Paard op proef meegeven?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Annesneisje

Paard op proef meegeven?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-09-08 21:19

Als je een paard verkoopt en het dier op proef meegeeft voor bv. een maand met een potentiële koper. Hoe gaat dat dan precies in zijn werk qua papieren en zo (dat je een beetje ingedekt bent)?
Moet de koper dan al iets betalen? Welk document moet je dan opmaken?
Zijn er dingen waarvoor je moet opletten (buiten natuurlijk dat je paard goed verzorgd wordt)?
Ervaringen?

Silence

Re: Paard op proef meegeven?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-08 21:20

Ik zou het echt nooit doen.
Wie weet in welke staat je je paard terug krijgt en wat ze er in de tussentijd mee doen.
Proefrijden zou ik wel een aantal keer laten doen, maar dan op eigen stal.
Laatst bijgewerkt door Silence op 21-09-08 21:25, in het totaal 1 keer bewerkt

shilady

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-08 21:24

Ik zou het ook niet doen
wie weet wat ze ermee uithalen en idd in welke staat je hem terug krijgt..

monique4

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-08 21:27

Een contract opstellen met de eisen van beide kanten, koper/verkoper.
Papieren NIET meegeven, geef anders een copie van het paspoort mee.
Een aanbetaling laten doen, dit ook benoemen in het contract, hoeveel de aanbetaling is.
Paspoort en papieren pas overhandigen na de proeftijd en rest van de betaling.

Zeker in het contact zetten, dat je het paard in dezelfde toestand weer terug wil, mocht het na de proeftijd terug komen.
Waarvoor ze het paard willen gebruiken, sport of recreatief, keuren of niet.

Ik ga met de anderen mee, kunnen ze niet een aantal keren komen proberen bij jou??

Edit, oja valt me net te binnen, wie er verantwoordelijk is, mocht er in de proeftijd iets gebeuren, waardoor b.v. de dierenarts nodig is.
Laatst bijgewerkt door monique4 op 21-09-08 21:36, in het totaal 1 keer bewerkt

kips

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-08 21:33

ik heb wel een paard op proef gehad, die man was er heel makkelijk in, maar hij heeft goeie afspraken gemaakt met het boertje wat mij hielp om een paard te zoeken.

maar ik zelf zou nooit een paard op proef meegeven, laat ze dan maar bij jou komen ofzo, stel dat er idd wat gebeurt, en als ze bij jou komen en er gebeurt wat dan zie je zelf hoe het gekomen is etc.

eveline_B

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-08 21:44

Ik zou ook een contract opstellen zoals Monique beschrijft en inderdaad goede afspraken maken over dierenartskosten.
In sommige gevallen lijkt een proeftijd me wel prettig. Vooral als het een heel eind rijden is om proef te rijden. Als je bijvoorbeeld 1,5 uur in de auto moet zitten wordt bijvoorbeeld het een beetje moeilijk voor mij qua tijd.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-08 21:45

monique4 schreef:
Een contract opstellen met de eisen van beide kanten, koper/verkoper.
Papieren NIET meegeven, geef anders een copie van het paspoort mee.
Een aanbetaling laten doen, dit ook benoemen in het contract, hoeveel de aanbetaling is.
Paspoort en papieren pas overhandigen na de proeftijd en rest van de betaling.

Zeker in het contact zetten, dat je het paard in dezelfde toestand weer terug wil, mocht het na de proeftijd terug komen.
Waarvoor ze het paard willen gebruiken, sport of recreatief, keuren of niet.

Ik ga met de anderen mee, kunnen ze niet een aantal keren komen proberen bij jou??

Edit, oja valt me net te binnen, wie er verantwoordelijk is, mocht er in de proeftijd iets gebeuren, waardoor b.v. de dierenarts nodig is.

Paard volledig laten betalen en contract opstellen dat ze hem voor een bepaalde datum kunnen terug brengen en hun aankoop bedrag terug krijgen.

Zonder paspoort mogen ze hem niet vervoeren en hem op club rijden (dus paspoort meegeven) en als ze hem volledig betalen zijn hun er wettelijk verantwoordelijk voor (want ze zijn op dat moment eigenaar). Dat geld dus ook voor dierenarts kosten.
Laat evt. in het contract stellen dat ze het paard niet bij andere in de wei doen (schade door andere paarden) en waarvoor ze het paard willen gaan gebruiken. Ook evt. gebreken vermelden, zodat ze hem om die reden niet terug kunnen brengen.

smurffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-08 21:52

Contract opstellen:

- wat gebeurt er bij blessures
- papieren? (ik zou ze zelf houden, hun hebben het paard al Knipoog! met eventuele kopieen en een verklaring van jou dat jij de papieren heb mogen ze echt wel op wedstrijd meedoen Lachen! )
- deel laten betalen
- keuring
- duur van proeftijd
- dierenarts verklaring dat het dier gezond is op het moment dat jij hem meegeeft!
- totale bedrag + dat het nog niet voldaan is erin zetten!
- wat bij eventuele schade die het dier aanbrengt?
- gebreken op papier zetten, zodat dat geen terugval kan geven

en verder zou ik eerst een keer op JOU terrein laten proefrijden Knipoog, is het dan echt niet wat ze willen weten ze dat meteen.

#Ymke#

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-08 08:35

Ik heb het 1 keer gedaan, achteraf doe ik het nooit meer! Veel te veel stress en spanning of ie wel echt verkocht word, je neemt toch al afstand in die periode. Daarnaast alle risico's en stel dat ie terug komt, misschien is er wel van alles mee gebeurd (ook rijtechnisch etc)

josie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-08 11:28

Maak goede afspraken, zet het op papier, teken het allebei.
Ik heb die van mij op proef gehad en was heel blij dat het mocht van de toenmalige eigenaar.
Maar we hadden wel goede afspraken gemaakt.

Scum

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-08 11:56

Ik zou mijn paard dus ook echt NOOIT mee geven op proef. Rijden/poetsen/enz. kan bij mij thuis.

Ik vraag me af hoe sterk je met een contract staat. De eigenaar van een paard is toch altijd aansprakelijk?

LDRD

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-08 12:28

Scum schreef:
De eigenaar van een paard is toch altijd aansprakelijk?

De bezitter is aansprakelijk, dat is toch een nuance verschil.

In een situatie van op proef meegeven wordt de vraag wel interessant wie bezitter is. Dat zal ook sterk samenhangen met de afspraken die gemaakt worden. Daarbij is het weer niet zo dat je onderling maar even kunt afspreken wie er bezitter wordt. Het is een ietwat grijs gebied wanneer juridisch (voor het aansprakelijkheidsrecht) het bezitterschap overgaat van de eigenaar op iemand anders.

Kortom, in dit soort situaties zal het echt casuïstiek beoordeeld moeten worden.

Ilzas

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-08 12:33

Ik mis de link naar om welke reden ze het paard dan terug mogen geven.
Of gewoon: Any reason?
Ik bedoel als het paard verder prima is, maar de nieuwe eigenaar breekt een been of raakt werkeloos, is dat dan ook een reden voor teruggave?

Voorts: gewoon helemaal laten betalen en de papieren meegeven. Zie het als in een winkel: je koopt het en als het niet goed is, mag het terug.

Maar ik ga mee met de rest: ik zou het nooit doen en ik heb het nog nooit gedaan ook.

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-08 12:35

Ik zou nooit maar dan nooit een paard voor proef meegeven aan "toekomstige mogelijke eigenaar", want er is teveel risico, beter is om ze maar bij jou op je eigen stal te komen, om je paard beter te leren kennen en om te kijken of het wel klikt en of het wel is wat ze in een paard zoekt/ verwacht.

Je zult zien, er gebeurd altijd wel wat, bijvoorbeeld, wordt hard aangepakt en verpest en of juist gebleseerd teruggebracht, nee dank je wel, het gaat hier om een levend wezen.

Het is een heel veilig en prettig idee, dat ze gewoon bij je langskomen om je paard te leren kennen en te kijken of het wat is, ben je er zelf bij en het dier is op het gemak in eigen vertrouwde omgeving, wel zo prettig.

MandyR

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-08 12:49

Het is een lastige situatie. Als ik een paard zou kopen, zou ik erg blij zijn met een proeftijd. Helemaal als het paard aan de andere kant van het land staat en "even" een paar keer heen en weer rijden dus niet te doen is.
Als ik verkoper zou zijn, kan ik me toch ook goed indenken dat het niet prettig is om een paard mee te geven aan wildvreemde.
In beide situaties zou ik me het prettigst voelen als het hele bedrag betaald wordt en dan de afspraak maken dat het paard binnen een maand terug kan komen als het niet bevalt. Eigenlijk precies zoals je in een winkel hebt, niet goed geld terug garantie.
Ook zou ik schriftelijk vastleggen dat als het paard in die maand iets gaat mankeren (smid of DA) dat de kosten voor de koper zijn. Dit moet dan natuurlijk wel een nieuwe kwaal zijn. Dus niet een paard met 3 ijzers afleveren en er dan vanuit gaan dat de koper de smid betaalt. Ook eventuele, door de DA voorgeschreven, vervolgbehandelingen (van die nieuwe kwaal) zijn voor de koper, ookal is het paard al terug gebracht. Als de DA zegt dat het paard geen verdere behandelingen nodig heeft maar, de verkoper wil toch graag nog 1 extra spuit voor de zekerheid, dan zijn de kosten van deze extra spuit voor de verkoper.
Klinkt allemaal erg ingewikkeld maar hoop dat het een beetje duidelijk is wat ik bedoel Haha!
De papieren zou ik er wel bij geven. Als het paard na die maand terug komt, geef je het geld terug op het moment dat je het (goed nagekeken) paard en papieren weer in je handen hebt.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-08 15:28

Het aparte vind ik als iemand advies vraagt om een paard te kopen,
er op gehamerd wordt om die zeker te laten keuren en op proef te nemen.
Als een verkoper zijn paard dan niet op proef wilt doen is er vast wat mis met het paard enz....

En nu vraagt iemand hoe je het beste je paard op proef kan doen
en nu wordt er geroepen dat absoluut niet te doen Clown .

Ilzas

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-08 15:56

MandyR schreef:
Het is een lastige situatie. Als ik een paard zou kopen, zou ik erg blij zijn met een proeftijd. Helemaal als het paard aan de andere kant van het land staat en "even" een paar keer heen en weer rijden dus niet te doen is.
Als ik verkoper zou zijn, kan ik me toch ook goed indenken dat het niet prettig is om een paard mee te geven aan wildvreemde.
In beide situaties zou ik me het prettigst voelen als het hele bedrag betaald wordt en dan de afspraak maken dat het paard binnen een maand terug kan komen als het niet bevalt. Eigenlijk precies zoals je in een winkel hebt, niet goed geld terug garantie.
Ook zou ik schriftelijk vastleggen dat als het paard in die maand iets gaat mankeren (smid of DA) dat de kosten voor de koper zijn. Dit moet dan natuurlijk wel een nieuwe kwaal zijn. Dus niet een paard met 3 ijzers afleveren en er dan vanuit gaan dat de koper de smid betaalt. Ook eventuele, door de DA voorgeschreven, vervolgbehandelingen (van die nieuwe kwaal) zijn voor de koper, ookal is het paard al terug gebracht. Als de DA zegt dat het paard geen verdere behandelingen nodig heeft maar, de verkoper wil toch graag nog 1 extra spuit voor de zekerheid, dan zijn de kosten van deze extra spuit voor de verkoper.
Klinkt allemaal erg ingewikkeld maar hoop dat het een beetje duidelijk is wat ik bedoel Haha!
De papieren zou ik er wel bij geven. Als het paard na die maand terug komt, geef je het geld terug op het moment dat je het (goed nagekeken) paard en papieren weer in je handen hebt.

Daarom. Omdat het zo lastig is en haast niet contractueel te ondervangen, zou ik er niet aan beginnen.

zacharyhill

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-08 16:05

Ik heb onze pony ook meegegeven voor een proef periode geloof 3 weken. Pony laten betalen copie papieren (inentingen) mee en een heel goed contract op gesteld. Waneer men haar wel terug kom brengen en waneer niet. Mensen wilden haar ook laten keuren en zo. Na de proef heb ik gebeld en toen bleek dat ze haar zouden houden 2 de contract dat we beiden getekend hadden met alle papieren afgegeven. 2 de contract stond ook in dat als ze weg moest ik eerst gebeld zou worden om haar terug te kopen.

watdanhe

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-08 16:08

Silence schreef:
Ik zou het echt nooit doen.
Wie weet in welke staat je je paard terug krijgt en wat ze er in de tussentijd mee doen.
Proefrijden zou ik wel een aantal keer laten doen, maar dan op eigen stal.

Als je je pard in mega slechte staat terug krijgt, naa een maandje proef, dan zou ik juist blij zijn!! (nee, niet wat ze dat paard aan hebben gedaaan) Maar dat ik ze dan eerst op de proef nam, stel dat je na 1x rijden dat paard gewoon voorgoed aan hun had verkocht....!! Wil je toch niet aan denken..?

CM_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-08 16:11

Idd nooit op proef !

Laat de mensen maar een aantal keren komen rijden , tuttelen etc. Maar niet op proef, risico's zijn te groot...

marialva

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-08 16:12

wij hebben daar ook zeer slechte ervaring mee, mensen mogen het paard bij ons op proef nemen maar wel op onze stal paard komt niet meer het terein af, en dan mag je het dier zelfs 1 maand op proef nemen of als je langer tijd nodig hebt zelfs langer, maar wij geven een paard nooit meer mee op proef Knipoog daar ben ik te zuinig voor op mn dieren Knipoog

smarty

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-08 23:17

ik doe het wel, met een heel goed contract, met afspraken erin over oa kosten, mindering van te retour te geven geld evt. keuring, etc. zodat de goede mensen, die gewoon al te vaak genept zijn met paarden, niet hoeven te lijden onder de mensen die geen goeds in de zin hebben.... die mensen die van goede wil zijn gaan gelijk akkoord met zo'n streng contract, die dat niet doen, omdat ze bv minder geld retour zouden krijgen, zien er toch dus al blijkbaar niet hun droompaard in....

hanozz

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-08 10:23

Ik zou beginnen het paard door potentiele kopers eerst bij jouw op stal te laten rijden. Na een paar keer rijden is er toch al best een goed beeld of het klikt. Kan je daarna altijd nog iets over een proeftijd afspreken.

Bramasole

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-08 12:09

Overal lees en hoor je "koopcontract en het liefst een proefperiode". Als het puntje bij paaltje komt willen maar weinig mensen dit. Hoe zit dat dan....

Ik koop alleen nog maar een paard of met proefperiode en contract of via een goede fokker met contract. Wettelijk ligt het kopen van een paard via een fokker-handelaar anders als wanneer je een paard via een particulier koopt. Je hebt als koper veel meer om op terug te vallen.

Bij mijn eerste paard hebben we afspraken gemaakt dat ik als koper verantwoordelijk ben voor het paard tijdens de proefperiode.

Even voor de duidelijkheid ik zou een proefperiode willen om het paard terug te kunnen brengen bij verborgen gebreken en niet omdat de kleur toch niet bij de stal past... o.i.d.

MandyR

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-08 12:50

Less schreef:
Even voor de duidelijkheid ik zou een proefperiode willen om het paard terug te kunnen brengen bij verborgen gebreken en niet omdat de kleur toch niet bij de stal past... o.i.d.

Hahaha, dan moet je je stal maar verfen hoor!