HELP, advies nodig! Aangekochte ruin blijkt klophengst en nu

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

NehnaDagmar

HELP, advies nodig! Aangekochte ruin blijkt klophengst en nu

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-09-08 12:19

Ik weet niet of ik dit topic moet openen bij Medisch of bij Transport, Afspraken en Overige, want het heeft met beide evenveel te maken.

Sinds 3 weken heb ik een nieuw paard, volledig laten keuren en goedgekeurd op cornage na. In ons vooronderzoek kregen we van een aantal mensen te horen dat hij wel eens wat hengstenstreken had, hij was verder heel braaf. We hebben hier tijdens de keuring naar gevraagd en de VA voelde geen ballen zitten, maar zag ook geen littekenweefsel. Dit zou opzich wel kloppen, want het paard is 14 jaar dus als hij al vroeg gecastreerd is dan vervagen die littekens natuurlijk. We hebben toen toch maar besloten om bloed op te sturen naar Utrecht om zijn tostestorongehalte te laten onderzoeken. We hebben hem na de keuring mee naar huis genomen naar zijn nieuwe stal. De eerste dag ging het meteen niet helemaal goed, hij stond naast een merrie op stal die heel hengstig was en constant wilde snuffelen. Hij ging toen over het schot heen stijgeren, om zo bij de merrie te komen. We hebben hem toen in een stal gezet zonder paarden naast hem dat ging prima. In de wei staat hij ook alleen (altijd al zo geweest, dus hebben we zo gelaten), er is een dubbele draad tussen hem en de merries en dat gaat prima. Hij is wel vrij onrustig, veel heen en weer lopen langs het draad, maar hij breekt er niet doorheen. Ook hengstige merries waarmee hij net kan snuffelen interesseren hem niet zoveel. Hij snuffelt met ze, hij fleemt, draait zich om en gaat weer eten. Sinds een week staat hij nu ook naast de merrie van mijn zusje op stal en dat gaat prima, hij stijgert helemaal niet meer en staat lekker te eten.
Het rijden gaat ook prima, hij is erg braaf. Tijdens het opzadelen laat hij wel wat hengstengedrag zien als hij naast een merrie staat. Hij fleemt, schraapt, loopt heen en weer en heeft een stijve, zeg maar Clown
Hij blijft verder wel oké, ik kan hem gewoon opzadelen.

De stalhoudster en ikzelf dachten dat hij geen klophengst zou zijn, maar gewoon nog wat hengstenstreken zou hebben. Maar we kregen vorige week de uitslag en hij blijkt toch duidelijk een klophengst te zijn.
Vandaag hebben we een gesprek gehad met de veearts. Hij zegt dat de ballen van een 14jarig paard zo verschrompeld kunnen zijn dat ze bij een castratie niet gevonden kunnen worden. We kunnen een onderzoek doen door bloed af te nemen, dan een hormoon in te spuiten en daarna weer bloed te testen, om te kijken of de hormonen dan ineens omhoog gaan of ongeveer hetzelfde blijven. We hebben gehoord dat de eerste eigenaar (die helaas geen contact met ons opneemt) hem in het voorjaar hormoonspuiten gaf om hem onder controle te houden.
Het komt er op neer dat de VA eigenlijk tussen neus en lippen door aanraadt om hem terug te brengen naar de vorige eigenaar. Dit kan omdat het een verborgen gebrek is en dus koopontbindend is.
Maar ja, ik vind hem eigenlijk heel erg leuk, en hij is tot nu toe vrij perfect Bloos

Wat zouden jullie doen?
En wie heeft er ervaring met klophengsten op latere leeftijd laten castreren of met die hormooninjecties??
Laatst bijgewerkt door Marije_jiplover op 22-09-08 13:46, in het totaal 2 keer bewerkt
Reden: Titel verduidelijkt

Utixo

Re: HELP, advies nodig!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-08 12:22

Ik vraag me af of het nog zin heeft om een 14 jarige te laten castreren. Het gedrag is er.

Kun jij hem aan, denk je?

NehnaDagmar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-09-08 12:25

De VA zei dat zijn gedrag wel zou veranderen. Hij zou wel onrustig blijven, maar hij heeft geen hormonen meer, dus niet zo op de merries gericht.
Zoals hij nu is kan ik hem makkelijk aan en is het geen probleem. Maar ik weet niet hoe hij in het voorjaar wordt als alle merries hengstig zijn... Daar ben ik het meeste bang voor!

Utixo

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-08 12:29

Je kunt het allicht proberen. Ik zou alleen een 14 jarig wel op een kliniek laten castreren, en niet thuis, gezien decomplicaties die kunnen optreden.

hoogendroog

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-08 12:34

De castratie van een (klop)hengst waarbij dus de testikel(s) in de buikholte zitten is meestal een zware en prijzige operatie. Maar je hebt dit paard gekocht als ruin en nu blijkt het een klophengst te zijn? Reden genoeg voor de verkoper om deze hengst terug te moeten nemen.

Utixo

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-08 12:35

Ja, maar dat wil TS liever niet. Dat is begrijpelijk, maar in dat geval zul je wel moeten accepteren dat de kosten voor jezelf zijn, vind ik.

hoogendroog

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-08 12:40

Tja, dan wordt het een dure business. Maar ik zou toch met de verkoper om de tafel gaan zitten en proberen iets van de prijs af te krijgen. Maar als de verkoper aanbiedt om het paard terug te nemen en koper wil dat niet, dan sta je niet zo sterk lijkt mij.

NehnaDagmar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-09-08 12:45

De verkoper moet het paard inderdaad terugnemen als ik dat wil, maar hij zou ook de operatie moeten betalen, dus om die kosten hoef ik niet te denken.

hoogendroog

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-08 12:47

Je hebt gelijk en staat ook in je recht, maar als de verkoper lastig gaat doen, wordt het zo'n juridisch getouwtrek. Vervelende zaak. Heb je hier al contact over gehad met de verkopende partij en hoe staat deze daarin?

Talonius

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-08 12:48

ik zou een 14 jarige sowiezo niet meer laten castreren ivm verhoogd risico (leeftijd), plus dat ze vaak niet beide ballen kunnen vinden. Zit je straks nog met een halve klophengst. Met hormoon inspuiten heb ik geen ervaring, maar met het gedrag van hengsten wel.
Als je ze consequent aanpakt, kun je met gemak tussen de andere paarden rijden. Maar je moet het "gevaar" uiteraard zelf niet gaan opzoeken. Dat betekent dus dat je alles om je heen in de gaten moet houden, met rijden, poetsen etc.

In principe is de verkoper verplicht om een paard met gebrek terug te nemen en je hebt hem nog maar heel kort. Maar als je nu al heel gek met hem bent, dan kun je zijn gebrek wellicht met goede training verminderen en heb je er straks een onwijs leuk paard aan! Wellicht dat de verkoper je nog tegemoet kan komen in de medische kosten (deel van het verkoopbedrag teruggeven)

succes!!

Ylana

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-08 12:51

NehnaDagmar schreef:
De verkoper moet het paard inderdaad terugnemen als ik dat wil, maar hij zou ook de operatie moeten betalen, dus om die kosten hoef ik niet te denken.

Wat zegt de verkoper zelf?

UpDate_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-08 12:54

lastige situatie, ik denk dat ik met de ex eigenaar om de tafel zou gaan zitten...en wat geld terrug zou krijgen...

Binckydenice

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-08 12:54

Inderdaad, laat de vorige eigenaar maar de keuze maken, of terugnemen of de ballen operatief laten verwijderen...

NehnaDagmar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-09-08 12:56

Jeetje bedankt voor het meedenken en alle snelle reacties, super!

capraibex70 schreef:
Je hebt gelijk en staat ook in je recht, maar als de verkoper lastig gaat doen, wordt het zo'n juridisch getouwtrek. Vervelende zaak. Heb je hier al contact over gehad met de verkopende partij en hoe staat deze daarin?

De verkopers weten er van en weten ook dat ze voor de kosten opdraaien, dit heeft de VA hun bij de keuring ook gezegd. Zij kunnen het weer verhalen bij de mensen waar zij ze van gekocht hebben. Dus opzich denk ik niet dat dat een heel groot probleem wordt, en desnoods nemen we een advocaat..

@Talonius: Ja, het liefst hou ik hem Bloos Ik heb zelf absoluut geen ervaring met hengsten, maar wat je zegt daar zit inderdaad wat in.. Bedankt!

MaaikeMo

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-08 12:57

of het paard terug brengen, of de vorige eigenaar de operatie laten betalen..

NehnaDagmar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-09-08 12:59

Binckydenice schreef:
Inderdaad, laat de vorige eigenaar maar de keuze maken, of terugnemen of de ballen operatief laten verwijderen...

Ja, dat zou ik kunnen doen. Maar omdat hij al 14 is, is de kans groot dat de ballen in zijn buik al zo verschrompeld zijn dat ze niet meer te vinden zijn. Dan hebben die mensen dus enorm veel kosten aan de operatie, en zit ik nog met een klophengst.
Dat is een beetje het risico van een operatie, anders deed ik dat meteen!

Als ik hem terug geef ben ik ook gewoon heel bang dat hij niet goed terrecht komt. De verkopers hebben hem namelijk van een handelaar en zullen hem waarchijnlijk aan hem teruggeven. En daarbij gaat het nu eigenlijk supergoed, en heb ik eindelijk een leuk paard waar ik weer lekker mee kan rijden.

ellepelJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-08 13:00

als hij nu niet gek doet dan valt dat in het voorjaar ook mee hoor, merries zijn namelijk om de 3 weken hengstig..
en dat het hele jaar door.
alleen in de winter tonenn ze het vaak wat minder goed.

mijn 17 jarige ruin dekt ook als hij de kans krijgt, op zich is dat helemaal niet erg.
maar bij jou heb je risico dat hij misschien toch nog een veulen kan verwekken?
( of niet?)

van de mijne dacht ik ook dat het een klophengst was,maar ik heb nooit bloedonderzoek laten doen.
het gedrag verminderd echt wel hoor,als je goed consequent bent heb je er een heel eerlijk paard aan

als jij hem verder harstikke leuk vind, en hem aankan dan zou ik hem gewoon houden?
heb je de mogelijkheid om hem anders in een groepje ruinen te zetten,als er wel hengstige merries zijn en hij toch vervelend word??

onley

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-08 13:01

Utixo schreef:
Je kunt het allicht proberen. Ik zou alleen een 14 jarig wel op een kliniek laten castreren, en niet thuis, gezien decomplicaties die kunnen optreden.

een klophengst kun je enkel op een kliniek
laten castareren en nergens anders
op zich valt het mee en ligt er uiteraard aan waar
je het zou laten doen.

maar als die zo perfect is en alles goed is
waarom dan castareren tot nu toe kun je er toch goed mee
omgaan en heb je er geen problemen mee.

ik zou in igg dit voorleggen bij de vorige eigenaar
en de omkosten van de DA zowieso al eens terug vragen
gezien een bloedonderzoekje ook niet goedkoop is
en dan kijken of je wat van het aankoop bedrag terug krijgt

Binckydenice

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-08 13:03

NehnaDagmar schreef:
Binckydenice schreef:

Ja, dat zou ik kunnen doen. Maar omdat hij al 14 is, is de kans groot dat de ballen in zijn buik al zo verschrompeld zijn dat ze niet meer te vinden zijn. Dan hebben die mensen dus enorm veel kosten aan de operatie, en zit ik nog met een klophengst.
Dat is een beetje het risico van een operatie, anders deed ik dat meteen!

Als ik hem terug geef ben ik ook gewoon heel bang dat hij niet goed terrecht komt. De verkopers hebben hem namelijk van een handelaar en zullen hem waarchijnlijk aan hem teruggeven. En daarbij gaat het nu eigenlijk supergoed, en heb ik eindelijk een leuk paard waar ik weer lekker mee kan rijden.

Tja, sorry maar ik vindt het echt een verborgen gebrek... Het ergste is nog dat hij er van op de hoogte is geweest. Ik zou hem terugbrengen of de kosten van opereren in de kliniek laten vergoeden door hem. Nee heb je ja kun je krijgen, dit is ook zo met het vinden van zijn balletjes Knipoog

NehnaDagmar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-09-08 13:05

Nou, we hebben eigenlijk alleen merries op de pensionstal, en de ruin die er staat daar heeft hij het juist altijd mee aan de stok. Ze willen beide 'hun merries' beschermen, maar dan is die andere ruin bijvoorbeeld veel feller. Die heeft hem laatst een keer toen Mac langs zn stal liep bij z'n lip gegrepen.

Ik denk er zelf eigenlijk aan, om hem zo te laten en dan in het voorjaar hormooninjecties te geven. Ik lees verschillende berichten dat dit eigenlijk toch wel goed helpt, maar zou graag wat meer ervaringen willen horen.
Ellepel, het klopt dat de merries wel hengstig blijven, maar ik las dat het libido (:P) van een hengst toch wel sterker is in het voorjaar.

NehnaDagmar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-09-08 13:08

Binckydenice schreef:
Tja, sorry maar ik vindt het echt een verborgen gebrek... Het ergste is nog dat hij er van op de hoogte is geweest. Ik zou hem terugbrengen of de kosten van opereren in de kliniek laten vergoeden door hem. Nee heb je ja kun je krijgen, dit is ook zo met het vinden van zijn balletjes Knipoog

Oh nee, dan begrijp je me verkeerd. De verkoper wist niet dat hij een klophengst was! Dit hebben wij zelf laten onderzoeken, maar wij dachten zelf eigenlijk dat hij geen hengst meer was, omdat hij heel braaf en lief is.

Lante

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-08 13:12

Bij klophengsten heb je volgens mij een vrij reële kans dat er in de niet ingedaalde ballen tumoren ontstaan; ik weet het niet zeker, maar ik meende het ergens gehoord te hebben en zou het in ieder geval even navragen. Castreren is dan wel verstandig denk ik (maar op een kliniek kunnen ze je daar goed over informeren lijkt mij). Tegenwoordig kunnen ze ook chemisch castreren bij kleine huisdieren, misschien kan het bij paarden ook. Ik zou het paard niet terug brengen, maar wel de kosten voor ev. castratie proberen te verhalen (desnoods voor een deel). Waardeloos dat mensen zo met hun paard sollen en niet eerlijk zijn, ik vind het zo ondankbaar naar het paard toe!! Ze hebben het wel geweten, dat kan niet anders, want je geeft een ruin anders geen hormooninjecties, dat heeft helemaal geen zin. Heel sneu voor jullie... Kan je anders het paard niet gewoon houden en in februari tm ... hormooninjecties toe dienen mocht dat nodig zijn? Ik denk dat het wel wat meevalt hoor, hij is blijkbaar wel goed opgevoed. Maar je mag hem officieel niet starten voor je L2 met WP bent, want hij is geen ruin, maar hengst. Dat is misschien een minpunt..?
Laatst bijgewerkt door Lante op 22-09-08 13:27, in het totaal 1 keer bewerkt

Pollewoppy

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-08 13:15

NehnaDagmar schreef:
Als ik hem terug geef ben ik ook gewoon heel bang dat hij niet goed terrecht komt.

Misschien moet je jezelf de vraag stellen of je het paard gekocht had als je dit van te voren had geweten?
Want als je het paard dan niet gekocht zou hebben, weet je ook niet waar hij dan terecht zou komen...
Bovenstaande reden vind ik dan ook geen goed argument om hem te houden.

Hoe staat de stalhouder er tegenover?

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-08 13:44

Voor wat betreft de discussie over wat nu te doen, verplaats ik het topic toch van MD naar TAO.

Voor wat betreft je vragen over eventuele castraties verwijs ik je naar: [MD] Centraal topic over castreren.

Vajramani

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-08 13:44

Nynke: je hebt mijn mening al via PM gekregen en wat Lante zegt dat klopt ook inderdaad.

Wat Pollewoppy vind ik geen gek idee. Ga eens over die vraagstelling nadenken.