[INFO] Alle vragen over auto's voor de trailer

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-19 00:32

Niello schreef:
We hebben al jaren tot volle tevredenheid een Freelander voor onze aluminium 2-paardstrailer staan. Mijn man wil hem inruilen, omdat we voor een diesel veel te weinig kilometers rijden. Eigenlijk wil ik hem niet kwijt, is zo'n fijne auto. Weten eigenlijk ook nog geen vergelijkbaar alternatief op benzine.

Een Discovery Sport :)*

Asciugamano

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-19 17:49

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-19 21:40

sflj schreef:
Of, iets goedkoper; een Freelander 2.
Deze kan t wel aan:
https://www.autotrader.nl/auto/voertuig ... pe=benzine

Nou, de eerste leugen staat al in de openingspost: die lijn-6 is helemaal niet van Volvo. Was Land Rover maar zo slim geweest om de 3.2 V6 van Volvo erin te leggen.....
Als dat gewicht dan al geen probleem is, kun je net zo goed een 3,5 V8 Range Rover nemen; met een LT85 5-bak en een injectie-versie ervoor heb je een bijna onverwoestbaar setje. Mag 3500kg trekken; is alleen wel een paar jaar ouder (halverwege 80'er jaren was die versie te koop }> )

neile

Re: [INFO] Alle vragen over auto's voor de trailer

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-19 10:32

Ik gooi dit even in de groep: Ssangyong Korando, 175 pk. 2 ton trekken... Wat wordt er over dit voertuig gedacht?

assie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-19 10:59

Verwacht weinig comfort. Zuipt flink. Huilen bij de wegenbelasting op geel kenteken.
Verder prima betrouwbaar trekbeest. Al ken ik ze vooral met 3500 te trekken gewicht.

neile

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-19 11:04

Kwam nu voor minder geld en minder kilometer een Freelander tegen. Stiekem mijn droomauto.
Getver, ik zit zo met dat verbruik.

Kan dan wél 2 paarden vervoeren...

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-19 11:05

neile schreef:
Kwam nu voor minder geld en minder kilometer een Freelander tegen. Stiekem mijn droomauto.

Een Freebee die zuipt? Dan heb je de verkeerde versie. Doe de link eens.
Enne twee ton is wel gelijk aan de meeste tweepaards trailers, maar daarmee is niet gezegd dat dat correct is. Nogal wat tweepaards trailers worden overbeladen.....

Eef_Bam

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-19 11:58

Vraagje hier. Ik ben al even aan het rondkijken voor mijn volgende auto, eisen zijn dat hij een trailer kan trekken en representatief is voor mijn werk. Mijn voorkeur gaat dus uit naar een sedan of station en niet een SUV. Nu is alles qua toegestane gewichten, rijbewijs en kogeldruk me duidelijk. Ik twijfel alleen of het eigen gewicht van de auto genoeg is om "wat te vertellen te hebben".

Het type wat ik op het oog heb heeft een rijklaar gewicht van 1495 kg, een max trekgewicht van 1775 en een kogeldruk van 75 kg. Op papier mag die auto dus een anderhalfpaardstrailer trekken die een mtm van 1600 kg heeft, en in de praktijk zo'n 1300 kg weegt (600 kg trailer, 600 kgpaard, 100 kg spullen ). Maar zal dit in de praktijk ook goed te doen zijn, denken jullie?

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-19 12:07

Eef_Bam schreef:
Vraagje hier. Ik ben al even aan het rondkijken voor mijn volgende auto, eisen zijn dat hij een trailer kan trekken en representatief is voor mijn werk. Mijn voorkeur gaat dus uit naar een sedan of station en niet een SUV. Nu is alles qua toegestane gewichten, rijbewijs en kogeldruk me duidelijk. Ik twijfel alleen of het eigen gewicht van de auto genoeg is om "wat te vertellen te hebben".

Het type wat ik op het oog heb heeft een rijklaar gewicht van 1495 kg, een max trekgewicht van 1775 en een kogeldruk van 75 kg. Op papier mag die auto dus een anderhalfpaardstrailer trekken die een mtm van 1600 kg heeft, en in de praktijk zo'n 1300 kg weegt (600 kg trailer, 600 kgpaard, 100 kg spullen ). Maar zal dit in de praktijk ook goed te doen zijn, denken jullie?

1775kg trekgewicht? Wat een raar getal. Dat zijn eigenlijk altijd ronde getallen. Ik zou dus 1750 of 1800kg verwachten.

Voor de rest valt er weinig van te zeggen. Power is net zo belangrijk als gewicht. Het ene is geen compensatie voor het andere maar 200pk in 1400kg auto heeft meer te melden dan 110pk in 1600kg auto.

Eef_Bam

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-19 12:21

ikke schreef:
Eef_Bam schreef:

1775kg trekgewicht? Wat een raar getal. Dat zijn eigenlijk altijd ronde getallen. Ik zou dus 1750 of 1800kg verwachten.

Voor de rest valt er weinig van te zeggen. Power is net zo belangrijk als gewicht. Het ene is geen compensatie voor het andere maar 200pk in 1400kg auto heeft meer te melden dan 110pk in 1600kg auto.

Het gaat om dit type: https://www.autotrack.nl/tweedehands/pe ... 8/43236167 .
Zou 156 pk genoeg zijn?

Niello

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-19 12:28

ikke schreef:
neile schreef:

Een Freebee die zuipt? Dan heb je de verkeerde versie. Doe de link eens.
Enne twee ton is wel gelijk aan de meeste tweepaards trailers, maar daarmee is niet gezegd dat dat correct is. Nogal wat tweepaards trailers worden overbeladen.....

Mijn Freelander loopt ongeveer 1:10,5. Ik rij meestal korte afstanden. Weet niet of je dat veel vindt. Is een diesel.

Niello

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-19 12:31

ikke schreef:
sflj schreef:
Of, iets goedkoper; een Freelander 2.
Deze kan t wel aan:
https://www.autotrader.nl/auto/voertuig ... pe=benzine

Nou, de eerste leugen staat al in de openingspost: die lijn-6 is helemaal niet van Volvo. Was Land Rover maar zo slim geweest om de 3.2 V6 van Volvo erin te leggen.....
Als dat gewicht dan al geen probleem is, kun je net zo goed een 3,5 V8 Range Rover nemen; met een LT85 5-bak en een injectie-versie ervoor heb je een bijna onverwoestbaar setje. Mag 3500kg trekken; is alleen wel een paar jaar ouder (halverwege 80'er jaren was die versie te koop }> )

Beide auto's lusten wel een aardig slokje denk ik

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-19 12:44

Niello schreef:
ikke schreef:

125 per jaar wegenbelasting is ook niet veel voor zo'n bak. Kun je best een paar liter benzine voor kopen. Moet ie alleen dec, jan, febr van de weg.....
1:6 is zonder veel moeite haalbaar. Heel goed afstellen en een goede rechtervoet, dan is op de afstand 1:7 wel te halen met een injectie.

Enne 1:10 Diesel is normaal op de korte afstand. Ga je ook niet verbeteren; maakt niet uit wat je koopt in dat segment.

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-19 23:31

neile schreef:
Ik gooi dit even in de groep: Ssangyong Korando, 175 pk. 2 ton trekken... Wat wordt er over dit voertuig gedacht?

Ik heb er eentje een 2.9TDI, rij er al aantal jaartjes mee rond en sleur trailer overal heen. Rijdt gemiddeld over het jaar, dus stadsritjes trailerritjes en lange afstanden zo'n 1op 10. Heb wel grijs kenteken en betaal dan 112 per 3 mnd wegenbelasting.

Weinig comfort is maar net wat je wilt en gewend bent. Rijdt prima, start altijd, zit lekker hoog. Vangt wel iets meer wind door de hoogte carosserie maar geen last van. Boven 120 kmph trekt ie ook nog prima door en rijdt ie zelfs lekkerder dan rond de 120. Geen luxe auto maar voldoet voor mij prima.

Jessol

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-19 11:53

Lieve bokkers :wave:

Ik heb een vraagje. Ik mag een nieuwe bedrijfswagen kiezen en ik zit in de knoop met de keuze wel of geen trekhaak. Die heeft nogal een impact op mijn budget. Ik zou enkel een trekhaak kiezen moest ik met de wagen een 1,5 paards trailer kunnen trekken met B rijbewijs.

De wagen van mijn keuze (ford focus clipper ST line, 120 PK 1.5 ecoboost) heeft een MTM van 1400 kg kreeg ik net door van de garage. Iets in mij zegt dat dit toch wel te licht is voor een trailer te trekken? Ik weet al dat je enkel met B rijbewijs mag rijden als de combi onder 3500 is. Welke trailer zou hier dan voor geschikt zijn eventueel qua MTM voor een pony van om en bij de 500 kg, en vooral is dit aan te raden of zet ik de gedachte maar beter direct uit mijn hoofd?

Asciugamano

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-19 12:05

ikke schreef:
Niello schreef:

125 per jaar wegenbelasting is ook niet veel voor zo'n bak. Kun je best een paar liter benzine voor kopen. Moet ie alleen dec, jan, febr van de weg.....
1:6 is zonder veel moeite haalbaar. Heel goed afstellen en een goede rechtervoet, dan is op de afstand 1:7 wel te halen met een injectie.

Enne 1:10 Diesel is normaal op de korte afstand. Ga je ook niet verbeteren; maakt niet uit wat je koopt in dat segment.

Beetje normaal rijden, kleine stukjes en af en toe met de trailer, kon ik met de td4 makkelijk 1 op 11 halen.
De benzine ken ik niet dus geen idee.
Maar een Freelander is geen zuipschuit.

neile

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-19 12:11

Dit zou gaan om een TD4, diesel, handgeschakeld. Ben ervaringen aan het lezen op het internet gezien er over Landrover wel wat verhalen de ronde gaan. De TD4 zou net een van die modellen zijn waar goed aan gesleuteld is en de grootste mankementen uit de vorige editie uitgehaald zijn, dus da's positief. Zit een BMW-motor in, blijkbaar. Ben nu aan het nadenken over herstellingen, gezien LR dealers best duur zijn. Heb van Ikke wel wat tips gekregen, maar ga mijn licht eerst eens opsteken bij mijn eigen garagist. Ziet die het zitten, dan lijkt het me voor mij ook wel wat haalbaarder. Ik vind het een geweldig mooie wagen, maar het moet ook wel een beetje financieel haalbare kaart zijn en blijven, ondanks de aankoopprijs.

Roodvos

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-19 14:18

Jessol schreef:

Ik heb een vraagje. Ik mag een nieuwe bedrijfswagen kiezen en ik zit in de knoop met de keuze wel of geen trekhaak. Die heeft nogal een impact op mijn budget. Ik zou enkel een trekhaak kiezen moest ik met de wagen een 1,5 paards trailer kunnen trekken met B rijbewijs.

De wagen van mijn keuze (ford focus clipper ST line, 120 PK 1.5 ecoboost) heeft een MTM van 1400 kg kreeg ik net door van de garage. Iets in mij zegt dat dit toch wel te licht is voor een trailer te trekken? Ik weet al dat je enkel met B rijbewijs mag rijden als de combi onder 3500 is. Welke trailer zou hier dan voor geschikt zijn eventueel qua MTM voor een pony van om en bij de 500 kg, en vooral is dit aan te raden of zet ik de gedachte maar beter direct uit mijn hoofd?

MTM van 1400 kg :oo ! Weet je zeker dat dit klopt? Mijn Forester is leeg-rijklaar al zwaarder... En zo klein is een Focus toch ook weer niet?

Je moet even 2 dingen uit elkaar houden.
1) De MTM van auto + aanhanger bepaalt het rijbewijs. Met B-rijbwijs mag jij met deze auto een aanhanger met een MTM van 3500 - 1400 = 2100 kg trekken.

2) Bepalend in de rekensom hier is wat die Focus aan de haak mag hebben. Stel dat dit 1200 kg is, dan mag je die aanhanger met een MTM van 2100 kg maar tot max. 1200 kg beladen. Om jouw pony te vervoeren mag het leeggewicht maximaal 1200-500 = 700 kg zijn. Dat kan, maar het houdt niet over. Ik zou het te weinig vinden.

Rex_Rolfo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-19 14:49

Ik dacht precies hetzelfde Roodvos, auto's blijven groeien en de Focus van nu is aardig wat groter dan die van 20 jaar geleden. En door extra technieken ook zwaarder.

Clipper is stationwagon / break nietwaar? Ik zie op autoweek.nl geen 1.5 Ecoboost (benzine) met 120 pk. Wel een 1.5 Ecoblue (diesel). Die heeft een leeggewicht van 1313 kg (in NL dus gewicht rijklaar +100 = 1413 kg), MTM 1955 kg en mag 1400 kg trekken.

Met 1955 kg heb je 1545 kg over voor MTM trailer om met B rijbewijs te mogen besturen. Gewoon als nodig de trailer terugkeuren naar 1400 kg. Meer mag de opgezochte uitvoering van de Focus toch niet trekken en het is niet helemaal zeker of het in België is toegestaan om met B rijbewijs een trailer te trekken waarvan de MTM hoger is dan het maximale trekgewicht van de auto.

Of de 120 pk genoeg is om fijn mee te rijden zal vooral van gebruik afhangen. Op de gewone wegen in het vlakke deel van het land zal geen probleem zijn. Wil je regelmatig een stuk snelweg nemen en/of kom je ook in de meer heuvelachtige delen van België dan is wat meer vermogen onder de motorkap wel prettig.

Jessol

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-19 14:52

Roodvos schreef:
Jessol schreef:

MTM van 1400 kg :oo ! Weet je zeker dat dit klopt? Mijn Forester is leeg-rijklaar al zwaarder... En zo klein is een Focus toch ook weer niet?

Je moet even 2 dingen uit elkaar houden.
1) De MTM van auto + aanhanger bepaalt het rijbewijs. Met B-rijbwijs mag jij met deze auto een aanhanger met een MTM van 3500 - 1400 = 2100 kg trekken.

2) Bepalend in de rekensom hier is wat die Focus aan de haak mag hebben. Stel dat dit 1200 kg is, dan mag je die aanhanger met een MTM van 2100 kg maar tot max. 1200 kg beladen. Om jouw pony te vervoeren mag het leeggewicht maximaal 1200-500 = 700 kg zijn. Dat kan, maar het houdt niet over. Ik zou het te weinig vinden.

Wel, ik keek het eens na, de beste man van de garage gaf mij een verkeerd antwoord. Zijn antwoord was "het trekvermogen is 1400kg", ik kijk nu even de technische fiche na:
MTM: 1955
Maximaal aanhangwagengewicht: 1200kg.

Bedankt alvast voor je uitleg! Ik geraak er niet echt wijs uit op men eentje.

Niello

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-19 15:02

neile schreef:
Dit zou gaan om een TD4, diesel, handgeschakeld. Ben ervaringen aan het lezen op het internet gezien er over Landrover wel wat verhalen de ronde gaan. De TD4 zou net een van die modellen zijn waar goed aan gesleuteld is en de grootste mankementen uit de vorige editie uitgehaald zijn, dus da's positief. Zit een BMW-motor in, blijkbaar. Ben nu aan het nadenken over herstellingen, gezien LR dealers best duur zijn. Heb van Ikke wel wat tips gekregen, maar ga mijn licht eerst eens opsteken bij mijn eigen garagist. Ziet die het zitten, dan lijkt het me voor mij ook wel wat haalbaarder. Ik vind het een geweldig mooie wagen, maar het moet ook wel een beetje financieel haalbare kaart zijn en blijven, ondanks de aankoopprijs.

Wij hebben onze Freelander ook gewoon in onderhoud bij de plaatselijke garage.

Rex_Rolfo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-19 15:30

Jessol schreef:
Wel, ik keek het eens na, de beste man van de garage gaf mij een verkeerd antwoord. Zijn antwoord was "het trekvermogen is 1400kg", ik kijk nu even de technische fiche na:
MTM: 1955
Maximaal aanhangwagengewicht: 1200kg.

Gaat het om de diesel met 120 pk? Volgens de (Nederlandse) database mogen zowel de handgeschakelde als de automaat 1400 kg trekken. Kogeldruk 80 is ook voldoende voor een anderhalfpaards trailer. Mits natuurlijk de gemonteerde trekhaak ook die 1400 / 80 kg mag hebben (dat zou je wel verwachten maar je kunt het maar beter zeker weten).

Orthos

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-19 18:22

Ik zie door de bomen het bos niet meer, misschien kunnen jullie mij helpen.
Ik zoek:

- Een auto voor s'avonds naar stal te rijden (5KM) en in het weekend naar mijn vriend (50KM).
- Een auto die minimaal 1500 KG kan trekken.
- Een auto die ongeveer 1/2 keer per maand voor de trailer moet staan.
- Een auto waarmee ik met mijn B rijbewijs mag rijden.
- Niet duurder dan 190 euro wegenbelasting p/k.
... :')

Ik zit nu te denken aan een Nissan X-Trail, of een Nissan qashqai.
Maar ben wezen kijken bij een Land Rover Freelander die ik echt super tof vind.
Maar deze werd mij afgeraden omdat ze niet heel betrouwbaar zijn? Duur kwa onderhoud, en veel slurpen.
https://www.autotrader.nl/auto/voertuig ... freelander

Kunnen jullie mij helpen? :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-19 20:04

Jessol, als de auto een MTM heeft van 1955 en hij mag 1400 max. trekken, dan zit je op 3355 totale combinatie.
Je kan er dan gerust een trailer met MTM 1400 achter knopen, je bent dan nog steeds OK voor je B-rijbewijs.
Alleen is zo'n trailer niet zo makkelijk te vinden. Als het maar voor 1 pony is kan je kijken naar eentje met MTM 1200 en ledig gewicht 600kg. Dan heb je 600kg laadvermogen en ben je nog ruim onder de wettelijke limieten. Atec en Weijer hebben volgens mij zulke trailers.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-19 20:29

Orthos schreef:
Ik zie door de bomen het bos niet meer, misschien kunnen jullie mij helpen.
Ik zoek:

- Een auto voor s'avonds naar stal te rijden (5KM) en in het weekend naar mijn vriend (50KM).
- Een auto die minimaal 1500 KG kan trekken.
- Een auto die ongeveer 1/2 keer per maand voor de trailer moet staan.
- Een auto waarmee ik met mijn B rijbewijs mag rijden.
- Niet duurder dan 190 euro wegenbelasting p/k.
... :')

Ik zit nu te denken aan een Nissan X-Trail, of een Nissan qashqai.
Maar ben wezen kijken bij een Land Rover Freelander die ik echt super tof vind.
Maar deze werd mij afgeraden omdat ze niet heel betrouwbaar zijn? Duur kwa onderhoud, en veel slurpen.
https://www.autotrader.nl/auto/voertuig ... freelander

Kunnen jullie mij helpen? :)

Zie boven.
De td4 Diesel is de enige fatsonlijke motor in een Freebee I
Die 1.8 is gewoon te zwak en daardoor gaat ie nogal gemakkelijk stuk. Het hoeft niet, maar dat vergt een fluwelen voetje en kennis van zaken.