juridisch splitsen en opnieuw kadastraal laten uitmeten. Kort samengevat moet je het gewoon goed regelen, met alles dat daarbij hoort. Juridisch, bouwkundig, kadastraal, praktisch, bestemmingsplanwijziging etc. Inwoning kan ook nog steeds inhouden dat het om 2 verschillende eigendommen gaat. Juridisch en planologisch splitsen is iets totaal anders en staat los van elkaar. Inwoning is vooral een planologische status. De toekenning van een huisnummer staat er ook los van. Dit geeft geen gesplitste planologische status aan.
Om nou te roepen dat je hieraan nooit moet beginnen, vind ik wat kort door de bocht en bangmakerij. Je hebt goede adviseurs nodig (notaris, makelaar, bouwkundige, adviesbureau) en eigenlijk is het een must dat je zelf kennis van zaken hebt. In ons geval weten we elk van 1 van die disciplines veel af, zodat we elkaar perfect aanvullen.
Ik zie de grootste beer op de weg met wie je dit samen koopt, maar dat geldt ook voor de gezamenlijke nieuwbouw van een 2 onder 1 kap.
De nutsaansluiting komt er idd bij, maar die schaar ik onder de bouwkosten. Dat geldt trouwens alleen voor de nog niet bestaande woning. Bij een nieuwbouwwoning is de nuts ook een kostenpost, maar is die al betaald door de projectontwikkelaar/bouwer. Als je zelf een nieuwe woning gaat bouwen, heb je dat ook. Niks spannends aan, alleen wel een duur grapje.

Als je 10 of 15 jaar verder bent, is een gesplitste boerderij een veel normaler verschijnsel. Logisch ook, voor mensen met geen directeurensalaris is buiten wonen in andere gevallen niet meer betaalbaar.

Rytir

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-08 16:03

Bij mij in de buurt hebben een bevriend stel dit ook gedaan; ze zijn nu echter niet bepaald bevriend meer. Sterker nog, er is een fikse ruzie onstaan, zo erg dat het huis te koop is gezet. En daar zit het probleem want dat kan dus niet, het is 'e'en pand ondanks dat het gesplitst is. Die mensen willen er erg graag weg omdat het leven er onhoudbaar is maar kunnen dit niet, tenzij de buren hun deel kopen...wat niet gebeurd

leovier

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-08 20:51

Misschien is het dan beter om het te doen met mensen die je verder niet goed kent... dus niet met vrienden..

ik geloof dat hester daar ook naar op zoek is??

MISTRAL94

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-08 08:25

hessie31 schreef:
Bedankt voor jullie reacties!

Ik wist al wel dat het per gemeente kan verschillen wanneer een boerderij mag worden gesplitst. Meestal moet de inhoud dan minimaal 900 m3 en soms 1000 m3 zijn.

@Marion71 Je verhaal klinkt helemaal niet soft. Ik snap dat het belangrijk is dat je goed met elkaar overweg kunt omdat je zo dicht naast elkaar woont. Onze voorkeur gaat uit naar het volledig splitsen in 2 wooneenheden met 2 huisnummers. Anders verwacht ik problemen met de hypotheekverstrekker. Was dat bij jullie geen probleem? En kun je nog iets vertellen over de kosten die erbij zijn komen kijken (gemeente, kadaster, etc.)

@Mistral94 Mag ik weten wat er dan alsnog fout is gelopen?

Ondanks dat alles beschreven was bij de notaris hebben de buren zich niet aan de afspraken gehouden waardoor het tot een rechtzaak kwam. Om het even heel kort te omschrijven. Maar zoals ik al eerder schreef niets is vervelender dan buren naast je te hebben waarmee je het niet vinden kunt. Daarom zijn wij ook bezig om te kijken of duitsland een optie is, gezien de huizenprijzen en dat je daar dus nog wel een vrijstaand huis kunnen kopen.

Marion71

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-08 15:28

Precies, als je geen vrienden bent heb je ook geen verwachtingen. Veel mensen vertrouwen op de vriendschap en leggen daardoor te weinig of niet specifiek genoeg zaken vast, met ruzies of rechtzaken als gevolg.
Waarom lees ik wel allerlei nare verhalen over samen een boederij in eigendom hebben en niet van eigenaren van een rij- of 2 onder 1 kapwoning? Waarom kan het daar wel?

Iets kopen in Duitsland heeft minstens zoveel haken en ogen (wetgeving, aftrekbaarheid, etc). Als je er tegenop ziet om veel te regelen, is dat dus ook geen optie.

MISTRAL94

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-08 16:38

En duitsland is ook vele malen goedkoper het loont de moeite om daar dan ook in te verdiepen Knipoog

Steph86

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-08 17:57

MISTRAL94 schreef:
En duitsland is ook vele malen goedkoper het loont de moeite om daar dan ook in te verdiepen Knipoog

Geloof me, er zitten heel wat haken en ogen aan het verhuizen naar Duitsland.
Ik woon nu 6 1/2 jaar in Duitsland en eerlijk is eerlijk, ik ben blij als we straks weer in Nederland wonen.

MISTRAL94

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-08 18:07

Dat wil ik best geloven maar nederland is ook verre van fantastisch. Overal zitten haken en ogen aan. Een boerderij splitsen nog meer Knipoog

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-08 18:16