Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

monique4 schreef:Een contract opstellen met de eisen van beide kanten, koper/verkoper.
Papieren NIET meegeven, geef anders een copie van het paspoort mee.
Een aanbetaling laten doen, dit ook benoemen in het contract, hoeveel de aanbetaling is.
Paspoort en papieren pas overhandigen na de proeftijd en rest van de betaling.
Zeker in het contact zetten, dat je het paard in dezelfde toestand weer terug wil, mocht het na de proeftijd terug komen.
Waarvoor ze het paard willen gebruiken, sport of recreatief, keuren of niet.
Ik ga met de anderen mee, kunnen ze niet een aantal keren komen proberen bij jou??
Edit, oja valt me net te binnen, wie er verantwoordelijk is, mocht er in de proeftijd iets gebeuren, waardoor b.v. de dierenarts nodig is.
! met eventuele kopieen en een verklaring van jou dat jij de papieren heb mogen ze echt wel op wedstrijd meedoen
! )
, is het dan echt niet wat ze willen weten ze dat meteen. Scum schreef:De eigenaar van een paard is toch altijd aansprakelijk?

. MandyR schreef:Het is een lastige situatie. Als ik een paard zou kopen, zou ik erg blij zijn met een proeftijd. Helemaal als het paard aan de andere kant van het land staat en "even" een paar keer heen en weer rijden dus niet te doen is.
Als ik verkoper zou zijn, kan ik me toch ook goed indenken dat het niet prettig is om een paard mee te geven aan wildvreemde.
In beide situaties zou ik me het prettigst voelen als het hele bedrag betaald wordt en dan de afspraak maken dat het paard binnen een maand terug kan komen als het niet bevalt. Eigenlijk precies zoals je in een winkel hebt, niet goed geld terug garantie.
Ook zou ik schriftelijk vastleggen dat als het paard in die maand iets gaat mankeren (smid of DA) dat de kosten voor de koper zijn. Dit moet dan natuurlijk wel een nieuwe kwaal zijn. Dus niet een paard met 3 ijzers afleveren en er dan vanuit gaan dat de koper de smid betaalt. Ook eventuele, door de DA voorgeschreven, vervolgbehandelingen (van die nieuwe kwaal) zijn voor de koper, ookal is het paard al terug gebracht. Als de DA zegt dat het paard geen verdere behandelingen nodig heeft maar, de verkoper wil toch graag nog 1 extra spuit voor de zekerheid, dan zijn de kosten van deze extra spuit voor de verkoper.
Klinkt allemaal erg ingewikkeld maar hoop dat het een beetje duidelijk is wat ik bedoel![]()
De papieren zou ik er wel bij geven. Als het paard na die maand terug komt, geef je het geld terug op het moment dat je het (goed nagekeken) paard en papieren weer in je handen hebt.
Silence schreef:Ik zou het echt nooit doen.
Wie weet in welke staat je je paard terug krijgt en wat ze er in de tussentijd mee doen.
Proefrijden zou ik wel een aantal keer laten doen, maar dan op eigen stal.
daar ben ik te zuinig voor op mn dieren

Less schreef:Even voor de duidelijkheid ik zou een proefperiode willen om het paard terug te kunnen brengen bij verborgen gebreken en niet omdat de kleur toch niet bij de stal past... o.i.d.